Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

PowerShot G1 X vs 550D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • PowerShot G1 X vs 550D

    Hallo,

    Ik kom hier even jullie mening vragen over het volgende:
    Binnenkort vertrek ik op reis naar Zuid-Afrika en ik zit wat in dubio wat ik ga meenemen qua fototoestel.

    Ik heb reeds een 550D met een 17-55 f2,8 en een 28-75 f2,8. Maar ik wil sowieso maar 1 lens meenemen omdat we vrij licht reizen.
    De keuze zou dan vallen op de 17-55 omdat ik toch net iets meer van landschapsfotografie houd.

    De andere optie is het aanschaffen de PowerShot G1 X, die ook een grote sensor heeft.

    Enerzijds ben voorstander van de PowerShot G1 X, omdat hij toch net iets compacter nog is voor op reis en omdat mijn 550D al héél wat kilometers op de teller heeft staan.
    Anderzijds heb ik wat schrik voor het verschil in kwaliteit. Ga ik (veel) moet tegengeven tov de 550D of valt dit goed mee?

    Andere opmerkingen steeds welkom! :-)

    mvg,

    Thomas

  • #2
    Re: PowerShot G1 X vs 550D

    Oorspronkelijk geplaatst door thomasbaerten Bekijk bericht
    Hallo,

    Ik kom hier even jullie mening vragen over het volgende:
    Binnenkort vertrek ik op reis naar Zuid-Afrika en ik zit wat in dubio wat ik ga meenemen qua fototoestel.

    Ik heb reeds een 550D met een 17-55 f2,8 en een 28-75 f2,8. Maar ik wil sowieso maar 1 lens meenemen omdat we vrij licht reizen.
    De keuze zou dan vallen op de 17-55 omdat ik toch net iets meer van landschapsfotografie houd.

    De andere optie is het aanschaffen de PowerShot G1 X, die ook een grote sensor heeft.

    Enerzijds ben voorstander van de PowerShot G1 X, omdat hij toch net iets compacter nog is voor op reis en omdat mijn 550D al héél wat kilometers op de teller heeft staan.
    Anderzijds heb ik wat schrik voor het verschil in kwaliteit. Ga ik (veel) moet tegengeven tov de 550D of valt dit goed mee?

    Andere opmerkingen steeds welkom! :-)

    mvg,

    Thomas
    Thomas,

    Ik heb beide Camera's.
    Tussen de 550D en G1X is er geen noemenswaardig verschil in beeldkwaliteit als dat je zorgen baart.
    Zelfs het objectief is uitstekend.. en begint bij 2.8 en kan een vergelijking met de 17-55 zeker aan mits het respecteren van gelijkaardige diafragma's.
    2.8 aan het lange eind is gewoonweg niet mogelijk voor de G1X indien je het toestel compact wil houden,
    Autofocus is trager dan de 550D maar voor landschap zie ik niet echt een probleem.
    Zoeker is een klein piepgaatje maar is beter dan niets.
    High iso is on par met de 550D.
    Kortom de 550D is beter in het algemeen en beter inzetbaar, maar puur voor beeldkwaliteit is de G1X evenredig..
    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

    Comment


    • #3
      Re: PowerShot G1 X vs 550D

      Mario,

      Bedankt voor je reactie!
      Hoe zit het qua compactheid. Ik neem aan dat de G1X wel degelijk een stuk compacter is?

      Nog mensen die hun mening willen delen?

      mvg,

      Thomas

      Comment


      • #4
        Re: PowerShot G1 X vs 550D

        Je kan op de 550D ook een kitlens zetten, dan wordt die al een stuk lichter en wat compacter dan met de 17-55 f2,8.
        Een tweedehands kitlens is niet duur, en die kan je achteraf ook nog terug verkopen als je ze niet meer nodig hebt.
        Maar een G1X heeft wel een groter zoombereik dan een 18-55 kitlensje.

        Met de zoeker van de G1X kijk je niet door de lens, daardoor is er een afwijking tussen wat je ziet en wat er op de foto komt.

        Alleen als het op afmetingen aankomt wint de G1X, op alle andere punten zal een 550D nog altijd beter scoren.
        Het verschil in beeldkwaliteit zal niet zo heel erg groot zijn, maar de autofocus van een 550D zal duidelijk sneller werken, en je ziet door de zoeker ook werkelijk wat er op de foto komt (er komt wel iets meer op de foto dan wat je door de zoeker ziet, maar dat is bij de meeste DSLR's in die klasse het geval).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: PowerShot G1 X vs 550D

          Oorspronkelijk geplaatst door thomasbaerten Bekijk bericht
          Mario,

          Bedankt voor je reactie!
          Hoe zit het qua compactheid. Ik neem aan dat de G1X wel degelijk een stuk compacter is?

          Nog mensen die hun mening willen delen?

          mvg,

          Thomas
          Thomas,

          De G1X is veel compacter dan een 550D ook indien op deze laatste een kitlens op staat want De G1X heeft een lens die intrekt als die buiten gebruik is.
          De G1X past nog net in een jas-zak, een 550D onmogelijk.
          Puur op Beeldkwaliteit is het verschil te verwaarlozen. De G1X heeft een iets kleiner sensor (1,85x vs 1,6 DSLR) en de processor is van een nieuwere generatie dan de 550D.
          Bouw GX1 is beter en flipscreen handig.

          Zoals ik al zei in post 2 , de 550D is over het algemeen de betere in alles maar dat wil niet zeggen dat de G1X je niet kan tegemoetkomen.
          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

          Comment


          • #6
            Re: PowerShot G1 X vs 550D

            Phoe, moeilijk moeilijk moeilijk :-)
            Morgen de knoop doorhakken welke het gaat worden :-)

            Comment


            • #7
              Re: PowerShot G1 X vs 550D

              Oorspronkelijk geplaatst door thomasbaerten Bekijk bericht
              Mario,

              Bedankt voor je reactie!
              Hoe zit het qua compactheid. Ik neem aan dat de G1X wel degelijk een stuk compacter is?

              Nog mensen die hun mening willen delen?

              mvg,

              Thomas
              Mijn G1 X zit in een Lowepro Apex 60 AW, die aan de heupgordel van mijn rugzak hang. Zo trek ik de bergen in.
              Bij het skiën draag ik geen rugzak en zit de G1 X + Apex 60 AW in mijn (zeer) ruime binnenzak van mijn jas.
              In de stad hangt de G1 X + Apex 60 AW aan mijn broeksriem of steekt de naakte G1 X in mijn broekzak (zal niet lukken met elke broek).

              Ik had de Apex 60 AW al van mijn vorig toestel en mijn nieuw toestel moest daar ook in passen.

              Maar de GX 1 is natuurlijk geen echte compact camera.
              En licht is hij ook niet echt.

              Comment


              • #8
                Re: PowerShot G1 X vs 550D

                Uiteindelijk ben ik voor de G1X gegaan en ik heb er geen seconde spijt van gehad!
                Zéér goede kwaliteit.

                Alleen jammer van de 28mm als breedste, maar je kan natuurlijk niet alles hebben :-)

                Comment


                • #9
                  Re: PowerShot G1 X vs 550D

                  Oorspronkelijk geplaatst door thomasbaerten Bekijk bericht
                  ..Alleen jammer van de 28mm als breedste..
                  550D op 17mm is maar 0.8mm breder als de G1X.

                  Comment


                  • #10
                    Re: PowerShot G1 X vs 550D

                    Oorspronkelijk geplaatst door thomasbaerten Bekijk bericht
                    Uiteindelijk ben ik voor de G1X gegaan en ik heb er geen seconde spijt van gehad!
                    Zéér goede kwaliteit.

                    Alleen jammer van de 28mm als breedste, maar je kan natuurlijk niet alles hebben :-)
                    Zoals ik je al zei.. zeer goede camera en beeldkwaliteit is top.
                    Indien er een 24 mm in groothoek moest opstaan zou de lens met 2.8 weeral groter uitvallen in combinatie met deze sensor.
                    De G1X is is een zeer goed compromis tussen verschillende zaken zoals sensor-afmetingen, gewicht, grootte, lichtsterkte en lensbereik.
                    Perfect om naast een DSLR te gebruiken.
                    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                    Comment

                    Working...
                    X