Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke zoomlens voor nikon D7100?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke zoomlens voor nikon D7100?

    beste,


    Als je rond de 1000 euro had voor een zoomlens voor wildlife/natuurfotografie welke zou jij dan kiezen?
    Ik ben in het bezit van een NIKON D7100 en heb reeds de nieuwe Sigma 17-70 contemporary lens.
    Het is wel de bedoeling om een lens te hebben die de kwaliteit kan evenaren van mijn Nikon D7100.

    Zelf dacht ik aan volgende :
    -SIGMA 50-500MM F/4.5-6.3 DG APO OS HSM : 1299€ aan de dure kant , en maar F4,5-6,3 , wel groot bereik!!
    -NIKON AF-S 70-300MM F/4.5-5.6G ED IF VR : 509€ goedkoop , kan kwalitatief niet mee met nikon D7100?
    -NIKON AF-D 80-400MM F/4.5-5.6 ED VR : 1079€ , ????
    -TAMRON SP 70-200MM F/2.8 DI VC USD : 1349€ , duur maar F2.8 is wat ik graag wil :-), zoom(200mm) aan korte kant voor wildlife.
    -SIGMA 70-200MM F2.8 EX DG OS HSM : 999€ , goedkoper dan tamron van hierboven..., F2,8 maar idem maar 200mm .
    -SIGMA 120-400MM F/4.5-5.6 DG APO OS HSM: 749€ , mooie prijs maar geen f2,8 , wel mooi zoombereik (400mm).
    -NIKON AF-S 70-200MM 1:4G ED VR : 1149€ , nieuwste , goede (p)reviews, zoom(200mm) aan korte kant voor wildlife.

    Zijn er nog alternatieven , wat is jullie voorkeur?
    graag tips , advies , ervaringen want ik ben nog maar een beginneling :-s!

    Het is vooral bedoelt voor avontuurlijke reizen in natuur en ook om wildlife te fotograferen en slechts 2 lenzen mee te nemen.
    De 17-70 van sigma en een toekomstige zoomlens...

    mvg,

    Jonathan

  • #2
    Re: welke zoomlens voor nikon D7100?

    De nieuwe AFS 80-400 VRII........heel duur, maar wel heel goed en ik lees dat mensen hun 200-400 f4 om gewichtige reden omruilen voor deze lens.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: welke zoomlens voor nikon D7100?

      tja maar fkes 2500€ neertellen das voor mij er zwaar over, past niet binnen mijn budget,
      en krijg ik thuis ook nooit verkocht

      Comment


      • #4
        Re: welke zoomlens voor nikon D7100?

        Met 200mm zal je te kort komen. Ik zou ook voor de nieuwe 80-400 gaan.
        Of als je ook een prime ziet zitten, is de Nikon 300mm f/4 zelfs nog wat beter (eventueel samen met een 1.4 TC), maar dan heb je geen VR. (even scherp als de 300 2.8 op f/4!)
        Ik ben zelf hard aan het twijfelen tussen deze twee setups voor wildlife in vrije tijd, maar wacht nog even tot de prijs van de 80-400 wat naar beneden gaat.

        Comment


        • #5
          Re: welke zoomlens voor nikon D7100?

          De 80-400 zijn prijskaartje zou moeten halveren en dan zou ik pas deze lens overwegen.

          Is er dan niks anders dat wel haalbaar is en past op mijn nikon D7100 of moet iedereen superrijk zijn....?
          Wat is er mis met de oude 80-400? of is deze niet goed genoeg voor op een nikon D7100?

          een prime is toch nog duurder ? en de D7100 is een dx camera dus kan daar toch geen TC op gemonteerd worden?

          Comment


          • #6
            Re: welke zoomlens voor nikon D7100?

            Je bent precies wat misgeïnformeerd . TC's werken met alle camera's, maar werken pas zeer goed bij camera's als de D7000 en hoger (D7100 is hoger ), omdat je dan geen limitatie hebt qua lenzen.
            De 300 f/4 is geen dure lens en echt steengoed! Prijs valt ook mee (1219 euro, http://www.artencraft.be/nl/nikon-30...0-ed-af-s-6553).
            Je hebt ook f/4 voor de moeilijkere situaties (ipv 5.2-5.6 boven 300mm) en je kan deze ( http://www.artencraft.be/nl/nikon-tc...converter-6554 ) teleconverter er op gebruiken als je nog wat bereik te kort komt.
            Als je de 1.3x cropmode gebruikt van je D7100 kom je uit op een 600mm f/4 met deze 300mm. De oude 80-400 is niet zeer scherp, focust langzaam en heeft wat last van CA, de nieuwe heeft al deze problemen opgelost.
            Van de Sigma zijn ook veel contente gebruikers van, maar een 300 f/4 is veeel beter qua beeldkwaliteit.

            Comment


            • #7
              Re: welke zoomlens voor nikon D7100?

              de 300mm f4 is een uitstekende lens, maar ik gebruk hem op mijn D7000 wel met de kenko converter (1.4) die is stukken goedkoper en net zo goed als de Nikon.

              Een eventuele andere lens waar je naar kan kijken is een Sigma 120-300 f2.8, tweedehands een ouder type zien te vinden (wel moeilijk met een Nikon mount trouwens). Die kan je ook uitstekend met een converter gebruiker en dan nog zoomen.
              Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
              Our English website: www.kaichitravel.com
              Breng eens een bezoekje aan Siberie!

              Comment


              • #8
                Re: welke zoomlens voor nikon D7100?

                Heb je voor natuurfotografie echt f/2.8 nodig? Laatste keer dat ik in de natuur kwam was dat buiten en echt goed verlicht

                Je moet het onderscheid maken tussen wat je graag wil en wat je nodig hebt. Zeker als je met een budget rekening moet houden. Sigma heeft bijvoorbeeld een 200-500 f/2.8, maar die is niet erg handzaam en stevig duur.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #9
                  Re: welke zoomlens voor nikon D7100?

                  Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                  Heb je voor natuurfotografie echt f/2.8 nodig? Laatste keer dat ik in de natuur kwam was dat buiten en echt goed verlicht

                  Je moet het onderscheid maken tussen wat je graag wil en wat je nodig hebt. Zeker als je met een budget rekening moet houden. Sigma heeft bijvoorbeeld een 200-500 f/2.8, maar die is niet erg handzaam en stevig duur.
                  Tis in ieder geval wel handig als je er nog een converter tussen wil zetten, dan verlies je natuurlijk wel weer een deel van het licht, daarna nog een beetje diafragmeren voor de beste scherpte.
                  Overigens als het zwaar bewolkt is, heb je ook niet zo veel licht :-).

                  Ik ben het wel met je eens dat de Sigma 120-300 stukken zwaarder is dan de Nikon 300mm F4.
                  Als je echt wil reizen en alles mee moet slepen, is de 300mm f4 misschien wel de betere keuze.
                  Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                  Our English website: www.kaichitravel.com
                  Breng eens een bezoekje aan Siberie!

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke zoomlens voor nikon D7100?

                    Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                    De oude 80-400 is niet zeer scherp, focust langzaam en heeft wat last van CA
                    Van het eerste en laatste heb ik nog nooit last gehad en de trage AF: daar moet je mee leren werken en dan kun je bijna alles vastleggen, maar richten en klik.
                    De lens is op 6.4 scherper als op 5.6, dus behandel ik hem als een 'vaste 6.4' zoom.


                    D2h 1/640 f8 iso200 400mm

                    en dit tracked die gewoon

                    D700 1/400 f8 800iso 400mm
                    Last edited by hjanssen; 2 juli 2013, 17:48.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke zoomlens voor nikon D7100?

                      Bedankt voor de reacties alvast!!

                      Na jullie commentaar, en wat opzoekwerk , denk ik aan volgende opbouw:

                      -Nikon 70-200mm VR f 4G ED AF-S
                      - TC van kenko 1.4 of meer?

                      Ik weet wel niet als deze zijn te combineren....

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke zoomlens voor nikon D7100?

                        Even doorbijten en aan de spaarcenten zitten..en voor de nieuwe 80-400 gaan. Ik kan je garanderen dat je daar geen spijt van krijgt. (heb ze zelf ook pas,en ja..dat doet pijn in de portemonee..maar nog geen seconde spijt van gehad) Heb de 50-500 ook gehad, maar deze zit daar wel een stuk boven hoor..
                        Last edited by marc1201; 2 juli 2013, 21:12.

                        Comment


                        • #13
                          Re: welke zoomlens voor nikon D7100?

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Van het eerste en laatste heb ik nog nooit last gehad en de trage AF: daar moet je mee leren werken en dan kun je bijna alles vastleggen, maar richten en klik.
                          De lens is op 6.4 scherper als op 5.6, dus behandel ik hem als een 'vaste 6.4' zoom.
                          Als je al zit met een lens van f/5.6 en dan nog moet afstoppen om hem scherp te krijgen, is dit gewoon geen scherpe lens. Zeker op een D7100 (met veel megapixels) zal je een een veel groter verschil zien tussen de nieuwe, de oude en de 300 f/4. CA is niet zeer merkbaar op een fullframe met weinig mp als je niet cropt, maar met meer mp en een crop zal je al snel zien dat er CA aanwezig is. Zelfs op uw eerste voorbeeld zie ik duidelijk CA (groen aan de neus en paars aan de lip om slechts enkele plekken aan te tonen). Ik zeg niet dat het een slechte lens is hé, maar er zijn er die beter zijn (nieuwe 80-400 en 300 f/4).

                          Djonathaninjo, met een 70-200 f/4 en een 1.4 zit je nog slechts aan 280mm f/5.6, wat meestal te weinig is voor wildlife. Een 300 f/4 met 1.4TC met Kenko of Nikon, heb geen ervaring met de Kenko, maar denk wel dat je geen af-finetune zal kunnen toepassen als je deze gebruikt. Een TC geeft je autofocus meestal wat front of backfocussing, dus finetuning is echt wel aan te raden. Ofwel doorsparen voor de nieuwe 80-400.

                          Comment


                          • #14
                            Re: welke zoomlens voor nikon D7100?

                            70-200 f4 + TC14(nikon)
                            Zeker niet meer nemen dan de 14 met deze f4 lens. Kijk is op photographylife, de auteur is ook een liefhebber van wildlife en er staat een artikel bij
                            over de combinatie van de lens met de TC.


                            Bovendien is de nieuwe 70-200 een plezier om op je toestel te hebben. Is echt comfortabel doordat die bijna de helft minder weegt dan de 2.8.
                            Ik heb de 2.8 genomen, maar het vergt enige gewenning om zulke lens op je toestel te hebben. Anderhalve kg is vrij zwaar om een hele dag te dragen.
                            + je hebt een cropfactor toestel, dan is de 200mm al gauw 300mm reken daar nog de tc14 bij en je zit ook rond de 400.

                            Comment


                            • #15
                              Re: welke zoomlens voor nikon D7100?

                              Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                              ... De 300 f/4 is geen dure lens en echt steengoed! Prijs valt ook mee (1219 euro, http://www.artencraft.be/nl/nikon-30...0-ed-af-s-6553).
                              Je hebt ook f/4 voor de moeilijkere situaties (ipv 5.2-5.6 boven 300mm) en je kan deze ( http://www.artencraft.be/nl/nikon-tc...converter-6554 ) teleconverter er op gebruiken als je nog wat bereik te kort komt.
                              ..
                              Voor wat het waard is: met de D7100 kan je met een f4 lens ook een 2x extender gebruiken, met behoud van autofocus. Ik heb zelf alleen ervaring met 1,4x op een sigma 100-300 f4.
                              Fuuu…tsjie
                              www.wouldbephotography.be

                              Comment

                              Working...
                              X