Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filters voor Nikon 17-55mm f/2.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Filters voor Nikon 17-55mm f/2.8

    Beste

    Ik heb me zopas een Nikon 17-55mm f/2.8 lens aangeschaft.
    Nu heb ik wel nog geen filter om erop te zetten.
    Ik zou me graag een gewone beschermfilter en een circulaire polarisatiefilter willen aanschaffen.
    Lieft een goede prijs-kwaliteitsverhouding, dus liefst niet te dure filters.

    Enkele vraagjes die ik me stel:
    - heb ik zowel een bescherm (UV-filter) als een polarisatiefilter nodig? Zo ja, waarom dan? Kan ik niet gewoon mijn polarisatiefilter niet zo draaien dat hij geen effect geeft?
    - Voor welk merk? Welk type?
    - Bestaat er een systeem dat ik één filter op verschillende lenzen met een verschillende filtermaat kan gebruiken?
    - Blijkbaar zouden sommige filters vignettering kunnen veroorzaken bij deze lens, omdat deze toch redelijk groothoek is. Ik heb iets gelezen over "slim" filters. Kan iemand me zeggen of dit waar is van deze vignettering en eventueel toelichten?

    Als je nog andere nuttige informatie hebt dan mag je me deze zeker mededelen.

    Met vriendelijke groeten
    Sven

  • #2
    Re: Filters voor Nikon 17-55mm f/2.8

    Met een polarisatiefilter verlies je zowiezo één top aan licht.
    Als beschermfilter is de Nikon NC het beste op de markt, maar kost wel wat.

    Comment


    • #3
      Re: Filters voor Nikon 17-55mm f/2.8

      De beste resultaten haal je zonder filter! ( bescherming: lensdop )
      Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

      Comment


      • #4
        Re: Filters voor Nikon 17-55mm f/2.8

        Gebruik de zoekfunctie van BD eens over filters, leesvoer voor dagen, en je leert er ook van.
        https://ggpics.be/

        Comment


        • #5
          Re: Filters voor Nikon 17-55mm f/2.8

          zonnekap geeft ook wel wat bescherming, (je kan er ook een metalen zoeken).

          Comment


          • #6
            Re: Filters voor Nikon 17-55mm f/2.8

            Ik heb die lens gehad en kan alleen maar zeggen van er GEEN beschermfilter voor te plaatsen. Het is een goede lens maar ZEER gevoelig voor flare bij tegenlischt of als er lichtbronnen aanwezig zijn in het beeld. Het gebruik van een filter verergerd dit fenomeen zeer fel.
            Ik gebruik dus NOOIT meer een beschermfilter. Ik heb mijn lessen geleerd met die lens en weet nu wat je bereikt met een filter.
            MAAR ieder doet wat hij wil.....

            Comment

            Working...
            X