Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

colormunki photo

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • colormunki photo

    Ik krijg men scherm niet in overeenstemming met men pixma pro100 printer.
    (toch niet voldoende naar men zin)

    Momenteel calibreer ik met een goedkope Pantone Hue, waar ik toch wel men twijfels over begin te krijgen.

    Heeft iemand ervaring met een colormunki ?
    Kan deze ECHT men scherm calibreren en men printer zodat deze werkelijk met elkaar matchen?

    Misschien een domme vraag maar caliberen houd toch ook de helderheid en contrast in , niet? want dit verschilt wel eens
    massa's met de pantone waardoor het echt lastig wordt.


    Als ik het goed doorheb is het normaal:
    * scherm calibreren
    * printer calibreren
    * icc profiel van printer in CS > laat photoshop kleuren bepalen

    .... en klaar is kees? kleuren en contrast & helderheid au par ????
    Mijn site...
    vandaelefotografie.be
    * BD0916BE *

  • #2
    Re: colormunki photo

    Ik heb enige tijd geleden ook mijn scherm en printer gecalibreerd, weliswaar met een Spyder 4 Studio. Ik heb gemerkt dat het opmeten van de printteststroken toch een invloed had op de kwaliteit. Via de 'snelle' meetmethode (de spectrometer langs de kleurvlakjes laten glijden), kreeg ik een minder goed resultaat dan al de kleurvlakjes 1 voor 1 apart opmeten. Misschien is dit ook bij de ColorMunki het geval?
    www.guydewestelinckfotografie.be

    Comment


    • #3
      Re: colormunki photo

      Oorspronkelijk geplaatst door guydw Bekijk bericht
      Ik heb enige tijd geleden ook mijn scherm en printer gecalibreerd, weliswaar met een Spyder 4 Studio. Ik heb gemerkt dat het opmeten van de printteststroken toch een invloed had op de kwaliteit. Via de 'snelle' meetmethode (de spectrometer langs de kleurvlakjes laten glijden), kreeg ik een minder goed resultaat dan al de kleurvlakjes 1 voor 1 apart opmeten. Misschien is dit ook bij de ColorMunki het geval?
      En wat was het eindresultaat? matched je printer nu je scherm? en is het zo simpel als ik denk , gewoon je ICC profiel gebruiken en de printer zijn kleurcorrectie afzetten ?
      Mijn site...
      vandaelefotografie.be
      * BD0916BE *

      Comment


      • #4
        Re: colormunki photo

        Ik heb sinds enkele weken een Spyder Elite 4 (heeft echt zeer goed zijn werk gedaan en is doodsimpel te doen) en zal mijn printer laten callibreren door http://www.marc-en-ciel.be/ .
        Momenteel zitten mijn beelden van mijn scherm zeeer dicht bij die van mijn printer, enkel het uiterste zwart moet precies nog wat aanpassing hebben en het rood is iets te weinig verzadigd op mijn printer.
        De colormunki is een stuk meer werk als je ook nog je prints wil callibreren (een papier posten naar Marc is niet zo moeilijk ) en ik vond deze ook te duur gewoon.
        Printerprofiel toevoegen is inderdaad zoals je het zegt, gewoon printerprofiel toevoegen.
        Helderheid moet je zelf aanpassen aan je scherm naargelang je omgevingslicht. Best zo weinig mogelijk omgevingslicht en eventueel zo'n zonnekap kopen om het licht zoveel mogelijk te elimineren. Je moet er ook voor zorgen dat je scherm een groot genoeg deel van de gebruikte kleurruimte kan weergeven.
        Een 100% match is steeds zeer moeilijk, daarvoor bestaan er callibratietoestellen van vele duizenden euro's, maar je krijgt ze wel zeer dicht als je uw scherm regelmatig hercallibreerd.

        Comment


        • #5
          Re: colormunki photo

          De kleuren van het eindprofiel waren goed, maar ook bij mij zat er in het 'bijna zwart' (tussen de 92 en 100%) nauwelijks verschil. De Spyder Studio biedt echter de mogelijkheid om nog extra 'finetuning' aan het gemaakte profiel uit te voeren. Je kan deze kleine correcties apart opslaan en indien nodig later nog bijstellen. Hierdoor kreeg ik een zeer bevredigend eind-printresultaat voor mijn reeds oude Epson Pro 7600 en het Brillant Lustrepapier.
          Het profiel dat ik maakte is uiteindelijk beter dan het door Brillant zelf aangemaakte profiel.

          En ... eens je een goed profiel hebt is het inderdaad een kwestie van de correcte instellingen in Photoshop: kleurcorrectie afzetten, juiste printerprofiel en rendering intent aanduiden.
          Last edited by guydw; 12 juni 2013, 19:41. Reden: Laatste zin toegevoegd
          www.guydewestelinckfotografie.be

          Comment


          • #6
            Re: colormunki photo

            Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
            Ik krijg men scherm niet in overeenstemming met men pixma pro100 printer. (toch niet voldoende naar men zin)
            Beoordeel jij de resultaten bij normlicht (5000K)??

            Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
            Momenteel calibreer ik met een goedkope Pantone Hue, waar ik toch wel men twijfels over begin te krijgen.
            Goedkoop is meestal duurkoop, als je veeleisend bent.

            Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
            Heeft iemand ervaring met een colormunki ?
            Kan deze ECHT men scherm calibreren en men printer zodat deze werkelijk met elkaar matchen?
            Hoe goed correspondeert jouw monitor met je grafische kaart? Persoonlijk heb ik in die twee elementen nogal zwaar geďnvesteerd.
            In elk geval zal de Colormunki het beste halen uit jouw hardware, inclusief de printer. Het resultaat zal recht evenredig zijn met de kwaliteit van de gebruikte onderdelen.

            Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
            Misschien een domme vraag maar caliberen houd toch ook de helderheid en contrast in , niet? want dit verschilt wel eens
            massa's met de pantone waardoor het echt lastig wordt.
            De Colormunki betrekt ook helderheid en contrast in het kalibreren.

            Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
            * icc profiel van printer in CS > laat photoshop kleuren bepalen
            Geef je het kleurbeheer dan niet uit handen?
            Vriendelijke groet,

            Jos

            Comment


            • #7
              Re: colormunki photo

              Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
              Beoordeel jij de resultaten bij normlicht (5000K)??



              Goedkoop is meestal duurkoop, als je veeleisend bent.



              Hoe goed correspondeert jouw monitor met je grafische kaart? Persoonlijk heb ik in die twee elementen nogal zwaar geďnvesteerd.
              In elk geval zal de Colormunki het beste halen uit jouw hardware, inclusief de printer. Het resultaat zal recht evenredig zijn met de kwaliteit van de gebruikte onderdelen.



              De Colormunki betrekt ook helderheid en contrast in het kalibreren.



              Geef je het kleurbeheer dan niet uit handen?
              Met dat laatste ben ik (vrees ik) niet mee....
              Moet je je printercorrectie niet afzetten en je icc profiel via photoshop gebruiken???
              Mijn site...
              vandaelefotografie.be
              * BD0916BE *

              Comment


              • #8
                Re: colormunki photo

                Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
                ... Moet je je printercorrectie niet afzetten en je icc profiel via photoshop gebruiken???
                Welke "printercorrectie" zet jij uit? Het profiel dat de Colormunki aanmaakt is ook een printercorrectie, net als het standaard profiel dat Photoshop ophaalt voor het type printer dat jij gebruikt.

                Jij schreef:
                ... laat photoshop kleuren bepalen
                Ik laat de Colormunki de kleuren bepalen.
                Last edited by Jos Vanhengel; 12 juni 2013, 23:12.
                Vriendelijke groet,

                Jos

                Comment


                • #9
                  Re: colormunki photo

                  Je moet inderdaad 'laat Photoshop de kleuren bepalen' gebruiken (anders gebruik je de besturingssoftware van de printer zelf). Vervolgens koppel je het juiste printerprofiel (dus het gemaakte ColorMunkiprofiel) en de gewenste 'rendering intent'.
                  www.guydewestelinckfotografie.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: colormunki photo

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                    Welke "printercorrectie" zet jij uit? Het profiel dat de Colormunki aanmaakt is ook een printercorrectie, net als het standaard profiel dat Photoshop ophaalt voor het type printer dat jij gebruikt.

                    Jij schreef:


                    Ik laat de Colormunki de kleuren bepalen.


                    Oorspronkelijk geplaatst door guydw Bekijk bericht
                    Je moet inderdaad 'laat Photoshop de kleuren bepalen' gebruiken (anders gebruik je de besturingssoftware van de printer zelf). Vervolgens koppel je het juiste printerprofiel (dus het gemaakte ColorMunkiprofiel) en de gewenste 'rendering intent'.
                    idd
                    Mijn site...
                    vandaelefotografie.be
                    * BD0916BE *

                    Comment

                    Working...
                    X