Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tussen de bomen door...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • tussen de bomen door...

    Eens iets lichter gehouden zodat het zwart niet te diep zit en je detail in de bladeren ziet (was werkpuntje bij een vorige foto)...

    Exif-info volgt vanavond... Comments altijd welkom!



    Uiteindelijke versie (merci voor de bewerking Beelder)!!:

    Last edited by bartcornelissens; 4 juli 2013, 06:40.
    "There are two people in every photograph: the photographer and the viewer" - Ansel Adams

  • #2
    Re: tussen de bomen door...

    Moioie rustige foto

    Comment


    • #3
      Re: tussen de bomen door...

      Vind hem geslaagd, mooie omzetting, alleen beetje jammer het rechtse gras zo licht is tov het linkse gras.
      facebook
      Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

      Comment


      • #4
        Re: tussen de bomen door...

        Oorspronkelijk geplaatst door jill.tje Bekijk bericht
        Vind hem geslaagd, mooie omzetting, alleen beetje jammer het rechtse gras zo licht is tov het linkse gras.
        goede tip... Heb het aangepast. Komt iets meer tegemoet nu...
        "There are two people in every photograph: the photographer and the viewer" - Ansel Adams

        Comment


        • #5
          Re: tussen de bomen door...

          Oorspronkelijk geplaatst door bartcornelissens Bekijk bericht
          goede tip... Heb het aangepast. Komt iets meer tegemoet nu...
          Euh.... ik zie maar één foto. Moet de aangepaste nog geplaatst worden of is dit de aangepaste ?
          Als dit de aangepaste is, dan laat je beter de eerste staan, want anders slaan de vorige reacties nergens op.
          Ik kan niet vergelijken nu.
          Mvrgr.

          Comment


          • #6
            Re: tussen de bomen door...

            Oorspronkelijk geplaatst door kriba Bekijk bericht
            Ik kan niet vergelijken nu.
            En gelijk heb je... heb beide versies er terug op gezet!

            Groeten,
            Bart
            "There are two people in every photograph: the photographer and the viewer" - Ansel Adams

            Comment


            • #7
              Re: tussen de bomen door...

              Wanneer besluit ik om een foto om te zetten in z/w?
              Bekijk even de kleurenfoto en zoek het antwoordt, want het is de beste leerschool om zelf in te zien of hij in z/w moet of in kleur moet blijven. Denk hierbij aan de compositie en de regel van derden. Ben benieuwd naar je oplossing

              Comment


              • #8
                Re: tussen de bomen door...

                Oorspronkelijk geplaatst door Beelder Bekijk bericht
                Wanneer besluit ik om een foto om te zetten in z/w?
                Bekijk even de kleurenfoto en zoek het antwoordt, want het is de beste leerschool om zelf in te zien of hij in z/w moet of in kleur moet blijven. Denk hierbij aan de compositie en de regel van derden. Ben benieuwd naar je oplossing
                Miljaar... huiswerk!?

                Ben nog maar net begonnen en moet de boeken dus nog doorgaan. Misschien beschrijf ik dus best waarom ik bij deze foto voor zwart/wit heb gekozen.

                - Was een grijze dag. Indien er blauwe lucht had geweest (al dan niet met mooie wolken) had ik zeker voor kleur gekozen.
                - Zwart/wit legt meer nadruk op compositie, uitdrukkingen, benadrukt lijnen omdat de kleur niet ‘stoort’.
                - Zwart/wit brengt ‘op een andere manier’ meer contrast.

                Ik weet niet of ik geslaagd ben of slaag moet krijgen?
                Last edited by bartcornelissens; 3 juli 2013, 13:04.
                "There are two people in every photograph: the photographer and the viewer" - Ansel Adams

                Comment


                • #9
                  Re: tussen de bomen door...

                  Oorspronkelijk geplaatst door bartcornelissens Bekijk bericht
                  Miljaar... huiswerk!?

                  Ben nog maar net begonnen en moet de boeken dus nog doorgaan. Misschien beschrijf ik dus best waarom ik bij deze foto voor zwart/wit heb gekozen.

                  - Was een grijze dag. Indien er blauwe lucht had geweest (al dan niet met mooie wolken) had ik zeker voor kleur gekozen.
                  - Zwart/wit legt meer nadruk op compositie, uitdrukkingen, benadrukt lijnen omdat de kleur niet ‘stoort’.
                  - Zwart/wit brengt ‘op een andere manier’ meer contrast.

                  Ik weet niet of ik geslaagd ben of slaag moet krijgen?
                  Geeft niet Bart Je bent goed op weg met je antwoorden Je derde antwoordt is aanleiding om eens de foto weer goed te vergelijken in contrast
                  Hier een link met hulpmiddel
                  Een zwart-wit foto heeft nog steeds veel aantrekkingskracht op mensen. Sinds kort ligt de tweede editie van mijn boek Digitale Fotografie: Zwart-wit in de winkel. Een goede reden om eens wat extra aandacht aan zwart-wit fotografie te besteden met 7 tips voor zwart-wit foto's.


                  Je kan altijd via de blog een vraag stellen en je krijgt van photofacts altijd antwoordt
                  Last edited by Beelder; 3 juli 2013, 13:10.

                  Comment


                  • #10
                    Re: tussen de bomen door...

                    Beelder,

                    Wil je bedoelen dat je de foto niet zwart/wit had gezet of was het gewoon een testje (los van de foto). Kwestie van er uit te leren...

                    Merci alvast voor de link!
                    Last edited by bartcornelissens; 3 juli 2013, 13:19.
                    "There are two people in every photograph: the photographer and the viewer" - Ansel Adams

                    Comment


                    • #11
                      Re: tussen de bomen door...

                      Oorspronkelijk geplaatst door bartcornelissens Bekijk bericht
                      Beelder,

                      Wil je bedoelen dat je de foto niet zwart/wit had gezet of was het gewoon een testje (los van de foto). Kwestie van er uit te leren...

                      Merci alvast voor de link!
                      Kwestie van leren hoe de foto in z/w er uit moet zien. Compositie is heel belangrijk, want daarin bepaal je het focuspunt van waaruit je de contrastwerking gaat bepalen die beeldend van je scherm zou kunnen afspatten. Als je een natuurfoto omzet, dan moet hij een meerwaarde vertonen ten opzichte van de kleurenversie, en dat heb ik hier nog niet. Ik wordt dadelijk opgehaald, maar ben over een uurtje weer terug als het goed is We gaan er een mooie z/w van maken, ok?

                      Comment


                      • #12
                        Re: tussen de bomen door...

                        allright... zal er wel pas vanavond aan kunnen werken, maar alle tips zijn welkom. Ben trouwens ook begonnen van jpg, nog geen ervaring met RAW. Kwestie dat je weet waarvan ik start. Heb uiteraard wel een RAW-versie beschikbaar...

                        Groeten,
                        Bart
                        Last edited by bartcornelissens; 3 juli 2013, 13:35.
                        "There are two people in every photograph: the photographer and the viewer" - Ansel Adams

                        Comment


                        • #13
                          Re: tussen de bomen door...

                          Oorspronkelijk geplaatst door bartcornelissens Bekijk bericht
                          allright... zal er wel pas vanavond aan kunnen werken, maar alle tips zijn welkom. Ben trouwens ook begonnen van jpg, nog geen ervaring met RAW. Kwestie dat je weet waarvan ik start. Heb uiteraard wel een RAW-versie beschikbaar...

                          Groeten,
                          Bart
                          Geen probleem, als je me vanavond even de kleurenversie(origineel formaat) in pm toestuurt leg ik dan via dit topic uit wat ik ga doen en gedaan heb. Kunnen anderen eventueel aanvullingen geven of een eigen visie erop los laten

                          Comment


                          • #14
                            Re: tussen de bomen door...

                            Bart, zoals beloofd heb ik de omzetting eens gedaan voor jou. Ik ben vertrokken vanuit het origineel jpeg bestand. Dit is het resultaat
                            Wat heb ik gedaan?(niet zoveel hoor) Maar een tip: experimenteer ook wat, maar hou de foto in z/w niet te licht. Kijk goed naar je histogram tijdens de voorbewerking. Kijk ook goed naar wat je wilt beelden(hier dus tussen de bomen, HET PAD/DIEPTEWERKING)
                            - De foto opgelicht met 30%(zie histogram)
                            - Middentonen +30%
                            - Groen +10%
                            - Structuur in je hoofdonderwerp(pad/dieptewerking) teruggebracht met 10%
                            - Omgezet naar z/w
                            - Contrast toegevoegd naar smaak
                            - 8% verscherpt
                            -Verkleind naar BD formaat 900 pix. (als je foto in portretstand plaatst is het beter om 900 langste zijde aan te houden) met 10% naverscherping.
                            -

                            Comment


                            • #15
                              Re: tussen de bomen door...

                              Ik vind de versie van Beelder een stuk beter.
                              mvg,
                              Eddy
                              Smaken verschillen

                              Comment

                              Working...
                              X