Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Witbalans verschillend in dezelfde ruimte. Bij hetzelfde licht.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Witbalans verschillend in dezelfde ruimte. Bij hetzelfde licht.

    Vorige week een reportage gedaan van een interieur van een winkel. Kunstlicht was aan en zonder flits gewerkt.

    In de nabewerking heb ik de witbalans van de eerste foto goed ingesteld (pipet in Lightroom). Vervolgens de waarde gekopieerd naar alle andere fotos.

    Vervolgens blijkt dat de ingestelde waarde niet voor alle fotos goed is. En dit terwijl de lichtbron niet is veranderd, alleen de compositie / hoek. Alles in dezelfde ruimte.

    Hoe krijg ik nu een consequente kleurtemperatuur over alle fotos? Liefst zonder dat ik dit per foto moet bepalen

    (PS: ik ben een lightroom 5 gebruiker)

  • #2
    Re: Witbalans verschillend in dezelfde ruimte. Bij hetzelfde licht.

    hoe waren je sluitertijden. kunstlicht is zelden continu. als de sluitertijd redelijk kort is kan je verschillen in belichting en kleurtemperatuur krijgen. bij tl- en spaarlampen is dat effect vrij sterk.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: Witbalans verschillend in dezelfde ruimte. Bij hetzelfde licht.

      Volgens de plaats waar je staat kan het absorberend/reflecterend vermogen van de omgevingsvoorwerpen veranderen en je kleurtemperatuur beïnvloeden.
      Wil je een exacte kleurtemperatuur op al je foto's in serie, is er maar één manier : de witbalans instellen op je camera zelf via een grijskaart.
      fotosite

      Comment


      • #4
        Re: Witbalans verschillend in dezelfde ruimte. Bij hetzelfde licht.

        Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
        Volgens de plaats waar je staat kan het absorberend/reflecterend vermogen van de omgevingsvoorwerpen veranderen en je kleurtemperatuur beïnvloeden.
        Wil je een exacte kleurtemperatuur op al je foto's in serie, is er maar één manier : de witbalans instellen op je camera zelf via een grijskaart.
        Wat zeg je daar nu eigenlijk? Volgens mij is reflectie/absorbtie een fysische eigenschap van materialen die niet afhankelijk is van de aanwezigheid van de mens.
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: Witbalans verschillend in dezelfde ruimte. Bij hetzelfde licht.

          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
          Wat zeg je daar nu eigenlijk? Volgens mij is reflectie/absorbtie een fysische eigenschap van materialen die niet afhankelijk is van de aanwezigheid van de mens.
          Me even proberen duidelijker uit te drukken : licht dat invalt op een donker voorwerp wordt geabsorbeerd, licht dat invalt op een helder onderwerp gereflecteerd.
          Afhankelijk van de plaats waar je staat in een ruimte kan licht van eenzelfde lichtbron helderder of minder helder reflecteren op de omgeving. M.a.w. een hoek van een
          kamer kan lichter of donkerder lijken afhankelijk vanwaar je staat. De hoevellheid licht die je camera waarneemt bepaalt mee de kleurtemperatuur indien op auto witbalans.
          Dus : afhankelijk van je positie in een ruimte kan bij auto witbalans de kleurtemperatuur verschillen.
          fotosite

          Comment


          • #6
            Re: Witbalans verschillend in dezelfde ruimte. Bij hetzelfde licht.

            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
            Wat zeg je daar nu eigenlijk? Volgens mij is reflectie/absorbtie een fysische eigenschap van materialen die niet afhankelijk is van de aanwezigheid van de mens.
            Dat klopt.
            Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

            Comment


            • #7
              Re: Witbalans verschillend in dezelfde ruimte. Bij hetzelfde licht.

              Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
              Volgens de plaats waar je staat kan het absorberend/reflecterend vermogen van de omgevingsvoorwerpen veranderen en je kleurtemperatuur beïnvloeden.
              Wil je een exacte kleurtemperatuur op al je foto's in serie, is er maar één manier : de witbalans instellen op je camera zelf via een grijskaart.
              Dat zou betekenen dat ik voor iedere nieuwe positie de grijskaart erbij moet pakken?

              Of 1 keer de grijskaart gebruiken, WB vastzetten en alles met deze WB schieten. Dat is vreemd, want wanneer ik in Lightroom de WB van alle foto's gelijk zet, krijg ik toch verschillende kleurtemperaturen!

              Comment


              • #8
                Re: Witbalans verschillend in dezelfde ruimte. Bij hetzelfde licht.

                Ligt gewoon aan laagfreqwent (50 Hz.) TL licht, met de moderne hoogfreqwent armaturen (tussen 30 en 40 Khz.)
                zal je dat verschijnsel normaal niet hebben, vreemd genoeg zijn ook de meeste goedkopere camera's daar ook niet gevoelig aan.

                Comment


                • #9
                  Re: Witbalans verschillend in dezelfde ruimte. Bij hetzelfde licht.

                  Den ook eens aan de invloed van bv ramen oid..
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment

                  Working...
                  X