Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Misschien toch maar eerst even analoog?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Misschien toch maar eerst even analoog?

    Beste BD-ers,

    Graag zou ik jullie reactie vernemen op het volgende: ik doe sinds een klein jaar aan digitale fotografie met een Canon G3. Op zich ben ik zeer te spreken over het toestel, maar heb in de loop van de tijd wel de beperkingen leren kennen. Ter vergroting van de mogelijkheden en de flexibiteit overweeg ik de aanschaf van een spiegelreflex. Als basis denk ik aan de Canon 10D met de lenzen Canon 28-105 3.5-4.5 USM II en de Sigma Apo 70-300 4-5.6 Apo.

    Na veel leeswerk in uw forum (het is zeer leerzaam ..... ) is mij echter wel een aantal mogelijke nadelen van een reflex bijgebleven, waaronder:

    - de "noodzaak" tot nabewerking met PS (mijn pret beleef ik met name aan het trekken van foto's en veel minder aan de nabewerking)
    - het sjouwen met tas en lenzen
    - het regelmatig moeten kuisen van de sensor
    - de prijs (inclusief tas, snelle CF-card, ... toch wel een Euro of 2500 )

    Kortom: ik heb het gevoel dat een overstap naar een reflex+lenzen mogelijk meer kost dan het oplevert. Nu heb ik als alternatief bedacht dat ik eerst de genoemde lenzen aanschaf, maar dan met een redelijk goede analoge body zoals de Canon EOS 30 V. Scheelt me ruim 1000 Euro in de eerste aanschaf en geeft me de gelegenheid om de eerstkomende tijd ervaring op te doen met een reflex-systeem.

    Na 1 of 2 jaar ervaring kan ik alsnog beslissen een digitale reflex aan te schaffen. Dit kan dan een 10D zijn (tegen een pak minder Euro's) of mogelijk een een 10D-II tegen een vergelijkbaar bedrag als wat hij nu kost. Mocht ik toch een stapje terug willen doen naar een prosumer (een ruisarme 8MP'er bijvoorbeeld ...) dan kan ik altijd de lenzen van de hand doen tegen een redelijke prijs, en zit ik niet met een 10D opgescheept die tegen die tijd een behoorlijk deel van zijn waarde verloren heeft.

    Kunnen jullie je vinden in mijn alternatief, of zie ik in mijn redenering iets over het hoofd? Ik wacht met spanning jullie reacties af ..... . Zelf kom ik er maar niet uit

    Alvast bedankt !!!!!

    Groeten,

    Humphrey

  • #2
    ik heb een 300V gekocht, 5x gebruikt denk ik, ligt nu in de kast...
    een half jaar later een 300D gekocht en zit aan 12000 opnames...

    zegt genoeg?

    Comment


    • #3
      Ook ik zou voor digitaal gaan. Zeker als je ervaring wil opdoen. Want niets is zo gemakkelijk als een foto maken en direct kunnen zien of deze gelukt is, foto's maken kost niets dus volop ruimte om te experimenteren met sluitertijden, diafragma's en alles meer. Verder wordt ook nog al deze informatie opgeslagen bij de foto in de exif dus je kan naderhand kijken welke foto het beste is geweest met welke instellingen. Als je dat tegen analoog zet waar je eerst een rolletje vol moet schieten, moet laten afdrukken en dan beoordelen... geloof me met digitaal maak je meer foto's en doe je daardoor sneller ervaring op en maak je eerder mooie foto's.

      Succes met je keuze.
      Pedro

      ============
      Nikon D70
      ============

      Comment


      • #4
        Als je een leuke tweedehands analoge camera wilt...
        ik heb nog een dynax 505si met twee lenzen.. voor 200 euro is hij van jou
        Time is a precious little thing....

        Comment


        • #5
          Ik ben na een praktica MTL5 - waarvan ik overigens zeer tevreden was - naar een Canon Eos 50 overgestapt en sinds vorig jaar ben ik trotse bezitter van een 10D.

          Bij mijn overstap naar digitaal had ik eigenlijk als belangrijkste wens een toestel met wisselbare lenzen aan te kunnen schaffen en als het even kon, dan ook nog de lenzen, die ik tot nog toe had, erop pasten .. die van mijn eos 50 dus (een Canon 28-80, een Canon 75-300 en een Cosina 19-35). Zodoende is het dus de 10D geworden en ik ben zeer tevreden over de keuze die ik toen gemaakt heb .

          De aanschafprijs van een digitaal toestel als de 10D is inderdaad hoog, maar als ik in rekening breng hoeveel het me uiteindelijk uitspaart betreffende ontwikkelkost en dergelijke, denk ik dat het redelijk meevalt (toch in mijn geval... maak nogal wat veel foto's op vakantie).
          Zoals eerder gezegd zal je ook sneller aangezet worden tot experimenteren en gewoon fotograferen. Een foto meer of minder maakt wat betreft kost niet meer uit(zolang je geen bijkomende hard discs of whatever moet gaan aanschaffen wegens gebrek aan opslagcapaciteit).

          Het sjouwen met lenzen vind ik eigenlijk evenzeer geldig voor analoge cameras. Heb je een toestel met wisselbare lenzen en koop je een set objectieven, dan bestaat de kans dat je een aantal in een tas mee gaat nemen. Ik heb overigens een vest met bijbehorende tassen aangeschaft om zodoende het gewicht van hetgeen ik meeneem een beetje te verdelen en zodoende te voorkomen dat ik een schouder te zeer belast.

          Photoshop is inderdaad een handige toepassing om foto's op te smukken, maar nabewerking van foto's lijkt me niet de facto noodzakelijk.
          Ik zou het eerder als een voordeel zien, waarmee men (indien nodig) de foto's nog beter kan maken dan dat ze al waren...

          Anderzijds dien ik wel te zeggen... een 10D aanschaffen om hem achteraf in de kast te zwieren zou zonde van het geld zijn (...hehehe en niet alleen van het geld!!!). Je hebt reeds een digitaal toestel, dat naar wat ik lees en hoor toch een degelijke keuze is. In dat opzicht hoef je niet over een nacht ijs te gaan en kan je een aanschaf van bijvoorbeeld een 10D in alle rust overwegen... ze zeggen niet voor niks:"Haast en spoed is zelden goed".

          Comment


          • #6
            Mbt je keuze tussen digitaal en analoog je opgesomde nadelen van digitaal:

            1. "noodzaak" tot nabewerking: Je hebt het zelf ook al tussen aanhalingstekens gezet. Het is niet perse noodzakelijk, maar voor mij persoonlijk trouwens wèl. Ik wil zelf bepalen wat ik uit een foto haal en laat dat niet aan de (ingebouwde software van de) heren Canon (in het geval van je voorgestelde 10D, maar ook Nikon, Fuji, Sony, Olympus etc) over wat ik ervan mag verwachten. Net zoals je bij een analoge camera ook eigenlijk zelf de doka moet induiken om eruit te halen wat jij zelf wilt

            2. sjouwen van tas en lenzen: Lijkt me weinig verschil tussen een 10D en een 30V

            3. Kuisen van de sensor: Idd, een filmrolletje draai je door, een sensor blijft staan: Dus stof en schoonmaken. Ik zie dat echter eerder als bijkomstigheid; nadeel vind ik een te zware omschrijving

            4. Prijs: De body (want dat is het punt hier) is idd veel duurder. Je kunt een goede analoge SLR-body kopen voor een fractie van de prijs van een digitale. Maar als je het totale plaatje berekent (dus niet alleen ontwikkelkosten, maar ook de lenzenset etc), dan telt dat verschil van de body al een stuk minder mee.

            Ik begrijp je evt keuze voor een ruisarme 8MP-cam, maar dat zal voorlopig nog even wachten zijn. Niet dat de techniek stilstaat, maar de kleinere sensors zorgen toch voor meer ruisproblemen. Ik denk zelf dat het grootste voordeel van de cams zoals bv de D100/70 en 10D/300 de hoge ISO-waarde is (en bijkomende korte sluitertijden bij weinig licht). Daarom denk ik dat je, zeker omdat je zelfs al lenzen hebt, het beste een digibody kunt aanschaffen en daarmee, zoals hier ook al aangehaald, méér foto's maakt en wellicht ook meer leert en jezelf verbetert dan met een analoge camera

            Comment


            • #7
              Als je creatief wil werken is een spiegelreflextoestel aan te raden.
              Digitaal of analoog?
              Hangt van het aantal foto's af dat je per jaar wil trekken en of je al dan niet je foto's ook op papier wil hebben. Ik persoonlijk hou nog steeds van een foto op papier. De prijs om een analoge of digitale foto op papier te krijgen is hetzelfde (ongeveer 0,25€ voor een 10x15). De ontwikkelkosten van je negatief filmpje wordt je bij digitale ontwikkeling ook aangerekend (=instapkosten). Een kleurennegatief filmpje kost +/- 4€ (goedkoper te vinden, zeker als je het in grote hoeveelheden koopt) voor 36 opnamen => 0,11€ per foto.

              Verschil tussen analoog en digitaal reflex is enkel de body + opslagmedium (lenzen, flitsen, ... zijn gemeenschappelijk). Als we voor een digitale body + CF kaart 1000€ meer nemen dan voor een analoge body, dan zitten we niet ver van de werkelijkheid. Dat wil zeggen dat je 1000/0,11 = 9090 foto's moet trekken eer je digitaal toestel goedkoper wordt. Deze berekening is enkel geldig als je ALLE foto's op papier wil. In werkelijkheid zal je dit waarschijnlijk niet doen. Langs de andere kant merk ik dat je met minder foto's te trekken (zeg maar analoog) daarom niet noodzakelijk minder goede foto's hebt. Met een digitaal heb je nogal snel de neiging om er maar op los te schieten en achteraf pas een selectie te doen. Met analoog denk je meer na.

              Vergeet ook niet dat er bij een digitaal nog extra kosten komen die niet mogen onderschat worden (krachtige pc, software, opslagmedia's ...). Ikzelf bijvoorbeeld heb schrik dat ik mijn digitale foto's binnen 20 jaar niet meer kan lezen ... (heb al verschillende cd's die ik na 3 jaar al niet meer kan lezen).

              Kortom, er zijn enorm veel facetten die bepalen of je al dan niet digitaal ga. Als je niet naar geld kijkt, neem de twee (zoals ik). Een set lenzen + een analoge body + een digitale body (Nikon F75 + Nikon D70 + 50 mm + 18-70mm + 80-200mm + 28-100mm).

              Als overgang tussen analoog en digitaal heb ik 1 jaar met een filmscanner gewerkt (Minolta DualScan II ; 400€) waar ik, na veel oefening, mijn dia's in 11 miljoen pixels mee kan scannen.

              Veel plezier ermee.

              Comment


              • #8
                Heb met de 300D al een paar keer meegedaan aan de challenge. Nooit een foto bewerkt. Alleen geresized.
                Zoals de anderen hier aangeven, met een beetje "een goed oog" moet je weinig nabewerken.
                'k Zou analoog nooit meer overwegen.
                Canon EOS 50D - Canon EOS 300D + batterygrip - Canon 18/55 (kitlens) - Tamron 28-75/f2,8 XR Di - Canon 70-200 /f4 L USM

                Comment


                • #9
                  Ikzelf heb nadat mijn digitale Sony S85 tegen het asvalt gegaan was een analoge Minolta Dynax 500si gekocht met 2 lenzen voor 150 euro (tweedehands). Immers, ik had gewoon geen geld en ik moest en zou foto's maken... Later heb ik er voor weinig geld een Fuji S602z bijgekocht. Het is leuk om even te proberen zo'n analoge SLR. Je betaald je alleen scheel aan rolletjes en afdrukken. Je leert wel je ogen gebruiken. Je wilt het liefst niet een rolletje van 36 volschieten en maar een paar mooie foto's hebben (wat maar al te vaak de realiteit is). Wat ik wil zeggen:

                  Je hebt een G3, je kan foto's maken, wacht desnoods nog even en ga gewoon voor de digitale spiegelreflex. Sjouwen met tas en lenzen doe je analoog ook, nabewerken is alleen maar een zege dat je dat zo makkelijk kan doen, de prijs, tja dat moet je dus relativeren...

                  Ik heb inmiddels besloten om ondanks dat ik een SLR heb toch hard te gaan sparen voor een DSLR.

                  Comment


                  • #10
                    Mijn verhaal is identiek aan dat van Stefan. Ik heb een tweedehands reflextoestel met 4 lenzen gekocht voor 150 euro en er een heel aantal rolletjes mee opgetrokken. Maar ben momenteel aan het sparen voor een Digitale reflex. Bij mij zijn de belangrijkste redenen hiervoor:
                    - het gemak van nabehandeling (de donkere kamer is wel gezellig maar ook zeer tijdsintensief)
                    - de zekerheid dat je foto's er ook effectief goed opstaan doordat je effe kunt checken(het is me al meer dan eens gebeurt dan een foto die emotioneel belangrijk voor me was er gewoon niet goed opstaat)
                    - je kunt foto's trekken aan de lopende band

                    K.

                    Comment


                    • #11
                      Beste BD-ers,

                      Hartelijk dank voor jullie reacties! Ik ben tot de conclusie gekomen dat een aantal door mij naar voren gebrachte nadelen van een digitale spiegelreflex ten opzichte van een analoge spiegelreflex wel meevallen of zelfs niet bestaand zijn:

                      - het sjouwen met tas en lenzen: is inderdaad om het even, en zal via sportschool moeten worden opgelost
                      - het regelmatig moeten kuisen van de sensor: mijn winkelier zal het goede voorbeeld geven ....
                      - de prijs: in mei is mijn salaris (helaas incidenteel ) verdubbeld

                      Waar ik nog wel mee zit is het feit dat ik regelmatig berichten lees van collega-BD-ers die vol goede moed een D70/300D aanschaften in de verwachting dat de digitale reflex ze mooiere foto's oplevert, en vervolgens tot de conclusie kwamen dat de foto's "zo uit het toestel" minder scherp/mooi oogden dan die uit hun prosumer die ze daarvoor gebruikten. Nu weet ik wel dat er met PS achteraf het een en ander gecorrigeerd cq aangepast kan worden, maar zoals ik al eerder aangaf beleef ik mijn plezier met name aan het trekken van mooie (voor mijn doen dan ) foto's en niet zozeer aan het bewerken ervan. Welke BD-er trekt mij over de digitale streep?

                      Vriendelijke groeten,

                      Humphrey

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by h_paap
                        Beste BD-ers,

                        Hartelijk dank voor jullie reacties! Ik ben tot de conclusie gekomen dat een aantal door mij naar voren gebrachte nadelen van een digitale spiegelreflex ten opzichte van een analoge spiegelreflex wel meevallen of zelfs niet bestaand zijn:

                        - het sjouwen met tas en lenzen: is inderdaad om het even, en zal via sportschool moeten worden opgelost
                        - het regelmatig moeten kuisen van de sensor: mijn winkelier zal het goede voorbeeld geven ....
                        - de prijs: in mei is mijn salaris (helaas incidenteel ) verdubbeld

                        Waar ik nog wel mee zit is het feit dat ik regelmatig berichten lees van collega-BD-ers die vol goede moed een D70/300D aanschaften in de verwachting dat de digitale reflex ze mooiere foto's oplevert, en vervolgens tot de conclusie kwamen dat de foto's "zo uit het toestel" minder scherp/mooi oogden dan die uit hun prosumer die ze daarvoor gebruikten. Nu weet ik wel dat er met PS achteraf het een en ander gecorrigeerd cq aangepast kan worden, maar zoals ik al eerder aangaf beleef ik mijn plezier met name aan het trekken van mooie (voor mijn doen dan ) foto's en niet zozeer aan het bewerken ervan. Welke BD-er trekt mij over de digitale streep?

                        Vriendelijke groeten,

                        Humphrey
                        Stuur mij eens je e-mail-adres, dan post ik er een 10-tal, onbewerkt.
                        Scherp zijn ze allemaal, hoor. Even mee leren werken en je tijd nemen om de foto goed te kadreren doen al wonderen.
                        Canon EOS 50D - Canon EOS 300D + batterygrip - Canon 18/55 (kitlens) - Tamron 28-75/f2,8 XR Di - Canon 70-200 /f4 L USM

                        Comment


                        • #13
                          als je niet voor de nabewerking bent
                          koop dan evt een topper tss de prosumers
                          een Nikon CP8700, Canon Pro1, Sony 828, Minolta A2, Olympus C8080

                          ik heb een Nikon CP5700 (goed toestelleke), maar heb me de dure aanschaf van D70 + lenzen nog geen moment beklaagd
                          Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                          Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                          Comment


                          • #14
                            Sta op het punt een eos 300D te kopen, maar één vraag blijft onbeantwoord: hoe is de kwaliteit van afgedrukte foto's? Haarscherp hoor ik vaak, maar is dit dan het evenbeeld van een foto genomen met ananloog toestel, of zie je nog steeds verschil tussen een afgedrukte analoge en digitale foto? Bedoeling bij mij is dat ik nog steeds foto's wil afdrukken en in fotoalbums plakken!

                            Comment


                            • #15
                              je ziet GEEN verschil tussen een analoge en een digitale foto die je laat afdrukken.
                              Je hebt wel een beperking met de grootte van de afdruk, maar dat is er analoog ook, die wordt wat korreliger (afhankelijk van de sensor natuurlijk)...

                              Voordeel van die digitale is dat je er effectief een invloed op kunt uitoefenen van hoe die afgedrukt gaat worden, zonder tussen allerlei vloeistoffen in je doka te duiken...
                              Canon 10D, glass, flashes & extra's
                              Fuji S602Z & extra's
                              www.CooMa.be BD0176BE

                              Comment

                              Working...
                              X