Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 18-125 voor Nikon D70

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 18-125 voor Nikon D70

    Hallo,

    Dit is mijn eerste post in dit forum.. Don't shoot me...
    Ik ben al een tijdje (sedert 2000) een bezitter van een digitaal fototoestel, de QVX8000 van Casio. Voor die tijd vond ik (en vind ik nog steeds) dit een schitterend toestel (8* optical zoom als uitschieter), maar na een 20000-tal foto's ermee getrokken te hebben wens ik meer.
    Dat het een Nikon D70 wordt weet ik zeker, alleen twijfel ik nog welke lens erbij te nemen. Eerst was ik gewonnen voor de kit lens 18-70mm, maar ik zie dat Sigma nu een specifieke lens voor Digitale SLR's heeft uitgebracht, de 18 - 125 mm F 3.5-5.6 DC, en reeds gezien voor 300 euro op een duitse site.
    Lens info :
    http://www.sigma-benelux.nl/producten/product.php?pid=52
    Eigenlijk had ik eerst gedacht om 2 lenzen te nemen, namelijk de kit lens 18-70 van Nikkor en daarnaast bijvoorbeeld een Sigma van 70-200 of 70-300, maar zoals een vriend terecht opmerkt zal ik de tele vaak thuis laten wegens "te onhandig" en steeds wisselen tussen lenzen is ook niet zo handig. Deze 18-125 lens van Sigma is vergelijkbaar met het zoombereik dat ik nu heb, en dat zou voor mij dan ook de juiste lens zijn...

    Heeft iemand ervaring met deze lens (waarschijnlijk niet wegens te nieuw) of meer algemeen met Sigma lenzen ?

    Alvast bedankt !

    Sim.
    natwork.be

  • #2
    Originally posted by simatix
    Dit is mijn eerste post in dit forum.. Don't shoot me...
    't Is hier DPReview niet hé.


    Originally posted by simatix
    Eigenlijk had ik eerst gedacht om 2 lenzen te nemen, namelijk de kit lens 18-70 van Nikkor en daarnaast bijvoorbeeld een Sigma van 70-200 of 70-300, maar zoals een vriend terecht opmerkt zal ik de tele vaak thuis laten wegens "te onhandig" en steeds wisselen tussen lenzen is ook niet zo handig.
    Volgens mij is dat gewoon veruit de beste keuze. Men klaagt wel eens over het "gezeul" met lenzen, maar een 18-70 en een 70-300 zijn nu geen zware of omvangrijke lenzen. De 70-200 is wel al een stukje groter, maar daar krijg je ook wat voor. In ieder geval lijkt het mij een beetje vreemd dat je een systeem met wisseloptiek zou kiezen om dan nooit van de wisselmogelijkheid gebruik te maken. Ik begrijp dat een 18-125 aantrekkelijk is qua bereik, maar je moet ook beseffen dat je daarbij ongetwijfeld aan kwaliteit inboet. De kitlens is zijn prijs meer dan waard, en een 70-300 valt ook goed mee, dus als het binnen je budget past, zou ik niet twijfelen.

    Wat betreft ervaring met Sigma: ikzelf heb enkel een 50-500 op een Canon 10D, maar er zijn hier heel wat mensen die Sigma gebruiken op hun D100 of D70. Bij Canon is er soms wel wat incompatibiliteit, maar bij Nikon lijkt dat minder vaak voor te komen. Sigma heeft qua groothoek en vooral tele een aantal interessante items in het aanbod, maar valt in het standaardbereik nog een beetje tegen, naar mijn mening.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Ik heb de 18-70 kitlens en een 70-300 Sigma F4 5.6, APO versie. Deze bevalt perfect. De lens is niet zwaar al is het natuurlijk wel iets extra's om mee te nemen dat is wel zo. Maar je range wordt wel een stuk groter naar de telezijde.

      Mocht je echter niet willen wisselen van lens is de 18-125 misschien wel een goede keuze. Sigma levert over het algemeen goede kwaliteit lenzen, je mag ze al bijna een A merk noemen denk ik.



      Pedro

      ============
      Nikon D70
      ============

      Comment


      • #4
        Bedankt voor deze reacties !

        Ik wil wel degelijk gebruik maken van de wisselmogelijkheid van lenzen, alleen wil ik niet om de haverklap wisselen, omdat (anders dan bij een analoge film) het wisselen mij iets delicater lijkt omdat je contact kan (en niet mag) maken met het gevoelige CCD element, of onnodig stof kan verzamelen.
        Vervolgens zou ik de camera ook altijd bij hebben bij een normale "daguitstap met de kinderen", zonder altijd een hele foto-tas te moeten meezeulen. Gezien sigma nu uitkomt met deze lens is ze zeker (kwa zoom bereik) de juiste lens voor mij. Men moet ze natuurlijk eerst eens kunnen proberen op een toestel en zeker niet blind aanschaffen en dat was eigenlijk de reden van mijn post...
        Later zou ik een veel krachtigere zoom aanschaffen, die dan ook enkel wordt "meegezeuld" bij "foto opdrachten" en niet bij "familieuitstappen".


        <Quote> (Pieter G) :
        Sigma heeft qua groothoek en vooral tele een aantal interessante items in het aanbod, maar valt in het standaardbereik nog een beetje tegen, naar mijn mening.
        </quote>

        In welke zin valt dat tegen ?






        natwork.be

        Comment


        • #5
          Originally posted by simatix
          <Quote> (Pieter G) :
          Sigma heeft qua groothoek en vooral tele een aantal interessante items in het aanbod, maar valt in het standaardbereik nog een beetje tegen, naar mijn mening.
          </quote>

          In welke zin valt dat tegen ?
          Tot nog toe kan geen enkel alternatief van Sigma mij bekoren in het middenbereik (24-70, 28-70, 24-135). Bij Tamron kan je voor dezelfde prijs beter krijgen: de 28-75 is een echte topper. Helaas had ik een lens nodig die op 24mm begint...

          Kijk je in het tele-gamma, dan zie je de 50-500, 70-200, 100-300 en 120-300, die stuk voor stuk voortreffelijke lenzen zijn, maar een stuk minder kosten dan de Nikon of Canon tegenhangers. Ook qua groothoek (12-24, 15-30, 17-35) biedt Sigma behoorlijk wat kwaliteit voor een meer dan redelijke prijs. Dit zijn stuk voor stuk lenzen die meekunnen met de Nikons en Canons, of bijna evenveel bieden voor een fractie van de prijs van die Nikons en Canons.

          Toegegeven, ik zit in een ander (duurder) segment te kijken dan jij. Dat is helemaal geen verwijt; gewoon een vaststelling.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Hmmm, ok.
            Het blijft moeilijk
            Ofwel de KIT lens 18-70 van Nikon samen met een Sigma tele, ofwel ineens die nieuwe Sigma 18-125. Ik zal er nog wat nachtjes moeten over slapen. En ondertussen lees ik in een andere thread dat de Canon300D ferm goedkoper geworden is. Misschien moet ik nog wat wachten om mijn Nikon D70 te kopen ;-)

            Bedankt !

            Sim.
            natwork.be

            Comment

            Working...
            X