Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oculair?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oculair?

    Hallo beste BD-ers

    Ik heb een Canon 10d en draag een bril, weet niet of er nog zo mensen zijn maar als ik mijn bril aanhoudt als ik een foto wil trekken dan zie ik maar een gedeelte van mijn beeld.
    Zijn hiervoor aangepast oculairs en zo ja welke?
    bedankt
    www.knfotostudio.be

  • #2
    Originally posted by killerke101
    Zijn hiervoor aangepast oculairs en zo ja welke?
    Je zou de eyepiece extender kunnen proberen (EPEX15 of zoiets). Die zou ervoor moeten zorgen dat je meer van je zoekerbeeld kan zien. Nadeel is wel dat het zoekerbeeld (nog) kleiner wordt. Manueel focussen lijkt me in dat geval wel bijzonder moeilijk zo zonder prisma.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      't Is erg hé,ik heb een dioptrische aanpassingslens van +2 gekocht.
      Het is een moeilijk woord maar zo staat het in de nederlandse handleiding van de 10D blz.174.
      De oculairdop kunt ge er afschuiven en dan koop je een andere met een aanpassingslens van +2 of +3.( het kan ook min zijn dat je nodig hebt )
      Je kan dat best aan je optieker vragen wat jij nodig hebt.
      Bij mij is het dus +2 en staat het regelvijsje volledig op + gedraaid,dan kan ik zonder bril zien door de kijker.
      Met bril moet ik het meer min draaien.
      't Is natuurlijk niet gemakkelijk zonder bril,want als ik aan mijn toestel zelf iets moet zien,allé lap terug die bril op.
      En zo zit ik dan soms in de knoop,met de riem van mijn 10D en het koortje van mijn bril.
      mvg FrançoisVM
      Canon 7D

      Comment


      • #4
        hoe zet je je kijker eigenlijk scherp als je zonder bril er door kijkt
        zelf draag ik een bril voor ver te kijken zonder deze moet ik aan het wieltje draaien om scherpte te verkrijgen
        Nu wat ik niet begrijp is dat als je manueel scherp zet is dit eigenlijk wel scherp voor iemand anders
        want je hebt eigenlijk twee handelingen gedaan 1 uw kijker aangepast aan uw oog en manueel scherp (lens)
        Daarom is uw scherpte ook mijn scherpte.
        Ingewikkeld niet
        thnkx/EOS 600D 18/55 lens EF 90/300

        Comment


        • #5
          Originally posted by force

          Nu wat ik niet begrijp is dat als je manueel scherp zet is dit eigenlijk wel scherp voor iemand anders
          want je hebt eigenlijk twee handelingen gedaan 1 uw kijker aangepast aan uw oog en manueel scherp (lens)
          Daarom is uw scherpte ook mijn scherpte.
          Ingewikkeld niet
          Neen het is niet ingewikkeld,ik stel mijn kijker scherp voor mijn ogen en niet voor uw ogen of die van iemand anders hé.
          En als ik manueel mijn lens scherp zet,draai ik gewoon aan de ring van mijn lens.Daar heb ik mijn bril niet voor nodig zulle.
          mvg FrançoisVM
          Canon 7D

          Comment


          • #6
            Dit probleem is één van de redenen dat ik regelmatig verlang naar een prosumer met beeldscherm...ook ik ben brildragend en heb een D60 met EP-EX15 gemonteerd. Werkt prima, kan inderdaad nu de gehele zoeker overzien met bril op (incl. diafragma en sluitertijdsettings), maar 't beeldje is wel verdomd klein...

            Vaak tuur ik dan maar een beetje over mijn bril heen door de zoeker (heb de dioptrie-aanpassing min of meer op een goede correctie gezet, iets te scherp als ik mijn bril op heb, maar goed), omdat het anders wel erg "afstandelijk" wordt.
            Ook heb ik als ik een paar minuutjes door mijn zoeker kijk (met/zonder bril) er daarna gewoon last van: ik zie wazig en mijn ogen moeten dan weer behoorlijk wennen. En als ik dat een paar keer achter elkaar doe, heb ik gelijk een hoofdpijntje erbij....

            Blijft een lastig probleem...
            www.lowspark.nl

            Comment


            • #7
              Mijn "probleem" : ik kan totaal niet met een bril dichtbij kijken en veraf zie ik best wazig. Dus bij mij is het bril-op-bril-af (en nee varia-focus o.i.d. helpt niet!) Op zich is dat geen probleem, in de auto draag ik een bril maar zodra ik aan het fotograferen sla zet ik hem af want ik kan anders niet zien hoe de instellingen bovenop bij de 10D en op het scherm bij de Nikon CP5000 staan. Toch gaat het fotograferen goed, ik gebruik de occulair van de 10D soms zelfs als verrekijker om iets scherps te zien (draai de 135mm helemaal open)
              en bij de CP5000 kijk ik nooit door de occulair maar enkel op het schermpje. Natuurlijk het blijft lastig en soms ben ik ook wel wat jaloers op mensen met goede ogen of met lenzen.
              Maar ach, een mens is nu eenmaal niet volmaakt en als dat alles is...
              Dag dag
              Vonne


              The only real failure is to give up trying!

              http://www.yvonnew.com
              http://www.vonne.web-log.nl
              and HFC forever!

              Comment


              • #8
                Lang leve de lenzen , maar dan krijg je weer problemen met een zonnebril
                Canon 10D, glass, flashes & extra's
                Fuji S602Z & extra's
                www.CooMa.be BD0176BE

                Comment


                • #9
                  Originally posted by CooMa
                  Lang leve de lenzen , maar dan krijg je weer problemen met een zonnebril
                  Nee hoor, je koopt bij de autozaak wat van die folie om je autoruiten te blinderen en plakt dat dan op je frontlens...werkt perfect...
                  www.lowspark.nl

                  Comment


                  • #10
                    ROTFL
                    Canon 10D, glass, flashes & extra's
                    Fuji S602Z & extra's
                    www.CooMa.be BD0176BE

                    Comment

                    Working...
                    X