Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Actiefoto's.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Actiefoto's.

    Heb het gevoel dat ik mijn camera verkeerd instel bij actiefoto's.
    Hier een linkje naar een aantal foto's van vorige week.



    Heb er 300 genomen en er waren er maar een paar degelijk, veel foto's waren niet scherp (deze foto's mochten ook nog scherper) en tijdens het trekken gebeurde het heel veel dat het toestel gewoon niets deed buiten scherpstellen en ik geen foto's kon maken. Wat me dus vooral stoorde is dat ik een foto wou nemen en dit niet lukte!

    Instellingen

    Iso 200 (misschien optrekken naar 300 zodat de sluitertijd nog iets sneller is, maar 600 zou toch moeten lukken dacht ik)

    AF stond op C en de sherpstelpunten stond ingesteld op automatisch
    Heb een Nikon D7000

    Welke instelling AF zou ik het beste gebruiken?

  • #2
    Re: Actiefoto's.

    Het ware interessant om eens een link naar mislukte foto's te posteN
    Uw camera stond ingesteld op Aperture Priority, wat dus betekent dat de sluitersnelheid wisselt
    en het diafragma vast blijft. Nu, bij deze gelukte foto's lag de sluitersnelheid nog vrij hoog, maar wat
    bij de mislukte ? Overigens heb ik daar diafragma's gezien van 2.8, wat echt toch klein is voor actiefoto's.
    Instellen op Shutter priority in het vervolg.
    fotosite

    Comment


    • #3
      Re: Actiefoto's.

      Hierbij een mislukte foto

      Sluitersnelheid 1/1600 dus daar kan het echt niet aan liggen....
      en diafragma 2.8 omdat ik wil dat het onderwerp echt los komt van de achtergrond.

      Comment


      • #4
        Re: Actiefoto's.

        2.8 geeft niet zo veel scherptediepte, dus een bewegend voorwerk kan al snel uit focus gaan. Ik denk dat je met een iets hoger diafragma sneller resultaat zal halen.
        Ik zie op de foto bijvoorbeeld dat een strook gras naast de hondjes wel scherp lijkt. Dus kan het volgens mij aan het scherpstellen liggen.

        Comment


        • #5
          Re: Actiefoto's.

          Denk inderdaad dat het aan de manier van scherpstellen ligt.

          AF-C is volgens mij OK, maar dan de scherpstelpunten, bij deze foto's stond het op automatisch en dan zie je ze in de zoeker idd constant verspringen, maar is dit wel goed? Of zou ik slechts scherpstellen op 1 punt? Heb ook nog de keuze tussen alle scherpstelpunten 3D.

          Comment


          • #6
            Re: Actiefoto's.

            op f/8 gaan die hondjes ook nog mooi los van de achtergrond zijn. De regel is dat de scherptediepte met een factor van ongeveer 1.4 toeneemt als je je diafragma een stopje dichtdraait. je hebt op je foto's een scherptediepte van een 40 tal cm voor zover ik op de foto kan oordelen. Maak daar een meter van en je hebt wat marge voor je AF en de beestjes staan nog altijd voor een onscherpe achtergrond.

            Het is ook vrij normaal dat er bij actiefoto's een aantal voor de vuilbak zijn.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: Actiefoto's.

              Ik stel mijn D5100 voor dergelijke foto's altijd in op:

              AF-C
              3D-tracking

              Sluitertijd 1/400 of sneller (Met snelle onderwerpen, waar ik niet aan panning doe, durf ik gerust naar 1/2000s te gaan.)
              Diafragma f8 of zelfs kleiner, maar nooit groter dan f6.3 (hangt van het licht af natuurlijk.)

              f2.8 is echt een te groot diafragma om honden (in actie) te fotograferen, tussen het reageren van de afdruk en de opname zit al genoeg tijd zodat de honden buiten je DOF kunnen lopen.
              Mvg,
              Rudy Mas
              Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

              Comment


              • #8
                Re: Actiefoto's.

                Dank je Rudy en Putor. Hier ga ik eens mee aan de slag.

                Comment


                • #9
                  Re: Actiefoto's.

                  * Als de hond naar je toe beweegt: Manueel en lichtmeting op vb gras: Camera instellingen f4 tot f8 (met 200mm heb je dan nog een redelijk mooie DOF) 1/2000 of sneller. AF-C en Continius Low (bij fast heeft de camera te weinig tijd om te focussen). 21 punten in het beeld midden. ISO = flexibel om aan 1/2000 te komen.

                  * Als de hond dwars voortbeweegt: Manueel en lichtmeting op vb gras: Camera instellingen f2.8 tot f4 (met 200mm heb je dan nog een redelijk mooie DOF) 1/800 of trager en spelen met panning (let op pannen werkt niet bij een hond in galop. De hond beweegt dan snel op en neer) . AF-C en Continius Low (bij fast heeft de camera te weinig tijd om te focussen). 21 punten in het beeld midden. ISO = flexibel om aan 1/800 te komen.

                  * portret/close up: Manueel en lichtmeting op vb gras: Camera instellingen f4 tot f8 (Als je kort bij je hond zit heb je weinig DOF. 1/250 sec en AF-s een punt op het oog. ISO = flexibel om aan 1/250 te komen.

                  Voor actie kan je best zoveel mogelijk mm hebben. Anders zit de hond heel kort bij je lens en kan je camera niet volgen (zelf Nikon D4 en Canon EOS 1 hebben dan problemen).
                  I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Actiefoto's.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Kaszi Bekijk bericht
                    Denk inderdaad dat het aan de manier van scherpstellen ligt.
                    Of zou ik slechts scherpstellen op 1 punt?
                    yep.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Actiefoto's.

                      Als ik de mislukte foto zie, ben ik ervan overtuigd dat het aan je focus ligt.
                      Zoals al eerder gezegd, F2.8 is een te grote opening voor dit soort foto's.
                      Als je dan je focus mist, krijg je dit : scherp gras en onscherpe honden.
                      Bijna al mijn foto's in de natuur neem ik met het middelste punt alleen.
                      fotosite

                      Comment


                      • #12
                        Re: Actiefoto's.

                        Ga in ViewNX2 eens na welke scherpstelpunten de camera heeft gebruikt. Vaak kan je vaak zelf beter een onderwerp volgen dan de camera.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Actiefoto's.

                          Vandaag maar weer eens wat foto's gemaakt van de rondhollende honden, en de adviezen hier opgevolgd, diafragma iets meer dichtgeknepen én 3D tracking, heb voor mezelf aan 1 van de knoppen mijn instellingen toegewezen, zodat ik niet telkens een halve minuut bezig ben om de juiste instellingen in te stellen en dit me maar 1 klik kost.

                          Het resultaat mag er wezen, veel beter foto's, enkel de sluitertijd moet iets minder aangezien het vandaag redelijk bewolkt was en dan de ISO richting 1000 ging en dit extra ruis gaf. Maar ben wel tevreden.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Actiefoto's.

                            Ik zit wat met een evenwaardig probleem alleen gaat het bij mij om low light situaties.
                            Mijn camera d5100 in samenwerking met sb700 laat me geen foto's nemen boven 1/200s.
                            Als resultaat heb dan dat mijn onderwerpen heel blurry zijn.

                            Voorbeeld:

                            Onze hond leent zich prima voor actie fotografie, maar aangezien we pas 's avonds kunnen gaan fotograferen, moeten we een flitser gebruiken.
                            Nu is mijn camera niet voorzien van een een commander mode en kan de SB700 enkel gebruikt worden in de flitsschoen. Hierdoor wordt ik beperkt door de synchronisatie snelheid.
                            1/200ste van seconde is veel te traag om de bewegingen te bevriezen, in het weekend kunnen we wel tijdens de middag foto's nemen, maar zelfs dan had ik toch graag met een flitser gewerkt. Moet ik nu stilaan gaan kijken voor een duurdere body? (d600 heeft ook 1/200ste van een seconde synchronisatie snelheid)
                            Of zijn er andere mogelijkheden, bijvoorbeeld pocketwizards? Moet me dringend meer verdiepen in strobisme denk ik.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Actiefoto's.

                              De flits bevriest de beweging van de hond. Hoe krachtiger de flits, hoe langer dat er licht zal zijn en dus de belichtingstijd langer wordt.
                              Ben je zeker dat je het zelf niet bent die beweegt?
                              Fotografie is leren kijken.
                              http://johanluyckx.weebly.com

                              Comment

                              Working...
                              X