Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera kopen - nr 98785435

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera kopen - nr 98785435

    Waarschijnlijk het zoveelste topic over welke camera best kopen - dus ik ga proberen zo gedetailleerd mogelijk te zijn. Veel ervaring heb ik (nog?) niet met serieuze fotografie, maar het interesseerd me wel.

    Ik heb nu wat zitten rondkijken voor een nieuwe digitale camera, ik heb momenteel al bijna 3 jaar een Canon S20, welke een prachtige camera is voor simpele dingen, maar ik voel er mij wat gelimiteerd bij qua mogelijkheden, en de batterij begint het op te geven. Ik heb eerst wat rondgekeken voor de batterijen (type NB-5H) - maar ik vond deze niet in iets anders dan 650 of 750mAh, en de camera heeft altijd al een vrij hoog verbruik gehad. Ik trek ook veel foto's in donkere omgevingen met veel beweging (optredens, party's, nachtuitstappen , ... - ben een nachtmens), waarvoor deze camera totaal niet geschikt is. Op de snelheid (*hum* - om de 2.5 sec een nieuwe foto, en trage reactiesnelheid) van de camera heb ik ook al verschillende keren gevloekt. Dit zijn de hoofdzaken waardoor ik tot het besluit gekomen om ineens een nieuwe en deftigere camera te kopen.

    Budget had ik eerst vastgelegd rond tot 700 eur max. Ik ben wat aan het rondkijken geweest, en kwam eerst op de Canon G5 of Nikon Coolpix 5400/5700. Dan kwam ik echter op de Canon EOS D300 uit - en automatisch ook naar alternatieven gaan kijken (Nikon D70 dus). Vermits mijn budgetlimiet nogal "flexibel" is - vond ik dat ook wel interessante camera's. Echte maximum ligt dus op de 1000eur grens, nu niet dat ik op 50 eur erboven ga kijken ofzo...

    Ik weet uit ervaring toen ik mijn vorige digitale camera heb gekocht dat ik plots veel meer begon te fotograferen en ermee experimenteren - en al snel op de limieten botste van de camera. Ik heb een beetje schrik nu dat als ik nu mij limiteer op een 700-tal (G5 klasse) euro's dat ik binnen enkele maanden ook op die limieten zit, en niet veel meer kan doen dan een nieuwe te kopen. Vermits je bij een D70/D300 de lenzen kan wisselen heb je hier toch al iets meer flexibiliteit in (in hoeverre kan ik echter niet inschatten) - en deze kosten toch niet zo verschrikkelijk veel meer. Nu kan het goed zijn dat uw mening is dat ik beter "light" begin (zeg dat maar gerust als dat je mening is ), maar ik ben niet van plan binnen de 2/3 jaar een nieuwe te kopen. Ik kick ook niet op de megapixels - 5mp is al meer dan genoeg (als dit effectief 5mp is - niet zoals de non-brand cheap brol) - er zijn wel wat belangrijkere factoren bij een camera denk ik.

    Nu zit ik met een hoop vragen, waaronder de "obvious ones" - maar ook wat andere

    1) Wat zou jij mij aanraden te doen, naar de "prosumer" oplossingen gaan of meteen effe doorbijten en iets meer uitgeven voor een semi-pro SLR gaan, voorlopig met standaardlens. Belangrijkste punten zijn:
    - (reactie)Snelheid van de camera
    - Goede resultaten in onderbelichte of slecht belichte omgevingen zonder flits.
    - Batterij verbruik
    - Snel aan kunnen zetten van de camera.

    2) Na vraag 1, wat zou je nemen - de Canon, Nikon - of een ander merk (en welk model). Als je denkt dat ik wel iets zou zijn met SLR - ik heb geen lenzen op dit ogenblik (buiten mischien een paar oude heel bestofte Olympus lenzen van mijn ma/pa - als ik die tenminste terugvind, maar daar zou ik niet op rekenen (kan zijn dat ons pa die meeheeft). Momenteel heb ik enkel maar naar Canon en Nikon gekeken, mischien zijn er nog interessante toestellen/merken (Olympus/Pentax/...) waar ik mischien is naar moet kijken?

    3) Het verbruik van batterijen - is gaat de batterij merkbaar minder lang mee als men een microdrive gebruikt? Wat zijn de ervaringen hiermee? Indien je een model hebt van zo een camera in die klasses - enig idee hoeveel foto's je neemt tussen het laden van de batterijen, nu is dit echt triestig - indien ik af en toe moet flashen max 40-50 foto's.

    4) Waar kan ik meer info (dan in de FAQ) vinden over lenzen, zonder (hier) teveel volk lastig te vallen.

    5) Winkels in Belgie die deftige ervaring hebben met digitale camera's? Ik ben een paar fotowinkels binnengestapt - en het overgrote deel leek iets tegen digitale fotografie te hebben, en mij niet veel wijzer hebben gemaakt, en 1 die wel wat wist, maar eigenlijk enkel ofwel de consumer dingen (ixius dingen etc - max 400/500eur) verkocht - ofwel de echt duurdere modellen (1000eur+) Tussenin had hij weinig ervaring - en ook niets op stock. Regio liefst Antwerpen/Oost Vlaanderen/Vlaams Brabant maar speelt uiteindelijk niet veel rol. Online winkels die een deftig camera-aanbod hebben vond ik ook niet - enkel bij onze noorderburen - waarbij betalingen dan weer een probleem zijn, en een camera is niet meteen iets wat ik graag door fedex ofzo laat leveren - ik heb al genoeg dingen gezien waarop "breekbaar" stond, en wat men daar blijkbaar absoluut heeft willen testen of dit effectief wel zo was.

    6) Bijkomstige vraag bij SLR - in de FAQ staat dat men het lcd schermpje niet als zoeker kan gebruiken. Is dit doordat deze een echte shutter gebruikt? Of wat is hier de oorzaak van? Ik denk dat dit voornamelijk een (slechte? ) gewoonte is die ik heb gekregen bij het gebruiken van mijn S20 (waar de zoeker totaal onbruikbaar bij is) - maar ik gebruik dit nogal veel voor "quick-shots" te maken vanuit een perspectief waar je je lichaam liever niet in wil wringen wanneer je door de zoeker moet kijken - maar zoveel helpt een LCD schermpje in zo'n situatie toch niet echt in de meeste gevallen (tenzij het draaibaar is zoals bij de G5)

    Alvast bedankt
    Sleep is a poor substitute for coffee

  • #2
    momenteel ni veel tijd om uitgebreid te antwoorden. Maar m'n eerste indruk was dat je met dat maximale budget van 1000€ amper aan een d70 of 300d met kitlens kan geraken. Bovendien heb je zeker nog wat geheugen nodig. Ook indien blijkt dat je meer dan 55mm (canon) of 70mm (nikon) nodig hebt, zit je met de kost van een bijkomende telelens. Het lijkt dat een goede prosumer meer iets voor je budget is. (Ben ook begonnen met enkele de D70-kit maar momenteel toch al zo'n 3000€ lichter!)

    Greetz

    Sam Jae

    Comment


    • #3
      Mischien even bij vermelden, ik heb reeds een paar compact-flash modules, 2 van 128, 1 van 256 en nog wat kleinere dingetjes - en was halvelings van plan een microdrive 1 of 2 Gig extra te kopen als de nieuwe camera er is en dit niet voldoende bleek te zijn. Dit was niet echt iets dat in het camera-budget hoort vind ik, bij een analoog toestel reken je je filmrolletjes ook niet bij in de aankoopprijs he Dingen dat zowieso nog moeten aangekocht worden zijn een deftige tas en extra batterijen.

      De opmerking over de bijkomende telelens is exact waarom ik juist naar een SLR zou gaan, daar heb ik tenminste de mogelijkheid. Indien blijkt dat ik inderdaar meer zou willen, en een andere lens nodig zou hebben hang ik anders meteen aan de aankoop van een nieuwe body + camera, wat een pak duurder uitkomt. Dat het geld kan gaan kosten ben ik me voor 100% van bewust, de 1000eur is gewoon een richtprijs om ermee te beginnen. Ergens zou ik er "rustig" aan willen beginnen, en inderdaad naar prosumer gaan, maar dan limiteer ik mezelf wel in a way. Ik zal er nog wel even zoet mee zijn om me daar al deftig in te werken, maar hoelang dat gaat duren...
      Ik heb mijn vorige camera ook een 500 a 600eur betaalt - en ik heb gewoon schrik dat ik plots op hetzelfde soort limitaties stoot als ik bij m'n S20 had, wat natuurlijk maar een dure amateurcamera was (nu ik eraan denk - ik heb deze december 2000 of januari 2001 gekocht ofzo - dus meer dan 3 jaar geleden)

      Sleep is a poor substitute for coffee

      Comment


      • #4
        Aangezien je budget beperkt is, en je niks bent met een dslr met goedkope lenzen zou ik voor de G5 gaan. Dit is in mijn ogen de camera die het meest aan jouw belangrijkste eisen voldoet (f2 en een snelle respons tijd). De nikon coolpix 5400 en 5700 kun je al uit je lijstje schrappen. De G5 is beter in schepr stellen in het donker.
        Indien je toch voor een DSLR zou gaan, zou ik je (voor jouw toepassingen) de 300D aanraden. Opnieuw omdat deze beter scherpstelt bij low light situations. Bij progress.nl verkopen ze de kit voor 850 euro, indien je dan nog een microdrive, een extra lens, een opbergzakje en twee extra batterijen bijkoopt dan heb je voor 1300-1500 een basispaket waarmee je al iets kunt beginnen.
        Verder zul je het hogere stroomverbruik van een microdrive tov cf niet merken in de praktijk. De lagere schrijfsnelheid wel, maar ook enkel in snelle camera's zoals de D70.

        Comment


        • #5
          Idem dito als Sam. Uitgegeven "so far"; ongeveer 3500€, en er staat nog 1000€ "op de wachtlijst" (een 17-40L, en een "macro-oplossing").

          (hopelijk leest mijn vrouw dit niet )

          Een prosumer zou je al aardig op weg helpen. De nieuwste prosumers hebben een shutterlag van rond de 0,1s. Ga de test resultaten anders eens na op dpreview; phil heeft er onlangs 5 getest.

          Kies er eentje binnen je budget, met de juiste MP naar je zin, met de juiste tele-range naar je zin, enz ...en ik denk dat je voor 4 tot 5 jaar safe zit. Tenzij je je toestel weer ontgroeit natuurlijk, maar dat gaat toch ook zo'n 2 jaar duren dan hoor.
          http://www.theafricabug.com

          Comment


          • #6
            Hey KoFFiE,

            welkom om BelgiumDigital! We kennen elkaar al vanop B2OC en factoflife (daar is m'n nick Dazzler!)

            Jongens, uw verhaal lijkt echt gelijk 2 druppels water op mijn verhaal. Echt waar. Ik kom zelf ook van een Canon S20, die ik 3 jaar met veel plezier gebruikt heb. Ook ik begon mij steeds harder te irriteren aan de gebreken: traag, batterijen snel leeg, weinig zoom,...

            Dus ben ik ook beginnen rondkijken naar een alternatief. Ook ik heb mij eerst geconcentreerd op de zogenaamde "pro-sumer" modellen: Canon Pro1, Nikon Coolpix 5700/8700, heb zeer lang zitten denken over de G5..... klinkt allemaal heel bekend!

            Nu, mijzelf kennende, wist ik dat ik vroeg of laat ook wel uitgekeken zou geraken op een dergelijk toestel.... dus ben ik verder beginnen kijken naar de 300D / D70
            Deze toestellen zijn natuurlijk van een heel andere klasse.... maar bieden enorm veel meer mogelijkheden. Doe je veel aan sportfotografie, kan je al bijna niet buiten een DSLR (spiegelreflex dus gelijk 300D/D70).
            De instelmogelijkheden qua diafragma, sluitertijd, aantal foto's per seconde, snelheid liggen stukken hoger dan bij de compacts en pro-sumers...

            1 van de grote voordelen is dat je eigenlijk geen vertraging hebt tussen het afdrukken en de eigenlijk trekken van de foto... iets wat mij bij de S20 ook stoorde.... bij foto's waar het snel moest gaan was het bij de S20 meestal te laat....

            Na lang wikken en wegen heb ik dan ook resoluut beslist om ineens voor een DSLR te gaan. Vermits de enige keuze binnen het budget de 300D of de D70 was, had ik niet veel keuze meer. Uiteindelijk heb ik dan voor de D70 gekozen, omdat deze toch recenter is, sneller foto's achter elkaar kan trekken als de 300D, geen opstarttijd nodig heeft (power aan = foto's trekken, geen wachttijden) en persoonlijk vond ik hem ook veel minder "speelgoedachtig" aanvoelen dan de 300D (sorry, ik wil hier geen 300D-eigenaars op de tenen trappen, maar zo voelde het wel)

            Het was een stevige hap uit m'n budget, en eigenlijk wel meer geld dan wat ik initieel wilde uitgeven, maar ik heb er nog geen moment spijt van gehad... en dankzij de wisselbare lenzen weet ik dat ik nog jaren plezier ga hebben aan dit toestel!

            PS wat betreft het kijken via de LCD: dit gaat bij een DSLR inderdaad niet, en dus omdat het een spiegelreflex is: de spiegel zit voor de sensor en blokkeert dus het zicht. Wanneer je een foto trekt (je kijkt door de zoeker) klapt de spiegel heel even omhoog zodat de sensor belicht wordt.

            Door de optische zoeker van een DSLR heb je trouwens een veel beter beeld als bij een compactcamera zoals de S20. bij compacts zit de optische zoeker afzonderlijk, dus je beeld komt niet helemaal overeen met de werkelijkheid. Bij een DSLR kijk je rechtstreeks door je lens, dus het beeld dat je daar ziet komt effectief overeen met de werkelijkheid.

            Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

            Comment


            • #7
              Niet tegenstaande ik met Canon werk en waarschijnlijk zal blijven werken, wegens een te uitgebreid glasservies zou ik voor de Nikon D70 kiezen. Dit is méér camera voor zijn geld dan de 300D. En de look is ook veel beter dan dat zilveren ding. Prijs je gelukkig dat je momenteel nog in een fase bent waar je "echt" kunt kiezen. Eens je voor een bepaald merk gaat Nikon of Canon zijn de meeste fotografen ook de professionals niet zo vlug om van merk te veranderen wegens zoals in mijn geval een volledige wisseloptiek in uw bezit. Met Nikon of Canon kan je nooit echt fout doen hoor, maar momenteel is de D70 voor mij de camera die het meeste kan geven voor 1000 Euro.

              Als je het pad van de DSLR opgaat stel je voor een deel je investering veilig want na verloop van tijd en enkele duizende euro's minder op je bank is de digitale body maar een klein gedeelte van je investering.




              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

              Comment


              • #8
                Joe Koffie,

                Een toestel dat dicht in de buurt komt (vindt ik persoonlijk) is de Canon S1 IS. Daar heb je 10 maal zoem op(35mm film equivalent: 38 (W) – 380 (T)mm), Image stabilisator(zeer handig tijdens slecht belichte activiteiten) en je hebt er een draaibaar schermpje aan. Nog een groot voordeel is dat je kunt filmen, ongelimiteerd in tijd(zolang het compact flash kaartje het vol houdt) met zoom mogelijkheden tijdens het filmen. Er kunnen standaard AA batterijen in waardoor je voor weinig geld reserve batterijen bij hebt. Prijs rond de 550€.

                Ik ben zelf een 300D bezitter en heb de S1 IS eens een weekje in bruikleen gehad en vindt deze een van de betere prosumers.

                Zeker het overwegen waard.

                Groetjes,
                Jakke
                CMOS'ke met wat glas voor.

                Comment


                • #9
                  KoFFiE, is het niet het overwegen waard om voor een gebruikte DSLR te gaan? Een D300 is al te koop voor zo'n 500 euro, voor wat meer heb je een D60 (maar kom je ook weer in de buurt van de goedkoopste 300D aanbieding van het moment).

                  Voor 500 euro de body, dan hou je nog wat geld over voor lenzen als je de limiet op 1000 euro stelt. Je zou dan kunnen kiezen voor een goede allround lens (Canon 28-135IS of Tamron 28-75 XR-DI).

                  De Canon heeft stabilisatie, de Tamron is met zijn 2.8 (niet over het gele bereik) lichtsterk; i.c.m. de hogere ISO-waarden die jet met een DSLR kunt selecteren, maakt dat de combinatie zeer bruikbaar in weinig-lichtsituaties.

                  Als alternatieve prosumer zou je ook de Canon A1 kunnen overwegen ivm de stabilisatie (en het grotere zoombereik t.o.v. de G5).

                  www.lowspark.nl

                  Comment


                  • #10
                    Yep dat is wat ik ook ga doen , morgen ga ik hem waarschijnlijk bestellen (Canon S1 IS). Waarom, omdat ik na mijn powerschot S30, ben overgestapt naar de onwaarschijnlijk goede S45 maar dat ik nu een grote lens begin te missen en een uitklapbaar LCD en dit wil hebben zonder er een fortuin aan uit te geven. Ik denk zo, nu betaal ik een 500 euro voor dit toestel dat ik waarschijnlijk weer verder verkoop na een 2 jaar. Het relatief kleine verlies daarop weegt niet op tegen de enorme investering in een SLR. Tenzij je er semi- of profesioneel mee bezig bent natuurlijk.
                    Maar dit is maar mijn bescheiden mening hé, waarschijnlijk eindig ik ook nog wel eens bij zo een SLR maar tegen dan koop je die voor 500 euro
                    Fujifilm Finepix F31fd

                    Comment


                    • #11
                      wat ik me dan afvraag of de batterij in obverweging wordt genomen
                      daar ben ik namelijk bang van dat dat rap op zal zijn?

                      Is het waar dat die stabilisatie in de lens zit en als je bv een 300D koopt je die stabilisatie kan kopen in een lens dat je dan bijkoopt???

                      Comment


                      • #12
                        @jurdup: ja, stabilisatie vreet stroom, maar als het goed is kan je het ook bij de S1 IS uitzetten, dus gebruikt het dan minder stroom.

                        Bij de 300D kan je inderdaad een lens met stabilisatie bijkopen (28-135IS, 75-300IS, en nog een paar uit de categorie eLLug duur ).
                        Werkt ook prima!
                        www.lowspark.nl

                        Comment


                        • #13
                          dank je hoor

                          dus als ik het goed heb dan gaat die batterijtjes door de deur.


                          En die lenzen wat kost dan als ik vragen mag?
                          als ze heel duur zijn dan zal dat niet voor mijn beugeltje zijn

                          Zoals men eerder gezegd heeft op 10*optisch is het heel moeilijk omdat beeld stil te houden heb er enkele mogen proberen
                          damn moeilijk zonder beven

                          Comment


                          • #14
                            Bedankt voor alle replies al, ik ga me zeker niet overhaasten hierbij met iets te kopen, ik wil eerst wat deftig geinformeerd zijn. Ik denk dat ik dit weekend eens wat ga proberen rondneuzen in fotowinkels in Antwerpen ofzo (suggesties?) Ik zou er een paar prosumers willen proberen om te zien wat de mogelijkheden en limitaties zijn.

                            Ik ga zeker eens wat reviews van de Canon S1 IS en A1 bekijken dan - en eens proberen in mijn pollen krijgen dit weekend. Voor ik SLR dingen begin te testen etc wil ik eerst wat meer afweten van lenzen (mikekiwi - heel interessant wa ge daar zegt over lenzen - alleen snap ik er nog nie veel van - buiten da ze deftiger foto's in donkere omgevingen moete kunne nemen )

                            Ik wordt zo ergens naar een SLR getrokken - dan weet ik kan uitbreiden, maar langs de andere kant heb ik er dan waarschijnlijk nog een dure hobbie bij (naast pc prutsen en DVD'tjes kopen/cinema) - en ik ken er gewoon nog te weinig van om mij er zomaar in te storten - eerst goe informere dus.

                            2dehands heb ik ook al over gedacht, maar weet niet goed hoe dit met camera's zit. De meeste dingen koop ik liever niet 2de hands, zeker dingen met bijgeleverde batterijen (nu niet dat een nieuw stel batterijen zoveel kost). Het grote probleem bij 2dehands materiaal is dat je geluk moet hebben...

                            Batterijen wil ik in elk geval extra hebben, minstens 1, mischien 2 (afhankelijk van eigen ervaring hoelang ze meegaan)

                            @Dazzler - da klinkt idd heel bekend
                            Sleep is a poor substitute for coffee

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by KoFFiE

                              Batterijen wil ik in elk geval extra hebben, minstens 1, mischien 2 (afhankelijk van eigen ervaring hoelang ze meegaan)

                              @

                              dienen powershot heeft er al vier stuks
                              of denk je aan Li-on

                              Comment

                              Working...
                              X