Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag: Batterijen verkeerd opgeladen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraag: Batterijen verkeerd opgeladen?

    Hallo,

    Ik had hier gister al een topic opgestart over een batterijlader. Ik heb gister de Varta photo lader gekocht voor nimh AA batterijen.

    De laadtijd bedraagt 15 uur volgens de gebruiksaanwijzing.

    Ik heb gister om half 5 s`middags de batterijen in de oplader gedaan en de laadcyclus gestart. Gisteravond rond 23.30 heb ik er even 2 batterijen uitgehaald en gekeken of ze het goed deden in m`n fotocamera. Ze deden het uitstekend. Toen de lader weer in het stopcontact gedaan en de batterijen verder opgeladen. Ze zouden volgens de gebruiksaanwijzing vanmorgen half 8 klaar moeten zijn ongeveer. Ik kom net thuis, rond 2 uur en ze zijn nog niet klaar, de rode lampjes branden nog. Is hij opnieuw gaan laden of wat heb ik fout gedaan? De batterijen heb ik er nu uitgehaald en opgeborgen. De Batterijen waren al aardig bubbelig, met van de bultjes op de batterijen, is dat niet fout? Of hoort dat zo bij oplaadbare batterijen? Wat moet ik nu doen?

    Bedankt!

    Mvg Hans

  • #2
    De Batterijen waren al aardig bubbelig, met van de bultjes op de batterijen,
    dan waren die klaar om te ontploffen , vooral als ze heet aanvoelden.

    In princiepe zit er op iedere lader een beveiliging die overladen tegengaat.
    In princiepe zal iedere goede lader na zijn laadproces overgaan op "druppelladen".

    Kunt ge eens vermelden welke batterijen het waren: amperage?
    welke laadstroom lader?

    Groetjes Christiaan
    Fuji Digitaal fototoestel

    Comment


    • #3
      Hallo,
      Ik typ even over wat er op de lader staat:

      PRI: 230V/-50 Hz/7W
      Sec: AA -2 x (2.8V-----230 mA 0,644 VA) Dit geldt voor mijn batterijen denk! Dit is AA!


      Kan ik die batterijen weggooien nu? Nee toch, mag ik hopen. Ze deden het nog wel goed, ook toen die bultjes er al op zaten!

      Mvg Hans

      Comment


      • #4
        Hallo,

        Hier nog even wat er op de batterijen staat:

        2300mAh No.5706 .AA
        Mignon HR 6 Ni-MH . 1.2 Volt

        Maar ik heb gister op dit forum gevraagd of het erg is batterijen er nog langer in te laten zitten terwijl ze al lang klaar zijn, en dat was geen probleem. Nu komen er bultjes en dat kan ni goed zijn lijkt me? Zijn deze batterijen nog wel op te laden en te gebruiken?

        bedankt!

        Mvg hans

        Comment


        • #5
          Geloof me "bultjes" op batt. zijn NIET goed en is NIET normaal.

          Let op voor brandgevaar en ontploffing!

          Breng de set terug > winkel!!

          Comment


          • #6
            Zijn deze batterijen nog wel op te laden en te gebruiken?
            Nee,

            terug naar winkel
            Fuji Digitaal fototoestel

            Comment


            • #7
              Hallo,

              Dat geen probleem zijn, dat geldt wel voor een druppellader he. (wat is het type wat op de lader staat, of geef ff een URL)
              Weet jij zeker dat het een druppellader is? Normaal gezien worden ze wel warm/vrij heet (zeker bij snelladers, je had misschien beter voor de GP Powerbank Smart kunnen kiezen (of een Ansmann), ruim 1 uur opladen, en thermisch beveiligd bij elk accuslotje en
              gaat automatisch over op druppelladen).

              Maar gaan "bubbelen" lijkt me niet correct. Ik zou zeggen terug ermee naar de winkel. Volgens de site van Varta,
              zouden de lampjes na het laden idd uit moeten gaan na +/-15uur, maar aangezien het hier een Timer gestuurd laadproces
              aangaat, gaat de tijd nadat je ze er opnieuw in hebt gedaan weer van voor af aan lopen......in principe moet dat kunnen, maar
              weet niet of jou lader daar wel geschikt voor is.

              mvg,
              Z900
              Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

              Comment


              • #8
                Hallo,

                Bedankt voor de antwoorden! Ik ga morgen terug, want de Combi in mijn woonplaats zei dat ik naar de winkel moest gaan waar ik hem gekocht had.

                Dan hopen dat ik gewoon een nieuw setje batterijen krijg, zou wel eerlijk zijn want de gebruiksaanwijzing is er niet duidelijk in!

                Mvg hans

                Comment


                • #9
                  Alleen een nieuw setje batterijen kom je er volgens mij niet mee, er scheelt wat aan de lader m.i.
                  Tenminste dat haal ik uit de karige info die je geeft.

                  mvg,
                  Z900
                  Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

                  Comment


                  • #10
                    Volgens mij zit er ook een fout in de lader. Als de akku's te heet worden, dan is dat gewoon omdat de lader zichzelf niet op tijd uitschakelt. Bij de meeste snelladers zit er zelf een beveiliging in om de beletten dat de akku's te heet worden. En als er aan de buitenkant van de akku's vervorming te zien is, dat zijn die zeker te heet geweest.
                    Ben je zeker dat die laadtijd 15 uur is, want met zo'n lader kan je die akku's nooit zo heet krijgen.
                    Als je een snellader gebruikt voor akku's die daarvoor niet geschikt zijn, dan kan je die problemen wel verwachten.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Een goede raad : Gebruik nooit een snellader !
                      Koop beter een setje batterijen extra, met lader. Met een gewone lader gaan je batterijen langer mee, en als ze nog opbranden in de lader mag je nog van geluk spreken, want een beschadigde batterij kan ook in kortsluiting geraken IN je fototoestel (spreek uit ervaring)
                      Daar de behuizing waar de batterijen in zitten gewoonlijk van plastiek is, kun je de gevolgen wel raden
                      Een Giotto's blaaspeer die ik 100% onder de knie heb ;-)

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by bingel
                        Een goede raad : Gebruik nooit een snellader !
                        Mjoh, ik volg je raad niet zo eigenljk, bingel.

                        NiMH "houden" van een lekkere hoge laadstroom en indien je de (bv) GP's accu's gebruikt in de GP Powerbank Smart (gaat over op druppelladen), zie ik geen problemen.

                        Maar goed dit onderwerp is hier al vaker aan de orde geweest.

                        mvg,




                        Z900
                        Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

                        Comment


                        • #13
                          Dit is een timergestuurde lader zonder enige beveiliging, hierbij mag je nooit de batterijen eruithalen dan dan de cyclus opnieuw starten, je hebt de batterijen "gebraden", ze zijn overleden helaas...........

                          Comment


                          • #14
                            Hallo,

                            Ik ben vandaag teruggegaan en ze hebben me verteld dat de eerste keer met deze lader het vaker gebeurd dat het lampje niet uitgaat. Ik moest het nog maar een keer doen, en anders krijg ik gewoon een nieuwe! De bultjes waren trouwens heel miniem hoor en zaten voor al bij de stickerrand, in het midden.

                            Ik heb de batterijen in m`n camera gedaan en hij doet het gewoon uitstekend! En er staat bij de laatste reactie dat de batterijen overleden zijn, lijkt me daan niet waar?

                            Wat is het beste, gewoon gebruiken?

                            Bedankt!

                            Mvg Hans

                            Comment


                            • #15
                              Ik heb ook al eens aan de hand gehad dat batterijen erg heet werden met opladen en (kleine) 'bubbeltjes' vertoonden. Volgens mij was dat simpelweg de lijmlaag van het omhulsel dat te heet was geworden doordat de batterijen niet in de juiste lader geladen werden. De batterijen worden nog steeds naar volle tevredenheid gebruikt, maar niet meer in die lader opgeladen.
                              Groeten, Eric

                              Nikon Coolpix 8800
                              Fuji S602 Zoom

                              Comment

                              Working...
                              X