Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 1 j3 batterij

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 1 j3 batterij

    HoiHoi!
    Heb me net de nikon 1 j3 van dinsdag aangekocht,
    maar heb het gevoel dat de batterij heel snel plat is?
    Nog iemand die dit toestel heeft en hier ervaringen mee heeft?

  • #2
    Re: Nikon 1 j3 batterij

    Bij die camera gebruik je altijd het scherm, dat redelijk wat stroom verbruikt, en omdat die camera erg compact gebrouwd is past er ook geen grote accu in.
    Dat zijn de redenen waarom de accu vrij snel leeg raakt bij dat type camera.
    Bij een DSLR heb je het schermpje alleen maar nodig om foto's te bekijken, en daardoor kan je er doorgaans veel meer foto's mee maken per lading.

    En in het begin zal je waarschijnlijk het schermpje nog meer gebruiken (om allerlei zaken op te zoeken in de menu's, foto's bekijken...).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 1 j3 batterij

      Een batterij is pas op z'n optimaals na +- 5 laad- en ontlaadbeurten.
      Dat maakt een verschil van ongeveer 100% tov de eerste keer.
      Maar inderdaad, na ongeveer 5-7 uur constant het scherm aan is hij plat.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 1 j3 batterij

        Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
        Een batterij is pas op z'n optimaals na +- 5 laad- en ontlaadbeurten.
        Dat maakt een verschil van ongeveer 100% tov de eerste keer.
        Maar inderdaad, na ongeveer 5-7 uur constant het scherm aan is hij plat.
        Een lithium-ion accu heeft na de eerste laadbeurt de maximale capaciteit, daarna zal die geleidelijk afnemen.
        Het verhaal van de accu die pas na x aantal laadbeurten pas de maximale capaciteit levert komt nog van het nikkel-cadmium-tijdperk...
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 1 j3 batterij

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Een lithium-ion accu heeft na de eerste laadbeurt de maximale capaciteit, daarna zal die geleidelijk afnemen.
          Het verhaal van de accu die pas na x aantal laadbeurten pas de maximale capaciteit levert komt nog van het nikkel-cadmium-tijdperk...
          Ik heb nu 4 identieke lithium-ion batterijen van mijn D7000, D800 en V1. Allemaal gaan ze nu langer mee dan de eerste keer dat ik ze gebruikte. Eerste keer telkens slechts +- 1000 foto's, daarna telkens meer en meer. Het maximum dat ik uit mijn D7000 heb kunnen halen ligt boven de 2000.
          Bij al mijn gsm's was het ook hetzelfde, eerste keer opgeladen ging mijn Lumia 920 slechts 1 dag normaal gebruik mee, nu gaat hij bijna 2 dagen normaal gebruik mee.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 1 j3 batterij

            Ik merk zelf geen verschil tussen nieuwe lithium-ion accu's en accu's die al een aantal keren geladen zijn.
            Wat er wel gebeurt als je een nieuw apparaat gebruikt is dat je het scherm veel meer gebruikt om allerlei instellingen naar je zin te zetten, daardoor verbruikt de camera ook stroom zonder dat er foto's worden gemaakt.
            Met een nieuwe gsm speel je waarschijnlijk in het begin ook meer dan met een oude.

            De lithium-ion accu van mijn fietslicht had vanaf de eerste laadbeurt dezelfde capaciteit als een paar laadbeurten later.
            Ondertussen is de capaciteit van die accu wel dramatisch gezakt. In het begin kon ik er gemakkelijk een hele week mee naar het werk rijden, vorige winter moest ik die elke dag opnieuw laden.
            Dat zal het nadeel zijn van de goedkope lithium-ion accupacks die ze bij zo'n fietslichten leveren (ze heeft het drie winters uitgehouden).
            Maar ik heb hetzelfde meegemaakt met een laptop accu, die was na 3 jaar ook defect.

            Lithium-ion is a very clean system and does not need formatting when new, nor does it require the level of maintenance that nickel-based batteries do. The first charge is no different than the fifth or the 50th. Formatting makes little difference because the maximum capacity is available right from the beginning. Nor does a full discharge improve the capacity once faded. In most cases, a low capacity signals the end of life. A discharge/charge may be beneficial for calibrating a “smart” battery, but this service only addresses the digital part of the pack and does nothing to improve the electrochemical battery. Instructions to charge a new battery for eight hours are seen as “old school” from the nickel battery days.
            Bron: http://batteryuniversity.com/learn/a...rime_batteries
            Last edited by Black B@ndit; 22 juni 2013, 22:49.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Nikon 1 j3 batterij

              Ik gebruik zo veel mogelijk mijn eerste batterij van enkele jaren terug van mijn D7000.
              Voor zowel de setup van de D800 als dat van de V1 heb ik deze gebruikt. (wil wel eens zien hoeveel laadbeurten deze kunnen nemen nogvoor ze niet meer als gloednieuw worden herkent door mijn camera , nu staat hij nog steeds op stand 0)
              Waarschijnlijk toeval dan dat ze allemaal de eerste keer minder lang meegingen dan enkele laadbeurten later.

              De winter is wel de stille dood voor batterijen , als ze constant in de koude staan en gebruikt worden mag je er later niet te veel meer van verwachten.
              Vooral bij fotocamera's merk je snel dat de batterij veel minder lang meegaat bij temperaturen onder nul of bij extreem warme temperaturen.

              (PS: maar dat weet jij wel, dus vraag me af waarom ik dit hier schrijf )

              Comment


              • #8
                Re: Nikon 1 j3 batterij

                Bij een DSLR is het zo dat ook de interne batterij opgeladen wordt door deze verwijderbare batterij en daarom gebruikers de indruk kunnen hebben dat de eerste keer de batterij vrij snel leeg is.
                Dit is info uit het boek van Thom Hogan.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon 1 j3 batterij

                  Oké alvast bedankt!
                  Zal dan maar extra batterijen aanschaffen als ik er de ganse dag op uit wil haha :P
                  Enig ervaringen met "nep" batterijen? dus niet de originele? Want die komt 70euro per stuk!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon 1 j3 batterij

                    Er bestaan goedkope alternatieven, maar ik heb geen ervaring met een J1, en dus ook niet met de accu's.
                    Op de website waar ik wel eens van die spullen bestel hebben ze die accu's, maar er staan nog geen reviews bij.

                    Ze hebben er zelfs drie verschillende EN-EL20 accu's, maar bij geen enkele daarvan staat er enige reactie van een gebruiker.
                    Maar voor die prijs neem je ook geen groot risico (bestel er maar 1 om te proberen, werkt die goed, dan kan je er nog altijd bijbestellen).
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon 1 j3 batterij

                      Oké maar dat kan dus geen kwaad voor de camera als je er namaak batterijen insteekt?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon 1 j3 batterij

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sandra004 Bekijk bericht
                        Oké maar dat kan dus geen kwaad voor de camera als je er namaak batterijen insteekt?
                        Ik heb er nog nooit problemen mee gehad.
                        Een lithium-ion accu met twee cellen levert altijd dezelfde spanning, het maakt daarbij niet uit door wie ze geproduceerd zijn.
                        De camera zal dus nooit defect raken door een te hoge spanning..

                        Wat er wel kan gebeuren is dat er cellen van een wat mindere kwaliteit gebruikt worden in goedkopere accupacks, daardoor kan je minder foto's maken per lading.
                        Maar als je een accu kan kopen voor 7 euro in plaats van 70, dan kan je net zo goed een paar goedkope accu's extra in de fototas steken in plaats van 1 dure originele.

                        Let er wel op dat de accu volledig compatibel is met de software van de camera.
                        Omdat er teveel goedkope accu's worden aangeboden steken de meeste fabrikanten tegenwoordig een chip in de accu's, die dient volgens mij vooral om problemen te veroorzaken met niet-originele accu's.
                        Daarom bekijk ik altijd eerst de reviews voor ik zo'n accu bestel, als ze bij de anderen werkt, dan zal ze dat hier ook wel doen.
                        Dat is ook de reden waarom ik aanraad om er eerst 1 te bestellen, als die zonder problemen werkt in de camera én in de lader, dan weet je dat je er nog meer kan bestellen van hetzelfde type en merk.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon 1 j3 batterij

                          Maakt het uit als de volt verschilt?
                          De mijne is 7.2 en die jij doorstuurde is 7.4 ?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon 1 j3 batterij

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sandra004 Bekijk bericht
                            Maakt het uit als de volt verschilt?
                            De mijne is 7.2 en die jij doorstuurde is 7.4 ?
                            Elke lithium-ion accu heeft net na het laden een spanning van 4,2V per cel, in die accu zitten 2 cellen in serie, de maximale spanning is dus 8,4V.
                            Een "lege" lithium-ion accu heeft een spanning van zo'n 3,2V, bij een lagere spanning zal de levensduur flink verminderen en kan de accu zelfs defect raken.
                            Daarom zit er in het accupack een beveiliging tegen te diep ontladen en ook tegen overladen (op elke cel apart, daarom heeft een lithium-ion accupack altijd meer contactjes zodat de lader ook elke cel apart kan controleren).
                            Dat geldt voor de originele, en ook voor een compatibele accu.

                            De opgegeven spanning is een "gemiddelde", de ene fabrikant zet er een wat hoger getal op dan de andere.
                            Maar zolang er accu's gebruikt worden van dezelfde soort (lithium-ion in dit geval) dan kan er niets mis mee gaan.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon 1 j3 batterij

                              Oké super bedankt!

                              Comment

                              Working...
                              X