Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Experimentje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Experimentje

    Even bezig geweest de grenzen gaan verkennen van mijn nieuwe 50-500
    Sigma beweert dat de OS tot 4 stops winst oplevert ten opzichte van de oude versies.
    Dat zou me handig uitkomen vanavond in 't veld met dit donker weer, hoef ik de ISO's niet te hoog te zetten.
    De ISO gelaten op 200, diafragma 6.3 als gewoonlijk, de volle 500 mm en dan de grote test 1/100 seconde uit de hand.
    Het resultaat : Foto 1 op volle grootte, de tweede een 50 % crop :





    Als je dan bedenkt dat lichtomstandigheden niet goed zijn en het regent, ik ben overtuigd
    fotosite

  • #2
    Re: Experimentje

    Ik zou ook overtuigd zijn, maar de blaadjes zien er wel behoorlijk droog uit als het regent .
    Ofwel binnen in de serre genomen.
    Groetjes

    Comment


    • #3
      Re: Experimentje

      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
      Ik zou ook overtuigd zijn, maar de blaadjes zien er wel behoorlijk droog uit als het regent .
      Ofwel binnen in de serre genomen.
      Groetjes
      Mijn tomaten staan idd onder een afdak, regen is nefast voor tomaten, krijgen ze bruine plekken en scheuren.
      fotosite

      Comment


      • #4
        Re: Experimentje

        Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
        Mijn tomaten staan idd onder een afdak, regen is nefast voor tomaten, krijgen ze bruine plekken en scheuren.
        Eventjes off topic doorbomen. Die van mij staan reeds 35 jaar buiten, op zandgrond, en regelmatig bespuiten met 'Bordeause pap'...... nooit bruine plekken en/of scheuren......'t is maar dat ge het weet hé
        Een serre is helemaal niet nodig als je grond maar doorlatend genoeg is, zodat de planten niet téveel water kunnen drinken. Ik heb ze wel een maand later.
        Groetjes

        Comment


        • #5
          Re: Experimentje

          Idem off topic:
          Ik groei ze in hangende potten, plant komt onderaan er uit.
          Helemaal nergens last van. Teveel aan water druipt vanzelf weg.

          On topic:
          Indrukwekkende lens, indrukwekkend gewicht ook.
          Van waardering geniet ik.
          Van kritiek leer ik.

          Comment


          • #6
            Re: Experimentje

            Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
            Idem off topic:

            Indrukwekkende lens, indrukwekkend gewicht ook.
            Valt behoorlijk mee tegenover de 500 F4.5 die ik gehad heb, als je die moet meezeulen
            De 500 moest ik wel vanop statief hanteren, en dat doe ik nu eenmaal niet graag.
            Het enige wat qua combinatie van scherpte en draagbaarheid in de buurt kwam was
            een Sigma 300 2.8 met 2.0 convertor.
            (Heb ik maar zes maand gehad, in het water gevallen, dure grap)
            fotosite

            Comment


            • #7
              Re: Experimentje

              Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
              Valt behoorlijk mee tegenover de 500 F4.5 die ik gehad heb, als je die moet meezeulen
              De 500 moest ik wel vanop statief hanteren, en dat doe ik nu eenmaal niet graag.
              Het enige wat qua combinatie van scherpte en draagbaarheid in de buurt kwam was
              een Sigma 300 2.8 met 2.0 convertor.
              (Heb ik maar zes maand gehad, in het water gevallen, dure grap)
              Ach ja, mijn Sigma 70-200 2.8 is ook al 1,470 Kg.
              Van waardering geniet ik.
              Van kritiek leer ik.

              Comment


              • #8
                Re: Experimentje

                Resultaat ziet er zeer bemoedigend uit...waarschijnlijk nog vaste hand ook...
                Laat maar vlug zien wat je er mee vangt.
                In de door mij gebruikte lens ontbreekt de "IS" en dat heb ik geweten.

                Groetjes
                Marc
                Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

                Comment


                • #9
                  Re: Experimentje

                  Oorspronkelijk geplaatst door Brombeer Bekijk bericht
                  Resultaat ziet er zeer bemoedigend uit...waarschijnlijk nog vaste hand ook...
                  Laat maar vlug zien wat je er mee vangt.
                  In de door mij gebruikte lens ontbreekt de "IS" en dat heb ik geweten.

                  Groetjes
                  Marc
                  Maar ik zie soms foto van personen waarin de lens wel een stabilisator is en die hebben ook vaak nog last van bewegingsonscherpte. Veel ligt aan de -stabiele- fotograaf
                  Soms zie ik ook fotografen aan panning doen met stabilisator aan. Zet hem dan meestal maar af, want anders raken ze van slag
                  Mooi Lensje, ben benieuwd naar de resultaten? Enne Elsan, direct goed en niet nabewerken, dat is nog eens de kunst
                  Ik moet nog steeds in het digitale tijdperk de stap maken naar deze lenzen. Maximaal geraak ik mmaar tot 300 en natuurlijk met die P510 wel iets verder, maar niet te vergelijken met spiegel.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Experimentje

                    Soms zie ik ook fotografen aan panning doen met stabilisator aan.

                    De OS van Sigma heeft een stand I en een stand II, volgens hun eigen uitleg heeft stand I "dual axis stabilization"
                    en stand II "single axis stabilization recommended for panning".
                    Wat ik er uit begrijp is dat stand I volledige stabilizatie geeft en stand II enkel de verticale bewegingen opvangt.
                    Bob Atkins beweert ook dat hij met de OS op stand I kan zakken naar 1/30 " op 500 mm, maar dat lijken me dan meer
                    lucky shots, ofwel schiet ie continue in de hoop een goeie te hebben
                    fotosite

                    Comment


                    • #11
                      Re: Experimentje

                      Daarstraks nog eens gaan testen in het veld net na de regen :
                      vanuit de Jeep met draaiende motor door het open venster,
                      ISO op 200, 500 mm vol open, F 6.3 en terug op 1/100 "
                      De afstand was ongeveer 100 meter, crop is 50 %
                      iet of wat licht op de voorgrond, maar de eenden zaten voor een donker gat.
                      Ik weet nu al dat ik me met deze lens ga amuseren



                      Uploaded with ImageShack.us
                      Last edited by elsan; 13 juni 2013, 18:52. Reden: Imageshack had mijn foto verprutst
                      fotosite

                      Comment

                      Working...
                      X