Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

instellingen nikon 1J3

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • instellingen nikon 1J3

    beste
    ik ben nog maar net begonnen en heb de 1J3 van nikon gekocht
    maar ik begrijp niet alles en weet niet goed hoe ik dit alles moet afregelen
    beeldkwaliteit : jpeg fijn of nef (raw) + jpeg fijn of nef fijn?
    autom. vertekeningcorr. ????
    kleurruimte ?????? en srgb of adobe rgb?
    ruisonderdr. lange belich. ???
    optische vr ??? normaal of actief of uit?
    ingeb. af-hulpverlichting??? aan of uit
    ruisonderdr. hoge ISO ??? aan of uit
    flikkerreductie?? 50 of 60 Hz
    pixel-mapping?? ja of nee

    ik ben echt wel beginnend en begrijp er nog niet echt zoveel van
    maar alle begin is moeilijk
    als er mensen zijn die het zien zitten om al deze dingen wat meer uitleg te geven en wat ik van de opties moet nemen
    zou dit echt super zijn
    dit zou mss een eerste stap zijn naar meer
    alvast bedankt op voorhand en hopelijk toch wat antwoorden

  • #2
    Re: instellingen nikon 1J3

    beeldkwaliteit : jpeg fijn of nef (raw) + jpeg fijn of nef fijn?

    gewoon JPEG fijn, de Nikon 1 serie heeft een meer dan uitstekende omzetting van RAW naar JPEG dus waarom moeilijk doen, NEF (nikons RAW functie, is wel wat beter maar je moet de beelden bij thuiskomste zelf omzetten met instellingen naar JPEG

    autom. vertekeningcorr. ????

    Dit is een hulpfunctie om vertekening bij groothoeken tegen te gaan, vanaf 10 mm en kleiner buigen vaak rechte lijnen wat naar binnen toe, dit kun je automatisch laten corrigeren als je dit storend vind, mag wel, maar hoeft niet

    kleurruimte ?????? en srgb of adobe rgb?

    sRGB, dit is de meest standaard gebruikte instelling, de meeste fotolabs en kleurenschermen kunnen het best met deze instelling omgaan, adobe RGB is een wat ruimere kleur omvang, hoofdzakelijk gebruikt voor profesionele kleurverwerking, niet gebruiken dus voor normaal gebruik.

    ruisonderdr. lange belich. ???

    de camera wordt wel wat trager hierdoor, hij past nl een heftigere ruisonderdrukking toe bij gebruik van een langere belichtingstijd, dus na het nemen van een foto duurd het even voordat hij deze naar het sd kaartje geschreven heeft, bij enkele foto's geen probleem, maar als je wat sneller achter elkaar wil fotograferen lukt dit met deze instelling niet.
    Met name in donkere partijen wil nog wel eens (ook bij iets lagere ISO's) ruis optreden, deze functie haalt deze ruis eruit.

    optische vr ??? normaal of actief of uit?

    Op normaal, deze functie werkt bij de Nikon 1 het best.

    ingeb. af-hulpverlichting??? aan of uit

    als je in een wat donkere omgeving bent kan dit handig zijn, hij geeft een fel groen lampje waardoor het autofocus systeem daar beter op scherp kan stellen, maar let op werkt maar een aantal meters, dus vaak bij avondjes in een restaurant bv handig om dit aan te zetten, helpt ook een beetje rode ogen tegen te gaan, is nogal fel dus de pupillen gaan een beetje dicht.

    ruisonderdr. hoge ISO ??? aan of uit

    als je hoge ISO gebruikt (bij de NIkon 1 vanaf 1600 aan te raden) dan treed er zn ruis op, dit zijn kleine stippeltjes (korreltjes) als het ware en kan storend zijn, door deze functie aan te zetten reduceerd te camera deze oneffenheden, nadeel is dat de afbeelding ietsje onscherper wordt, ik zou hem
    aanzetten, de ruisonderdrukking werkt erg goed bij de Nikon, zelfs beelden van 3200 en hoger zijn voor normaal gebruik prima te gebruiken.

    flikkerreductie?? 50 of 60 Hz

    als je een wat moderne TV hebt kun je hem gewoon op 60 Hz zetten, beelden worden wat vloeiender, 50 kan ook maar 60 is beter.



    maar je kunt het best om te beginnen de camera op stand P zetten, auto ISO aan (je kunt deze in het menu zelf instellen tot welk getal, dus 100-800 of 100-1600 of zelfs 100-3200), scherpstelpunt in het midden, vervolgens gewoon aan de slag en vanuit hier langzaam eens een ander standje gebruiken, dus AV (diafragma voorkeuze), TV (sluitertijd voorkeuze) enz... Zo leer je het best het toestel kennen en fotografie in het algemeen, veel doen, kijken en klikken is het motto hier !!
    Mijn beste Foto moek nog trekke.

    Comment

    Working...
    X