Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Autofocus kapot, D7100

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Autofocus kapot, D7100

    Nikon D7100 met 18-35mm lens, opeens - tijdens een fietswandeling - werkte de autofocus niet meer. Eén scherpaanduidingskadertje blijft aan staan, en voor de rest boegeert er niks meer. Manueel scherpstellen lukt wel nog. Heb vanalles geprobeerd (ook het knoppeke M / AF).
    Iemand hier al ergens iets over opgevangen ?

    En dit juist voor de vakantie... grrr...
    mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

  • #2
    Re: Autofocus kapot, D7100

    De Lock-knop staat toch niet aan?

    Anders eens de batterij uithalen, of terug naar fabrieksinstelling zetten...
    Nikon Df

    Comment


    • #3
      Re: Autofocus kapot, D7100

      Je bedoelt de nieuwe Sigma 18-35 1.8? Dan kan het daaraan ook wel liggen, meestal zitten er in de eerste productie enkele fouten.
      Vergeet niet dat je ook op je body zelf een af/m knopje hebt. (als je recht naar de sensor kijkt, de voorkant dus (niet de kant van het scherm) dan is het rechtsonder)
      Je kan misschien ook in het autofocusmenu uw autofocus op off hebben gezet (enkel af-on techniek dus).

      Comment


      • #4
        Re: Autofocus kapot, D7100

        Indien je een andere lens hebt, eens testen met die lens.

        En dan heb je twee opties. Of hij werkt ook niet, en dan ligt het waarschijnlijk aan de camera, of hij werkt wel, en dan ligt de oorzaak bij de Sigma lens.


        Je kan eventueel de Sigma dan natuurlijk opnieuw testen, indien de andere lens wel werkte. Moest hij dan ook opnieuw werken, tja, dan zou het ergens een slecht contact of software probleempje kunnen zijn. Dan moet je het zeker goed in het oog houden en eventueel al even Nikon en/of Sigma raadplegen om te zien wat zij zeggen.
        Mvg,
        Rudy Mas
        Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

        Comment


        • #5
          Re: Autofocus kapot, D7100

          bedankt voor de reacties. neen, het is de ook nieuwe maar minder nieuwe nikon 18-35mm, werkte tot nu toe (al een maand of drie of zo) perfect. Heb er ook een andere lens op geschroefd, en zelfde probleem.
          ook het hendeltje af/m is het niet, ook de lock knop, de batterij is het niet.

          maar ben wel iets op het spoor. op p.75 staat er uitgelegd hoe je in single focus selection het punt kunt bewegen. Dat lukte me vroeger nooit, nu kan alleen dat nog. Maar, de lens zet er wel niet scherp op, die boegeert niet.
          Volgens het "control panel", zie p.8, staat de "6" niet aan, geen AF-S, AF-C of AF-A.
          Jet icoontje 19 staant op het rechtse van de 2, waar dat normaliter altijd het linkse is.

          Dan gezocht om dit te veranderen, p. 74 denk ik, maar op dat knoppeke duwen en de voorste stelschijf verdraaien doet niks nul nada.

          Blijft ook dat zelfs als ik in single point focus sta, het niet normaal is dat ie zelfs daar niet op scherp stelt.

          Knoppeke en/of electronica problem blijkbaar ???
          En juist een week voor mijn vakantie (na al de problemen bij de vorige vakantie, grrrrr....).
          mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

          Comment


          • #6
            Re: Autofocus kapot, D7100

            Het laatste wat je dan eventueel kunt doen is het toestel eens helemaal resetten.

            ISO button en +/- button 2 seconden inhouden. (De twee buttons die zijn aangeduid met een groene dot.)

            Het controle paneel zal dan even uitschakelen terwijl je toestel gereset wordt.


            Ik vond deze info op pagina 131 van de Engelse handleiding.
            Mvg,
            Rudy Mas
            Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

            Comment


            • #7
              Re: Autofocus kapot, D7100

              de pagina nummers die ik aangeef komen ook uit de engelse versie.
              ik heb je reset geprobeerd, nog steeds hetzelfde...

              nogmaals dikke merci voor de suggesties.

              ik zal eens mogen bellen naar keneinberg vrees ik...
              mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

              Comment


              • #8
                Re: Autofocus kapot, D7100

                tis dus inderdaad blijkbaar erg. camera is binnen om op te sturen naar nikon. Terug aan de slag met mijn D90. Die camera is jaren oud, en werkt nog altijd perfect. De D7100 is een paar maanden oud, en al out. Hopelijks heb ik "pech", maar ik stel me toch vragen...

                toch bedankt voor de tips !
                mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                Comment


                • #9
                  Re: Autofocus kapot, D7100

                  Wat jij beschrijft heb ik met mijn D7000 ook als een gehad. En maar foeteren op N... . Wat knopjes goed gezet en het probleem was opgelost. Wat natuurlijk niks zegt over jouw probleem.
                  Flickr één
                  Flickr two

                  Comment


                  • #10
                    Re: Autofocus kapot, D7100

                    Oorspronkelijk geplaatst door Iegienie Bekijk bericht
                    tis dus inderdaad blijkbaar erg. camera is binnen om op te sturen naar nikon. Terug aan de slag met mijn D90. Die camera is jaren oud, en werkt nog altijd perfect. De D7100 is een paar maanden oud, en al out. Hopelijks heb ik "pech", maar ik stel me toch vragen...

                    toch bedankt voor de tips !
                    Heb ook een probleem met de autofocus.
                    Heb gelezen dat het de focus sensor zou zijn die het niet meer doet.
                    Geen idee wat dat zou kosten om te herstellen.
                    Kan je me laten weten wat het gekost heeft, zo weet ik of ik mijn d7100 laat herstellen of andere koop ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Autofocus kapot, D7100

                      Ik ken Nikon niet zo goed, maar met de uitleg die er staat (nog één AF vakje dat oplicht) kan het niet zijn dat je per ongeluk de AF hebt losgekoppeld van de ontspanknop? Is er geen knop 'AF ON' oid?
                      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Autofocus kapot, D7100

                        bij mij licht er ook maar één vakje op, maar dat is omdat ik die op AF-S gezet heb. Dan kan ik met die knop langs achter mijn scherpstelpunt (dat ene vakje) zelf aanduiden.
                        mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Autofocus kapot, D7100

                          Ik heb dit probleem soms ook op mijn D7100 en altijd op slechte momenten! maar de batterij uithalen werkt perfect.

                          Comment

                          Working...
                          X