Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zoek hulp voor de juiste aanschaf...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zoek hulp voor de juiste aanschaf...

    Hallo,

    wie kan mij helpen of goeie raad geven om goed van start te gaan?
    Ik ben totaal nieuw en heb nog geen enkele ervaring. Ik heb hier en daar al wat topics zitten doorlezen en laat ons stellen dat ik voor 95%
    mijn keuze heb gemaakt inzake het toestel. Vraag mij niet waarom ik kies voor de Nikon d5200 maar ik kan alvast zeggen dat ongeveer 900€ binnen mijn budget past. Tevens weet ik ook dat dit toestel ruimschoots voldoet voor een beginner aan de hand van wat ik allemaal al las.

    Ik sta open voor goeie raad, dus zeg mij of ik een slechte keuze maak inzake dit toestel?

    Mijn bedoelingen voorlopig zijn:
    - vakantiefotos
    - landschappen
    - dieren
    - apparatuur
    - familietoestanden

    Wat mij nu verontrust is de juiste keuze te maken inzake lens(zen )
    Hedendaags levert men 18-55mm en 55-200mm of andere lezen bij de body.
    Zijn deze lenzen kwalitatief goed om hiermee van start te gaan en welke zou ik nemen om dan allrounder te zijn of kan het anders?

    Eens ik mijn gerief heb zou ik graag een cursus willen volgen nabij het Aalsterse, wie iets degelijk weet mag mij zeker advies geven!

    Wie helpt deze rookie?

  • #2
    Re: Zoek hulp voor de juiste aanschaf...

    D5200 is een uitstekend beginnerstoestel. Als lenzen zou ik eens kijken naar de Tamron 17-50 2.8 en de Nikon/tamron 70-300. Dan heb je ineens al een lichtsterke lens voor donkere situaties.
    Deze lenzen zijn beter dan de kitlenzen en je kan de D5200 ook kopen als Body-only.

    Comment


    • #3
      Re: Zoek hulp voor de juiste aanschaf...

      Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
      D5200 is een uitstekend beginnerstoestel. Als lenzen zou ik eens kijken naar de Tamron 17-50 2.8 en de Nikon/tamron 70-300. Dan heb je ineens al een lichtsterke lens voor donkere situaties.
      Deze lenzen zijn beter dan de kitlenzen en je kan de D5200 ook kopen als Body-only.
      Bedankt voor de info!
      Blijf ik dan binnen mijn budget?

      Comment


      • #4
        Re: Zoek hulp voor de juiste aanschaf...

        Kijk wel naar de 'juiste' 70-300/ Dus niet die van 150-200 euro.
        Voor zover ik weet bedoelt men meestal deze



        Die 18-55 en 55-200 zijn op zich zeker geen slechte lenzen, maar als je daarna iets wil uitbreiden is een lichtsterkere lens een een 'betere' zoom meestal de eerste keuze. Dus dit kan je ineens wat geld uitsparen.
        Ik dacht zelfs dat velen de Tamron 17-55 zonder vibratiereductie (goedkopere van de 2) beter vinden.

        De 35mm dx f1.8 prime is een leuke lens om bij je kit te hebben. ( ook 50mm natuurlijk). Deze lichtsterke primes kosten niet zo veel geld, zijn heel lichtsterk en geven je een geweldige kwaliteit. Denk er wel aan dat je camera body geen bodymotor heeft dus je kan best AF-S lenzen kopen als je automatisch wil kunnen scherpstellen. (bij andere merken noemt dit niet af-s e)

        Comment


        • #5
          Re: Zoek hulp voor de juiste aanschaf...

          Dat hangt er allemaal vanaf, ik stond twee jaar terug voor dezelfde keuze.
          Ik had toen de d5100 gekocht, die had opdat moment de zelfde sensor als zijn duurdere broer de d7000.
          Toen viel ik echt voor de leuke functies van de camera en stond ik echt niet stil bij de beperkingen.
          Iedereen raadde me aan voor (toen opdat moment) de d90, ofwel de d7000 te kopen.

          Het kon me eerlijk gezegd niet schelen en wie weet was fotografie niets voor mij, dus die 600 euro voor de body was ook niet te duur.
          Eigenlijk zijn die leuke features van de d5000 serie allemaal vermakelijk in het begin. Maar met een spiegelreflex is het toch de bedoeling
          dat je iets leert over fotografie en dat leren doe je nauwelijks met de vooringestelde camerastanden. Al snel kom je op het moment
          dat je het instellingswiel op P, S , en M zet. Dan begint het pas, alles zelf uitzoeken en naarmate je meer vertrouwd raakt met deze fotografie-standen,
          hoe dieper je begint in de camera te graven. Na een tijd leren en spelen wil je nog meer uit het toestel halen.
          Toen kwam ik pas tot het besef waarom iedereen de d90 of de d7000 aanraadde. Eerlijk gezegd, had ik beter geluisterd en direct iets meer betaald.
          Maar ik was verliefd op de leuke gadgets in de camera, die je eigenlijk achteraf met de pc doet en zelden gebruikt.

          De d5200 lijkt me super om te beginnen, maar ik schrijf het bovenstaande niet voor niets. Als je budget toch 900 euro is, waarom niet de d7100?
          Of de d7000? Deze laatste staat super geprijsd aangezien dit een uitlopend model is. Kijk vooral eens op flicker bij explorer en zoek de verschillende
          modellen die je intresseren, zal je ook merken dat de d5100 ook een schitterend toestel is voor amper 350 euro. Body)

          Qua lenzen zit je zeker goed met de kitlenzen, al zou ik hier meer geld aan uitgeven achteraf, maar om te starten is dit meer dan voldoende.
          Niemand weet hoe fotografie hem later zal bevallen, maar had ik het toen opdat moment geweten had ik direct de snelle zooms gekocht.
          Die zijn heel duur, respectievelijk 1300 en 1800 euro, maar ik had op die manier veel meer uitgespaard dan altijd simpele lenzen te kopen.
          Bovendien als je deze dure lenzen koopt verlies je heel weinig geld bij wederverkoop.
          Natuurlijk is bovenstaande direct de dure weg en niet voor iedereen, ook voor mij niet.
          Maar achteraf bekeken had ik toch meer dan 600 euro uitgespaard indien ik de dure weg had gekozen. Alleen al omdat
          sommige lenzen hier nu gewoon in de kast liggen en niet meer gebruikt worden. Optie is altijd verkopen, maar zonder kandidaat kopers...

          Comment


          • #6
            Re: Zoek hulp voor de juiste aanschaf...

            Oorspronkelijk geplaatst door BramDR Bekijk bericht
            Kijk wel naar de 'juiste' 70-300/ Dus niet die van 150-200 euro.
            Voor zover ik weet bedoelt men meestal deze



            Die 18-55 en 55-200 zijn op zich zeker geen slechte lenzen, maar als je daarna iets wil uitbreiden is een lichtsterkere lens een een 'betere' zoom meestal de eerste keuze. Dus dit kan je ineens wat geld uitsparen.
            Ik dacht zelfs dat velen de Tamron 17-55 zonder vibratiereductie (goedkopere van de 2) beter vinden.

            De 35mm dx f1.8 prime is een leuke lens om bij je kit te hebben. ( ook 50mm natuurlijk). Deze lichtsterke primes kosten niet zo veel geld, zijn heel lichtsterk en geven je een geweldige kwaliteit. Denk er wel aan dat je camera body geen bodymotor heeft dus je kan best AF-S lenzen kopen als je automatisch wil kunnen scherpstellen. (bij andere merken noemt dit niet af-s e)
            Begrijp ik het goed, sri ben nog leek, dat een toestel met bodymotor goedkopere lenzen kan hebben dat body zonder motor?
            De interesse is er altijd natuurlijk maar het budget moet kunnen...

            Oorspronkelijk geplaatst door pkwy Bekijk bericht
            Dat hangt er allemaal vanaf, ik stond twee jaar terug voor dezelfde keuze.
            Ik had toen de d5100 gekocht, die had opdat moment de zelfde sensor als zijn duurdere broer de d7000.
            Toen viel ik echt voor de leuke functies van de camera en stond ik echt niet stil bij de beperkingen.
            Iedereen raadde me aan voor (toen opdat moment) de d90, ofwel de d7000 te kopen.

            Het kon me eerlijk gezegd niet schelen en wie weet was fotografie niets voor mij, dus die 600 euro voor de body was ook niet te duur.
            Eigenlijk zijn die leuke features van de d5000 serie allemaal vermakelijk in het begin. Maar met een spiegelreflex is het toch de bedoeling
            dat je iets leert over fotografie en dat leren doe je nauwelijks met de vooringestelde camerastanden. Al snel kom je op het moment
            dat je het instellingswiel op P, S , en M zet. Dan begint het pas, alles zelf uitzoeken en naarmate je meer vertrouwd raakt met deze fotografie-standen,
            hoe dieper je begint in de camera te graven. Na een tijd leren en spelen wil je nog meer uit het toestel halen.
            Toen kwam ik pas tot het besef waarom iedereen de d90 of de d7000 aanraadde. Eerlijk gezegd, had ik beter geluisterd en direct iets meer betaald.
            Maar ik was verliefd op de leuke gadgets in de camera, die je eigenlijk achteraf met de pc doet en zelden gebruikt.

            De d5200 lijkt me super om te beginnen, maar ik schrijf het bovenstaande niet voor niets. Als je budget toch 900 euro is, waarom niet de d7100?
            Of de d7000? Deze laatste staat super geprijsd aangezien dit een uitlopend model is. Kijk vooral eens op flicker bij explorer en zoek de verschillende
            modellen die je intresseren, zal je ook merken dat de d5100 ook een schitterend toestel is voor amper 350 euro. Body)

            Qua lenzen zit je zeker goed met de kitlenzen, al zou ik hier meer geld aan uitgeven achteraf, maar om te starten is dit meer dan voldoende.
            Niemand weet hoe fotografie hem later zal bevallen, maar had ik het toen opdat moment geweten had ik direct de snelle zooms gekocht.
            Die zijn heel duur, respectievelijk 1300 en 1800 euro, maar ik had op die manier veel meer uitgespaard dan altijd simpele lenzen te kopen.
            Bovendien als je deze dure lenzen koopt verlies je heel weinig geld bij wederverkoop.
            Natuurlijk is bovenstaande direct de dure weg en niet voor iedereen, ook voor mij niet.
            Maar achteraf bekeken had ik toch meer dan 600 euro uitgespaard indien ik de dure weg had gekozen. Alleen al omdat
            sommige lenzen hier nu gewoon in de kast liggen en niet meer gebruikt worden. Optie is altijd verkopen, maar zonder kandidaat kopers...
            Ja die D7100 zou mij wel interesseren maar dan zit ik boven mijn budget!

            Jullie mogen je eigen voorstel ook doen hoor, sta open voor om te horen en te zien of het realiseerbaar is!

            Wie iets weet van cursussen, omgeving Aalst, altijd welkom...
            Last edited by 9600; 30 juni 2013, 16:30.

            Comment


            • #7
              Re: Zoek hulp voor de juiste aanschaf...

              Als ik zo lees wat je allemaal wil fotograferen : koop die 5200 met de twee kitlenzen en begin te fotograferen.
              Na een jaartje merk je wel of je behoefte hebt aan de duurdere, zwaardere, lichtsterkere lenzen en vooral aan welke.
              fotosite

              Comment


              • #8
                Re: Zoek hulp voor de juiste aanschaf...

                Qua cursussen, misschien beter geld uitsparen en cursussen volgen op youtube.
                Er zijn massa's reviews en basiscursussen. Leer in begin gewoon je camera kennen en de verschillende shootingmodes.
                Eenmaal je weet wat P, A, S en M doen, leer daarna meer ISOwaardes en witbalans.
                Er is zoveel te leren dus is het beter dat je het op je eigen tempo doet.
                Maar op youtube zul je meer leren dan met een dure cursus van van enkele dagen.

                Op snapfactory vind je ook heel wat info, lees boeken van Bryan Peterson, of ga is op bezoek in de plaatselijke bib.

                Comment


                • #9
                  Re: Zoek hulp voor de juiste aanschaf...

                  Misschien kan hij beter een d7000 kopen? Staat ongeveer evenveel geprijsd.
                  Op het moment dat ik de d5100 aankocht stond die d7000 nog meer dan 850 euro voor de body.
                  Op dit moment staat hij voor de body plus 18-105 799euro. Als hij dan wat serieuzer wordt met fotografie zal hij meer plezier hebben
                  van de d7000 dan van de d5200.
                  Ik ben de mijne nu echt ontgroeid en sta voor een dilemma tussen een d600 of een d800.
                  Het grote voordeel van de d5100 en d5200 is het kantelbaar scherm. En om eerlijk te zijn, dat is echt een verademing om overzicht te hebben
                  wanneer je ongewone standpunten aanneemt. Laag bij de grond, scherm naar omhoog kantelen.
                  Hoog van de grond, scherm naar beneden,... Is wel een feature die ik zou missen op de pro-sumer bodies.
                  Eenmaal je dit gewoon bent.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zoek hulp voor de juiste aanschaf...

                    Ik dacht net hetzelfde. De D7000 staat ongeveer hetzelfde geprijsd als de D5200 en is volgens mij een camera met meer mogelijkheden.
                    De D700 heeft ook een bodymotor dacht ik (verbeter mij als dit niet klopt). Dit wil zeggen dat je veel 'oudere' lenzen ook kan gebruiken met autofocus (best wel handig).
                    Zo is er bijvoorbeeld de Nikon 50mm 1.8 af-D, deze is echt wel goedkoop en focust enkel met bodymotor.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zoek hulp voor de juiste aanschaf...

                      Had ik het eerder geweten, het werd absoluut een d7000, maar die speel features van de 5000 serie zijn wel leuk. (je bent ze echter wel snel ontgroeid)
                      Ik heb nu het gevoel een stap gemist te hebben. Logisch gezien zou mijn volgende stap een d600 zijn.
                      Jammer genoeg is dit een beginners fullframe. Je mist bepaalde mogelijkheden van de d7000. Daarom lijkt de d800 voor mij beter.
                      Maar 36mp vind ik echt niet nodig. Dus momenteel zit ik vast en moet ik afwachten. Zien wat de prijzen doen de toekomst.
                      Ik heb het gespaarde geld momenteel in een 70-200 2.8 gestoken. Wie weet koop ik me nog een d7000.
                      Maar ik zou toch fullframe willen gaan nu ik de geschikte lenzen reeds heb. We zien wel...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zoek hulp voor de juiste aanschaf...

                        @bedankt!
                        Ga nu nog wat extra reviews bekijken en misschien zaterdag over gaan tot een bezoek bij de shop en mss eventueel de aankoop.
                        Suggesties altijd welkom tussentijds....

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zoek hulp voor de juiste aanschaf...

                          Oorspronkelijk geplaatst door 9600 Bekijk bericht
                          ...... aan de hand van wat ik allemaal al las.
                          wie iets degelijk weet mag mij zeker advies geven!

                          Wie helpt deze rookie?
                          neem het toestel eens in je handen.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zoek hulp voor de juiste aanschaf...

                            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            neem het toestel eens in je handen.
                            grt,bouk.
                            Heb ik al deels gedaan maar we herzien de situatie wel nog eens voor de zekerheid...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zoek hulp voor de juiste aanschaf...

                              Om jullie te melden dat het D7000 is geworden!
                              Om te beginnen hebben we een Nikon 18-200mm VR II f 3.5-5.6 DX AF-S bijgenomen.

                              Met dit denk ik wel dat de vakantie goed kan beginnen.
                              Hierna zien we wel.

                              Comment

                              Working...
                              X