Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuze IPS monitor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Keuze IPS monitor

    Hoi,

    Kan iemand me helpen met de keuze van een nieuwe monitor

    Ik heb al veel opgezocht op de site maar blijf nog twijfelen ( ben nog niet 100% mee in het kleurbeheer)

    Ik twijfel tussen de volgende 2 monitoren:

    Dell UltraSharp U2413 ( 24", 1920x1200 resolutie, Kleurondersteuning: 1,074 miljard kleuren Adobe RGB 99%, sRGB 100% )

    of

    Dell Ultrasharp U2713HM (27", 2.560 x 1.440 resolutie, Kleurenondersteuning 16,78 miljoen kleuren sRGB >99%, 82% )
    Geen rekening houdende met de prijs, is het dan beter om de lagere resolutie (24") met meer kleurondersteuning te nemen tov de 27" met hogere resolutie?
    Maw, zal deze kwaliteit een rol spelen voor fotobewerking als Hobby of kies ik beter voor meer resolutie?

  • #2
    Re: Keuze IPS monitor

    De HM versie is een soort goedkopere optie met hoge resolutie.
    De H versie daarentegen is een stuk beter, maar kost ook wat meer.
    Werk je hoofdzakelijk in sRGB, dan is de HM versie meer dan goed genoeg. Maar als je het beste wil, kan je niet om de H versie heen .
    De PPI zijn ongeveer gelijk tussen de twee denk ik. Als je grafische kaart het aankan en prijs doet er niet toe: kies dan de 2713H. (met mijn MBP verlaagden de prestaties enorm als ik een hoog resolutiescherm aansloot, met een normaal 1920*1200 scherm war een bijna geen verslechtering van de prestaties. Dit is ook iets om rekening mee te houden!)

    Comment


    • #3
      Re: Keuze IPS monitor

      Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
      De HM versie is een soort goedkopere optie met hoge resolutie.
      De H versie daarentegen is een stuk beter, maar kost ook wat meer.
      Werk je hoofdzakelijk in sRGB, dan is de HM versie meer dan goed genoeg.
      De prestaties zullen wel OK zijn, zwaar gamen doe ik sowieso niet..
      Ik zou de monitor vooral gebruiken voor foto-editiing. Zou ook kalibratie aanschaffen (monitor & printer)

      De vraag is eigenlijk of ik heel goed het verschil ga zien tussen sRGB en AdobeRGB (volgens wat ik begrijp zijn de meeste printers en afdrukcentra sowieso sRGB?).

      Comment


      • #4
        Re: Keuze IPS monitor

        Als je uw camera zet in aRGB dan zal je een verschil zien. Maar aRGB is niet geschikt voor het web en de goedkopere afdrukkers.
        Ik had het ook niet over gamen hoor (MBP en gamen gaan niet goed samen ). Zelfs bij gewone fotobewerking kan je iets van lag krijgen bij het gaan naar de volgende foto of bij het toepassen van zwaardere effecten.
        Ik werk persoonlijk steeds in sRGB omdat sowieso alles op het internet komt en ook wordt afgedrukt in grote oplage (van canvasposters tot pancartes) de drukker vroeg steeds een JPEG, want dan ben je zeker van het resultaat.

        Comment


        • #5
          Re: Keuze IPS monitor

          Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
          Ik werk persoonlijk steeds in sRGB omdat sowieso alles op het internet komt en ook wordt afgedrukt in grote oplage (van canvasposters tot pancartes) de drukker vroeg steeds een JPEG, want dan ben je zeker van het resultaat.
          Merci, dan kan ik eerder welke dell ultrasharp kiezen...

          Comment


          • #6
            Re: Keuze IPS monitor

            Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
            Merci, dan kan ik eerder welke dell ultrasharp kiezen...
            Voor sRGB is er geen groot verschil in kleurruimtes. Maar 27" en 24" vind ik persoonlijk wel een groot verschil (groter scherm en meer pixels van je foto's dat je kan bekijken).
            Contrastverhouding is ook nog een factor hé, daar zit het verschil meestal bij de dure en de goedkope versie.

            Comment


            • #7
              Re: Keuze IPS monitor

              Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
              Voor sRGB is er geen groot verschil in kleurruimtes. Maar 27" en 24" vind ik persoonlijk wel een groot verschil (groter scherm en meer pixels van je foto's dat je kan bekijken).
              Contrastverhouding is ook nog een factor hé, daar zit het verschil meestal bij de dure en de goedkope versie.
              Het is een Dell Ultrasharp U2413 geworden. Heb ook een Datacolor Spyder 4 Elite bijgekocht...

              Heel andere kleuren dan mijn oude Samsung monitor...wel is de brightness een pak minder na kalibratie...

              Comment


              • #8
                Re: Keuze IPS monitor

                Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                wel is de brightness een pak minder na kalibratie...
                Wat bedoel je hiermee? Om te callibreren zet je hem best op de brightness dat je zelf gebruikt om te bewerken, de callibrator wil dat je werkt in perfecte omstandigheden (donker/met Hood) en zal zeggen dat de brightness naar beneden moet. Ik heb deze iets hoger gezet dan dat de callibrator aangaf.

                Comment


                • #9
                  Re: Keuze IPS monitor

                  Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                  Wat bedoel je hiermee? Om te callibreren zet je hem best op de brightness dat je zelf gebruikt om te bewerken, de callibrator wil dat je werkt in perfecte omstandigheden (donker/met Hood) en zal zeggen dat de brightness naar beneden moet. Ik heb deze iets hoger gezet dan dat de callibrator aangaf.
                  Ik heb wel naar de kalibrator geluisterd (sissie )....

                  Ik denk dat dit misschien belangrijk is als je wil printen (donker/licht)?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Keuze IPS monitor

                    Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                    Ik heb wel naar de kalibrator geluisterd (sissie )....

                    Ik denk dat dit misschien belangrijk is als je wil printen (donker/licht)?
                    Ja, ik heb hem op 90 lumens staan, maar werk ook in ideale omstandigheden (weinig licht overdag en donker 's avonds).

                    Comment

                    Working...
                    X