Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

0315 - Voor Tegenlicht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 0315 - Voor Tegenlicht








    Van waardering geniet ik.
    Van kritiek leer ik.

  • #2
    Re: 0315 - Voor Tegenlicht

    Leuke verkanting zichtbaar op het weggedeelte in je voorgrond, wat affiniteit geeft met de realiteit in je dieptewerking. Mooi gebruik gemaakt ook van de schaduwinval van het verkeersbord.
    Op zich vind ik deze een stuk aangenamer om te bestuderen dan je vorige Verder leuk dat je er rechts een open kader aan overhoud, waardoor de boom filosofisch in beeld komt door de schaduwinval.

    Comment


    • #3
      Re: 0315 - Voor Tegenlicht

      Ik weet niet wat er daar in werkelijkheid recht of scheef staat, want de ene paal staat recht, de andere scheef.
      Toch kijkt het voor mij aangenamer wanneer ik iets naar rechts kantel, maar elk zijn mening zeker.
      Mvrgr.

      Comment


      • #4
        Re: 0315 - Voor Tegenlicht

        Oorspronkelijk geplaatst door kriba Bekijk bericht
        Ik weet niet wat er daar in werkelijkheid recht of scheef staat, want de ene paal staat recht, de andere scheef.
        Toch kijkt het voor mij aangenamer wanneer ik iets naar rechts kantel, maar elk zijn mening zeker.
        Mvrgr.
        De foto staat recht en dat is belangrijker dan een paal die scheef staat. Als je naar rechts kantelt dan staat de foto scheef wat veel erger is.

        "Het mooiste licht is tegenlicht" was de titel van één van de boeken van fotograaf Michiel Hendryckx en gelijk heeft hij.
        Het is ook wel het moeilijkste licht maar ik vind dat je dat goed onder controle hebt hier op de chromatische aberratie na (bomen en takken).
        Persoonlijk zou ik die zwevende takjes die rechts uit de lucht vallen wegtoveren.
        Die lange schaduw maakt je foto
        mvg,
        Eddy
        Smaken verschillen

        Comment


        • #5
          Re: 0315 - Voor Tegenlicht

          Oorspronkelijk geplaatst door eddy007 Bekijk bericht
          De foto staat recht en dat is belangrijker dan een paal die scheef staat. Als je naar rechts kantelt dan staat de foto scheef wat veel erger is.

          "Het mooiste licht is tegenlicht" was de titel van één van de boeken van fotograaf Michiel Hendryckx en gelijk heeft hij.
          Het is ook wel het moeilijkste licht maar ik vind dat je dat goed onder controle hebt hier op de chromatische aberratie na (bomen en takken).
          Persoonlijk zou ik die zwevende takjes die rechts uit de lucht vallen wegtoveren.
          Die lange schaduw maakt je foto
          mvg,
          Eddy
          Aan de hand van wat bepaal je hier dat deze foto effectief recht staat eddy ?
          Er zijn rechte en scheve palen, en dat zijn (voor zover ik het zie) de enige referentiepunten, geen horizon, geen weerspiegelingen.
          Ik kan maar bijleren hé, dan weet ik in het vervolg waar op te letten .
          Mvrgr.

          Comment


          • #6
            Re: 0315 - Voor Tegenlicht

            Oorspronkelijk geplaatst door kriba Bekijk bericht
            Aan de hand van wat bepaal je hier dat deze foto effectief recht staat eddy ?
            Er zijn rechte en scheve palen, en dat zijn (voor zover ik het zie) de enige referentiepunten, geen horizon, geen weerspiegelingen.
            Ik kan maar bijleren hé, dan weet ik in het vervolg waar op te letten .
            Mvrgr.
            Ik heb meer vertrouwen in gebouwen dan in palen
            mvg,
            Eddy
            Smaken verschillen

            Comment


            • #7
              Re: 0315 - Voor Tegenlicht

              Oorspronkelijk geplaatst door eddy007 Bekijk bericht
              "Het mooiste licht is tegenlicht" was de titel van één van de boeken van fotograaf Michiel Hendryckx en gelijk heeft hij.
              Het is ook wel het moeilijkste licht maar ik vind dat je dat goed onder controle hebt hier op de chromatische aberratie na (bomen en takken).
              Persoonlijk zou ik die zwevende takjes die rechts uit de lucht vallen wegtoveren.
              Die lange schaduw maakt je foto
              mvg,
              Eddy
              Helemaal mee eens!

              Grtz

              Eric

              Comment


              • #8
                Re: 0315 - Voor Tegenlicht

                Oorspronkelijk geplaatst door eddy007 Bekijk bericht
                Ik heb meer vertrouwen in gebouwen dan in palen
                mvg,
                Eddy
                En aan de gebouwen zie ik het ook niet .
                Ik heb blijkbaar geen (goed) fotografisch oog.
                Dan maar beter een andere hobby zoeken zeker, want fotografie als hobby, als je geen fotografisch oog hebt..... .
                Toch bedankt voor je 'uitleg'.
                Mvrgr.

                Comment


                • #9
                  Re: 0315 - Voor Tegenlicht

                  Oorspronkelijk geplaatst door kriba Bekijk bericht
                  En aan de gebouwen zie ik het ook niet .
                  Ik heb blijkbaar geen (goed) fotografisch oog.
                  Dan maar beter een andere hobby zoeken zeker, want fotografie als hobby, als je geen fotografisch oog hebt..... .
                  Toch bedankt voor je 'uitleg'.
                  Mvrgr.
                  Je kan toch wel een raster op de foto leggen om te zien of de gebouwen recht staan, een fotografisch oog hebben is daar niet voor nodig.
                  Wat zou er gebeuren met het rechtse gebouw bv. moest je de foto naar rechts kantelen, zoals je voorstelt. Doe het eens met een raster op de foto.
                  Enfin, ik ben hier een foto van Plaatwerker aan 't verdedigen en als er nu iemand is die dat niet nodig heeft...
                  Ik wil er dus niets meer over schrijven, 't is aan Plaatwerker, 't is zijn foto.
                  mvg,
                  Eddy
                  Smaken verschillen

                  Comment


                  • #10
                    Re: 0315 - Voor Tegenlicht

                    Oorspronkelijk geplaatst door eddy007 Bekijk bericht
                    Je kan toch wel een raster op de foto leggen om te zien of de gebouwen recht staan, een fotografisch oog hebben is daar niet voor nodig.
                    Wat zou er gebeuren met het rechtse gebouw bv. moest je de foto naar rechts kantelen, zoals je voorstelt. Doe het eens met een raster op de foto.
                    Enfin, ik ben hier een foto van Plaatwerker aan 't verdedigen en als er nu iemand is die dat niet nodig heeft...
                    Ik wil er dus niets meer over schrijven, 't is aan Plaatwerker, 't is zijn foto.
                    mvg,
                    Eddy
                    Sorry hoor eddy, ik wilde je gewoon laten weten dat ik het niet zie, ook niet aan die kleine gebouwen.
                    Ik weet niet wat ik je misdaan heb, dat je zo uithaalt naar mij ?
                    Ik weet wel dat ik niet aan jullie kan tippen, maar daarom zo geprikkeld reageren.......
                    Mvrgr.

                    Comment


                    • #11
                      Re: 0315 - Voor Tegenlicht

                      Oorspronkelijk geplaatst door kriba Bekijk bericht
                      Sorry hoor eddy, ik wilde je gewoon laten weten dat ik het niet zie, ook niet aan die kleine gebouwen.
                      Ik weet niet wat ik je misdaan heb, dat je zo uithaalt naar mij ?
                      Ik weet wel dat ik niet aan jullie kan tippen, maar daarom zo geprikkeld reageren.......
                      Mvrgr.
                      Ik zal je een pm sturen, het is niet mijn bedoeling om uit te halen.
                      mvg,
                      Eddy
                      Smaken verschillen

                      Comment


                      • #12
                        Re: 0315 - Voor Tegenlicht

                        Oorspronkelijk geplaatst door kriba Bekijk bericht
                        Sorry hoor eddy, ik wilde je gewoon laten weten dat ik het niet zie, ook niet aan die kleine gebouwen.
                        Ik weet niet wat ik je misdaan heb, dat je zo uithaalt naar mij ?
                        Ik weet wel dat ik niet aan jullie kan tippen, maar daarom zo geprikkeld reageren.......
                        Mvrgr.
                        Dag Kriba,

                        Ik denk niet dat Eddy007 naar jou uithaalt; ik voel dat althans niet zo.
                        Natuurlijk is het op het BD-formaat wat minder makkelijk te zien als op
                        het origineel materiaal. Daar kan ik heel precies werken op 100%, des-
                        noods 200% van het origineel. Ik krijg daarbij dan maar een klein deel
                        van de foto op mijn monitor (van 27"). Omdat ik zelf ook weet dat die
                        palen minder betrouwbaar zijn heb ik mijn referentie genomen op de
                        gebouwen waarvan ik mag aannemen dat ze echt wel rechte kanten hebben.
                        200 meter achter de voorste rij huizen woon ik, dus ik moet dat wel kunnen weten.

                        Een fotografisch oog heb ik misschien wel ontwikkeld met de jaren, maar
                        altijd zal ik dat controleren met een raster of soortgelijke hulpmiddelen.
                        Eddy007 reikte je dus alleen een hulpmiddel aan.
                        Van waardering geniet ik.
                        Van kritiek leer ik.

                        Comment


                        • #13
                          Re: 0315 - Voor Tegenlicht

                          Mooi hoe je via deze weg diepte weet te brengen in de foto. Wat me ook erg opvalt in dit werk is het zacht licht. Rustgevende foto.

                          Comment


                          • #14
                            Re: 0315 - Voor Tegenlicht

                            Kan Eddy zijn citaat omtrent tegenlicht enkel maar bijtreden. Is prachtig licht en vergt toch iets meer van de fotograaf om alles goed in beeld te brengen.
                            De aberratie ontgaat mij...maar we weten hoe dat komt.
                            Door het liggend formaat komt hij ook beter binnen dan je vorige.
                            Er was op de vorige al veel te zien...maar hier breidt het zicht uit.
                            Mooi gedaan !

                            Groetjes
                            Marc
                            Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

                            Comment


                            • #15
                              Re: 0315 - Voor Tegenlicht

                              Niet gemakkelijk ,dat tegen licht,goed gebracht,grts,Jozef,
                              Hij ging met de TIJD mee,en is nooit terug gezien !!!

                              Comment

                              Working...
                              X