Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lenzen voor Olympus C2100 UZ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lenzen voor Olympus C2100 UZ?

    Hallo BD-ers ,

    Ik ben in het bezit van een Olympus C2100 UZ, ik zou graag een paar lensjes aanschaffen.

    Kan iemand me vertellen welke lenzen er voor de UZI bestaan of is er een website waar ik deze info kan vinden.

    Ik zou beginnen met de aanschaf van een macro lens.

    groeten,
    Raf

  • #2
    Hey Raf,

    Ik heb zelf ook nog zo'n UZI liggen...

    Weet je dat die UI kan scherpstellen vanaf 2cm van de lens? Gewoon de macro functie aanzetten ('t bloemeke")... het toestel heeft dus al een goede macro functie van zichzelf. Wel zorgen voor genoeg scherptediepte; gebruik f8, en als dat niet genoeg sluitertijd oplevert, zet hem dan op een statiefje, en werk met de afstandsbediening.

    Wil je nóg dichter gaan, dan kan je proberen met voorzet-glazen (+1, +2, +4). Dat levert IMHO even goede resultaten dan eender welke "voorzetlens".

    Een voorzetlens (aka. teleconvertor) die er wél met kop en schouders bovenuit steekt is de B300. Onlangs geherlanceerd onder de naam "Tcon 17". Dit is echter een teleconvertor, dus voor foto's veraf,niet voor dichtbij (macro). Alhoewel... gebruik je de B300 in combinatie met de macro-stand, dankan je focussen vanop 1 à 2 meter. Handig voor bvb. een vlinder of vogel (dieren die wegvluchten als je te dicht komt).

    http://www.theafricabug.com

    Comment


    • #3
      @ Jochen :

      Thankx voor de reaktie!

      Ik ondervond toch wel wat probelemen met scherpstellen vanop een centimeter of 3, zeker als het om kleine insektjes gaat.

      Misschien wordt dit probleem opgelost met een marcro lensje ?

      Die teleconvertor lijkt me ook wel wat, de uzi heeft zelf al 1Ox optische zoom aan boord, hoeveel kan je dan zoomen met de Tcon 17 er op ?

      En is er een verschil tussen een voorzet-lens en een voorzet-glas ?

      Weet je soms toevallig welke merken voorzet-spulletjes je op de uzi kan schroeven ?

      Comment


      • #4
        Die Tcon17 verandert niets aan het aantal keer zoomen... Die TC zorgt ervoor dat de brandpuntsafstand van je lens met factor 1.7 vergroot (dus zowel aan de wide-anglekant als aan de telekant)...

        Met een macrolensje kun je ook weer wat verder van je onderwerp gaan zitten om te fotograferen. Je zult toch een vergroting krijgen. Met mijn 602 moest ik ongeveer zo rekenen: iets minder dan 1 meter focusafstand delen door de som van de close-upfilters gebruikt (+1, +2, +4 en je kunt ze combineren). Dan krijg ik de ideale focusafstand...
        Canon 10D, glass, flashes & extra's
        Fuji S602Z & extra's
        www.CooMa.be BD0176BE

        Comment


        • #5
          Originally posted by raf
          @ Jochen :

          Die teleconvertor lijkt me ook wel wat, de uzi heeft zelf al 1Ox optische zoom aan boord, hoeveel kan je dan zoomen met de Tcon 17 er op ?
          De Tcon 17 geeft een vergroting van 1,7x dwz. je 38-380mm wordt 64,6-646mm. In de praktijk is de Tcon 17 echter alleen maar te gebruiken in de range 320-380mm (8x tot 10x), anders zit je met vignetting.


          En is er een verschil tussen een voorzet-lens en een voorzet-glas ?
          Wel, een lens heeft meerdere glaselementen. Een voorzetglas is één glas, en dus een "dunnere" extentie vooraan op je lens...

          Weet je soms toevallig welke merken voorzet-spulletjes je op de uzi kan schroeven ?


          Neen, enkel ervaring met de B300 en +1, +2, +4 voorzetglazen.
          http://www.theafricabug.com

          Comment


          • #6
            Dit is nog steeds de ultieme macro lens voor de uzi:


            Maar of dit ding nog makkelijk verkrijgbaar is is een andere vraag, ik hou de mijne alleszins

            groeten,
            wim
            Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

            Comment

            Working...
            X