Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

f2.8 f4.6 enz wat houdt dit in?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • f2.8 f4.6 enz wat houdt dit in?

    het heeft iets met de lichtsterkte te maken dacht ik.

    ik moet nog is een goed fotoboek kopen. voor wat het allemaal inhoudt. maar ok.

    een tele lens die over het hele bereik 2.8 haalt is duurder dan een hogere f waarde?
    en waarom is er b.v geen f2.6?

    wie kan mij dit een beetje in duidelijk nederlands uitleggen.

    alvast bedankt
    FZ10 35-420mm leica lens met IS en een f2.8 all the way
    Canon EOS600d

  • #2
    wat gezocht en antwoorden gevonden
    Nikon D2H / AFS 28-70 f/2.8D

    Comment


    • #3
      Hallo Ralph,

      de standard diafragma-waarden zijn 1 1,4 2 2,8 4 5,6 8 11 16 22 32 64
      Dit is een meetkundige reeks waarbij ieder volgend getal bekomen wordt door het voorgaande te vermenigvuldigen met 1,41. De waarde 1,41 is de vierkantswortel van 2.
      Nog wakker? Goed.
      Vanwaar komt die reeks?
      De standaard opening van ons oog wordt gelijkgesteld aan 1.
      Ons oog, net zoals het diafragma is rond en hoe groter de opening, hoe meer licht er door kan. Nog altijd bij?
      De oppervlakte van een cirkel is = Pi x r². (pi maal straal in het kwadraat).
      Als ik nu wil dat er maar de helft licht doorkomt moet ik mijn lens sluiten (de oppervlakte de helft kleiner maken) en moet de straal dus kleiner worden. Dus moet ik delen door de vierkantswortel van 2 en dat is 1,41.
      En nu terug naar onze f-schaal:als we f=4 gebruikten en we willen maar de helft licht doorlaten (dit noemt men 1 stop) dan berekenen we ons nieuw diafragma als 4x1,41=5,6.
      Hierbij komt dat de DOF (depth of field = dieptescherpte) stijgt naarmate f een grotere waarde heeft. Maar dit is een ander lesje waarbij nog andere elementen een rol gaan spelen zoals verstooiïngscirkel, focaal, hyperfocaal e.d.

      De lichtsterkte van een lens wordt aangeduid in f en is dus een getal van de hoger vermelde meetkundige reeks.Hoe lager getal hoe beter de lens.
      Als u de keuze hebt tussen 2 lenzen met gelijke brandpunt maar verschillende opening dan kiest u voor deze met de laagste f-opening (in zoverre u voldoende kapitaalkrachtig bent)
      Vb: lens 50mm f-2,8 is beter dan lens 50mm f-4.
      Henri



      lidnummer: BD0435BE

      Comment


      • #4
        Originally posted by r.marijnissen

        en waarom is er b.v geen f2.6?

        2.6 bestaat ook. Ik heb een 28-70 2.6-2.8 lens van Tokina.
        Fuji X-T1 / Fuji X-M1 / Fuji X-30 / Fujinon XT 18-135 / Fujinon XT 35 / Fujinon XC 16-55 / Fujinon XC 55-230 / Fuji EF-X20

        Comment


        • #5
          Je kunt veel info vinden over allerlei onderwerpen op de homepage bij: tricks and tips

          Comment


          • #6
            Originally posted by StevenVW
            Originally posted by r.marijnissen

            en waarom is er b.v geen f2.6?

            2.6 bestaat ook. Ik heb een 28-70 2.6-2.8 lens van Tokina.
            Dat betekent dus gewoon dat je lens op 28mm nog net dat extra beetje lichtsterker is. Ik vermoed dat dit niet op je display of in de exif verschijnt, maar dat er f2.8 of f2.5 (standaardwaarde 1/3 stop verschil) staat? Uiteraard maakt het cijfer op zich niks uit, want je toestel meet toch gewoon het licht. Toch vraag ik me af als je niet zelf het diafragma instelt of die 2.6 ook echt kan worden gebruikt om de foto te nemen, of dat de lens gewoon naar 2.8 wordt gedraaid.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7

              Dat betekent dus gewoon dat je lens op 28mm nog net dat extra beetje lichtsterker is. Ik vermoed dat dit niet op je display of in de exif verschijnt, maar dat er f2.8 of f2.5 (standaardwaarde 1/3 stop verschil) staat? Uiteraard maakt het cijfer op zich niks uit, want je toestel meet toch gewoon het licht. Toch vraag ik me af als je niet zelf het diafragma instelt of die 2.6 ook echt kan worden gebruikt om de foto te nemen, of dat de lens gewoon naar 2.8 wordt gedraaid.
              Inderdaad. In P-mode krijg ik een iets kortere sluitertijd bij 28mm dan wanneer ik in A-mode het diafragma instel op 2.8. In de exif staat altijd 2.8
              Fuji X-T1 / Fuji X-M1 / Fuji X-30 / Fujinon XT 18-135 / Fujinon XT 35 / Fujinon XC 16-55 / Fujinon XC 55-230 / Fuji EF-X20

              Comment


              • #8
                Op volgende pagina vind je alles wat je wilt weten. Basistechnieken III vertelt je meer over diafragma openingen.

                http://home.hetnet.nl/~heuker2000/basis1/basis1.htm

                Indien ik jou was zou ik toch eens een beginnerscursus fotografie volgen. Achteraf heb je nog eens dubbel zoveel plezier bij het nemen van foto's

                Koen

                Comment


                • #9
                  mijn eerste digitale camera is een fz10 geworden deze heeft een leica lens met 35-420mm en een f2.8 over het hele bereik.

                  dit is de enige prosumer die die f2.8 haalt over het hele bereik.
                  en anders kom je bij reflex cameras.

                  daarom was ik hier nogal nieuwschierig naar.
                  maar ik zal binnenkort eens een goed camera boek kopen.
                  in elk geval bedankt voor de uitleg.

                  weer wat geleerd

                  FZ10 35-420mm leica lens met IS en een f2.8 all the way
                  Canon EOS600d

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by r.marijnissen
                    mijn eerste digitale camera is een fz10 geworden deze heeft een leica lens met 35-420mm en een f2.8 over het hele bereik.
                    Dat is best indrukwekkend, eigenlijk.
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by StevenVW
                      In P-mode krijg ik een iets kortere sluitertijd bij 28mm dan wanneer ik in A-mode het diafragma instel op 2.8. In de exif staat altijd 2.8
                      Hey Steven, op de D70 die ik gisteren in mijn handen had, kreeg ik in A-mode wel degelijk waarden als 4.2 te zien. Het was wel een Nikkor: de kitles, wijd open ergens tussen 50 en 70mm. Dat zou volgens mij moeten betekenen dat in principe ook de 2.6 van de Tokina kan worden getoond, tenzij het enkel met Nikkors zo werkt natuurlijk.
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                      Comment

                      Working...
                      X