Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat voor macro mogelijkheden met D70

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat voor macro mogelijkheden met D70

    Hoi allemaal,

    Ik wil graag eens goed bekijken wat de mogelijkheden zijn voor macrofotografie met mijn D70. Ik heb een Sigma 70-300 met een macrostand maar ik wil eigenlijk meer

    Ik kan drie mogelijkheden bedenken, volgens mij oplopend in kwaliteit:

    1: Voorzetlensen van +1, +2 etc. dioptrie
    2: Tussenringen
    3: Macrolens

    Een macrolens zal zeker het mooiste zijn maar ik wil er niet direct 500-600 euro voor uitgeven. Zijn er goedkopere lenzen die toch goed werk leveren of kan ik beter even wachten en direct een goede open?

    Tussenringen lijkt me ook wel wat, jammer ik heb hier nog een set liggen van mijn oude Pentax... vroeger hier wel mee gefotografeerd maar niet zo veel. Zouden zulke ringen (Nikonvatting dan natuurlijk) werken met de 18-70 kitlens of de genoemde Sigma?

    Voorzetlensjes... schijnt te werken, iemand ervaring hiermee?

    Weer een boel vragen, ik weet het

    Groetjes,
    Pedro

    ============
    Nikon D70
    ============

  • #2
    1) Tussenringen werken slecht tot goed tot bijna heel goed. Alleen, op de 18-70 kit-lens heb ik de indruk dat er iets hapert. Je kan hooguit een 8 of 12 mm tussenring monteren en dan is het scherpstellen, lastig heel lastig tot haast onmogelijk.
    De werkafstand wordt benauwelijk klein.
    2) De tussenringen kan je eventueel gebruiken met een telelens. Dit heeft een iets comfortabeler gebruik. Je kan ook een grotere afstand aanhouden met het onderwerp, doch dan verlies je met deze wijze wel veel licht.
    3) Indien je regelmatig in 2de handslenzen neust, kan je soms een goede macro-lens kopen.
    Ikzelf heb besloten om een Tamron 180 (vaste telelens, die ook 1:1-fotografie toelaat) te kopen. De lens was prijzig ? Ja, misschien, alhoewel. Een set tussenringen kosten ook vlug zo'n 200 Euro.
    Ik kocht Tamron omdat ie iets beter presteerd dan de Sigma, dewelke evenwel ook heel hoog scoort.
    Indien je een nieuwe lens koopt, loont het zeker de moeite om via de links van Belgiumdigital eens te neuzen bij de verkopers. Ik heb liefst zo'n 200 Euro prijsverschil gevonden.
    Dus, als je regelmatig macroot, loont het de moeite op de tanden te bijten, effen te wachten en daarna een lens te kopen.
    Spijtig dat je zo ver af woont, anders mocht je altijd effen binnenspringen (ook nu hoor). De set tussenringen kon je voor mijn part wel een weekje of twee ontlenen.
    Bezint eer ge begint, probeert eer ge spendeert !!!
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

    Comment


    • #3
      zelfde mening als wimvan.

      Comment

      Working...
      X