Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

mobiele harde schijf; must have of puur hebbeding

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • mobiele harde schijf; must have of puur hebbeding

    Morgen komt bij Aldi een mobiele harde schijf van 1TB in de aanbieding voor amper €79.99 (KLIK) en dat ding lokt mijn aandacht.

    Wat mij er in het bijzonder over aanspreekt is:

    • voeding gebeurd via USB zodat je geen zevenendertig draadjes naast je PC/notebook hebt liggen.
    • prijs/kwaliteit verhouding; heb eens rondgekeken op het tinternet, voor een 500GB mobiele HDD ben je al gauw tussen de €100 a €200 armer.
    • klein en compact, ideaal om overal mee naartoe te nemen om je foto's veilig te stellen (back-up op mobiele HDD, notebook en geheugenkaartje).


    Maar heeft men zo'n mobiele harde schijf echt nodig of gaat het puur om het zoveelste hebbedingetje?

    Ik bedoel, twee SD kaarten van elk 16GB, een notebook en een USB stick van 8GB heb ik reeds ter beschikking.
    In principe moet dat toch meer dan voldoende zijn om op locatie (fotoshoot, vakantie, etc.) alle gemaakte foto's veilig te stellen?


    Wat denken jullie, doen of laten ?
    "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
    Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

  • #2
    Re: mobiele harde schijf; must have of puur hebbeding

    Ik zag onlangs een advertentie van Alternate en daar vroegen ze dat bedrag oor 2TB. Het zijn gewoon handige dingen voor bv een backup op te zetten of als je interne HDD vol is.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: mobiele harde schijf; must have of puur hebbeding

      Ik gebruik al vele jaren zo een USB-schijf, in combinatie met een laptop.
      Ideaal voor op reis en om steeds al je foto's bij te hebben.
      Heel tevreden.

      Belangrijk: USB 3.0 voor de snelheid, geen aparte voeding nodig.

      Comment


      • #4
        Re: mobiele harde schijf; must have of puur hebbeding

        Er staat wel zeer weinig info bij hé... Waarschijnlijk zal het 1 zijn van 5600rpm en dus trager dan een usb-3 stick (veel trager). Als je 2 van deze HDD's hebt is het wel een goede backup.

        Comment


        • #5
          Re: mobiele harde schijf; must have of puur hebbeding

          Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
          Er staat wel zeer weinig info bij hé... Waarschijnlijk zal het 1 zijn van 5600rpm en dus trager dan een usb-3 stick (veel trager). Als je 2 van deze HDD's hebt is het wel een goede backup.
          Meer info (in het Duits) over deze schijf staat op volgende link beschreven: http://www.weltdertechnik.de/technik...lenderwoche-25

          Maar waarom twee van die dingen? Ik heb reeds een 500GB externe harddisk maar die is veel te groot om ergens mee naartoe te nemen...
          "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
          Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

          Comment


          • #6
            Re: mobiele harde schijf; must have of puur hebbeding

            Ik zie de "aanbieding" hier niet zo... Ik heb vanmiddag bij de Mediamarkt in Assen (NL) nog een Western Digital 2.5" 1TB HDD gekocht voor 66,-....
            www.indetailfotografie.nl

            Comment


            • #7
              Re: mobiele harde schijf; must have of puur hebbeding

              Ik gebruik op verplaatsing zoveel backup als mogelijk (maar zonder een aanhangwagen mee te nemen).
              Via notebook of tablet maak ik dagelijks copieën van mijn SD kaartjes (2 stuks in body, de tweede is backup, dus ook daar ben ik zeker van mijn gegevens mocht er een kaartje falen) naar minimaal 2 USB sticks en 2 HDDs. Na controle of alles er op staat (op alle copy's) formateer ik de kaartjes in de body voor de volgende dag.
              Thuis gaat alles op een vergelijkbare manier, 2xNAS plus de interne gemirrorde schijven. Daarnaast gaat er elke week een drive naar mijn ouders, zodat, mocht ik brand- of waterschade hebben (of diefstal met braak, of....), ik toch nog al mijn data heb. Nu bezig met een clouddrive, om de data van de lopende week veilig te stellen.
              't Is wel beroepsmisvorming, ik heb 20 jaar netwerken en telecom achter de rug (10 jr geleden gestopt), en ik heb wat Disaster Recovery (ik had het steevast over Disaster Prevention and Recovery) projecten gedaan. Data is extreem waardevol, maar ook erg kwetsbaar.
              Ook een tip: bewaar je backups niet samen. Eén stick gaat in mijn broekzak, een tweede heeft mijn vrouw, of ligt in de wagen, de HDDs idem, verspreid over onze baggage (hand en ingecheckte als het vliegen is)
              Helaas is online backuppen niet altijd praktisch, een pak foto's betekent een groot volume, en het uploaden over 3G in het buitenland is buitensporig duur. Als je wifi hebt, al dan niet betalend, dan kan het, maar het is toch tijdrovend. In de toekomst zal daar wel verandering in komen.
              D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

              Comment


              • #8
                Re: mobiele harde schijf; must have of puur hebbeding

                Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                Ik zie de "aanbieding" hier niet zo... Ik heb vanmiddag bij de Mediamarkt in Assen (NL) nog een Western Digital 2.5" 1TB HDD gekocht voor 66,-....
                Met aanbieding wordt bedoeld dat Aldi deze producten niet altijd op stock (in de winkels) heeft liggen, iedere week opnieuw komen er een aantal aanbiedingen in hun gamma.
                Misschien is voor Nederlanders "actie" beter begrijpbaar ?

                Alvast bedankt voor de Mediamarkt tip, ga meteen eens uitpluizen hoe ik eventueel kan bestellen.

                Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                Via notebook of tablet maak ik dagelijks copieën van mijn SD kaartjes (2 stuks in body, de tweede is backup, dus ook daar ben ik zeker van mijn gegevens mocht er een kaartje falen) naar minimaal 2 USB sticks en 2 HDDs.
                Ook een tip: bewaar je backups niet samen. Eén stick gaat in mijn broekzak, een tweede heeft mijn vrouw, of ligt in de wagen, de HDDs idem, verspreid over onze baggage (hand en ingecheckte als het vliegen is)
                Helaas is online backuppen niet altijd praktisch, een pak foto's betekent een groot volume, en het uploaden over 3G in het buitenland is buitensporig duur. Als je wifi hebt, al dan niet betalend, dan kan het, maar het is toch tijdrovend. In de toekomst zal daar wel verandering in komen.
                Dus wanneer ik het goed heb begrepen neem jij telkens 2 externe HDD's mee op vakantie ?
                Ik bewaar eigenlijk nooit mijn foto's of back-ups op diverse locaties, kans dat er iets misgaat vind ik nogal tamelijk klein maar dat is voor ieder mens anders natuurlijk.
                Ik beschik over Wifi op onze vakantiebestemmingen maar ik zie mezelf niet bezig om de foto's welke ik dagelijks neem ook nog eens online te gaan zetten.
                Da's dan geen vakantiegevoel meer voor mij en dan blijf ik al beter in het kikkerkoude Belgenlandje.

                Maar 'k zal toch stilaan een beslissing moeten nemen, straks opent Aldi zijn deuren en ik vrees dat er veel geïnteresseerden zullen zijn.
                "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                Comment


                • #9
                  Re: mobiele harde schijf; must have of puur hebbeding

                  als je niet kan bedenken waar je het voor nodig hebt, dan heb je het niet nodig...

                  besteedt het met wat opleg aan een lens...
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: mobiele harde schijf; must have of puur hebbeding

                    Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                    als je niet kan bedenken waar je het voor nodig hebt, dan heb je het niet nodig...

                    besteedt het met wat opleg aan een lens...
                    Oh jawel, dat staat reeds in mijn openingspost vermeld...

                    Lenzen heb ik voorlopig voldoende, ik kan niet meteen bedenken welke ik nog zoal extra bijkomend zou nodig hebben.
                    Een andere statief kop kan ik veel beter gebruiken.

                    Ik dacht misschien de koop van het jaar te doen met deze mobiele HDD maar blijkbaar kan ik beter nog eens rondneuzen
                    omdat er "betere" op de markt te vinden zijn ?!
                    "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                    Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                    Comment


                    • #11
                      Re: mobiele harde schijf; must have of puur hebbeding

                      Ik neem inderdaad twee externe HDDs mee. Maar dat is een kleine moeite, het equivalent van 2 pakjes sigaretten om je foto's niet te verliezen.
                      Wanneer je een paar duizend euro in fotospullen stopt, en daar zit je snel, dan is de beveiliging van je mooie beelden en herinneringen die beperkte investering waard.
                      Nu hoef je geen HDD van 1TB of zo mee te nemen, als het is om je foto's te backen onderweg, dan volstaan een paar USB sticks. Maar nogmaals, niet samen bewaren. Er gaan meer gegevens verloren door diefstal en verlies dan door falende techniek.
                      Ook fototassen en andere koffers zijn duur. Ik heb oa een banjo van 200 euro (een goedkope, dus), en die zit in een koffer van 100 euro. Ook hier gaat het om het veilig stellen van je spullen. Muziek opnemen doe ik ook, en die wordt op dezelfde manier gebackt.

                      In a nutshell: better safe than sorry.
                      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                      Comment


                      • #12
                        Re: mobiele harde schijf; must have of puur hebbeding

                        Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                        Er staat wel zeer weinig info bij hé... Waarschijnlijk zal het 1 zijn van 5600rpm en dus trager dan een usb-3 stick (veel trager). Als je 2 van deze HDD's hebt is het wel een goede backup.
                        Toch wil ik hier graag nog eventjes op terugkomen, ik ben helaas niet tot bij Aldi geraakt maar met een beetje geluk lukt het vandaag misschien nog wel.

                        Ik zat zo wat rond te neuzen en kwam ook deze LaCie 1TB tegen, volgens velen (professionele wildlife en event fotografen) dé mobiele HDD bij uitstek!
                        Als je dan gaat kijken bij de informatie zie je meteen dat ie "maar" aan 5400rpm draait, hetzelfde aantal als de HDD van "den Aldi" maar dan wel dubbel zo duur.

                        Als je 't mij vraagt lijkt het mobieltje uit den Aldi dan toch geen slechte aankoop, niet !?
                        "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                        Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                        Comment


                        • #13
                          Re: mobiele harde schijf; must have of puur hebbeding

                          Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                          Toch wil ik hier graag nog eventjes op terugkomen, ik ben helaas niet tot bij Aldi geraakt maar met een beetje geluk lukt het vandaag misschien nog wel.

                          Ik zat zo wat rond te neuzen en kwam ook deze LaCie 1TB tegen, volgens velen (professionele wildlife en event fotografen) dé mobiele HDD bij uitstek!
                          Als je dan gaat kijken bij de informatie zie je meteen dat ie "maar" aan 5400rpm draait, hetzelfde aantal als de HDD van "den Aldi" maar dan wel dubbel zo duur.

                          Als je 't mij vraagt lijkt het mobieltje uit den Aldi dan toch geen slechte aankoop, niet !?
                          Die van de Aldi vergelijk je beter met de LaCie Rikiki 1TB USB 3.0. Die zit ongeveer in dezelfde prijsklasse (iets duurder maar de case is van metaal en geen plastiek dacht ik).

                          De LaCie Rugged 1TB heeft ook een Firewire 800 interface, is redelijk schokbestendig (volgens LaCie voldoet die aan de Amerikaanse militaire norm 810-F en is bestand tegen vallen van een hoogte tot twee meter. Ik heb de mijne al enkele keren laten vallen en is nog steeds OK) en heeft misschien ook een betere / duurdere harde schijf. Niet alle harddisks van 5400 rpm zijn even goed en even snel.

                          Comment


                          • #14
                            Re: mobiele harde schijf; must have of puur hebbeding

                            Is het dan de bedoeling dat een harde schijf schokbestendig is? volgens mij niet noodzakelijk maar is wel meegenomen dat ie een stootje kan hebben.

                            Dat niet alle harddisks van 5400rpm even goed en snel zijn versta ik ook wel, maar zoiets kan je toch nooit van tevoren effe uittesten ?

                            er werd ook al een voorbeeld van USB-sticks aangehaald maar dan vrees ik dat je hiermee ook qua opslagruimte beperkt blijft, je kan bv. op een 8GB stick geen
                            geheugenkaartje van 16GB wegmoffelen, zeker niet wanneer je in RAW schiet.
                            "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                            Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                            Comment


                            • #15
                              Re: mobiele harde schijf; must have of puur hebbeding

                              Een HD is minder schokvast dan een USB stick of SD kaartje. Het voordeel is dat het volume groter is. Ik heb er ook dingen op staan die ik onderweg gebruik, dingen die niets met foto te maken hebben.
                              Snelheid vind ik minder belangrijk dan betrouwbaarheid, maar het is inderdaad zo dat je dat niet zomaar kunt testen. Vandaar 2 HD's.

                              Ik schiet RAW+JPG Fine, dat is samen een beeld van 25-30MB (30 is wat ruim, maar OK). Als we voor het gemak stellen dat er 30 beelden in een GB passen, (dat is dus nog wat comfortabeler, maar je mag ook niet vergeten dat de opgegeven capaciteit ook niet juist is, men geeft de brutowaarde op, en daar verlies je ook nog een 5-10% van) dan raak je op een 8G stick 240 beelden kwijt. In de praktijk zal het een goede 300 zijn, maar weerom "better safe than sorry".
                              Ik schrijf de beelden weg naar sticks van 32GB, dus goed voor zo'n 1000-1200 beelden. Ik haal wel alle foto's weg die echt onbruikbaar zijn vóór ik copiëer, een slechte foto blijft slecht. Twijfelgevallen laat ik staan, enerzijds omdat een klein scherm (tablet of subnote, dus een 10-tal duim) niet alles laat zien, anderzijds omdat ik me volledig kan vinden in de stelling van Michael Freeman, die oppert dat de foto die vandaag waardeloos is, morgen wellicht door software bruikbaar wordt. Hoe veel ik er van de ondergang redt, is afhankelijk van het mogelijk belang van het beeld (unieke situatie, mooie herinnering...)
                              D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                              Comment

                              Working...
                              X