Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Twijfel omtrent statiefhoofd - OPGELOST !

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Twijfel omtrent statiefhoofd - OPGELOST !

    Hallo,

    Ik overweeg om een statief te kopen, de keuze momenteel ligt zo goed als vast op een Manfrotto 055XPROB, een redelijke goede keuze dacht ik, echter heb ik wat twijfels omtrent een aantal "hoofden":

    1. Manfrotto 496RC2 (draagvermogen max 6kg)
    2. Manfrotto 498RC2 (draagvermogen max 8 kg)
    3. Manfrotto 327RC2 (draagvermogen max 5.5 kg)
    en de veel vernoemde
    4. Sirui K30X


    Aangezien ik geen praktijkvergelijking kan doen, baseer ik mijn twijfels op video en review op internet.

    Verschil tussen 1 en 2 is volgens een review dat de 496RC2 niet zo geschikt zou zijn voor panorama panning.

    Van de 327RC2 heb ik de indruk dat die nogal beetje bombastisch overkomt en zoals te zien in de fotos van Pacha, laag-bij-de-grondse-(macro)fotografie komt de hendel al tegen de poten van het statief aan. Positief is dan weer de joystick hendel die je toch wat meer gevoel van controle en grip geeft om je toestel te draaien bij de andere balhoofden is je camera eigenlijk de hendel als je van positie of hoek wil veranderen.

    Wat me wel aanspreekt van de eerste 3 ten opzichte van de Sirui is dat je een duidelijke klik hoort als je de camera op het hoofd plaatst, het heeft iets meer zekerheidsgevoel die "klik" te horen, bij de Sirui meen ik uit de video vast te stellen dat als je het plaatje er in schuift deze met het knopje moet vastgedraaid worden ? Dit geeft me persoonlijk een onveilig gevoel in vergelijking met het "klik" systeem bij de andere 3 modellen.

    Gebruik van dit statief met hoofd voornamelijk macro/landschaps (panorama) fotografie, minimale belasting Canon 60D met 15-85 IS USM , maximale belasting Canon 60D incl batterygrip met 70-200L 2.8

    Graag mening / ervaring / advies

    mvg,
    Last edited by Henk_01; 4 juli 2013, 23:23. Reden: combo besteld
    2 x 60D + 1 BG-E9 / EF-S 15-85 IS USM / 70-200 f2.8 L/ EF 100 f2.8 L IS Macro / SPEEDLITE 430 EX II/ MANFROTTO 055CXPRO3 + VANGUARD GH-200 PISTOL GRIP

  • #2
    Re: Twijfel omtrent statiefhoofd

    Bij de Sirui schuif je het plaatje in de houder, en dan kan het er al niet meer uit vallen als je het rode knopje niet indrukt.
    Dat is dus een beveiliging als de klemschroef per ongeluk los zou komen, het plaatje (en de camera) kan er dus nooit zomaar uit schuiven.

    De Manfrotto plaatjes zijn ook alleen maar compatibel met Manfrotto, de Sirui plaatjes zijn "Arca Swiss" compatibel, zoals nog andere merken, daardoor heb je wat meer keuze in accessoires zoals bijvoorbeeld plaatjes die specifiek voor een bepaald toestel ontworpen zijn zodat ze niet kunnen verdraaien ten opzichte van de camera (ik heb er zo eentje voor de 5D MKIII, en dat is heel erg goed).

    Ik heb voordien een goedkoper Manfrotto statief gehad (met een vaste kop), en die plaatjes moest je altijd in de juiste richting in de houder van de kop steken, anders kwamen ze ook nog los.
    Het Arca Swiss systeem zit veel degelijker vast op de kop dan de Manfrotto plaatjes met de afgeschuinde kanten.
    Maar je mag niet vergeten om de klemschroef aan te draaien, anders ligt je camera tegen de grond, behalve bij Sirui, want daar zit een "uitschuifbeveiliging" op (de rode knop dus).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Twijfel omtrent statiefhoofd

      Die uitschuifbeveiliging is er nu ook op de nieuwe Z reeks van Arca Swiss die me toch wel bevalt.
      Tevens is er een waterpas voorzien, wat zeer handig is.
      Ik heb nog het oude model.
      Als plaatjes gebruik ik Wimberley.
      Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

      Comment


      • #4
        Re: Twijfel omtrent statiefhoofd

        Deze mooie combo aangeschaft:

        Manfrotto 055CXPRO3 in combinatie met deze...
        http://www.youtube.com/watch?v=YBEODEBgQXQ


        mvg,
        2 x 60D + 1 BG-E9 / EF-S 15-85 IS USM / 70-200 f2.8 L/ EF 100 f2.8 L IS Macro / SPEEDLITE 430 EX II/ MANFROTTO 055CXPRO3 + VANGUARD GH-200 PISTOL GRIP

        Comment


        • #5
          Re: Twijfel omtrent statiefhoofd

          Oorspronkelijk geplaatst door Henk_01 Bekijk bericht
          Deze mooie combo aangeschaft:

          Manfrotto 055CXPRO3 in combinatie met deze...
          http://www.youtube.com/watch?v=YBEODEBgQXQ


          mvg,
          had die kop al ergens tegengekomen

          ziet er idd heel mooi uit

          wat was de kostprijs?
          en wat zijn je eigen 1ste persoonlijke ervaringen?

          enige 'slechte' aan het filmpje is toch wel enigzins dat ze de bevestiging doen op de body en niet via de statiefvoet van de lens, waar in dit geval met een zware lens je toch eerder zal opteren voor de lens om zware torsing op de body te minimaliseren
          Website: http://www.svisimaging.be

          Comment


          • #6
            Re: Twijfel omtrent statiefhoofd

            Oorspronkelijk geplaatst door SVIS Bekijk bericht
            had die kop al ergens tegengekomen

            ziet er idd heel mooi uit
            Inderdaad, dit hoofd gaf voor mij de doorslag in vergelijking met de 327RC2 vanwege de afzonderlijke lock positie voor panorama.

            Oorspronkelijk geplaatst door SVIS Bekijk bericht
            en wat zijn je eigen 1ste persoonlijke ervaringen?
            Voorlopig nog geen enkele, bestelling is nog lopende... ik verwacht mijn combo begin volgende week

            Oorspronkelijk geplaatst door SVIS Bekijk bericht
            enige 'slechte' aan het filmpje is toch wel enigzins dat ze de bevestiging doen op de body en niet via de statiefvoet van de lens, waar in dit geval met een zware lens je toch eerder zal opteren voor de lens om zware torsing op de body te minimaliseren
            Ja, inderdaad, het toont wel de mogelijkheid maar niet de juiste manier, gelukkig weet ik wel beter

            mvg,
            2 x 60D + 1 BG-E9 / EF-S 15-85 IS USM / 70-200 f2.8 L/ EF 100 f2.8 L IS Macro / SPEEDLITE 430 EX II/ MANFROTTO 055CXPRO3 + VANGUARD GH-200 PISTOL GRIP

            Comment

            Working...
            X