Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ND fader - duur/goedkoop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ND fader - duur/goedkoop

    Wat is het verschil tussen een ND fader 67 mm van pakweg 60 euro en eentje van pakweg 150 euro of nog veel meer.... buiten de prijs natuurlijk.
    Doen die goedkope versies dan helemaal niks, of zitten er andere addertjes onder het gras, scherpteverlies, ander kwaliteitsverlies...... ?
    Ik zou dit filter wel eens willen proberen, maar om voor een probatie (waar ik het misschien zal bij houden) honderden euro's te gaan uitgeven .
    Groetjes

  • #2
    Re: ND fader - duur/goedkoop

    Ik heb een Lightcraft fader en een Heliopan. De LCF vingetereerde behoorlijk veel op een FF op 24mm. Deze al snel van het objectief gehaald om vervolgend de Heliopan te proberen. De gaf al iets minder vingetering, maar toch was ik persoonlijk niet overtuigd van een variabele ND filter. Filter gaf een licht gelig zweem, maar dit is te corrigeren in Lightroom (RAW)

    Het overbrugt theoretisch zes lichtstops (elke 0,3 is een stop) Wat in de neerkomt op zo'n zesenhalve stop. De kleuren bleven verzadigd en vol en de scherpte afname minimaal. De prijs vond ik wel erg hoog voor dit filter boven de twee honderd euro. Zelf heb ik besloten om een Lee fitlers te nemen. Geen opschroef filters, maar met een filter houder. Dit werkt voor mij persoonlijk een stuk prettiger.

    Comment

    Working...
    X