Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sportfotografie met Sony A33 en 55-200 DT

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sportfotografie met Sony A33 en 55-200 DT

    Beste forumleden,

    Ik ken iemand die een Sony A33 gebruikt met 55-200mm lens. Ze is heel blij met het toestel voor portretten en andere statische fotografie maar heeft veel moeite met of het is zelfs onmogelijk om actiefoto's met honden te maken (dacht dat het agility was). Ze heeft het toestel eens aan mij gegeven om te proberen, en de voornaamste knelpunten leken me het kleine diafragma (lange sluitertijd) en de te trage in-body AF.

    Mijn vraag nu: moet ze investeren in alleen lichtsterker glas, of ook een betere body?

    Het moet ook niet per sé een Sony zijn voor haar.

    Alle constructieve hulp is welkom

  • #2
    Re: Sportfotografie met Sony A33 en 55-200 DT

    Sorry voor routinevraagjes, maar toch:

    Welke versie van de 55-200 heeft ze? Ik veronderstel dat er geen SAM op de lens staat aangezien je zegt de te trage in body AF? (Dat is meer afhankelijk van de gearing op de lens, dan de body, de hogere modellen zijn nauwelijks tot niet sneller, wat de motor betreft toch niet)
    Een andere lens helpt meer, maar hangt er allemaal wat van af hoeveel je er wil aan geven.

    Je gebruikt AF-C? Best ook op breedveld AF...Met 1 punt kan je het redelijk vergeten...zelfs op centrum.

    De AF module is in weze niet gewijzigd voor andere bodies voor de lagere reeks alpha's. Deze AF module is anders wel behoorlijk goed :-)
    Een andere body heeft dus weinig zin, tenzij de hogere reeks alpha's. Een verbetering op de lage alpha modellen zijn de 3 zones die je kan kiezen...


    Ik denk dat honden die naar je toegespurt komen sowieso iets moeilijks is voor te fotograferen, voor eender welk cameramerk zonder er een pak geld tegen aan te smijten.
    Succesvolle honden foto's heb ik gezien met D3 bodies met een 200-400 bijvoorbeeld :-D

    Als ik een betaalbare, snelle combinatie zou moeten voorstellen dan omwille van de lens deze:
    Een snelle 70-200 F4 (non-IS, tenzij ze het eraan wilt geven) van Canon...betaalbare, snelle en degelijke lens!

    Comment


    • #3
      Re: Sportfotografie met Sony A33 en 55-200 DT

      Sony body's zijn inderdaad niet goed in AF-C. Weinig aan te doen, maar ligt gedeeltelijk waarschijnlijk ook aan de lens.
      Met een 70-200 zal de autofocus al wat beter zijn, maar niet op het niveau van een Nikon of een Canon.
      Over de a77 heb ik al enkele goede zaken gehoord en dat het een grote vooruitgang is op vlak van autofocus.
      Als ze al degelijke lenzen heeft, is overschakelen meestal overbodig tenzij je specifiek iets zoekt in een ander merk.
      Indien de a77 niet goed genoeg is bij een test kan je beter eens kijken naar een Nikon D7100. Deze wordt momenteel als de beste crop-frame dslr genoemd door verschillende fotomagazines en reviews, waaronder digifotopro (waar hij de zeldzame Platina award krijgt). Ik heb er nog niet lang mee kunnen werken, maar ik was er echt door onder de indruk. Autofocus is gewoonweg fantastisch, zeer dicht bij dat van mijn D800e en de autofocuspunten staan mooi tot aan de randen.

      Maar ik zou eerst eens kijken wat een a77 kan doen, als het daarmee opgelost is des te beter.

      Comment


      • #4
        Re: Sportfotografie met Sony A33 en 55-200 DT

        Oorspronkelijk geplaatst door Portmixus Bekijk bericht
        Sorry voor routinevraagjes, maar toch:

        Welke versie van de 55-200 heeft ze? Ik veronderstel dat er geen SAM op de lens staat aangezien je zegt de te trage in body AF? (Dat is meer afhankelijk van de gearing op de lens, dan de body, de hogere modellen zijn nauwelijks tot niet sneller, wat de motor betreft toch niet)
        Een andere lens helpt meer, maar hangt er allemaal wat van af hoeveel je er wil aan geven.

        Je gebruikt AF-C? Best ook op breedveld AF...Met 1 punt kan je het redelijk vergeten...zelfs op centrum.

        De AF module is in weze niet gewijzigd voor andere bodies voor de lagere reeks alpha's. Deze AF module is anders wel behoorlijk goed :-)
        Een andere body heeft dus weinig zin, tenzij de hogere reeks alpha's. Een verbetering op de lage alpha modellen zijn de 3 zones die je kan kiezen...


        Ik denk dat honden die naar je toegespurt komen sowieso iets moeilijks is voor te fotograferen, voor eender welk cameramerk zonder er een pak geld tegen aan te smijten.
        Succesvolle honden foto's heb ik gezien met D3 bodies met een 200-400 bijvoorbeeld :-D

        Als ik een betaalbare, snelle combinatie zou moeten voorstellen dan omwille van de lens deze:
        Een snelle 70-200 F4 (non-IS, tenzij ze het eraan wilt geven) van Canon...betaalbare, snelle en degelijke lens!
        Het is de 55-200 die samen met de A33 verkocht werd en inderdaad met de trage gearing. AF is zowel centraal als wide geprobeerd.

        Aan pro materiaal gaat ze geen geld willen/kunnen geven en dan wordt het ook al heel snel "sleuren". Ik heb haar even mijn D300s met 70-200 f/2.8 laten proberen, maar dat was echt te zwaar voor haar.

        Ik had ook al aan een Canon gedacht omdat hun 70-200/4 al langer op de markt is en relatief goedkoop tweedehands gekocht kan worden

        Bedankt voor de hulp

        Comment


        • #5
          Re: Sportfotografie met Sony A33 en 55-200 DT

          Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
          Sony body's zijn inderdaad niet goed in AF-C. Weinig aan te doen, maar ligt gedeeltelijk waarschijnlijk ook aan de lens.
          Met een 70-200 zal de autofocus al wat beter zijn, maar niet op het niveau van een Nikon of een Canon.
          Over de a77 heb ik al enkele goede zaken gehoord en dat het een grote vooruitgang is op vlak van autofocus.
          Als ze al degelijke lenzen heeft, is overschakelen meestal overbodig tenzij je specifiek iets zoekt in een ander merk.
          Indien de a77 niet goed genoeg is bij een test kan je beter eens kijken naar een Nikon D7100. Deze wordt momenteel als de beste crop-frame dslr genoemd door verschillende fotomagazines en reviews, waaronder digifotopro (waar hij de zeldzame Platina award krijgt). Ik heb er nog niet lang mee kunnen werken, maar ik was er echt door onder de indruk. Autofocus is gewoonweg fantastisch, zeer dicht bij dat van mijn D800e en de autofocuspunten staan mooi tot aan de randen.

          Maar ik zou eerst eens kijken wat een a77 kan doen, als het daarmee opgelost is des te beter.
          Als de body ook vervangen wordt, moet het niet per sé een Sony te zijn.

          D7100 lijkt me inderdaad zeer capabel, maar samen met 70-200/4 kost die toch snel weer €2200. Midden- tot topmateriaal is natuurlijk niet gratis Zelf wil ik de D7100 ook wel eens aan de tand voelen met mijn beter glaswerk.

          Comment


          • #6
            Re: Sportfotografie met Sony A33 en 55-200 DT

            Het probleem is hier duidelijk de lens. Ik heb de 55-200 SAM een tijdje geleden gekocht en dezelfde dag weer terug gestuurd. Onder andere de focus was uitzonderlijk traag, de traagste lens die ik al heb gehad en onbruikbaar voor actieshots. De body is zeker het probleem niet, alle slt's hebben een snelle AF, ook de instapper zoals de A33.

            Als het wat geld mag kosten, een Sigma 70-200/2.8. Sony 70-300g is ook goed of de 70-400g. Als dit allemaal te duur is, een Tamron 70-300 VC USD is ook een goede optie.
            Last edited by alex606; 20 juni 2013, 20:06.
            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
            Mijn bird foto's en urbex foto's

            Comment


            • #7
              Re: Sportfotografie met Sony A33 en 55-200 DT

              Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
              Als de body ook vervangen wordt, moet het niet per sé een Sony te zijn.

              D7100 lijkt me inderdaad zeer capabel, maar samen met 70-200/4 kost die toch snel weer €2200. Midden- tot topmateriaal is natuurlijk niet gratis Zelf wil ik de D7100 ook wel eens aan de tand voelen met mijn beter glaswerk.
              Een Nikon 70-300 is ook niet traag qua autofocus en zeer betaalbaar.
              Ik heb graag dat mijn vrienden met hetzelfde merk werken als mij, dan kunnen we tenminste eens uitwisselen. De Tamron is ook goed, maar is een stukje minder op het gebied van autofocus.

              Comment


              • #8
                Re: Sportfotografie met Sony A33 en 55-200 DT

                Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                Het probleem is hier duidelijk de lens. Ik heb de 55-200 SAM een tijdje geleden gekocht en dezelfde dag weer terug gestuurd. Onder andere de focus was uitzonderlijk traag, de traagste lens die ik al heb gehad en onbruikbaar voor actieshots. De body is zeker het probleem niet, alle slt's hebben een snelle AF, ook de instapper zoals de A33.

                Als het wat geld mag kosten, een Sigma 70-200/2.8. Sony 70-300g is ook goed of de 70-400g. Als dit allemaal te duur is, een Tamron 70-300 VC USD is ook een goede optie.
                Ook zeer bruikbare info De trage AF op die lens en de motorkoppel-reacties in de body vielen me inderdaad op.

                Een Sigma 70-200/2.8 heeft natuurlijk het diafragma voordeel op alle andere voorstellen. Worden deze ook tweedehands aangeboden en misschien is een oudere versie ook wel interessant? f/2.8 weegt natuurlijk snel weer iets meer...

                In Tamron heb ik gewoon minder vertrouwen (eigen slechte ervaring)

                Comment


                • #9
                  Re: Sportfotografie met Sony A33 en 55-200 DT

                  Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                  Een Nikon 70-300 is ook niet traag qua autofocus en zeer betaalbaar.
                  Ik heb graag dat mijn vrienden met hetzelfde merk werken als mij, dan kunnen we tenminste eens uitwisselen. De Tamron is ook goed, maar is een stukje minder op het gebied van autofocus.
                  Ik ken deze persoon op een zakelijke manier, dus zal van uitwisseling niet veel in huis komen

                  Ik denk ook dat een lichtsterkte upgrade onvermijdelijk wordt, tenzij dat je tegenwoordig op APS-C zonder al teveel verlies op ISO2000+ kan werken. 1/750s is denk ik wel een minimumvereiste voor scherpe hondenfoto's, niet?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sportfotografie met Sony A33 en 55-200 DT

                    Geen idee - of dat nu aan de lens ligt - de body is eigenlijk goed genoeg - voor sport moet er zeker een snellere lens op. Heb geen ervaring met de 55-200 - wel met de a55 - en die is mijns inziens geschikt voor sport, mits het juiste glas gebruikt wordt.
                    In de goeie ouwe tijd met m'n 5D ben ik ook begonnen met Kitlens en een 28-105rs 3.5-4.5 - dat was te traag qua AF om renners in een voorbijrazend peleton te fotograferen.
                    Dus ikzelf ben ook door deze ellende gemoeten - en ik zou dit probleem graag helpen uit de wereld helpen, privé mail mag. Dan spreken we verder.
                    Zoals ik uw beschrijving lees - is de gebruiker eerder recreatief bezig met fotograferen en wil ze gewoon actiebeelden van het gezinsleven hebben.

                    En canikons, die zijn goede maatjes voor de btw-kas van Di Ruppo... dat weten we ondertussen al langer dan vandaag - maar dat hoeft niet zo te zijn...

                    De tips van Alex606 bevatten zeker zinvolle info - die ik mede onderschrijf - dat zou al genoeg kunnen zijn om mee naar de winkel te gaan om te bekijken of die opties volstaan (neem zowiezo de camera mee)! Op zich is de 55-200 van sony voor een verlengde kit-lens een erg scherpe lens - en prijs-kwaliteit is die zeker niet slecht - maar dat van de trage AF wist ik ook niet. Hoe erg is't met de 55-300 van Sony (ook weer behoorlijk scherp - maar hoe snel is ie met AF)?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sportfotografie met Sony A33 en 55-200 DT

                      Als het effectief over iemand gaat die gewoon wat actiefoto's wil van de eigen hond zou zij dan niet beter (en vooral goedkoper) af zijn met een Nikon J1 of een van de opvolgers? De autofocus is erg snel, en door de grotere scherptediepte heb je automatisch meer kans op geslaagde foto's. Het is een andere klasse dan bovenstaande suggesties maar niet iedereen heeft behoefte aan posterformaten. Het formaat kan ook een voordeel zijn.
                      'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sportfotografie met Sony A33 en 55-200 DT

                        Probleem is inderdaad niet de body. Natuurlijk als ze gaat investeren in een lichtsterke tele dan zou dat wel eens extra gewicht kunnen meebrengen, wat ze wil vermijden blijkbaar. Misschien is een systeem of bridge dan nog niet zo slecht als optie, maar ik weet niet in hoeverre deze tegenwoordig zich kunnen meten met een DSLR/SLT inzake AF.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sportfotografie met Sony A33 en 55-200 DT

                          Net even de verschillende opties met haar bekeken, en waarschijnlijk kiest ze toch voor een Canon 70-200 f/4 met 60D.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sportfotografie met Sony A33 en 55-200 DT

                            De 700D heeft net hetzelfde AF-systeem als de 60D, die zou dus eigenlijk met dezelfde lens net hetzelfde resultaat moeten geven bij actiefotografie.

                            Lopende honden fotograferen is niet zo gemakkelijk, en als het dan per toeval ook nog eens een zwarte hond is, dan zal de autofocus het nog moeilijker krijgen.
                            Het is dus niet meteen een garantie dat de foto's wel plots perfect worden als ze een andere camera gebruikt.
                            De sluitertijd moet ook kort genoeg zijn, en er is niet altijd voldoende licht bij zo'n wedstrijden.
                            Ik heb het zelf een keer geprobeerd, maar zelfs met mijn ervaring viel dat flink tegen.
                            Het percentage bruikbare foto's was erg klein (dat was wel met de 1D MKIII, de 1DX zou dat wel wat beter moeten doen omdat de AF van die camera verbeterd is ten opzichte van de 1D MKIII).
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment

                            Working...
                            X