Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonsondergang

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zonsondergang

    Zonsondergang in het natuurdomein Bourgoyen in Gent.
    Bedankt voor de tips/reacties!


    EXIF:
    ISO: 640
    f/14
    1/320 sec.
    28 mm

    Hallo iedereen,
    Ik heb de raad opgevolgd van iedereen en heb de foto nu in Photoshop CS6 scherper gemaakt. Hier het resultaat.



    Persoonlijk vind ik het resultaat indrukwekkend.
    Mijn kennis van Photoshop is niet zo bijzonder maar nu ik deze truck ken, zal ik het dus altijd gebruiken.
    Alvast bedankt voor het delen van deze tip en link. Ik begin al aan de bewerking van een volgende foto
    Last edited by Red Falcon; 11 juni 2013, 20:54.

  • #2
    Re: Zonsondergang

    Kris 't is een heel mooie foto, daar zal iedereen er eens over zijn.
    Mooie kleurtjes, mooi compo enz. maar ik mis ook hier weer scherpte.
    Ik heb de indruk dat u niet verscherpt nadat u verkleint hebt, of ligt het aan de lens?
    Op welk punt hebt u in deze foto scherp gesteld?
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Zonsondergang

      Vind het erg mooi, met dat hek zo geopend. Een uitnodiging om verder te gaan of te kijken.
      Ik ben ook nieuwsgierig naar de antwoorden op de vragen van RF.
      Misschien is het een idee om de volledige exif vrij te geven, dan kunnen we eventueel zien hoe we e.e.a. verbeteren.
      Waarom eigenlijk ISO 640 ?
      Groeten,
      Johan
      Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

      Vriendelijke groeten, Johan

      Comment


      • #4
        Re: Zonsondergang

        Snap dit ergens niet meer ... ik bewerk al mijn foto's in LR4 en daar zie ik ze heel scherp. Ik werk met een gloednieuwe Nikon D600 en heb tot op heden nog nooit klachten gehad of problemen gehad in verband met scherpte. Ik heb net mijn eindwerk voor school afgewerkt en heb daar eveneens geen problemen met scherpte. Ik bewerk de foto in LR4 en daarna verklein ik de foto voor dit forum met een klein programmatje dat hiervoor speciaal werd ontwikkeld (Resize). Wellicht zit het probleem dus in het verkleinen of het programma.
        Ik heb scherpgesteld op de achterste bomen. De foto werd ook statief gemaakt. Als ik de originele foto bekijk op mijn 27" scherm heb ik geen last van onscherpte.

        Comment


        • #5
          Re: Zonsondergang

          Ik twijfel er niet over dat je originele niet scherp is.
          Velen gebruiken hier DEZE METHODE.
          Wel even zoeken naar de juiste instellingen, maar werkt prima. Als ik deze methode gebruik, zet ik in LR wel even de scherpte weer helemaal terug. (anders is het verscherpen te heftig)
          Succes en groeten,
          Johan
          Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

          Vriendelijke groeten, Johan

          Comment


          • #6
            Re: Zonsondergang

            Kris, aan uw toestel zal het zeker niet liggen, dan kan de lens nog een rol spelen. Maar als u zegt dat het origineel scherp is, dan kan het alleen aan dat progje te wijten zijn.
            De link die Johan aanhaalt werkt uitstekend hoor, al zijn er nog vele manieren om de foto te verscherpen.
            Het verscherpen doe je wel als laatste bewerking.

            Verscherp eens uw foto zoals in die link beschreven en plaats eens een update, als u wilt.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: Zonsondergang

              naast de onscherpte zeer zeer knap hoor! licht overal perfect in balans, zalige warme sfeer, klasse
              groeten, Kristof
              Canon EOS 5D mkII

              Comment


              • #8
                Re: Zonsondergang

                Ok bedankt voor de tips en de link! Lijkt me inderdaad zeer handig en en ga het zeker uitproberen.
                Ik werk met Apple en heb de foto nu verkleind via het standaardprogramma binnen Apple (Voorvertoning).
                Als ik naar de bomen helemaal links kijk, heb ik de indruk dat deze nu scherper zijn ... of ik maak zo snel mogelijk een afspraak bij een oogarts



                Moderator Note: Deze alvast achter een link geplaatst. In SC mag maar één foto gepost worden + plus één update als daarom gevraagd wordt.
                Last edited by Red Falcon; 11 juni 2013, 20:50.

                Comment


                • #9
                  Re: Zonsondergang

                  Zeker een verbetering.
                  Groeten,
                  Johan
                  Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                  Vriendelijke groeten, Johan

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zonsondergang

                    Oorspronkelijk geplaatst door Johan1956 Bekijk bericht
                    Zeker een verbetering.
                    maar nog niet helemaal, mag nog scherper
                    groeten, Kristof
                    Canon EOS 5D mkII

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zonsondergang

                      mooi compo zo met dat poortje en fijne kleuren bij zonsondergang.
                      Groeten Leon
                      http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
                      Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zonsondergang

                        Ie mag inderdaad nog iets scherper zijn, maar je bent al op de goede weg.
                        Nu nog die bewerking doen zoals in de link.
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zonsondergang

                          Ik wil er misschien nog iets aan toevoegen. Denk niet dat, zoals al gezegd, de camera of lens een probleem is. Op een goede manier verscherpen bij het verkleinen gaat zeker helpen. Zoals gezegd is de update al beter, maar ik zou de link ook aanraden.

                          Maar daarnaast moet je natuurlijk zien dat je instellingen een optimale scherpte geven. Met jouw exif- en cameragegevens zou de dichtstbijzijnde limiet voor optimale scherpte op ongeveer 1.8m liggen (ben even uitgegaan van een 100 meter tot de bomen waarop je hebt scherp gesteld, maar 200 meter geeft ongeveer hetzelfde). Alles tussen 1.8m en oneindig is dan scherp, maar alles daarvoor niet. Nu vermoed ik dat dat hek rechts wel iets verder staat, mar het gras op de voorgrond zou hoogstwaarschijnlijk sowieso niet scherp zijn. Kan je nabewerken wat je wil. Beter is om op de hyperfocale afstand scherp te stellen, of als vuistregel, ongeveer op 1/3 in het vlak. Niet dat ik dat altijd doe, of dat dat hier het enige is, maar ik wil maar zeggen, als het in-camera niet juist is, krijg je dat 'nooit' meer goed bij nabewerken.

                          Daarnaast, ook niet onbelangrijk: ik vind het een hele mooie!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zonsondergang

                            Serieuze verbetering! Veel en veel beter. Nu is i helemaal mooi!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zonsondergang

                              wil nu niet moeilijk doen, maar de laatste is er misschien net ietsje over
                              groeten, Kristof
                              Canon EOS 5D mkII

                              Comment

                              Working...
                              X