Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Enkel ogen belichten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Enkel ogen belichten

    Vandaag ben ik bezig geweest met een heel donker, mysterieus, contrastrijk, "edgy" portret te maken. Ik wil hierbij de techniek van "edge lights" gebruiken, maar ik wil wel haar ogen doen oplichten vanuit het duister. Ik hier hiervoor letterlijk een streepje licht voor nodig, maar het wil niet goed lukken.

    Ik ben begonnen met een snoot, maar die was te groot. Dan heb ik een stukje karton voor de snoot gezet tot er nog maar een streepje over bleef, maar ook dat licht was nog te groot EN vooral te cirkelvormig.

    Daarna heb ik een reflector met barndoors gebruikt. Ik heb de flappen echt tot zowat een milimeter van elkaar af gesloten, zodat er letterlijk maar een heeeeeel klein streepje was waar het licht door ging. Dit was al iets beter, maar nog steeds niet wat ik wil bereiken. Ik zou graag een gedefinieerde rechthoek van licht over haar ogen willen.

    Is er iemand die weet hoe ik zoiets kan doen?

    Hierbij mijn resultaten tot nu toe:

    Alleen het licht op haar ogen (barndoor vlak voor haar gezicht):


    Alleen de edge lights (schuin achter haar):


    Het resultaat met edge lights en barndoors:


    Foto van de opstelling:
    http://www.dennisclaes.be

  • #2
    Re: Enkel ogen belichten

    Een onfeilbare manier is een rechthoekige (DIY) gobo in een gobo projector plaatsen.
    Als die er niet is, bestaan er DIY mods om oude lenzen om te bouwen en hetzelfde effect te bereiken.

    DPaul
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: Enkel ogen belichten

      grid gebruiken... als je gaatjes van je grid rond zijn (rietjes), dan wordt je licht ook rond, gebruik daarvoor iets andere...

      vlug eventjes een voorbeeld gemaakt

      3 verschillende grids:



      1e foto zonder grid:



      2e foto met zwarte ronde gaatjes grid



      3e foto met kartonnen grid (stukjes plaat op elkaar)



      4e foto met witte reklame paneel grid (stukjes plaat op elkaar)



      beide laatste foto's vertonen eerder een rechthoekig patroon, vermits ze door rechthoekige gaatjes gestuurd werden...

      dit is uiteraard een voorbeeldje met korte snoots/grid, hoe langer je die maakt, hoe kleiner het licht patroon.
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: Enkel ogen belichten

        Een projector lijkt me een wat dure oplossing. Maar die kartonnen "grid" lijkt me wel wat ik zoek. Thanks! Leuk gedaan trouwens. ;-)
        http://www.dennisclaes.be

        Comment


        • #5
          Re: Enkel ogen belichten

          een lange snood/grid heeft dit resultaat:



          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Enkel ogen belichten

            De snoot gebruikte ik al met grid, maar de opening was gewoon veel te groot en de gaatjes waren cirkelvormig. Ik ga straks jouw idee met het karton een keer proberen, maar dan nog nauwer, twee laagjes ofzo, ik heb echt een heel dunne streep nodig. Ik zal zeker het resultaat posten (als ik hier wat van dat type karton vind ... )
            http://www.dennisclaes.be

            Comment


            • #7
              Re: Enkel ogen belichten

              stuk karton tussen model en flitser plaatsen. Daar opening in maken in juiste vorm en grootte. Hoe dichter je dat bij je model kan plaatsen hoe scherper de aftekening zal zijn.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: Enkel ogen belichten

                Okido, de truuk van Koen, blijkt redelijk goed te werken. Wel een klein praktisch probleem: Het licht reist door de snoot, door de grid van de snoot (die kon ik er niet af doen) en dan door het karton, waardoor de uiteindelijke lichtopbrengst echt miniem is. Aangezien mijn lamp maar 300 W/s is, heb ik mijn ISO moeten boosten tot ISO800. Ik zie gelukkig niet al te veel ruis.

                Ohja, omdat het haar serieus in de weg bleef steken van mijn edge lights, heb ik haar pruik afgedaan. Die pruik was toch onnatuurlijk "puffy", een echt model heeft zo geen haar.

                Hier is mijn superdeluxe limited edition brico-snoot:



                Hier is hij in actie:



                Dit is het resultaat met ALLEEN de snoot met kartonnen grid:



                En dit is het resultaat met de edge lights aan en dan met en zonder de zelfgemaakte snoot.



                Wat denken jullie? Nog ruimte voor verbeteringen?
                http://www.dennisclaes.be

                Comment

                Working...
                X