Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Minolta Dimage Z2

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Minolta Dimage Z2

    ik zou graag dit toestel aanschaffen . is dit een degelijk ? zijn daar macrolenzen voor ? . en wat zijn jullie ervaringen en reacties



    mvg Sphere
    Minolta Dimage Z2 | GT Lens 1:2.8-3.7 | 38 - 380 mm

  • #2
    Er bestaat een groothoeklensset voor: adapter + lens x0.75
    (die set heet denk ik ZCW-100, de adapter kan je eventueel ergens apart bestellen: code ZCA-100)
    Op die adapter kan je ook een 52mm filter plaatsen indien je wil.
    Er is een flitsschoen (zo heet dat toch?) voorzien voor een externe flash.

    Ik ben wel content van de mijne. Hij past goed in de hand, is licht, veel optische zoom.

    De bediening is voor de hand liggend. Simpele dingen als diafragma/sluitertijd/EV compensatie/macro instellen kunnen direct gedaan worden, gecompliceerdere dingen zijn via het menu, wat wat langzamer gaat maar tja, ze kunnen moeilijk voor elke optie een knopje zetten.
    Handig ivm hiermee is dat je de flash-knop ook kan instellen om andere dingen te doen dan de flash kiezen. (wat trouwens geen probleem is: indien je wil flashen klap je de flash uit, ander laat je die gewoon neer. Dus die knop zou je toch niet zo vaak nodig hebben.)
    Die knop kan ingesteld worden om te kiezen tussen ofwel
    - flash mode: auto, auto+rode ogen, invul, invul +rode ogen, slow sync
    - drive mode: single shot, self-timer, continuous (versch. fotos, vanaf INDRUKKEN ontspanner), progressive (versch. fotos, de laatste x fotos voor LOSLATEN ontspanner), bracketing
    - white balance: auto, custom (instellen: kies 'custom set' en wijs op een 'wit' oppervlak), preset (zon/wolken/tl/flash/gloeilamp)
    - focus mode: single focus, continu blijven focussen, manueel focus
    - color mode: kleur, extra felle kleuren, grijstinten, sepia

    ik laat hem meestal op drive mode staan. Als je dan iets bewegends wil trekken moet je gewoon twee keer op die toets duwen en voor continu opnamen.

    Hij heeft wel een lastige vorm voor camerazakjes, dus dat wordt misschien even zoeken als je er een wil die perfect past. Er is hier ergens een topic ivm de camerazakjes geweest.


    Er staan ook 5 voorgeprogrammeerde scenes in, maar die heb ik nog maar een keer gebruikt: 'sport' om snel wat coureurs te trekken die voorbijfietsen op de Redoute. Daar kan ik dus niet zo veel over zeggen.
    Ze regelen sluitertijd/diafragma/witbalans en nog wat dingen optimaal naar verluid.
    mogelijkheden:
    - portret
    - sport
    - landschap met poserend manneke voor
    - zonsondergang
    - nachtelijke foto met manneke
    En er is de AUTO-modus, waarin hij alles volautomatisch trekt: hij kiest zelfs welk van de 5 onderwerpscenes er voor je neus staat. Ik vraag me af wat hij dan kiest als ik bij zonsondergang een sportend iemand fotografeer die voor een landschap poseert

    De helderheid van scherm en zoeker kunnen apart geregeld worden. Het is wel een systeem waarbij de LCD ALTIJD aan is, en het beeld kan via een spiegel ofwel naar zoeker ofwel naar scherm gestuurd worden. Je kan dus niet de LCD afzetten om je batterij te sparen, zoals je bij de meeste cameras kan.

    Als er nog vragen zijn, stel ze maar!
    Minolta Dimage Z2

    Comment


    • #3
      ook naar de olympus c765 gekeken?
      FZ10 35-420mm leica lens met IS en een f2.8 all the way
      Canon EOS600d

      Comment


      • #4
        Originally posted by vmordax
        Er bestaat een groothoeklensset voor: adapter + lens x0.75
        (die set heet denk ik ZCW-100, de adapter kan je eventueel ergens apart bestellen: code ZCA-100)
        Op die adapter kan je ook een 52mm filter plaatsen indien je wil.
        Er is een flitsschoen (zo heet dat toch?) voorzien voor een externe flash.

        Ik ben wel content van de mijne. Hij past goed in de hand, is licht, veel optische zoom.

        De bediening is voor de hand liggend. Simpele dingen als diafragma/sluitertijd/EV compensatie/macro instellen kunnen direct gedaan worden, gecompliceerdere dingen zijn via het menu, wat wat langzamer gaat maar tja, ze kunnen moeilijk voor elke optie een knopje zetten.
        Handig ivm hiermee is dat je de flash-knop ook kan instellen om andere dingen te doen dan de flash kiezen. (wat trouwens geen probleem is: indien je wil flashen klap je de flash uit, ander laat je die gewoon neer. Dus die knop zou je toch niet zo vaak nodig hebben.)
        Die knop kan ingesteld worden om te kiezen tussen ofwel
        - flash mode: auto, auto+rode ogen, invul, invul +rode ogen, slow sync
        - drive mode: single shot, self-timer, continuous (versch. fotos, vanaf INDRUKKEN ontspanner), progressive (versch. fotos, de laatste x fotos voor LOSLATEN ontspanner), bracketing
        - white balance: auto, custom (instellen: kies 'custom set' en wijs op een 'wit' oppervlak), preset (zon/wolken/tl/flash/gloeilamp)
        - focus mode: single focus, continu blijven focussen, manueel focus
        - color mode: kleur, extra felle kleuren, grijstinten, sepia

        ik laat hem meestal op drive mode staan. Als je dan iets bewegends wil trekken moet je gewoon twee keer op die toets duwen en voor continu opnamen.

        Hij heeft wel een lastige vorm voor camerazakjes, dus dat wordt misschien even zoeken als je er een wil die perfect past. Er is hier ergens een topic ivm de camerazakjes geweest.


        Er staan ook 5 voorgeprogrammeerde scenes in, maar die heb ik nog maar een keer gebruikt: 'sport' om snel wat coureurs te trekken die voorbijfietsen op de Redoute. Daar kan ik dus niet zo veel over zeggen.
        Ze regelen sluitertijd/diafragma/witbalans en nog wat dingen optimaal naar verluid.
        mogelijkheden:
        - portret
        - sport
        - landschap met poserend manneke voor
        - zonsondergang
        - nachtelijke foto met manneke
        En er is de AUTO-modus, waarin hij alles volautomatisch trekt: hij kiest zelfs welk van de 5 onderwerpscenes er voor je neus staat. Ik vraag me af wat hij dan kiest als ik bij zonsondergang een sportend iemand fotografeer die voor een landschap poseert

        De helderheid van scherm en zoeker kunnen apart geregeld worden. Het is wel een systeem waarbij de LCD ALTIJD aan is, en het beeld kan via een spiegel ofwel naar zoeker ofwel naar scherm gestuurd worden. Je kan dus niet de LCD afzetten om je batterij te sparen, zoals je bij de meeste cameras kan.

        Als er nog vragen zijn, stel ze maar!
        ja dankje , ik denk dat ik voor deze ga ingebouwde macro perfecte keuze vinden jullie niet ? nu kan ik eindelijk tegen men pa wedstrijd doen : omter mooiste foto
        Minolta Dimage Z2 | GT Lens 1:2.8-3.7 | 38 - 380 mm

        Comment


        • #5
          Mischien een canon S1 IS?
          Fujifilm Finepix F31fd

          Comment


          • #6
            Er zijn twee macro modussen: een gewone macro: voor dingen die redelijk dichtbij zijn. Zoals ne vlinder op een halve meter.
            In deze macromodus kan je nog zoomen.
            En de supermacro: vaste brandpuntsafstand. Grotere vlinders worden bekomen door dichterbij te kruipen Hiermee kan je tot op een paar centimeter van de lens fotograferen.
            Minolta Dimage Z2

            Comment


            • #7
              hoi
              en kwa batterijen hoe zit dat?
              het verbruik?


              en geheugenkaartjes

              omdat deze ook op mijn lijst staat voor eventuel aankoop

              damn moeilijke keuze

              Comment


              • #8
                Originally posted by jurdup
                hoi
                en kwa batterijen hoe zit dat?
                het verbruik?


                en geheugenkaartjes

                omdat deze ook op mijn lijst staat voor eventuel aankoop

                damn moeilijke keuze
                De geheugenkaartjes zijn SecureDigital (MultiMediaCard gaat ook denk ik). Het bijgeleverde kaartje is 16MB, daar ben je dus niks mee, maar dat is bij alle camera's zo he.

                Op een 256MB kaart kunnen ongeveer (resolutie 2272x1704)
                standard compressie: 246 fotos
                Fine compressie: de helft
                Economy compressie: dubbel

                SecureDigital is iets duurder dan een CompactFlash.


                Het batterijverbruik: ik heb er 2100 mAh batterijen in gestoken van GP Powerbank (aanrader!) en een lader die 4-5uur nodig heeft. (NIET de goedkoopste lader nemen, die heeft 24u nodig, wat niet te doen is!!)
                Het LCDscherm is dus niet uit te schakelen, maar het verbruik valt wel mee.
                Minolta Dimage Z2

                Comment

                Working...
                X