Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 18-125 mm F3.5 - 5.6 DC voor D70 ???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 18-125 mm F3.5 - 5.6 DC voor D70 ???

    Na vele weken dit forum gevolgd te hebben ± zeker beslist tot aankoop van een D70. Nu nog de lenzen.
    Als basislens is de Nikon DX 18-70 3.5-4.5 G IF ED kit lens volgens de fotoboer een voor de hand liggende keuze wegens uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
    Vandaag las ik op www.dpreview.com/news/0405/04052101sigma18-125.asp dat Sigma eerdaags een nieuwe 18-125 mm F3.5 - 5.6 DC op de markt brengt, speciaal ontworpen voor digitale camera's.
    Bij AC-Foto binnenkort verkrijgbaar voor 299 €.
    Interessant als alternatief voor de Nikon 18-70 of af te blijven?

    Ik had ook even gedacht aan Tamron AF 17-35/2.8-4.0 DI LD IF SP in combinatie met
    Tamron AF 28-75/2.8 XR DI LD, maar dit is spijtig genoeg een eind boven mijne portemonee.

    Dank bij voorbaat voor hulp.

  • #2
    Originally posted by marcopole
    Ik had ook even gedacht aan Tamron AF 17-35/2.8-4.0 DI LD IF SP in combinatie met
    Tamron AF 28-75/2.8 XR DI LD, maar dit is spijtig genoeg een eind boven mijne portemonee.
    Helaas.
    Beide zijn heel knappe lenzen voor een redelijke prijs.

    Afgezien daarvan, zou ik toch de kitlens nemen en niet de 18-125. Het bereik van de Sigma is aantrekkelijk, maar de kwaliteit van de kitlens is inmiddels al ruimschoots aangetoond.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Originally posted by Pieter G.
      Originally posted by marcopole

      Helaas.
      Beide zijn heel knappe lenzen voor een redelijke prijs.

      Afgezien daarvan, zou ik toch de kitlens nemen en niet de 18-125. Het bereik van de Sigma is aantrekkelijk, maar de kwaliteit van de kitlens is inmiddels al ruimschoots aangetoond.
      Pieter, dank voor je reactie. Heb jij ervaring met deze Tamron lenzen?
      Van de 28-75 las ik zeer vele positieve reviews maar van de 17-35 vond ik minder info. Beide lenzen samen kosten bij AC-Foto 838€ tgo 290€ voor de 17-70 kitlens. Zijn ze deze meerprijs volgens jou waard?
      Onder het motto "Rome is ook niet op 1 dag gebouwd" zou ik eventueel kunnen starten met de 28-75 en de aankoop van een breedhoek uitstellen. Ik zou nl ook graag een Sigma 100-300 4.0 aanschaffen.
      Heb jij enig idee of de Tamrons ook al 2e hands te krijgen zijn?

      Comment


      • #4
        Originally posted by marcopole
        Heb jij ervaring met deze Tamron lenzen?
        Van de 28-75 las ik zeer vele positieve reviews maar van de 17-35 vond ik minder info. Beide lenzen samen kosten bij AC-Foto 838€ tgo 290€ voor de 17-70 kitlens. Zijn ze deze meerprijs volgens jou waard?
        Ik heb de 28-75 al getest en vond die heel goed meevallen. De f2.8 is zeker bruikbaar, maar uiteraard komt de lens algemeen nog steeds niet echt in de buurt van de toppers van zowel Nikon als Canon. Maar wat wil je als de prijs minder dan 1/3 is? In prijs/kwaliteitverhouding zonder twijfel een van de beste keuzes bij de midrange zooms. Ik wou dat ze iets hadden dat even goed was en op 24mm begon. Phille heeft de 17-35 getest, en er zijn er nog een paar hier die ze hebben. Ik ben nog steeds op zoek naar een Canonian die deze lens heeft, want ik zou ze zelf wel eens willen proberen. De samples die ik ervan heb kunnen vinden, waren veelbelovend.

        De meerprijs ten opzichte van de kitlens is blijkbaar aanzienlijk, maar je krijgt er natuurlijk twee lenzen voor, die elk afzonderlijk optisch beter zijn dan de kitlens in hetzelfde bereik. De lichtsterkte, zeker van de 28-75, is absoluut een bonus die kan tellen. Als je budget al te zeer belast zou worden door de keuze voor beide tamrons, dan is de kitlens gewoon de beste keuze, maar vergeet niet dat het een Dx is, en dus een kleinere beeldcirkel heeft. Voor een D70 niet van belang, maar als je eventueel een body met groter beeldvlak zou hebben of ooit aanschaffen, zit je er wel mee.

        Originally posted by marcopole
        Onder het motto "Rome is ook niet op 1 dag gebouwd" zou ik eventueel kunnen starten met de 28-75 en de aankoop van een breedhoek uitstellen. Ik zou nl ook graag een Sigma 100-300 4.0 aanschaffen.
        Heb jij enig idee of de Tamrons ook al 2e hands te krijgen zijn?
        Om de Tamrons tweedehands te kopen, zeker voor Nikon, moet je wat geluk hebben. Ik dacht dat er een 17-35 in de koopjeshoek stond hier, maar het kan ook een Sigma geweest zijn. Als je vooral een tele-liefhebber bent, zou het zeker een goed idee zijn om te starten met de uitstekende 28-75 midrange, en eerst de tele te kopen voor de groothoek. Hou er wel rekening mee dat je dan in 35mm-equivalent niets breder hebt dan 42mm. Dat is nauwelijks breder dan het gezichtsveld van je oog, maar misschien volstaat dat voor jou (voorlopig). Ikzelf heb het zowel voor groothoek als voor tele, daarom dat ik een 17-40 heb en bovendien overweeg om binnen afzienbare tijd op een 1.3x crop toestel over te schakelen.

        Om maar te zeggen dat lenskeuzes zeer persoonlijk zijn. Ik heb mijn lenzen voor een stuk ook gekozen met de bedoeling niet al te vaak van lens te moeten wisselen. Dat betekent onder andere dat ik in sommige gevallen met redelijk wat overlapping zit. Maar elke lens heeft zijn functie, en dat is waar het om gaat.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment

        Working...
        X