Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

C- Mine Toren + ( aanpassing in Dxo viewpoint )

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • C- Mine Toren + ( aanpassing in Dxo viewpoint )

    Hallo iedereen ,
    Deze foto is eigenlijk meer om uitleg te vragen ivm Lensvertekening, perspectiefvertekening e.c
    Op zich vind ik deze foto van belichting, kleuren compositie ok, maar het stoort me dat de gebouwen achteraan schuin staan. Waarschijnlijk door mijn lensvertekening ( sigma 10-20 mm ) op 14 mm .
    Hoe kan ik het makkelijkst deze vertekening aanpassen ? Ik werk vooral met Lightroom , maar heb ook PSE 9 ter beschikking.
    Ik heb al eens getracht om dit aan te passen, maar ik ben nog niet volledig tevreden met het resultaat.

    Alvast dank

    Mvg John

    foto 1 origineel


    C- Mine tower by John..C, on Flickr

    foto 2 : Getracht om de vertekeing aan te passen


    C- Mine Tower ( Perspective correction) by John..C, on Flickr

    foto 3 : Aanpassing in DXo viewpoint


    C- mine tower DxOVP by John..C, on Flickr
    Last edited by JohnCoopmans; 30 juni 2013, 10:49.
    http://www.flickr.com/photos/johncoopmans/

  • #2
    Re: C- Mine Toren + ( aanpassing )

    Dat zal je met jouw bewerkingsprogramma's ook niet gaan lukken. Bij
    dergelijke korte brandpuntsafstanden ziet het middendeel van de foto er
    aardig uit maar de rest wordt naar de hoeken toe gezogen/uitgerekt.
    Fotografeer met deze brandpuntsafstand eens een regelmatig patroon van
    - bijvoorbeeld - (iets dat lijkt op) badkamertegels. Dan kan je het zelf goed
    zien en proberen alles weer recht te krijgen !

    Dit soort lensvertekening (in het Engels '(Volume) anamorfosis') kan wel
    worden behandeld met DxO en/of DxO Viewpoint. Andere programma's die
    dat ook kunnen zijn mij niet bekend.
    Van waardering geniet ik.
    Van kritiek leer ik.

    Comment


    • #3
      Re: C- Mine Toren + ( aanpassing )

      Dank je voor de info plaatwerker ! Ik ga zeker eens kijken of ik één van deze software als trial kan downloaden en eens proberen.

      Mvg John
      http://www.flickr.com/photos/johncoopmans/

      Comment


      • #4
        Re: C- Mine Toren + ( aanpassing )

        Met lightroom toch een fluitje van een cent?

        klikkerdeklik
        Last edited by y-cam; 29 juni 2013, 22:44.
        Niet geschoten is altijd mis ...

        Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

        Comment


        • #5
          Re: C- Mine Toren + ( aanpassing )

          Oorspronkelijk geplaatst door y-cam Bekijk bericht
          Met lightroom toch een fluitje van een cent?

          klikkerdeklik
          Eerlijk gezegd Y-cam...met deze uitleg zou het mij waarschijnlijk niet lukken ?
          Mij valt op dat er een deel mensen zijn die niet alle menu-items in LR terug vinden...Eerst probeer ik het gewoon uit te leggen...En als dat niet lukt of onvoldoende is, ik weet het, er is wat werk aan...maar ik probeer dat dan "ZO" op te lossen.
          Waarmee ik zeker niet wil gezegd hebben hoe jij het zou moeten doen

          Groetjes
          Marc
          Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

          Comment


          • #6
            Re: C- Mine Toren + ( aanpassing )

            Oorspronkelijk geplaatst door Brombeer Bekijk bericht
            Eerlijk gezegd Y-cam...met deze uitleg zou het mij waarschijnlijk niet lukken ?
            Mij valt op dat er een deel mensen zijn die niet alle menu-items in LR terug vinden...Eerst probeer ik het gewoon uit te leggen...En als dat niet lukt of onvoldoende is, ik weet het, er is wat werk aan...maar ik probeer dat dan "ZO" op te lossen.
            Waarmee ik zeker niet wil gezegd hebben hoe jij het zou moeten doen

            Groetjes
            Marc
            Verhip, Marc, je hebt gelijk.

            Korte uitleg voor LR3 (NL versie):
            - module ontwikkeln > tabje: lenscorrecties
            - handmatig > transformatie >schuivertje "verticaal" op -47 (uit te proberen naar smaak) - "uitsnijden behouden" aanvinken
            - klaar.

            Soms vergeet je dat dingen niet altijd evident zijn ... Excuus, daarvoor.

            In het algemeen is een handige tip voor LR om de vorige tab automatisch te laten sluiten als je een nieuw tabje opent (anders wordt het vlug onoverzichtelijk). Maar nu weet ik zelf niet meer waar je dat instelt
            Last edited by y-cam; 30 juni 2013, 08:04.
            Niet geschoten is altijd mis ...

            Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

            Comment


            • #7
              Re: C- Mine Toren + ( aanpassing )

              Oorspronkelijk geplaatst door y-cam Bekijk bericht
              Verhip, Marc, je hebt gelijk.

              Korte uitleg voor LR3 (NL versie):
              - module ontwikkeln > tabje: lenscorrecties
              - handmatig > transformatie >schuivertje "verticaal" op -47 (uit te proberen naar smaak) - "uitsnijden behouden" aanvinken
              - klaar.

              Soms vergeet je dat dingen niet altijd evident zijn ... Excuus, daarvoor.

              In het algemeen is een handige tip voor LR om de vorige tab automatisch te laten sluiten als je een nieuw tabje opent (anders wordt het vlug onoverzichtelijk). Maar nu weet ik zelf niet meer waar je dat instelt
              Niettemin ...
              Bij jou staat de toren nog steeds schuin,maar nu de andere kant op.

              Wat bij jou in LR3 'lenscorrecties' heet, is naar mijn vermoeden (ongeveer)
              hetzelfde als 'Correct Camera Distortion' bij de Filters van PS-Elements.
              Daar moet ik de verticale perspectief corrigeren met -45 of - 46. Die soft-
              ware komt uit dezelfde fabriek en met kleine verschilletjes in functionaliteit
              verkopen ze het publiek nog meer producten.

              Nu staan dan wel alle verticalen keurig verticaal maar ik houd nog wel de
              vertekening naar de hoeken over. Die kan ik dan nog corrigeren met '(Volume) Anamorfosis'.

              Moeilijk onderwerp met een lastige foto. We zitten hierbij met enige onzekerheden:
              - werd het toestel qua horizon netjes recht gehouden?
              - zijn de lensfouten al dan niet gecorrigeerd?
              Om die reden werk ik met DxO met voor elke lens/bodycombinatie een eigen
              correctiemodule mits gefotografeerd in RAW.
              Van waardering geniet ik.
              Van kritiek leer ik.

              Comment


              • #8
                Re: C- Mine Toren + ( aanpassing )

                Dank je voor de commentaren,
                @ brombeer, zo is het inderdaad veel makkelijker en duidelijker waarvoor dank
                @ y-cam : Zo gelijk jij het gedaan had, heb ik het inderdaad ook gedaan met de tweede foto ik heb wel andere instellingen gebruikt namelijk vertical op - 20 en horizontaal op + 31 en rechts iets gecropt. Bij jou foto staan inderdaad de verticalen van het achterliggende gebouw mooi gelijk, maar de toren zelf staat dan weer meer hellend naar rechts.
                Ik zou iets moeten vinden waarmee ik enkel de de achterliggende gebouwen kan rechtstrekken, maar dat zal niet gaan.

                Het toestel stond waterpas op statief,
                In lightroom heb je lenscorrectie voor het objectief, maar of dat in combinatie ligt met mijn D80 weet ik niet.

                Misschien eens Dxo trial afhalen ipv Dxo viewpoint
                http://www.flickr.com/photos/johncoopmans/

                Comment


                • #9
                  Re: C- Mine Toren + ( aanpassing )

                  Hallo, nu eens vertrokken vanuit mijn al aangepaste foto in dxo viewpoint en dit tot resultaat bekomen. Wat vinden jullie ervan ?

                  Mvg John
                  http://www.flickr.com/photos/johncoopmans/

                  Comment


                  • #10
                    Re: C- Mine Toren + ( aanpassing )

                    Eerlijk gezegd...durf er niet goed een uitspraak in doen. Heb de indruk dat de gebouwen toch een beetje blijven "muiletrekken..."
                    Maar...zou het zelf zeker niet anders of beter kunnen.

                    Groetjes
                    Marc
                    Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

                    Comment


                    • #11
                      Re: C- Mine Toren + ( aanpassing )

                      Oorspronkelijk geplaatst door Brombeer Bekijk bericht
                      Eerlijk gezegd...durf er niet goed een uitspraak in doen. Heb de indruk dat de gebouwen toch een beetje blijven "muiletrekken..."
                      Maar...zou het zelf zeker niet anders of beter kunnen.

                      Groetjes
                      Marc
                      Ik ben niet bang om kritiek te krijgen hoor Marc. Integendeel, daar kan ik alleen maar van leren. Je hebt inderdaad gelijk, de gebouwen blijven kromtrekken hoe ik het ook probeer. Eigenlijk zou ik alleen de achterste gebouwen moeten kunnen selecteren en deze rechtzetten, zodat er niets aan de toren veranderd. Daar bestaat geen programma voor zeker .
                      Misschien moet ik gewoon de foto nog eens over doet, met een ander objectief eventueel.

                      Mvg John
                      http://www.flickr.com/photos/johncoopmans/

                      Comment


                      • #12
                        Re: C- Mine Toren + ( aanpassing )

                        meestal gebruik ik PTLens
                        en ShiftN

                        het eerste is betalend (iets van nog geen 20 euro) en past automatisch je lensvervorming aan, naargelang van het gebruikte toestel en lens.
                        ShiftN is gratis
                        ik probeer...
                        mijn Fijsboecq en mijn flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: C- Mine Toren + ( aanpassing )

                          Oorspronkelijk geplaatst door noenkelMi Bekijk bericht
                          meestal gebruik ik PTLens
                          en ShiftN

                          het eerste is betalend (iets van nog geen 20 euro) en past automatisch je lensvervorming aan, naargelang van het gebruikte toestel en lens.
                          ShiftN is gratis
                          Alle waar naar zijn geld.
                          Van waardering geniet ik.
                          Van kritiek leer ik.

                          Comment


                          • #14
                            Re: C- Mine Toren + ( aanpassing )

                            Oorspronkelijk geplaatst door noenkelMi Bekijk bericht
                            meestal gebruik ik PTLens
                            en ShiftN

                            het eerste is betalend (iets van nog geen 20 euro) en past automatisch je lensvervorming aan, naargelang van het gebruikte toestel en lens.
                            ShiftN is gratis
                            Ik gebruik DxO (en ook wel eens ShiftN) maar zelfs bij DxO stel ik vast dat bij al mijn foto's is slechts een hééééél klein sprongetje zie bij het aanpassen van de lensvervorming.
                            Als ik de twee nadien eens naast elkaar plaats is er nauwelijks een merkbaar verschil. Ik heb er reeds verschillende berichten op nageslagen ivm DxO lensaanpassing, omdat ik dacht dat ik iets verkeerd deed, maar neen dus.
                            Mijn body + alle lenzen zitten er in en toch . Dus van DxO kan ik alleen met zekerheid zeggen dat het duur is.......
                            Dus de dure zaken zijn ook niet altijd super....... volgens mijn mening hé.
                            Mvrgr.

                            Comment


                            • #15
                              Re: C- Mine Toren + ( aanpassing )

                              Oorspronkelijk geplaatst door kriba Bekijk bericht
                              Ik gebruik DxO (en ook wel eens ShiftN) maar zelfs bij DxO stel ik vast dat bij al mijn foto's is slechts een hééééél klein sprongetje zie bij het aanpassen van de lensvervorming.
                              Als ik de twee nadien eens naast elkaar plaats is er nauwelijks een merkbaar verschil. Ik heb er reeds verschillende berichten op nageslagen ivm DxO lensaanpassing, omdat ik dacht dat ik iets verkeerd deed, maar neen dus.
                              Mijn body + alle lenzen zitten er in en toch . Dus van DxO kan ik alleen met zekerheid zeggen dat het duur is.......
                              Dus de dure zaken zijn ook niet altijd super....... volgens mijn mening hé.
                              Mvrgr.
                              Als je maar 'kleine' sprongetjes ziet heb je wellicht lenzen met 'kleine'
                              vertekening of je gebruikt ze met instellingen die weinig vertekening
                              vertonen. Ik zie altijd heel duidelijk mijn kromme lijnen recht worden.
                              Maar voor mij is DxO meer dan alleen die lensvertekeningscorrectie. Je
                              werkt er niet met 'lagen' maar ik gebruik het verder voor alles wat je dan
                              met CS of PS kan doen. Je instellingen blijven bewaard (ook heel prettig),
                              ook na jaren. Vergeleken met CS is het zeker niet duur. Wellicht komt een
                              gebruiker ook hoger uit dan-ie dacht als die alle kleine hulpmiddelen en
                              plug-ins eens bijeen telt.

                              Maar ieder mag doen naar zijn goesting, de mijne is bekend.
                              Van waardering geniet ik.
                              Van kritiek leer ik.

                              Comment

                              Working...
                              X