Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom 5 problemen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lightroom 5 problemen.

    Ik heb sinds vandaag lightroom 5 gekocht en geinstalleerd.
    Ik heb namelijk problemen met het catalogusgedoe..
    Telkens als ik kijk naar de filmpjes staat er een vakje voor je catalogus een naam te geven,
    bij mij niet..
    Kan er iemand mij helpen alsjeblieft?
    Everything has its beauty but not everyone sees it.

  • #2
    Re: Lightroom 5 problemen.

    Niemand? :/
    Everything has its beauty but not everyone sees it.

    Comment


    • #3
      Re: Lightroom 5 problemen.

      Oorspronkelijk geplaatst door Yakina Bekijk bericht
      Niemand? :/
      lijkt mij niet verwonderlijk na deze cryptische zin:

      Oorspronkelijk geplaatst door Yakina Bekijk bericht
      Telkens als ik kijk naar de filmpjes staat er een vakje voor je catalogus een naam te geven,
      bij mij niet..
      Het is er wel en het is er niet????????????

      Bij maakt het geen verschil of naar een foto of filmpje kijk en is geen vakje.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Lightroom 5 problemen.

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        lijkt mij niet verwonderlijk na deze cryptische zin:



        Het is er wel en het is er niet????????????

        Bij maakt het geen verschil of naar een foto of filmpje kijk en is geen vakje.
        Hmm normaal gezien als je foto's upload
        staat er een vakje met 'Bestemming'
        en dan verschillende opties,
        bij mij is dat dus niet aanwezig :/
        Everything has its beauty but not everyone sees it.

        Comment


        • #5
          Re: Lightroom 5 problemen.

          Oorspronkelijk geplaatst door Yakina Bekijk bericht
          Hmm normaal gezien als je foto's upload
          staat er een vakje met 'Bestemming'
          en dan verschillende opties,
          bij mij is dat dus niet aanwezig :/

          Oorspronkelijk geplaatst door Yakina Bekijk bericht
          Telkens als ik kijk naar de filmpjes staat er een vakje voor je catalogus een naam te geven,
          bij mij niet..

          ???????????????????????????????????????????uploade n en kijken daar is verschil tussen......
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Lightroom 5 problemen.

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            ???????????????????????????????????????????uploade n en kijken daar is verschil tussen......
            Volgens my begrijp je me niet..
            Everything has its beauty but not everyone sees it.

            Comment


            • #7
              Re: Lightroom 5 problemen.

              Ik zit nog niet op v.5 maar een en ander is mij ook niet duidelijk. De term "uploaden" ben ik nog niet tegengekomen. Bedoel je misschien importeren?
              Ik heb mijn LR4 als Engels ingesteld, ik wil de bestanden (die ik op een andere manier van de camera naar de Mac oplaad) laten zitten waar ze zitten (nl. op een externe HD).
              Als ik op de Import-knop druk, krijg ik hetvolgende te zien:


              Is dat dan zo verschillend in LR5?
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Lightroom 5 problemen.

                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht


                Is dat dan zo verschillend in LR5?
                Dat is LR 5 krak hetzelfde.
                Ik zou TS wel willen helpen, alleen versta ik dus ook helemaal niet waar hij naar wilt.
                fotosite

                Comment


                • #9
                  Re: Lightroom 5 problemen.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Yakina Bekijk bericht
                  Volgens my begrijp je me niet..
                  daar heb je volkomen gelijk in, maar ik zie dat ik daar niet alleen ben.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lightroom 5 problemen.

                    Hallo,

                    Ik denk dat er op een instructievideo van LR5 wel iets te zien is wat TSj niet ziet bij zijn eigen LR5?

                    Jaja
                    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lightroom 5 problemen.

                      Mogelijk... in dat geval zou een linkje wel helpen, denk ik.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lightroom 5 problemen.

                        Ik moet zeggen dat ik de vraagstelling ook niet 100% duidelijk vind, maar laat ons toch een poging doen :-)
                        Bedoel je met 'uploaden' importeren?
                        Je vindt enkel de optie 'Destination' (Bestemming) indien je als optie Copy/Copy as DNG of Move gekozen hebt. Wanneer je 'Add' gekozen hebt (bovenaan in het venster dat LesC toont in zijn comment), dan heb je geen Destination venster.
                        Het is goed dat je op internet op zoek gaat naar blogposts en video's, maar ik zou je toch willen aanraden om Lightroom iets gestructureerder te leren, bijvoorbeeld met een boek of een volledige video-training. En dat zeg ik heus niet omdat ik zelf een boek geschreven heb, wel omdat ik ervaring heb met het proberen terug recht trekken van compleet scheefgegroeide situaties van mensen die het op zichzelf wilden leren. Lightroom is een bedrieglijk eenvoudig programma, met de nadruk op bedrieglijk :-)
                        Last edited by MoreThanWords; 12 juli 2013, 18:48.
                        Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
                        Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
                        GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lightroom 5 problemen.

                          Er staat een vakje om je "catalogus" een naam te geven... Die catalogus in lightroom is toch de database die het ding gebruikt ? Normaal kiest Lightroom die naam zelf. Hoewel je ook een catalogus kan exporteren...

                          Persoonlijk kopieer ik de foto's via een kaartlezer naar een map op mijn PC, en dan importeer ik ze door in de biblotheek bij mappen op het +-tekentje te klikken en "map toevoegen" te kiezen. Een naam voor de "catalogus" heb ik op die manier nog niet moeten ingeven.
                          Iedereen heeft natuurlijk zijn manier om met software te werken, en mijn manier is misschien wat omslachtig, maar ze werkt voor mij...
                          Groeten,

                          Polleke

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lightroom 5 problemen.

                            Hoh , Bedankt Morethanwords
                            Ik denk dat ik het gevonden heb !
                            Ik heb nog een paar vraagjes die ik misschien wat duidelijker zal uitleggen (sorry van de vorige vraag, maar ik wist niet hoe ik het best kon formuleren)
                            Iemand heeft voor mij een 'logo' ontworpen , die ik op elke foto kan zetten, hoe ik dat moet doen enz heb ik allemaal al gevonden
                            Maar ik vroeg me af als je alle logo's op je foto's hebt gezet, hoe je die het best opslaat zodanig dat de logo's er nog opstaan..
                            En nog een laatste vraagje: als ik mijn kaartje in mijn pc steek van mijn camera, opent lightroom zich meteen.. Normaal gezien kan ik dan altijd de foto's toevoegen op men pc en direct verwijderen.
                            Liefst zou ik willen dat lightroom niet meer opent, en nog steeds zoals vroeger gewoon terug toevoegen via het kadertje dat zich opent op mijn pc.
                            En ik heb er ook al aan gedacht om een goed boek erbij te kopen, iemand soms een idee voor een goed boek? (liefst heel simpel uitlegt!)
                            Groetjes & bedankt!
                            Everything has its beauty but not everyone sees it.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lightroom 5 problemen.

                              Eind goed, al goed, maar waarom zeg je dan niet meteen wat je vraag/probleem is?
                              Ik werk met Mac, maar ik neem aan dat je ook op PC/Windows kunt instellen wat er "verwacht wordt" (= wat JIJ wilt wat gebeurt) als er een geheugenkaart wordt ingestoken.
                              Zoals gezegd, gebruik ik LR niet om mijn foto's op te laden (= te importeren). Daarvoor gebruik ik Bridge/Get Photos from Camera. Reden is dat er slechts een klein percentage van mijn foto's in LR gaat. Voor de andere heb ik andere bestemmingen. Ik verkies trouwens altijd een RAW-converter die eender welke RAW wil aanpakken, of ie nou "geïmporteerd" wordt of niet. Dat importeren is er voor mij eigenlijk al teveel aan.
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment

                              Working...
                              X