Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nd & pola filter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nd & pola filter

    Iemand ervaring met onderstaande filters ?

    - Tiffen 72mm Circulair Polarisatie
    en
    - Tiffen 72mm Variable ND Filter

    Word op een canon 15-85 mm geplaatst.

    zou deze willen aanschaffen om

    1. mooiere kleuren te verkrijgen en blauwere lucht en meren fotograferen met alsook de lucht en meer drama in landschapfoto te verkrijgen (pola)
    2. om watervalletjes te fotograferen (nd)

    Zijn deze een goede keuze?

    alvast bedankt voor de info.
    Canon EOS 550D // 15-85mm IS

  • #2
    Re: Nd & pola filter

    Voor een 15-85mm zal ik een slim Circulair Polarisatie nemen
    En ik ben geen voorstander van Variable ND Filter, kan beter gaan naar een setje voorzet

    Comment


    • #3
      Re: Nd & pola filter

      Wat is het verschil van een slim pola filter dan?

      ps. Nd filter is ook voor de sluitertijd te verlengen dus statief is noodzakelijk

      een pola filter kan gerust zonder statief gebruikt worden dan?

      groeten en bedankt

      Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
      Voor een 15-85mm zal ik een slim Circulair Polarisatie nemen
      En ik ben geen voorstander van Variable ND Filter, kan beter gaan naar een setje voorzet
      Canon EOS 550D // 15-85mm IS

      Comment


      • #4
        Re: Nd & pola filter

        Verschil, de dikte. Als je met een niet slim op 18mm een foto maakt heb je in de hoeken het filter in beeld en daar blijf je last van houden tot zo rond de 28mm a 30mm.

        In principe altijd een statief gebruiken!

        Met een setje voorset ben je flexibeler en kan je er meerdere tegelijkertijd gebruiken. Denk ook eens aan grijsverloop filters.
        Het op elkaar schroeven van filters is niet aan te bevelen.

        Comment


        • #5
          Re: Nd & pola filter

          Ah ok, kan je met een pola filter ook zo waterval fotograferen die het water zo "lopend" laten lijken?

          zo ja zou ik eerst de pola kopen.

          en voor de waterval enz is het natuurlijk noodzakelijk een statief te gebruiken, maar voor landschappen met mooie blauwe lucht en witte wolken, met de pola ook statief gebruiken?

          groeten en bedankt

          Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
          Verschil, de dikte. Als je met een niet slim op 18mm een foto maakt heb je in de hoeken het filter in beeld en daar blijf je last van houden tot zo rond de 28mm a 30mm.

          In principe altijd een statief gebruiken!

          Met een setje voorset ben je flexibeler en kan je er meerdere tegelijkertijd gebruiken. Denk ook eens aan grijsverloop filters.
          Het op elkaar schroeven van filters is niet aan te bevelen.
          Canon EOS 550D // 15-85mm IS

          Comment


          • #6
            Re: Nd & pola filter

            Eerst maar het statief: Altijd gebruiken, met of zonder "fratsen"

            Pola heeft andere functie dan de ND, maar dat wil dan niet zeggen dat je met een pola geen watervalletjes in een bepaalde sfeer kunt fotograferen.

            Comment


            • #7
              Re: Nd & pola filter

              ah ok, zal dus eerst de pola filter moeten aanschaffen want wil ook zo "melk" waterval fotograferen

              en als dit mogelijk is met een pola filter zal ik deze eerst hoeven kopen dan...





              Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
              Eerst maar het statief: Altijd gebruiken, met of zonder "fratsen"

              Pola heeft andere functie dan de ND, maar dat wil dan niet zeggen dat je met een pola geen watervalletjes in een bepaalde sfeer kunt fotograferen.
              Canon EOS 550D // 15-85mm IS

              Comment


              • #8
                Re: Nd & pola filter

                is deze beter dan bovenvermelde pola filter??

                B+W Slim Circ. Pol MRC 72 E??

                Welke van deze 2 filters word er het meest gebruikt bij landschapfotografie?

                thx
                Last edited by svanma; 2 juli 2013, 21:38.
                Canon EOS 550D // 15-85mm IS

                Comment


                • #9
                  Re: Nd & pola filter

                  "melk" waterval, dan kan je beter de ND gebruiken.

                  B+W Slim Circ. Pol MRC 72 E

                  Bij landschapsfotografie gebruik ik veel de grijsverloop / nd, maar ook de pola wordt er wel bijgepakt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nd & pola filter

                    Heb zojuist gelezen in een artikel

                    "Het grootste nadeel van een nd filter is dat je eigenlijk altijd een kaarsrechte horizon zonder obstakels zou moeten hebben, zoals aan zee. Bij een berglandschap, of een landschap waar bomen boven de horizon uitsteken, heb je het probleem dat het filter die vormen niet volgt. Die bergen of bomen worden dus eveneens donkerder. Dat is de belangrijkste reden waarom veel fotografen aan het nut van een grijsverloopfilter twijfelen."

                    Is het voor mij dan nuttig om een nd filter aan te schaffen? het gaat namelijk om (berg)landschappen (zwitserland, italie etc..)

                    bedankt
                    Canon EOS 550D // 15-85mm IS

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nd & pola filter

                      nog een laatste mening aub, welke van de 2 filters zou het best passen bij mijn doelstelling? en is het best om eerst aan te kopen?

                      Doel:
                      landschappen fotograferen in zwitserland, italie, kroatia etc.... (bergen, uitzichten, meren)

                      af en toe een waterval maar gebeurd echt zelden.

                      bedankt voor jullie mening
                      Canon EOS 550D // 15-85mm IS

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nd & pola filter

                        Oorspronkelijk geplaatst door svanma Bekijk bericht
                        Heb zojuist gelezen in een artikel

                        "Het grootste nadeel van een nd filter is dat je eigenlijk altijd een kaarsrechte horizon zonder obstakels zou moeten hebben, zoals aan zee. Bij een berglandschap, of een landschap waar bomen boven de horizon uitsteken, heb je het probleem dat het filter die vormen niet volgt. Die bergen of bomen worden dus eveneens donkerder. Dat is de belangrijkste reden waarom veel fotografen aan het nut van een grijsverloopfilter twijfelen."

                        Is het voor mij dan nuttig om een nd filter aan te schaffen? het gaat namelijk om (berg)landschappen (zwitserland, italie etc..)

                        bedankt
                        Ik gebruik zo'n grijsverloopfilter uit China die me zo'n 6 euro heeft gekost en die doet prima zijn werk.
                        Het voorste element van de filter draait, zodat je ook een eventuele rechtse of linkse kant wat kan verduisteren.
                        Je hoeft helemaal geen vlakke horizon te hebben, want het filter gaat (over één helft van het filter) geleidelijk van donker tot licht.
                        Soms wordt er gedweept met dure filters, maar ik ben van het principe, ik probeer eerst iets heel goedkoop, valt het tegen, gooi het weg en je kan altijd nog duurder of beter gaan kopen, maar als het goedkope ding zijn werk doet waarom zou ik dan meer euro's gaan uitgeven ?
                        Mvrgr.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nd & pola filter

                          Heb je gelijk in, had dit gelezen

                          welke van de 2 filters zou volgens jou het best passen bij mijn doelstelling? en is het best om eerst aan te kopen?

                          Doel:
                          landschappen fotograferen in zwitserland, italie, kroatia, slovenie etc.... (bergen, uitzichten, meren met bergen etc..)

                          af en toe een waterval maar gebeurd echt zelden.

                          Bedankt allesins

                          groeten
                          Oorspronkelijk geplaatst door kriba Bekijk bericht
                          Ik gebruik zo'n grijsverloopfilter uit China die me zo'n 6 euro heeft gekost en die doet prima zijn werk.
                          Het voorste element van de filter draait, zodat je ook een eventuele rechtse of linkse kant wat kan verduisteren.
                          Je hoeft helemaal geen vlakke horizon te hebben, want het filter gaat (over één helft van het filter) geleidelijk van donker tot licht.
                          Soms wordt er gedweept met dure filters, maar ik ben van het principe, ik probeer eerst iets heel goedkoop, valt het tegen, gooi het weg en je kan altijd nog duurder of beter gaan kopen, maar als het goedkope ding zijn werk doet waarom zou ik dan meer euro's gaan uitgeven ?
                          Mvrgr.
                          Canon EOS 550D // 15-85mm IS

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nd & pola filter

                            Met een polafilter kan je je sluitertijd wel iets langer maken, maar of je hier je melkwater gaat mee bekomen dat weet ik niet, ik heb het nog nooit geprobeerd.
                            Weet ook dat je met een polafilter slechts een goed resultaat bereikt (wittere wolken op blauwere lucht) wanneer de zon van links of van rechts ten opzichte van de fotograaf staat (90 °), wanneer de zon achter je staat, of tegenover je, dan heeft een pola weinig zin. Pola kan ook gebruikt worden om reflecties op water, glas en dergelijke te vermijden of te verminderen.

                            Mvrgr.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nd & pola filter

                              ja, het belangrijkste voor mij is dat de kleuren en wolken in het landschap goed uitkomen en dat je ze soms dramatischer kan maken. dat is het belangrijkst voor mij.

                              het "melkwater" is niet zo belangrijk dus eerder bijkomstig.

                              dus welke van de 2 past dan het beste?

                              groeten

                              Oorspronkelijk geplaatst door kriba Bekijk bericht
                              Met een polafilter kan je je sluitertijd wel iets langer maken, maar of je hier je melkwater gaat mee bekomen dat weet ik niet, ik heb het nog nooit geprobeerd.
                              Weet ook dat je met een polafilter slechts een goed resultaat bereikt (wittere wolken op blauwere lucht) wanneer de zon van links of van rechts ten opzichte van de fotograaf staat (90 °), wanneer de zon achter je staat, of tegenover je, dan heeft een pola weinig zin. Pola kan ook gebruikt worden om reflecties op water, glas en dergelijke te vermijden of te verminderen.

                              Mvrgr.
                              Canon EOS 550D // 15-85mm IS

                              Comment

                              Working...
                              X