Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iemand ervaring met Fuji X-Pro-1 of NIkon V2?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Iemand ervaring met Fuji X-Pro-1 of NIkon V2?

    Ik heb steeds meer last van pijn in mijn polsen als ik mijn grote reflex gebruik (D300s) gebruik, en de term artrose is al een paar keer gevallen bij de dokter.
    Ik begin meer en meer te denken aan een systeemcamera maar ik moet helemaal weg mijn zoeken in onbekend terrein .

    Daarom: heeft iemand ervaring met een Fuji X-Pro-1 of met de Nikon V2?
    En wat met lenzen om het sober te houden?
    Ik heb er al goed over gelezen, maar ik hoor toch graag van iemand die de camera's al gebruikt. Dat zegt meer dan een recensie of een folder....

    Of heeft iemand andere suggesties?

    alvast bedankt voor de reacties.
    groetjes, Gebba
    Fotograferen is blijven leren!

  • #2
    Re: Iemand ervaring met Fuji X-Pro-1 of NIkon V2?

    Dat zijn wel echt twee totaal verschillende camera's in een totaal ander segment. Je weet dat sensor in de nikon véél kleiner is dan die in X-Pro-1? Waarom twijfel je tussen die twee en niet bijvoorbeeld een XE-1 of XM-1? Heb je al naar het m43-platferm gekeken? Die hebben vooral een paar erg mooie lenzen, waar de linup voor nikon en fuji eerder beperkt is.

    Comment


    • #3
      Re: Iemand ervaring met Fuji X-Pro-1 of NIkon V2?

      Bedankt,
      ik ben echt mijn weg aan het zoeken.
      Wat mijn in de X-Pro-1 aansprak was de optische zoeker.
      En ik heb ook bij Nikon gekeken omdat ik daar al vele jaren mee vertrouwd ben en goede ervaringen mee heb.
      Maar ik ben maar blij met andere suggesties. Ik ga liever niet over één nacht ijs voor zo'n aankoop.
      groetjes, Gebba
      Fotograferen is blijven leren!

      Comment


      • #4
        Re: Iemand ervaring met Fuji X-Pro-1 of NIkon V2?

        kijk ook eens naar Olympus OM-D, ziet eruit als een mini spiegelreflex, maar voor de rest een meer dan volwaardige systeemcamera met een paar lensjes vanwaar het water je in de mond loopt. Je moet het eens in het echt zien, is kleiner dan je denkt, past in de palm van je hand, voordeel is tevens dat ook de lensjes vrij klein zijn tov je conventionele lenzen.
        Ik verwissel regelmatig de lenzen bij de OM-D maar nog geen last van stof, is het er simpel te verwijderen met een blaaspeertje.

        Heb tevens een Nikon 1 systeem als vervanger voor een compact, erg mooie beeldkwaliteit met erg mooie kleurweergave, maar als vervanger voor een spiegel net even te kleine sensor, met name een mooie dof is vrij moeilijk te krijgen (kan wel, maar stuk moeilijker)
        Mijn beste Foto moek nog trekke.

        Comment


        • #5
          Re: Iemand ervaring met Fuji X-Pro-1 of NIkon V2?

          Ik heb de X-Pro1 (en de X100, X100s en X-E1) van zodra die beschikbaar kwamen, en ook alle reeds beschikbare Fuji lenzen voor X-mount.

          Na 40 jaar Nikon (D)SLR gebruik heeft de X-familie vrijwel alles overgenomen, en met elke uitbreiding of update van het X-systeem verdwijnt telkens een nog resterende reden on het grote beest vast te nemen.

          Mijn (soms >50 jaar) "oude" Nikon lenzen kennen een tweede leven dank zij adapterringen (ik heb er intussen een zevental... ).

          Verwacht je niet aan een identieke situatie als met een recente DSLR, maar geniet daarentegen van een intenser plezier bij het bedachtzaam fotograferen.

          Stel gerust specifieke vragen, hier of via PM.
          BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

          Comment


          • #6
            Re: Iemand ervaring met Fuji X-Pro-1 of NIkon V2?

            Fujifilm X1-Pro in mijn bezit en ben er content mee, maar verwacht niet te veel van de functies, zoals de autofocus. Deze zit er nog wel eens naast en verwacht geen snelle camera, maar beeld kwaliteit is gewoon subliem. Bediening vind ik ook erg prettig, maar dit alles is heel persoonlijk.

            Ik zie de Fuji niet als vervanger van mijn DSLR, want dat is niet realistisch, maar wel als camera waar ik dagtochtjes mee kan doen, maar ook straat fotografie. Dan is de 5D III met 24-70 II toch wel beetje erg groot

            Ben nu met vakantie in Korea en heb twee systeem camera's mee (Sony Nex 5r en de Fuji) De Sony heb ik al snel gedumpt, wou de camera nog een kans geven, maar Sony komt er hier niet meer in. De Fuji wordt naast de Canon DSLR erg veel gebruikt.

            De Nikon v2 ook aantal keer gebruikt. En er wordt terecht opgemerkt dat het toch verschillende camera's zijn. Ga naar een winkel en ga er eens wat foto's mee maken

            Comment


            • #7
              Re: Iemand ervaring met Fuji X-Pro-1 of NIkon V2?

              Ik heb het nikon1systeem. Een v2 met de 10mm ,de 18,5 mm en de 30-110mm
              Ben er tevreden van . ben juist in verlof mede geweest en de resultaten vind ik persoonlijk
              Zeer goed . ben er tevreden van . zoeker heel duidelijk en scherm ook.
              Ik zou zeggen proberen
              lumix LX100 met Nissin commander en Nissin DI700

              Comment


              • #8
                Re: Iemand ervaring met Fuji X-Pro-1 of NIkon V2?

                juist update gemaakt voor body (xpro1) en lens (18-55)
                vree content

                Comment


                • #9
                  Re: Iemand ervaring met Fuji X-Pro-1 of NIkon V2?

                  Ik heb de Nikon V1 en dat vind ik een schitterende camera. Heel snel, mooie
                  kleuren, goede beelden. Jammer dat ze voor die 85 1.2 (32 1.2) lens zoveel
                  geld vragen, maar vroeg of laat... ik geloof niet dat ik nog terugkeer naar een
                  DSLR.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Iemand ervaring met Fuji X-Pro-1 of NIkon V2?

                    Ik heb zowel een nikon 1V1 als een fuji X-e1. De verschillen in versies V1 vs V2 daargelaten zijn het gewoon twee heel verschillende systemen waar je instapt.

                    Pro nikon: Razendsnelle AF (voor een systeemcamera toch), klein en ultralicht met pancake lens, uber-stevig gebouwd
                    Contra nikon: kleine sensor (met bijbehorende nadelen), sensor voor overnemen van scherm naar EVF durft snel vuil worden, erg menu -driven

                    Pro fuji: Looks, Bouw, heel goede IQ omwille van goede sensor, firmaware-update systeem fuji voor zowel lens als body, erg button - driven
                    Contra Fuji: iets prijziger, trage AF in vergelijk, groter = zwaarder

                    Het zijn gewoon twee totaal verschillende camera's.
                    Voor mij persoonlijk past de fuji meer bij me omdat ik voor "snelle" fotografie een DSLR heb. De Fuji is mijn meeneemcamera voor alledag en de camera die ik gebruik als ik niet wil opvallen.

                    Each job has its tool, and no tool is perfect.

                    *edit typos*
                    FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                    Comment


                    • #11
                      Re: Iemand ervaring met Fuji X-Pro-1 of NIkon V2?

                      Toch even toevoegen dat de V2 alle problemen met de V1 qua menu-duiken heeft verholpen. Je kan het toestel nu bijna volledig bedienen zonder menu.
                      Maar op mijn V1 gebruik ik amper een manuele modus (camera doet wat ik zou doen in die situaties, weet dus niet waarom ik daar tijd in zou steken ).
                      Voor actiefotografie zou ik zeker voor een 1-systeem gaan, er is gewoon geen enkel toestel dat het zo goed doet op dit vlak.
                      Als je daarentegen een volledig systeem wil uitbouwen zoals met een dslr (lichtsterke primes) zou ik eerder neigen naar de Fuji omdat deze iets meer keuze bied.
                      Een Nikon 1 is namelijk niet gemaakt voor de professional (de V2 wel) omdat alles in functie staat van compactheid en snelheid. De objectieven zijn hierdoor niet allemaal zeer lichtsterk, maar wel zeer compact.
                      Er is natuurlijk wel een 50 1.8 en een 85 1.2 beschikbaar, alsook een 28 2.8 en een ultrawide zoom. En je kan ook al je Nikonlenzen hierop gebruiken dat je momenteel al hebt (70-200 wordt een 540mm f/2.8!!!).
                      Je kan perfect een geschikt systeem uitbouwen met een Nikon 1. De beelden vind ik persoonlijk een veel mooiere look hebben bij de Nikon 1 serie, deze moeten nooit bewerkt worden. De Fuji daarentegen heeft wel wat lighroom/photoshopwerk nodig om uw foto's consequent te krijgen.

                      Comment

                      Working...
                      X