Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SD-kaart crash - nà 3 jaar foto's eindelijk gered

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • SD-kaart crash - nà 3 jaar foto's eindelijk gered

    In 2010 maakte ik een lange rondreis door India. Ik bewaarde de foto's op SD-kaarten, maar toen ik thuis één ervan (2 GB) wou overbrengen op mijn laptop, haalde ik de kaart iets té snel uit de camera, waardoor de kaart 'crashte'. De camera kon de kaart niet meer lezen ('card error' en 'cannot be formatted'). Een externe kaartlezer gaf al helemaal geen teken van herkenning. Eerst gaf ik de kaart binnen bij een professionele fotograaf, die een week later bevestigde dat de gegevens verloren waren. Daarna probeerde ik alles via tips online: freeware 'recovery' programma's (doch sinds de kaart niet werd herkend, kon ik er ook geen programmaatjes op los laten), plakband voor een beter contact in het slot, de metalen lipjes schoonmaken met alcohol... Tot ik onlangs via google op een bericht stootte van iemand met hetzelfde probleem. Zo kwam ik terecht bij 'www.recoverfab.com' in Duitsland. Het is één persoon die een systeem heeft ontwikkeld, waarbij de SD kaart uiteen wordt gehaald, en de gegevens in RAW-versie met een NAND-lezer worden opgehaald (en herwerkt). Na het invullen van een online formulier, stuurde ik mijn SD kaart per gewone post op. En tot mijn grote verbazing kwamen enkele dagen later alle foto's (en enkele video's) er ongeschonden uit. Je krijgt eerst een thumbsize-versie van 100 foto's online te zien, en daarna kan je beslissen of je betaalt of niet. Zo ja, dan kan je alle foto's met een codewoord downloaden (privacy gerespecteerd). Het kost wel wat geld, maar voor wie verloren gewaande foto's erg dierbaar zijn, is dit zeker het overwegen waard. Ik ben in ieder geval een tevreden klant.

  • #2
    Re: SD-kaart crash - nà 3 jaar foto's eindelijk gered

    Hoeveel koste het ongeveer als ik vragen mag?

    Comment


    • #3
      Re: SD-kaart crash - nà 3 jaar foto's eindelijk gered

      Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
      Hoeveel koste het ongeveer als ik vragen mag?
      http://www.recoverfab.com/price.php

      Comment


      • #4
        Re: SD-kaart crash - nà 3 jaar foto's eindelijk gered

        Weer al eens het voordeel van meerdere kleine kaartjes bewezen

        Comment


        • #5
          Re: SD-kaart crash - nà 3 jaar foto's eindelijk gered

          Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
          Weer al eens het voordeel van meerdere kleine kaartjes bewezen
          Dat heb ik ook reeds meerdere keren gezegd/geschreven. Ik begrijp niet waarom sommigen dwepen met die 'zware' kaartjes......
          Achteraf op elfendertig plaatsen je foto's bewaren om ze toch maar niet te verliezen, maar enorme risico's nemen tijdens het fotograferen zelf door met een kaartje van 32 of meer te werken .
          Groetjes

          Comment


          • #6
            Re: SD-kaart crash - nà 3 jaar foto's eindelijk gered

            Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
            Weer al eens het voordeel van meerdere kleine kaartjes bewezen
            Meerdere kaartjes zal je sneller kwijtraken dan 1 groot kaartje in je camera. De kans op falen is ook groter als deze niet in je camera zit.
            Je moet wel deftige en betrouwbare kaartjes kopen. Ik heb al verschillende soorten en merken gehad en gebruik nu met het volste vertrouwen Hoodman Raw Steel 32gb CF kaartjes (145mb/s schrijven) en Sandisk Extreme Pro 32gb SD-kaartjes (95mb/s). 32gb is momenteel zeer goed qua prijs/kwaliteit (want de meeste kaartjes zijn het snelst aan 32gb)
            Veel kleine kaartjes hebben een veel grotere kans dat er 1 faalt dan 1 groot en dan nog moet je die foto's daarvan terugkrijgen. De enige kaartjes dat bij mij al gefaald zijn waren er uit den Aldi (was ook class 10 en 8gb), beide kaartjes waren volledig onbruikbaar. (werd gebruikt in mijn externe geluidrecorder voor de filmpjes dat ik maak)

            Comment


            • #7
              Re: SD-kaart crash - nà 3 jaar foto's eindelijk gered

              Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
              Meerdere kaartjes zal je sneller kwijtraken dan 1 groot kaartje in je camera.

              De kans op falen is ook groter als deze niet in je camera zit.
              Die eerste zin begrijp ik dus niet. Bijvoorbeeld 10 kaartjes raak je sneller kwijt als ééntje
              Als je ééntje van je 10 kwijtraakt (zelfs dan ben je reeds een sloddervos) ben je pakweg bvb. 40 foto's kwijt, terwijl als je er eentje van 32 MB kwijtraakt........ reken maar uit.

              Die tweede zin begrijp ik nog minder......wat bedoel je daar in godsnaam mee

              Groetjes

              Comment


              • #8
                Re: SD-kaart crash - nà 3 jaar foto's eindelijk gered

                In de boekskes staat dan weer dat als je alles op 1 kaartje zet en die kaart crasht, dan ben je alles kwijt. Als je alles over 4 kaartjes spreidt en 1 kaartje crasht, ben je niet alles kwijt.

                Geen probleem voor mij, want ik schrijf alles altijd dubbel weg, RAW naar CF én zelfde RAW naar Sd !
                Canon-man. Concerten en natuur.
                Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                Comment


                • #9
                  Re: SD-kaart crash - nà 3 jaar foto's eindelijk gered

                  Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                  Die eerste zin begrijp ik dus niet. Bijvoorbeeld 10 kaartjes raak je sneller kwijt als ééntje
                  Als je ééntje van je 10 kwijtraakt (zelfs dan ben je reeds een sloddervos) ben je pakweg bvb. 40 foto's kwijt, terwijl als je er eentje van 32 MB kwijtraakt........ reken maar uit.
                  Hij bedoelt wellicht dat hij 1 groot gebruikt en dat in zijn camera laat steken.
                  Dat raak je dus enkel kwijt als je je camera ergens laat liggen of gestolen wordt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: SD-kaart crash - nà 3 jaar foto's eindelijk gered

                    Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                    Hij bedoelt wellicht dat hij 1 groot gebruikt en dat in zijn camera laat steken.
                    Dat raak je dus enkel kwijt als je je camera ergens laat liggen of gestolen wordt.
                    Inderdaad .

                    En kaartjes waar ik slechts 40 foto's op krijg moet ik niet hebben .
                    1 tje van 8gb (150 foto's) is het minimum om niet op het beslissende moment te moeten wisselen van kaartje (klinkt zo grappig, het is precies alsof we weer in het analoog tijdperk zitten ).
                    En dan nog, als het kaartje dat je kwijt bent uw killer-shot bevat, dan ben je ook niets met de rest.

                    Comment


                    • #11
                      Re: SD-kaart crash - nà 3 jaar foto's eindelijk gered

                      Tja, ik wil geen DJ spelen - dus poog ik te mikken op als de batterij leeg zou kunnen zijn - is de kaart vol. Voor jpeg+raw lukt dat aardig met 16GB/32GB op de A900 - 3 sets batterijen heb ik altijd bij. Voor de kleinere batterijen van de A55 houdt ik 't op SD's van 8/16GB - en 4 batterijen.

                      Je moet ook leren wat vooruit te zien. Staat de kaart bijna vol en de batt op 5% - dan swap ik beide op een rustig moment. Die paar laatste bits of % haal ik er echt niet uit.

                      Belangrijk om te leren is dat elke type flash-geheugen aan wear-leveling moet doen, om een lang leven te behouden. Dat maakt dat als je een kaart te snel verwijderd je er NOOIT mag op schrijven als je nog enige recovery wil laten lukken. Formatteer je een kaart per ongeluk - in je camera - da's zeker geen drama. Gewoon toestel uitzetten - kaart eruit en met goeie recovery-soft een unerase doen, desnoods zoeken op beelden.

                      Kaarten moet je formatteren voor je herbegint - waarom? Omdat een lege kaart optimaal gevult kan worden. Als je altijd maar bijschrijft wordt de ruimte die vrij blijft altijd gebruikt voor die wear-leveling - en na een tijdje kan't dan over & out zijn (men schat tussen 100 à 1000 schrijfbewerkingen per geheugencel).

                      Wat ik ook poog te vermijden is het wissen van slechte beelden - gewoon laten staan en voortklikken. Het voordeel is dat je beelden dan mooi achter mekaar blijven volgen - en dat fragmentatie beperkt wordt. Wat bij recovery een dikke + is.

                      Comment


                      • #12
                        Re: SD-kaart crash - nà 3 jaar foto's eindelijk gered

                        Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                        Inderdaad .

                        En kaartjes waar ik slechts 40 foto's op krijg moet ik niet hebben .
                        1 tje van 8gb (150 foto's) is het minimum om niet op het beslissende moment te moeten wisselen van kaartje (klinkt zo grappig, het is precies alsof we weer in het analoog tijdperk zitten ).
                        En dan nog, als het kaartje dat je kwijt bent uw killer-shot bevat, dan ben je ook niets met de rest.
                        Ik ben ook helemaal met playerofwar eens...ik gebruik ook liever 1 groot kaartje dan 4 kleinere kaartjes...Ik zweer dan ook wel enkel bij sandisk kaartjes. (heb 1 keer lexar gekocht, en bij het 2e gebruik totaal onleesbaar. Heb 1 transcend kaartje waar ik absoluut geen probleem mee heb.)
                        Mijn kaartje zit ook altijd in mijn camera, dus kans op verliezen is erg klein. Kans op defect kaartje is bij de duurdere sandisk kaartjes ook erg klein.

                        Kans op verliezen van een kaartje door een menselijke fout is veel groter Niet alleen kan je elk kaartje dat je buiten de camera bewaart ook verliezen, je kan het laten vallen, etc...



                        Stel nu voor dat de TS maar 1 kaartje had in India...en dat kaartje nu eens in zijn camera liet zitten (probleem was immers gekomen bij het verwijderen van het kaartje?)
                        Dat had een hoop foto's kunnen sparen...

                        Die redenering werkt dus in 2 richtingen...Met 4 kaartje is de kans dat EEN kaartje het begeeft groter dan 1 kaartje, maar als dat ene kaartje het begeeft, heb je wel meer verloren.
                        Ieder zijn risicoberekening é

                        Comment


                        • #13
                          Re: SD-kaart crash - nà 3 jaar foto's eindelijk gered

                          Oorspronkelijk geplaatst door Portmixus Bekijk bericht
                          Die redenering werkt dus in 2 richtingen...Met 4 kaartje is de kans dat EEN kaartje het begeeft groter dan 1 kaartje, maar als dat ene kaartje het begeeft, heb je wel meer verloren.
                          Ieder zijn risicoberekening é
                          Klopt als een bus: door 4 kaartjes te gebruiken ga je het risico op verlies van een foto ook verviervoudigen. Alleen het risico op totaal verlies neemt af. De enige juiste methode is de methode van de backup. De kansberekening leert ons dat het risico dat twee kaartjes tegelijk uitvallen bijna nihil gaat zijn. Zoals Johan het dus doet is de beste methode om fotoverlies door kaartjes die stukgaan door eigen falen te voorkomen.
                          Maar er is een grote maar: er wordt gezondigd aan een elementaire regel van de backup: nooit je backup fysiek op dezelfde plaats laten liggen. Wat als je fototoestel wordt gestolen, in het water valt en kortsluiting veroorzaakt,... Voor mij dus een Ipad waar ik elke avond mijn foto's op backup wanneer ik met vakantie ben.

                          Comment


                          • #14
                            Re: SD-kaart crash - nà 3 jaar foto's eindelijk gered

                            Oorspronkelijk geplaatst door Warakurna Bekijk bericht
                            Voor mij dus een Ipad waar ik elke avond mijn foto's op backup wanneer ik met vakantie ben.
                            Wat als het vliegtuig waarmee je op de terugweg bent wil gaan zwemmen in de oceaan: daar dobber je dan met je backups.
                            Een heel klein risico loop je altijd dat je wat foto's verliest maar daar kan ik echt niet van wakker liggen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: SD-kaart crash - nà 3 jaar foto's eindelijk gered

                              Oorspronkelijk geplaatst door Warakurna Bekijk bericht
                              Zoals Johan het dus doet is de beste methode om fotoverlies door kaartjes die stukgaan door eigen falen te voorkomen.
                              Klopt ook als een bus
                              Maar de praktijk is nog net iets genuanceerder: helaas is stukgaan door eigen falen van kaartjes niet het enige risico op verlies van foto's

                              Ik verkies dus een andere beste methode

                              Comment

                              Working...
                              X