Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lader voor X-drive: waar vind ik er ene?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lader voor X-drive: waar vind ik er ene?

    Hey dudes & dudettes,

    Ik zit met een probleempje: mijn lader voor mijn X-drive heeft het begeven. En binnenkort ga ik op reis. Typisch...

    Hoe dan ook: ik zoek een nieuwe lader, maar dat lijkt niet zo makkelijk. Hier is mijn verhaal "so far no good":

    - Mijn oom "depaneerde" me met een vervangmodel. Deze heeft de 12V, maar slechts 300mA ipv de nodige 1200mA. Raar genoeg; mijn X-drive werkt als ik hem aan de PC hang én tergelijkertijd van deze 300mA voorzie. Maar als ik de connectie naar PC verbreek, dan stopt het laden al na 5 minuten, en worden de batterijen niet opgeladen.
    - Ik ging op zoek naar een lader, maar bij alle winkels waar ik ging (bvb. Fnac) gaan de milli-Ampères maar tot 1000. Volgens mijn oom gaat dit óók niet genoeg zijn. Bovendien zegt hij dat deze apparaten in de fnac "accu's zijn, doch geen "laders". Volgens hem heeft een echte lader typisch een iets hoger voltage (bvb. 13,8V) teneinde een volledige 12V te kunnen inladen...
    -Eén winkel beweert (via de telefoon) van me te kunnen helpen, doch ze moeten weten welk soort oplaadbare batterijen IN de X-drive zit. Hmmmm... ik kocht de mijne 2e hands, en zo te zien is er geen eenvoudige manier om deze X-drive nu nog open te maken.

    Kan iemand me zeggen welk soort batterijen in de X-drive zit?
    Of weet er iemand bruikbare lader-alternatieven?

    Thanks!

    http://www.theafricabug.com

  • #2
    Update: ik vond al de specificaties: http://www.xs-drive.com/xsdrive/specs.htm.

    Blijkt zelfs dat de originele adapter 1500 mA was...

    Iemand al een andere lader moeten kopen voor een X-drive?
    http://www.theafricabug.com

    Comment


    • #3
      Hallo,

      Ik heb hier nog een lader liggen van Kenwood, heeft een spanning van 13.4 volt en een stroom van 920 mA waarschijnlijk zou die kunnen dienen als je bedenkt dat de laadstroom toch maar een gedeelte van de capaciteit van de batterij mag zijn.
      Zou je zeker een waarde van 2700 Mah moeten kunne laden met deze lader.

      Je mag het altijd is is testen als je wil, waarschijnlijk moet je wel de aansluiting (fiche) aanpassen aan je Xdrive.

      Ik denk dat je bij Mandola op het einde van de Kateleinevest in Antwerpen zonder probleem nieuw kan kopen wat je nodig hebt.
      maar deze kan ook is proberen.

      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Jochen, ik heb ook de X-drive 1, incl een reservebatterij. Langwerpig dun plakje met drie kabeltjes.

        De sticker vermeldt de volgende info:

        Rechargeble Li-Ion Battery
        Model no: GS 533048
        Rating: 7,2V - 780 mAh
        Verder nog wat info het dingske niet in het vuur te smijten, verkeerd aan te sluiten, doorboren, in te slikken ed...
        Assembled in Taiwan from cells made in Japan; internationaal productje dus

        De lader heeft een uitvoer van 12V - 1,5A (en de accu 7,2V/0,78A, dus de overcapaciteit lijkt me voldoende en heb je denk ik geen 13,8V ofzo nodig).

        Ik heb de lader nog niet hoeven te vervangen en weet zo vlug ook geen alternatieven (misschien bij www.conrad.nl)?
        Wel een tip: Als je em hier komt ophalen, mag je mijn oplader gerust lenen voor je vakantie. Maar misschien kan dat ook van iemand die dichter in je buurt woont?

        Comment


        • #5
          Jochen,

          Je hoeft geen batterijlader te kopen, maar een eenvoudige 12V voeding.
          Het verschil tussen beide is dat een batterijlader electronica bevat die oa. de laadstroom regelt en een voeding doet niks anders dan de 220V wisselspanning omzetten in 12V.

          In de specs spreekt men ook van een adapter.

          In elke electronica winkel vindt je universele voedingskes, waarvan je evt. de uitgangsspanning kan instellen, en waarop ook verschillende aansluitpluggen zitten.

          Groeten,
          André

          Comment


          • #6
            Heb hier anders nog een lader liggen voor de Xdrive die je mag lenen tot je er één gevonden hebt.

            Je moet me maar een seintje geven.

            EDIT: Bedenk juist dat ik een xdrive II heb. Kweet niet of er een verschil zit in batterijen en lader?

            http://www.vannecke.be
            Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
            Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

            Comment


            • #7
              Ik had geen kapotte lader maar een kapotte batterij. Mijn batterij was met 3 minuten opgeladen en nog sneller af. De x-drive deed het overigens goed als ik hem met voeding aan de pc had. Alleen zonder voeding was ie zo leeg.
              Nieuwe batterij besteld en het probleem is opgelost (gelukkig )
              Veel succes!
              Olympus Om-d e-M1 Mark II, M.Zuiko Pro 12-40 F/2.8, M.Zuiko Pro 40-150 F/2.8, 1.4 converter, M.Zuiko 60mm F/2.8 macro

              Comment


              • #8
                Originally posted by Digipics357
                Hallo,

                Ik heb hier nog een lader liggen van Kenwood, heeft een spanning van 13.4 volt en een stroom van 920 mA waarschijnlijk zou die kunnen dienen als je bedenkt dat de laadstroom toch maar een gedeelte van de capaciteit van de batterij mag zijn.
                Zou je zeker een waarde van 2700 Mah moeten kunne laden met deze lader.

                Je mag het altijd is is testen als je wil, waarschijnlijk moet je wel de aansluiting (fiche) aanpassen aan je Xdrive.

                Ik denk dat je bij Mandola op het einde van de Kateleinevest in Antwerpen zonder probleem nieuw kan kopen wat je nodig hebt.
                maar deze kan ook is proberen.


                Even off topic:
                Mandola stop er mee en is aan het uitverkopen. Er zijn dus nog koopjes te doen.
                Marcel
                Nikon body's plus wat Nikkor glas.
                Nieuwe website: http://verschuerensphotos.smugmug.com/

                Comment


                • #9
                  Heren, ik buig nederig het hoofd bij zoveel goedheid!

                  De ware BD spirit! Hij is er nog!

                  Ik heb intussen een winkel hier in mijn buurt gekontakteerd die me ook beweert te kunnen helpen (dankzij ook de info die ik hier kreeg). Daar trek ik morgen heen. Wordt vervolgd...
                  http://www.theafricabug.com

                  Comment


                  • #10
                    Wat is Mandola en waar zit dat Marcel?
                    Olympus Om-d e-M1 Mark II, M.Zuiko Pro 12-40 F/2.8, M.Zuiko Pro 40-150 F/2.8, 1.4 converter, M.Zuiko 60mm F/2.8 macro

                    Comment


                    • #11
                      Update: ondertussen heb ik een lader gekocht bij "Van Den Brande" in Liedekerke ("VDB"), een electronica-speciaalzaak.

                      De lader is een 12V, 2000mA. Volgens de baas van VDB is dit beter dan de 1500mA van de originele lader. Het is immers zo dat (volgens de web page) de X-drive twee batterijen van 720mA bevat, en dat hij bovendien 360mA verbruikt als hij aan de PC hangt. Dit alles samen is 1800mA, dus de 1500mA van de originele lader is niet voldoende om de X-drive op PC te gebruiken én om de batterijen op te laden aan een normaal tempo. Bovendien heeft zo'n toestel soms ook "pieken" in verbruik. Vandaar de keuze om iets hoger dan 1800mA te nemen. Volgens de VDB baas kan dat geen kwaad. Zelfs 10000mA kan geen kwaad. Wat wél kwaad kan is een voltage dat hoger ligt dan 12V volgens hem.

                      Tot zover de theorie. Thuis heb ik mijn X-drive aan de lader gehangen, en hetvolgende vastgesteld:

                      - Het opladen (volledig leeg tot volledig vol) bedraagt 30 minuten
                      - Data copiëren van CF naar X-drive: na een twintigtal seconden gaat de "battery low" led al aan (idem na 20 sec. aan PC hangen).
                      - Na ong. 200Mb gaat die al flikkeren ("de laatste waarschuwing" zeg maar)
                      - Ik krijg in totaal slechts 830Mb gecopieerd van CF naar X-drive. Dat is anderhalve kaart van 512Mb. Dat lijkt me weinig, maar ik heb geen vergelijkingsbasis: ik schoot vroeger met SM kaartjes van 64Mb...

                      Kan iemand deze gegevens vergelijken met zijn ervaringen? De lader was zeker kapot; een technicus heeft hem uitgemeten en hij was zo dood als een pier. Maar ik vrees dat er ook iets mis is met de batterij...

                      ...en neen, ik heb nog geen "reset" gedrukt. Zou die "reset" te maken hebben met bvb. tijden die hij noteert/noteerde qua stroomverbruik en oplaadtijd?

                      Thanks!
                      http://www.theafricabug.com

                      Comment


                      • #12
                        Ondertussen al eens gaan kijken op de site FAQ: http://www.xs-drive.com/faq.htm#_3. Hmmm... laden zou 4 uur moeten duren...
                        http://www.theafricabug.com

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Jofeltje
                          Wat is Mandola en waar zit dat Marcel?

                          Mandola is in de Keizerstraat 1 in Antwerpen tel 03/233.55.88, en is een winkel voor electronika onderdelen (als je het daar niet vind ga je het volgens mij nergens in Antwerpen vinden), ik heb er BV mijn flitsbatterijen gekocht voor mijn oude Metz 202 flitsen aan 8 euro het stuk, in de fotozaken 58 euro stuk.
                          Marcel
                          Nikon body's plus wat Nikkor glas.
                          Nieuwe website: http://verschuerensphotos.smugmug.com/

                          Comment


                          • #14
                            Is het geen batterijprobleem ipv lader?
                            Olympus Om-d e-M1 Mark II, M.Zuiko Pro 12-40 F/2.8, M.Zuiko Pro 40-150 F/2.8, 1.4 converter, M.Zuiko 60mm F/2.8 macro

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Jofeltje
                              Is het geen batterijprobleem ipv lader?
                              IK vermoed het. Ik ga nu twee dingen proberen (de reset knop heb ik intussen ook geprobeerd):

                              1. Eens laden met een originele lader
                              2. Het bakske eens open doen en zien of alles nog vast zit

                              Indien ik uit beide "tests" niks positief haal, dan ga ik de constructeur contacteren en/of de batterijen ook laten uitmeten door een technieker. Desnoods laat ik de hele batterij-zwik vervangen bij die electronicazaak.

                              Maar voorlopig geen paniek meer: ik kan met een gerust hart op reis. Ik heb nu tenminste een lader die euh... werkt. T'is te zeggen: ik kan mijn twee CF kaarten van 512Mb volschieten, en er nog eens eentje downloaden naar X-drive zonder een stopkontakt te moeten vinden. Da's meer dan genoeg voor La Palma...
                              http://www.theafricabug.com

                              Comment

                              Working...
                              X