Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stof op CCD service van Inca !

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Stof op CCD service van Inca !

    Hallo,

    Ik had een paar dagen geleden een klein zwart vlekje op al mijn opnames. Vraag gesteld via het Inca forum. Een uur later al bericht terug dat ik langs kon komen om de CCD te laten reinigen.

    Dus ik naar Haarlem. Blijkt dat het daaar lopende band is met mensen zoals ik. Er is geen oplossing voor. De CCD trekt dus gewoon vuil aan.

    Maar ik heb pas 2 keer een lens vervangen en nu al een stofje....
    Moet ik nu elke maand naar Haarlem ?

    Toch was de service perfect van Inca.
    Nikon D70 | Nikkor AF-S DX 18-70 | Nikkor AF-S 70-300 G | Sigma 105 DG 2.8 macro | Nikon SB600

  • #2
    Gewoon Eclipse en PecPads of een ander geschikt "strijkinstrument" kopen en zelf doen. Maar preventief kan je regelmatig met een grote blaaspeer zonder borsteltje de sensor schoonblazen om te vermijden dat het stof zich vastzet. Ik heb mijn 10D in een jaar tijd maar drie keer geswabt.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      tja een reflex heeft ook genoeg nadelen. en dit is er een.

      het lastige is dat je lcd scherm vaak te klein is om het op te zien.
      dus stel je bent op vakantie. en jij een paar honders pics schieten.
      nou dan zie je het op al je fotos.
      en ook al kom je er wel achter tja dan zit je daar op je vakantie.

      dit is 1 van de reden dat ik geen reflex wou. maar dat is ieder voor zich natuurlijk. de voordelen tegen de nadelen afwegen.

      en voor mij betekende dat een fz10 kopen
      FZ10 35-420mm leica lens met IS en een f2.8 all the way
      Canon EOS600d

      Comment


      • #4
        Originally posted by Pieter G.
        Maar preventief kan je regelmatig met een grote blaaspeer zonder borsteltje de sensor schoonblazen om te vermijden dat het stof zich vastzet.
        Ik moet morgen nog zo'n peertje kopen. Ik dacht dat het zo een met een kwastje moest zijn maar dat is dus niet zo?

        Mag je niet met een kwastje de spiegel schoonmaken? De CCD neem ik aan dat je zo en zo niet mag reinigen met een kwastje.

        Pedro

        ============
        Nikon D70
        ============

        Comment


        • #5
          Originally posted by ackerp
          Mag je niet met een kwastje de spiegel schoonmaken? De CCD neem ik aan dat je zo en zo niet mag reinigen met een kwastje.
          Ik neem aan dat je de spiegel eventueel wel mag afwrijven met een borsteltje, maar bij mij gaat het ook gewoon met de peer. In principe is een kleinigheid van stof op de spiegel niet zo'n ramp, maar als het echt erg wordt, vermoed ik dat de AF in de knoei kan geraken. Zorg er wel voor dat je geen druk uitoefent op de spiegel, want als die ontregeld geraakt, zijn we verder van huis.

          De sensor mag je in geen geval met de borstelhaartjes aanraken, want die kunnen krasjes veroorzaken. Zo staat het toch in de handleiding van bijvoorbeeld de Mark II (en neen, ik heb er geen).
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Bedankt Pieter, dan wordt het een gewone peer.

            Pedro

            ============
            Nikon D70
            ============

            Comment


            • #7
              Ik weet niet of het mogelijk is..........maar kan er geen voorzet lensje van gewoon glas geplaatst worden op de body ?
              Dat je daarop zeg maar het objectief plaatst ?

              Dan komt er nooit meer stof in !

              Groet,
              Marco
              Nikon D70 | Nikkor AF-S DX 18-70 | Nikkor AF-S 70-300 G | Sigma 105 DG 2.8 macro | Nikon SB600

              Comment


              • #8
                Ik begrijp helemaal niet die ongerustheid.
                Met een blaaspeertje (zonder borstel) doe je het zelf in 60 seconden!
                Camera onderstenboven houden, blaaspeertje naar boven houden ter hoogte van de opening van je body en enkele seconden later is alles ok. Ik heb dit al verschillende malen gedaan met de Canon 300D en de Nikon D70 zonder problemen.

                Dus, gewoon geen zotte dinges doen. Lens eraf en voorzichtig blazen zal meestal (bij mij altijd) je problemen binnen 60 sec oplossen!

                Comment

                Working...
                X