Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe test ik of mijn lens scherp is?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe test ik of mijn lens scherp is?

    Onlangs kocht ik een D70 met bijbehorende Sigma 180mm lens. Dit omdat ik vooral macrofotografie doe. Vele foto's die ik hier op dit en andere fora zag waren uitermate scherp met deze lens, daarom was de beslissing vrij vlug gemaakt.

    Nu ik zelf de lens heb, en er al 2 weken mee bezig ben heb ik nog bijna geen enkele foto echt scherp getrokken.
    Ik heb zo goed als alles geprobeerd, maar nooit lukt het me om zelf een eenvoudig onderwerp, zoals een bloem, scherp te trekken.

    Wat doe ik nu toch verkeerd? Kan dit aan de lens of misschien aan de camera liggen?

    Betsaat er geen goede manier om te testen of je lens wel degelijk scherp trekt? en welke instellingen gebruik je daarvoor?

    Ik vind het echt enorm spijtig dat het me niet lukt op die manier is het niet echt leuk om foto's te nemen
    Nikon D70 | 35-80mm 5.6D | Sigma 180mm macro|

  • #2
    Hoi,

    Geen paniek. Ik ben ook maar een beginner met de D70 en ik heb me ook al afgevraagd hoe sommigen zulke scherpe foto's kunnen maken.
    Ik heb al wat betere resultaten kunnen boeken.
    Ik wou ook eens een gele lis in close up gewoon met m'n kitlens. Lukte nooit totdat ik van die vooringestelde programma's (close-up, landschap, portret) afstapte en even experimenteerde met het draaiwieltje (hoe noem je dat eigenlijk) in A stand te zetten. Diafragma op f13 en de ganse bloem was scherp. Ik schiet wel altijd in RAW formaat en nadien scherp ik aan met de software.
    Nikon D70

    Comment


    • #3
      ik heb nooit met de vooringestelde programma's gewerkt. heb direct op de A stand gewerkt, en ik krijg bijna nooit een foto echt goed scherp.
      Of ik nu F16, F3.5, ISO 400, ISO 1600, sluitertijd 1/50 of 1/400 ste neem ... ik begrijp er niks van
      Nikon D70 | 35-80mm 5.6D | Sigma 180mm macro|

      Comment


      • #4
        DTS,

        Heb je al eens met statief geprobeerd ?

        Yoda.
        "Away put your weapon, I mean you no harm"

        Comment


        • #5
          Originally posted by TDS
          Onlangs kocht ik een D70 met bijbehorende Sigma 180mm lens. Dit omdat ik vooral macrofotografie doe. Vele foto's die ik hier op dit en andere fora zag waren uitermate scherp met deze lens, daarom was de beslissing vrij vlug gemaakt.

          Nu ik zelf de lens heb, en er al 2 weken mee bezig ben heb ik nog bijna geen enkele foto echt scherp getrokken.
          Ik heb zo goed als alles geprobeerd, maar nooit lukt het me om zelf een eenvoudig onderwerp, zoals een bloem, scherp te trekken.

          Wat doe ik nu toch verkeerd? Kan dit aan de lens of misschien aan de camera liggen?

          Betsaat er geen goede manier om te testen of je lens wel degelijk scherp trekt? en welke instellingen gebruik je daarvoor?

          Ik vind het echt enorm spijtig dat het me niet lukt op die manier is het niet echt leuk om foto's te nemen
          Stel je scherp met AF of manueel.
          Heb zelf ook de D70, heb 5 verschilende lenzen, maar altijd scherp.
          probeer eens met iemand af te spreken die ook een D70 heeft. dan kun je de body en lens eens uit proberen, ben je van rond Antwerpen dan kun je altijd eens tot hier komen om het uit te testen
          Marcel
          Nikon body's plus wat Nikkor glas.
          Nieuwe website: http://verschuerensphotos.smugmug.com/

          Comment


          • #6
            Mocht het in Nederland in Brabant zijn, je bent welkom om eens te komen testen. Woon in Uden.

            Er moet vast wel iemand met een D70 in de buurt zijn waarmee je eens wat uit kan testen. Misschien is het onervarenheid met de camera maar misschien ook wel een defect en dat moet je zo snel mogelijk op zien te sporen.

            Groeten,

            Pedro

            ============
            Nikon D70
            ============

            Comment


            • #7
              bedankt voor de hulp iedereen.
              Ik heb zowel met als zonder statief reeds geprobeerd.
              Zowel AF als MF.
              Ik weet niet wat ik nog meer kan doen.

              Ik zal eerst eens proberen de lens op een andere camera te monteren, en dan eens mijn lens op die andere camera. Hopelijk vind ik een oplossing.
              Nikon D70 | 35-80mm 5.6D | Sigma 180mm macro|

              Comment


              • #8
                In je profiel staat je woonplaats niet.....weet niet waar je woont dus, anders konden we misschien eens iets afspreken om te testen.

                Comment


                • #9
                  Dat is Destelbergen, id buurt van Gent. Even m'n profiel aangepast
                  Nikon D70 | 35-80mm 5.6D | Sigma 180mm macro|

                  Comment


                  • #10
                    lijkt me wel een goed idee om is met wat D70ers samen te komen en wat dingen(ervaringen) uit te wisselen, ik kan zo direct ook wel een tiental dingen opnoemen die bijna niet uit te leggen zijn op een forum en dat is misschien bij iemand met wat meer ervaring al peanuts ....
                    (ik ben van hoegaarden naar afstand is van weing belang)

                    Comment


                    • #11
                      Spijtig Gent is wat ver. Hier komen we regelmatig samen in de streek.

                      Comment


                      • #12
                        och een tochtje naar gent of turnhout .... wat zijn nu een paar km meer of minder als ik der wat van opsteekt

                        Comment


                        • #13
                          Zijn er mensen geïnteresseerd om eens samen te komen id buurt van gent?
                          D70 people meeting ofzo
                          Nikon D70 | 35-80mm 5.6D | Sigma 180mm macro|

                          Comment


                          • #14
                            Ik woon in Gentbrugge maar daar ik met Canon D10 werk zal je er ook niet veel aan hebben



                            Banderas
                            MY JETPHOTOS
                            ONLINE!!!

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by TDS
                              Zijn er mensen geïnteresseerd om eens samen te komen id buurt van gent?
                              D70 people meeting ofzo
                              Gho ja, eigenlijk wel... als er hier nog wat reply opkomt...
                              Ik ben van aalst, maar verplaatsen is niet echt een probleem.


                              Voor de originele vraag, misschien dat u hier iets aan hebt.... 'k heb het ook nog niet volledig gelezen, dus misschien....

                              http://www.seittipaja.fi/data/Pontification/b_Photography/h_Testing_lenses/a_How_to_test_a_lens.html

                              To make your dreams come true, wake up

                              Comment

                              Working...
                              X