Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

5d i ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 5d i ??

    Hallo,

    Ik heb in een lang vervlogen tijdperk fotografie gestudeerd ( analoog dus )
    Toen was de keuze van een toestel in mijn ogen vrij simpel, je koos voor een betrouwbare body waar je niet zo erg veel geld in stopte ( het was zoals ze op school zeiden ' maar' een lichtdichte doos voorzien van een sluiter ' ). je stak vooral meer geld in goed glas, daar werd vooral op gedrukt.
    Nu alles digitaal is geworden worden de zaken er volgens mij niet makkelijker op maar toch durf ik nog hetzelfde te stellen: ik schaf me een 5D I aan voor relatief weinig geld en ik zorg vooral voor goed ( L ) glas. En de 5D heeft nog altijd iets meer dan 12Mpixels wat voor de meeste toepassingen ruim genoeg moeten zijn. Al het geschreeuw van steeds meer pixels lijkt me allemaal overroepen als je foto's nooit groter dan laat ons zeggen 60x90 cm worden afgedrukt.
    Of sla ik de bal ergens mis...dan hoor ik het graag

    bedankt voor de inbreng

    gr
    Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
    www.ginodepreter.com

  • #2
    Re: 5d i ??

    De 5D was een heel goede camera, maar ondertussen is de technologie niet stil blijven staan, daardoor was de 5D MKII al beter op hoge iso, bij de 5D MKIII is het vooral de autofocus die flink verbeterd is waardoor het meer een all-round camera geworden is die je zowel voor studio/landschap/natuur/actie... kan gebruiken.
    De autofocus van de 5D en de 5D MKII was wel goed zolang er maar voldoende licht was en als het onderwerp niet te snel bewoog.
    Bij concertfotografie had de autofocus van de 5D MKII het erg moeilijk als je een ander AF punt dan het middelste wou gebruiken, dat is bij de 5D MKIII geen probleem.

    Op een 60 x 90 cm begin je het verschil in detail toch wel te zien als je een foto van de 5D naast eentje van een 5D MKIII hangt.
    Zeker als de iso wat hoger moet zal de foto die gemaakt is met de 5D MKIII er zichtbaar beter uitzien op dat afdrukformaat.

    Het glas is ook belangrijk, met een minder goede lens zal je nooit de maximale detailweergave krijgen, als de details niet tot aan de sensor geraken, dan zie je ze ook niet op de foto.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: 5d i ??

      Het merendeel van de mensen laat eerder zelden een foto afdrukken die groter is dan 60 x 90 cm, maar toch willen velen meegaan in de 'pixel mania'. hoe groter de resolutie de het toestel aankan hoe beter...denken velen....terwijl 99% van de fotos zelden de harde schijf van de pc verlaat
      ik twijfel er niet aan dat de autofocus van de mark III veel beter is geworden maar als je zelden of nooit aan sport fotografie doet ....
      Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
      www.ginodepreter.com

      Comment


      • #4
        Re: 5d i ??

        de tijd van een lichtdichte doos met sluiter waar je een film in stak is grotendeels voorbij. Nu zit er in die doos al een sensor ipv een film en net dat is de laatste jaren zo geëvolueert dat het wel degelijk een verschil maakt. Je kan natuurlijk altijd starten met een 5D en een goede lens en later die 5d het gezelschap van een modernere camera gunnen waardoor je minder last van ruis en dergelijke zal hebben.
        Albums
        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

        Comment


        • #5
          Re: 5d i ??

          Werk professioneel nog steeds met een 5D. Heb nog niemand bij wielermagazine horen klagen over de kwaliteit ,wel integendeel. Elk toestel heeft zijn beperkingen(cfr black b@ndit) maar voor de meeste toepassingen voldoet een 5D nog prima.Heb hier afdrukken hangen van 1,5mop 70cm op 400asa en perfect voor wat ze moeten dienen.
          Grt. Jo

          Comment


          • #6
            Re: 5d i ??

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            De 5D was een heel goede camera, maar ondertussen is de technologie niet stil blijven staan, daardoor was de 5D MKII al beter op hoge iso, bij de 5D MKIII is het vooral de autofocus die flink verbeterd is waardoor het meer een all-round camera geworden is die je zowel voor studio/landschap/natuur/actie... kan gebruiken.
            De autofocus van de 5D en de 5D MKII was wel goed zolang er maar voldoende licht was en als het onderwerp niet te snel bewoog.
            Bij concertfotografie had de autofocus van de 5D MKII het erg moeilijk als je een ander AF punt dan het middelste wou gebruiken, dat is bij de 5D MKIII geen probleem.

            Op een 60 x 90 cm begin je het verschil in detail toch wel te zien als je een foto van de 5D naast eentje van een 5D MKIII hangt.
            Zeker als de iso wat hoger moet zal de foto die gemaakt is met de 5D MKIII er zichtbaar beter uitzien op dat afdrukformaat.

            Het glas is ook belangrijk, met een minder goede lens zal je nooit de maximale detailweergave krijgen, als de details niet tot aan de sensor geraken, dan zie je ze ook niet op de foto.
            Volledig mee eens Bart! Maar er zijn nu éénmaal van die foto's die typisch 5D zijn. In een Gents eetcafee hangt er van mij een canvasdoek 3mx1,5m . De watersportbaan by night 2010! De 5D kan gerust nog zijn mannetje staan tussen de huidige camera's.
            CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

            Comment


            • #7
              Re: 5d i ??

              Lijkt mij een goed idee, zeker gezien de huidige prijs zou ik een 5D verkiezen boven een 600/700D.

              Comment


              • #8
                Re: 5d i ??

                Ben eerlijk gezegd nog steeds gek van de 5D. Gebruik hem samen met een 5DII.
                Op de 5D zet ik dan vaak een 50 1.4 of 85 1.8.

                Op de één of de andere manier vind ik de foto's op de 5DI er 'warmer' uitzien dan op de II.
                Heeft echt een bepaalde feel die camera

                Comment


                • #9
                  Re: 5d i ??

                  Bedankt voor de reacties tot nu toe, ik blijf ze met belangstelling volgen

                  gr
                  Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
                  www.ginodepreter.com

                  Comment

                  Working...
                  X