Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

polarisatiefilter draaibaar of vast?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • polarisatiefilter draaibaar of vast?

    Hoi, kunnen jullie mij een polarisatiefilter aanraden? Draaibaar (is eigenlijk een halve, dus om overbelichte lucht te filteren), of een vaste?
    (NB heb een HS50 EXR van Fuji, maak graag bij mooi weer foto's, vb verlof weldra i Texel)

  • #2
    Re: polarisatiefilter draaibaar of vast?

    Ik heb geen weet van een vaste polafilter, diegene ik gebruik zijn allemaal draaibaar hoor maar ik ken natuurlijk ook niet alles op fotografisch gebied.

    Ik heb er twee van HOYA en eentje van Prinz, alle drie zeer tevreden mee en werken net zo goed als de dure B&W filters.
    "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
    Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

    Comment


    • #3
      Re: polarisatiefilter draaibaar of vast?

      cit" om overbelichte lucht te filteren" deze uitdrukking is niet helemaal correct, hier gebruikt men meestal een ND filter die een aantal stops verduisterd, en die zijn dan nog eens verdeeld in gradueel, of hard edge, of de volledig filter verduisterd. Door gebruik van een pol.filter haaks op de zon(90°) bekomt men meer contrast. Bv in een wolkenlucht en word het blauw dieper, of reflectie op te vangen in glas en water, door te draaien aan de filter bepaald men het effect wat je wil bereiken. En verander je van positie moet je de pol.filter bijstellen, hetzelfde bij een zoomlens waar het objectief draait inplaats in of uitschuift.
      er zijn twee soorten lineair en circulair, de circulair is alleen bedoeld voor iedere dslr omdat je door de lens meet en autofocus hebt. De lineaire zou op een dslr een van de functies uitschakelen door het ombuigen van de lichtstralen. Dus voor een dslr heb je alijd een circulaire pol. nodig.
      Meer tech. uitleg Wiki. grt
      Last edited by guido.g; 18 juni 2013, 19:54.
      https://ggpics.be/

      Comment


      • #4
        Re: polarisatiefilter draaibaar of vast?

        Oorspronkelijk geplaatst door Freemike Bekijk bericht
        Hoi, kunnen jullie mij een polarisatiefilter aanraden? Draaibaar (is eigenlijk een halve, dus om overbelichte lucht te filteren), of een vaste?
        (NB heb een HS50 EXR van Fuji, maak graag bij mooi weer foto's, vb verlof weldra i Texel)
        Ben je niet twee zaken door elkaar aan het halen : een polarisatiefilter en een Verloop ND filter ?
        Groetjes

        Comment


        • #5
          Re: polarisatiefilter draaibaar of vast?

          Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
          er zijn twee soorten lineair en circulair,
          Zijn die er echt? In de theorieboekjes misschien, maar niet in de catalogi van normale filters.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: polarisatiefilter draaibaar of vast?

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Zijn die er echt? In de theorieboekjes misschien, maar niet in de catalogi van normale filters.
            ja zeg de bedoeling is er he, voor jou dan er is van ieder systeem maar één soort ,een linaire en circulaire, je moet toch voorzichtig zijn met de pixelpeepers, en andere puristen, ok!
            https://ggpics.be/

            Comment


            • #7
              Re: polarisatiefilter draaibaar of vast?

              Bedankt allemaal. En ja, in hoofdzaak natuurlijk om spiegeling weg te filteren. Maar één helft donkert ook een beetje, en die kan de lucht of in de andere richting het wateroppervlak dimmen en/of ontspiegelen. Maar nu twijfel ik echt tussen een polarisatiefilter en een ND filter. Vooral omdat ik de meeste foto's buiten wil maken en geen HDR freak ben, lijkt mij een ND filter misschien wel interessanter. Pffffff En als ik bij zonsondergang in de zon fotografeer, zijn deze dingen dan ook handig?

              Comment


              • #8
                Re: polarisatiefilter draaibaar of vast?

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Zijn die er echt? In de theorieboekjes misschien, maar niet in de catalogi van normale filters.
                Wat is dit dan? Kost 89,95 $. B&W zijn m.i. toch normale filters?
                Tenzij dat je het had over de ontbrekende dubbelpunt...

                Comment


                • #9
                  Re: polarisatiefilter draaibaar of vast?

                  Nu dat je dat zegt :
                  Het zou nog niet zo slecht zijn dat men systeem bedacht waarbij een polarisatiefilter "vast" zou zitten aan de zonnekap.
                  Men zou dan lustig aan de zonnekap kunnen draaien om de polarisatie te regelen in plaats van te prutsen aan de lens achter de zonnekap.
                  Vorm van de zonnekap speel toch echt zo geen rol als men boven de 40/50 mm gaat ......
                  Is er iemand die ook deze mening deelt ???????
                  Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

                  Comment


                  • #10
                    Re: polarisatiefilter draaibaar of vast?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Freemike Bekijk bericht
                    Bedankt allemaal. En ja, in hoofdzaak natuurlijk om spiegeling weg te filteren. Maar één helft donkert ook een beetje, en die kan de lucht of in de andere richting het wateroppervlak dimmen en/of ontspiegelen. Maar nu twijfel ik echt tussen een polarisatiefilter en een ND filter. Vooral omdat ik de meeste foto's buiten wil maken en geen HDR freak ben, lijkt mij een ND filter misschien wel interessanter. Pffffff En als ik bij zonsondergang in de zon fotografeer, zijn deze dingen dan ook handig?
                    Misschien moet jij volgend artikel maar eens rustig doorlezen, is mooi en duidelijk uitgelegd: http://vinkacademy.nl/fotografieles/...ken-en-waarom/

                    Oorspronkelijk geplaatst door zoltan Bekijk bericht
                    Nu dat je dat zegt :
                    Het zou nog niet zo slecht zijn dat men systeem bedacht waarbij een polarisatiefilter "vast" zou zitten aan de zonnekap.
                    Men zou dan lustig aan de zonnekap kunnen draaien om de polarisatie te regelen in plaats van te prutsen aan de lens achter de zonnekap.
                    Vorm van de zonnekap speel toch echt zo geen rol als men boven de 40/50 mm gaat ......
                    Is er iemand die ook deze mening deelt ???????
                    Nee, omdat wanneer ik een polafilter gebruik meestal de zonnekap niet gebruik.
                    "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                    Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                    Comment


                    • #11
                      Re: polarisatiefilter draaibaar of vast?

                      Ik heb een Cokin systeem (van vroeger uit de analoge tijd) en je kunt de twee combineren, Circ.pol + ND grad.
                      Cokin had/heeft ook gekleurde polarisatie filters, daar kon je "creatief" mee bezig zijn.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #12
                        Re: polarisatiefilter draaibaar of vast?

                        Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                        Misschien moet jij volgend artikel maar eens rustig doorlezen, is mooi en duidelijk uitgelegd: http://vinkacademy.nl/fotografieles/...ken-en-waarom/ )
                        Dank u, knappe uitleg.

                        Comment


                        • #13
                          Re: polarisatiefilter draaibaar of vast?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                          Ik heb een Cokin systeem (van vroeger uit de analoge tijd) en je kunt de twee combineren, Circ.pol + ND grad.
                          Cokin had/heeft ook gekleurde polarisatie filters, daar kon je "creatief" mee bezig zijn.
                          heerlijk was dat.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: polarisatiefilter draaibaar of vast?

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Zijn die er echt? In de theorieboekjes misschien, maar niet in de catalogi van normale filters.
                            Natuurlijk zijn die er, maar op een oudere lineaire zal je AF niet werken, op een circulaire wel.

                            Comment


                            • #15
                              Re: polarisatiefilter draaibaar of vast?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                              Ik heb een Cokin systeem (van vroeger uit de analoge tijd) en je kunt de twee combineren, Circ.pol + ND grad.
                              Cokin had/heeft ook gekleurde polarisatie filters, daar kon je "creatief" mee bezig zijn.
                              Cokin is zéér uitgebreid qua mogelijkheden Luc maar gans die nen bazaar op je lens met verschuifbare losse glazen is ook iets hé,
                              hier niet echt een voorstander van al dat gedoe, maar wel voor sommigen de oplossing indien je een echt liefhebber bent van verschillende
                              filtereffecten te mengen bij de opname zelf.

                              Comment

                              Working...
                              X