Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AV en TV mode

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • AV en TV mode

    Hey allemaal,

    Ik ga binnenkort een spiegelreflex camera gekocht, en ik heb al helemaal uitgewerkt wat ik ga doen. Ook heel veel informatie op gezocht. Dus ik heb een vraag, maar eerst komt mijn uitwerking

    Ik ga dus op semi-automatisch schieten. Gezien ik vaak of bloemen of dieren fotografeer, zal ik dus afwisselen tussen de AV en TV mode.

    De Av is dus voor diafragma. En als je cijfer heel hoog staat, zorgt dat voor een kleine diafragma, (wat er voor zorgt dat alles van je afbeelding scherp is) en voor een lange sluitertijd. Nu heb ik begrepen dat je die kan veranderen met de ISO functie. Als je hem korter wilt maken, haal je je ISO omhoog, en als je hem langer wilt maken, haal je je ISO naar beneden.

    De TV is dus voor de sluitertijd, waarmee je beweging kan fotograferen. Een lange sluitertijd, kan er voor zorgen dat je veel beweging in je afbeelding krijgt. Nu kun je dat gewoon wijzigen in de TV mode.

    En nu is mijn vraag dus: Ik heb een keer een foto gezien van iemand die zijn diafragma heeft veranderd met behulp van de ISO. Hij veranderde het van f2.8 naar f8. Ik weet niet zeker of hij het in de TV mode deed, maar het leek er wel op. Dus kan ik dat ook? Ik ga waarschijnlijk een Canon 1100D kopen.

    Ik kom nu waarschijnlijk over als een groentje, maar ben pas 13 jaar, en fotografeerde eerst gewoon met een digitale camera.

    Jeffrey

  • #2
    Re: AV en TV mode

    Camera kopen en dan dingen gaan doen en beredeneren en kijken wat er uit komt en wat je moet veranderen om het gewenste resultaat op te leveren.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: AV en TV mode

      Ja, dat weet ik, maar ik wil wel graag weten of je in de tv mode de Diafragma kan veranderen doormiddel van de ISO.

      Comment


      • #4
        Re: AV en TV mode

        O, en ik heb nog de vraag, dat als je de ISO wijzigt in AV of TV mode. Dat de Sluitertijd / Diafragma zelf verandert? Of dat ik hem daarna zelf nog moet wijzigen.

        Comment


        • #5
          Re: AV en TV mode

          n A en S is de belichting altijd hetzelfde(binnen de limieten natuurlijk) dus als je één ding wijzigt, moet een andere de andere kant op wijzigen.

          foto 1:
          200iso, 1/100 f4

          bij foto 2 stel ik f2.8 in dan wordt de foto genomen met 100iso 1/100 of 200iso 1/200

          Als je meting belichting van foto 1 weet, kun je alles al bepalen voor de min/max sluitertijd/diafragma/iso zonder de camera nodig te hebben(je kan natuurlijk niet een kortere tijd als 1/8000 hebben dus op een zonnige dag 6400iso bij 1.4 gaat dan gewoon niet en soms al niet bij 100iso).
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: AV en TV mode

            Als de camera in de TV mode staat (sluitertijdvoorkeuze), en je kiest een redelijk korte sluitertijd bij weinig licht, dan zal het diafragma van de lens zo ver mogelijk open gaan om toch nog voldoende licht binnen te krijgen.
            Maar als er te weinig licht is voor die sluitertijd, maximale diafragma-opening en iso, dan wordt de foto onderbelicht.
            Door de iso dan nog hoger te zetten is het mogelijk dat de foto toch nog juist belicht wordt, als de iso dan nog hoger kan, dan zal het diafragma automatisch verder dicht gaan om de belichting terug juist te krijgen.

            Bij weinig licht gebruik ik bijna altijd de diafragmavoorkeuze met het diafragma vrij ver open, en pas ik de iso aan tot de sluitertijd aanvaardbaar wordt (soms gebruik ik dan ook de auto-iso).

            Zoek ergens een online cursus fotografie, en probeer vooral alles uit, daar leer je het meeste van.
            Zorg dat je de begrippen sluitertijd, iso, diafragma (de drie parameters die "in evenwicht" moeten zijn voor een correcte belichting) en scherptediepte goed kent.
            Dat is al een begin, de witbalans in ook nog een belangrijk begrip als je de kleuren zo juist mogelijk wil weergeven (maar ik gebruik zelf bijna altijd de automatische witbalans).

            Op welke manier je ervoor zorgt dat de foto's juist belicht zijn, (of je sluitertijdvoorkeuze, diafragmavoorkeuze of manueel gebruikt) dat hangt af van de omstandigheden.
            Mijn foto's worden voor 90% gemaakt in de diafragmavoorkeuzestand, omdat ik zelf de scherptediepte wil bepalen, de sluitertijdvoorkeuzestand gebruik ik voor zo'n 8% van de foto's, en de 2% manueel ingestelde foto's, dat zijn er waarbij de flitser als hoofdbelichting wordt gebruikt (vooral stillevens of experimentjes zoals glazen stukmaken bijvoorbeeld http://barthuysmans.smugmug.com/Foto...VG77D&lb=1&s=A ).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: AV en TV mode

              Misschien kan ik de m mode gebruiken?
              Kan iemand dan een tabelletje hier posten. Want ik weet al wel hoe je het moet berekenen met die gouden driehoek van belichting. Alles moet in evenwicht zijn. Het enige probleem is dat ik een basis gouden driehoek (zeg maar) nodig heb. Dus een diafragma, sluitertijd en ISO, die samen in evenwicht zijn. En daarna was het toch dat als je bijv. de diafragma 1 stop erbij doet, dus van f4 naar f5.6, je dan bij de sluitertijd er ook 1 stop er bij moet doen? Dus bijv. van 1/4000 naar 1/2000? En dan zet de camera de ISO voor je goed (Ik heb hem dus op Auto staan). En zo heb je toch de juiste belichting? Het enige probleem is dat f4 en 1/4000s niet in evenwicht is toch? Dus kan iemand een Diafragma en Sluitertijd die in evenwicht zijn hier posten? Dan kan de camera de ISO er bij zoeken, en dan heb ik een goeie belichting, en kan ik zo andere belichtingen berekenen. Of werkt het niet zo?

              (Dit is dus een hele andere vraag dan op het begin, sorry, ik verander steeds mijn gedachtes, de vraag is dus kort samengevat of iemand een Sluitertijd en Diafragma die in evenwicht hier kan posten en dat ik het dan zelf verder kan berekenen.)

              Comment


              • #8
                Re: AV en TV mode

                Sluitertijd
                1/15 sec - f45
                1/30 sec - f32
                1/60 sec - f22
                1/125 sec - f16
                1/250 sec - f11
                1/500 sec - f8
                1/1000 sec - f5.6
                1/2000 sec - f4
                1/4000 sec - f2.8




                Dus ik bedoel, kan ik dit schema bijvoorbeeld gebruiken voor de M mode?

                Dus als ik de diafragma op f/4 zet, moet ik de sluitertijd op 1/2000 sec. zetten.

                Op die site staat dat als het zonnig is, je hem op ISO 100 moet zetten, en bij andere lichtomstandigheden je weer een andere ISO moet gebruiken. Daarom gebruik ik dus sowieso Auto ISO. En als ik dan een foto wil maken, kijk ik even op het tabel om de geschikte belichting te vinden. En vindt de camera de juiste ISO.

                Dus kunnen jullie aub alleen zeggen of dat tabel klopt en of mijn manier van werken goed is, Dus het antwoord simpel houden, want anders wordt het nog moeilijker voor mij Ben pas 13 he
                Last edited by jeff0611; 14 juli 2013, 19:21.

                Comment


                • #9
                  Re: AV en TV mode

                  Niet echt handig "Auto ISO", start gewoon op 100 en kijk wat je krijgt bij AV of TV, zint dat je niet dan kan je de ISO zelf 1 stapje omhoog zetten.

                  En voor de rest moet je je gevoel laten spreken. Dat leer je door te doen en niet door rekenkundige modellen los te laten.

                  Comment


                  • #10
                    Re: AV en TV mode

                    Ja dat weet ik wel, maar ik wil alleen weten of mijn tabel klopt bij stand M. En de ISO vind ik nog een beetje moeilijk om meteen mee aan de slag te gaan. Want ik heb begrepen dat de ISO voor meer licht zorgt, maar ook voor meer ruis en voor snellere sluitertijden. En met 3 dingen bezig houden voor iemand die nog nooit zo'n camera in zijn handen heeft gehad, is een beetje moeilijk. Daarom zet ik hem eerst op Auto ISO. En dan kiest de camera voor mij de ISO die goed is voor het licht en ook bij de sluitertijd past. Wat ik dus niet echt kan. 1 voor 1 proberen is wel een optie, maar laat ik dat maar later doen als ik wat meer ervaring heb.

                    Maar dan val ik even terug op mijn vraag. Kan ik dat tabel gebruiken voor de stand M? Dat zou ik dan wel handig vinden, dan heb ik een soort spiekbriefje
                    Last edited by jeff0611; 14 juli 2013, 19:50.

                    Comment


                    • #11
                      Re: AV en TV mode

                      Tabelletjes zijn theoretisch en in de praktijk niet toepasbaar.

                      Comment


                      • #12
                        Re: AV en TV mode

                        Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
                        Tabelletjes zijn theoretisch en in de praktijk niet toepasbaar.
                        och, als ik in de praktijk met f/2.8 en iso 6400 een sluitertijd heb van 1/8000 dan weet ik dat ik gerust mijn ISO wat kan laten zakken en een diafragma kan kiezen waarin het contrast beter is. Dat is niets meer of minder dan het in de praktijk toepassen van tabellen.

                        En dan zet de camera de ISO voor je goed (Ik heb hem dus op Auto staan). En zo heb je toch de juiste belichting? Het enige probleem is dat f4 en 1/4000s niet in evenwicht is toch? Dus kan iemand een Diafragma en Sluitertijd die in evenwicht zijn hier posten? Dan kan de camera de ISO er bij zoeken, en dan heb ik een goeie belichting, en kan ik zo andere belichtingen berekenen. Of werkt het niet zo?
                        zo werkt het ongeveer. Alleen is er maar evenwicht als de drie factoren bekend zijn. Je kan nooit zeggen dat F/4, 1/8000 niet in evenwicht zijn als er geen lichtmeting is gebeurd en als de ISO niet gekend is. F/4 en 1/8000 kan perfect belicht zijn als de ISO is aangepast aan de situatie en sterk over- of onderbelicht zijn.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #13
                          Re: AV en TV mode

                          Een juiste belichting is altijd afhankelijk van 3 factoren ook wel belichtingsdriehoek genoemd (sluiter diafragma en gevoeligheid(iso)). Dus of je nu manueel, diafragmavoorkeur of sluitervoorkeur gebruikt als je de ISO veranderd zal ten minste 1 andere factor in de tegengestelde richting veranderen om die zelfde belichting te verkrijgen.

                          Vroeger werd de 'Sunny 16' regel gebruikt en die komt er op neer dat bij een sluitertijd gelijk aan de gevoeligheid (iso) de volgende diafragma's kunnen gebruikt worden
                          f/22 Sneeuw/zand (Donkere schaduwen met scherpe randen )
                          f/16 Zonnig (Duidelijke schaduwen)
                          f/11 Lichte bewolking (Zachte schaduwen bij randen)
                          f/8 Middelmatige bewolking (Scahduwen zijn nauwelijks zichtbaar)
                          f/5.6 Zware bewolking (Geen schaduwen)
                          f/4 In de schaduw (Geen schaduwen)
                          Extra stop Bij tegenlicht

                          Een volledige stop is een verdubbeling/halvering van de hoeveelheid licht.
                          In diafragma is dat 1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16, 22, 32.
                          In sluiter is dat 1/15, 1/30, 1/60, 1/125, 1/250, 1/500, 1/1000, 1/2000, 1/4000
                          in ISO is dat 100, 200, 400, 800, 1600, 3200, 6400, 12800, ....
                          Dan kan je gaan berekenen

                          een ISO van 100 en sluitertijd van 1/125 en diafragma f16 dan heb je bij zonnig weer een +/-goede belichting
                          een ISO van 100 en sluitertijd van 1/2000 en diafragma f4 geeft de zelfde belichting
                          een ISO van 400 en sluitertijd van 1/1000 en diafragma f8 geeft ook de zelfde belichting
                          Last edited by kawaracer; 14 juli 2013, 23:30.

                          Comment


                          • #14
                            Re: AV en TV mode

                            Zal ik gewoon de M mode gebruiken? En dan het tabelletje toepassen? Maar dan snap ik de ISO nog niet helemaal. Want bijv.: ik stel mijn Diafragma in. Maar mijn sluitertijd vind ik niet goed. Dan moet ik toch de ISO omhoog doen om de sluitertijd korter te maken? En daarna, als ik de ISO omhoog heb gedaan. Moet ik daarna zelf mijn sluitertijd korter maken? Of doet de camera dat?

                            Aub hier een simpel antwoord of de camera het doet of dat ik het moet doen.

                            En wat als ik mijn ISO omhoog zet voor meer licht, alleen dan verandert de sluitertijd toch ook? Hoe voorkom ik dat?

                            Aub hier een simpele uitleg over de ISO en de Sluitertijd.
                            Last edited by jeff0611; 15 juli 2013, 08:54.

                            Comment


                            • #15
                              Re: AV en TV mode

                              Oorspronkelijk geplaatst door jeff0611 Bekijk bericht
                              Hey allemaal,

                              Ik ga binnenkort een spiegelreflex camera gekocht, en ik heb al helemaal uitgewerkt wat ik ga doen.

                              Ik ga dus op semi-automatisch schieten.

                              De Av is dus voor diafragma. En als je cijfer heel hoog staat, zorgt dat voor een kleine diafragma, (wat er voor zorgt dat alles van je afbeelding scherp is)

                              Als je hem korter wilt maken, haal je je ISO omhoog, en als je hem langer wilt maken, haal je je ISO naar beneden.

                              De TV is dus voor de sluitertijd, waarmee je beweging kan fotograferen.

                              Een lange sluitertijd, kan er voor zorgen dat je veel beweging in je afbeelding krijgt.

                              Nu kun je dat gewoon wijzigen in de TV mode.

                              Ik ga waarschijnlijk een Canon 1100D kopen.
                              bedankt voor de info Jeffrey.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment

                              Working...
                              X