Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

je eigen plamp maken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • je eigen plamp maken

    Doordat ik veel heel veel macro fotografie doe was ik op zoek naar enkele hulp middeltjes
    van een plamp had ik al gehoord totdat ik de prijs zag van deze eenvoudig zelf te maken dingen
    +- 50 € vond ik op dat moment een beetje veel geld denk de meeste onder jullie ook wel.
    Dus ging ik op zoek naar een alternatief.
    Een stevige stok met wasknijper deed het ook maar je had je beperkingen.Alles recht aan recht toe en geen bewegingsvrijheid
    Dus ging ik verder op zoek en gevonden in de dieren speciaalzaak
    De flexibele zitstokken flex voor de vogel of papegaaienkooi boden uitweg.
    Verkrijgbaar in de afmeting 1.2 en 1.6 doorsnede.
    Zelf gebruik ik die van 1.6 mm.(+-16-17 €) maar je kan er wel een stuk of 6 uit een verpakking maken

    doordat deze uit losse onderdelen bestaat kan je de plamp zo lang maken als je zelf wilt
    Verder gebruikte ik kleine lijnklemmen die in de meeste doe het zelf zaken te verkrijgen zijn.
    hier enkele foto's hoe het werkt.
    de losse onderdelen en de klemmen
    1 kleine, 1 grote klem



    je klemt er een bloemstengel of takje wat je wil fotograferen tussen
    of je fixeert je te fotograferen onderwerp als het te hard waait



    zelf gebruik ik een klein statief waarvan me door het vele gebruik de kop is afgebroken
    maar wat nog wel stabiel staat in het werkveld

    doordat de losse onderdelen draaien,kan je de plamp in elke gewenste richting draaien




    hoop dat ik jullie zo een goedkoop alternatief kan aanbieden voor veel plezier in de fotografie
    Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
    Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

  • #2
    Re: je eigen plamp maken

    Heel aanschouwelijk met de foto's en je uitleg!
    Dank u!
    BD0681BE -
    Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

    Comment


    • #3
      Re: je eigen plamp maken

      Bedankt voor tekst en uitleg!

      V.
      http://www.catchlight.be
      Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
      https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

      Comment


      • #4
        Re: je eigen plamp maken

        +1

        goed gevonden.

        Comment


        • #5
          Re: je eigen plamp maken

          Duidelijk en mooi getoond Liliane.
          mvg,
          Eddy
          Smaken verschillen

          Comment


          • #6
            Re: je eigen plamp maken

            Dank je, snuggere meid

            Comment


            • #7
              Re: je eigen plamp maken

              Super! Bedankt!
              Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

              Comment


              • #8
                Re: je eigen plamp maken

                Goed idee !
                Canon-man. Concerten en natuur.
                Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                Comment


                • #9
                  Re: je eigen plamp maken

                  Er is er eentje creatief bezig geweest, goed gedaan.

                  Comment


                  • #10
                    Re: je eigen plamp maken

                    Kijk dit zijn de pratisch tips waar wij fotografen naar op zoek zijn ;-) Thanks voor de tip.

                    Comment


                    • #11
                      Re: je eigen plamp maken

                      Geweldig, neem er een patent op, bedankt
                      Groeten
                      Efex

                      Comment


                      • #12
                        Re: je eigen plamp maken

                        Supergoed gevonden! Echter als ik de berekening maak komt dit toch ook nog op zo'n 30€, zou interessanter zijn moesten we inderdaad meerdere setjes kunnen maken uit één pakket en de kosten delen...

                        Bij welke dierenspeciaalzaak kan je die flexibel vinden?

                        Comment


                        • #13
                          Re: je eigen plamp maken

                          Goed idee.

                          Ik ben benieuwd hoelang die plastic gewrichten de nodige frictie zullen behouden. Zeker bij een regelmatig gebruiker zoals jij.
                          Hou ons op de hoogte.
                          Vriendelijke groet,

                          Jos

                          Comment


                          • #14
                            Re: je eigen plamp maken

                            Ik heb die gemaakt volgens het idee van lilybie. De Flex onderdelen gekocht in LimaFauna (Liedekerke en Lede)
                            De frictie van de gewrichtjes is wel niet sterk. Je kan er zeker geen langere mee maken dan wat zij op foto toont, anders buigt die al door onder het eigen gewicht.
                            Je hebt ook 2 erg lichte klemmetjes nodig om dezelfde reden.
                            De plastic onderdelen scheuren wanneer je ze te stevig manipuleert en wanneer je de plamp in een nogal scherpe hoek plooit, schieten de onderdelen los.

                            Voor voorzichtig gebruik wel OK.

                            Comment


                            • #15
                              Re: je eigen plamp maken

                              Oorspronkelijk geplaatst door vonkske Bekijk bericht
                              Ik heb die gemaakt volgens het idee van lilybie. De Flex onderdelen gekocht in LimaFauna (Liedekerke en Lede)
                              De frictie van de gewrichtjes is wel niet sterk. Je kan er zeker geen langere mee maken dan wat zij op foto toont, anders buigt die al door onder het eigen gewicht.
                              Je hebt ook 2 erg lichte klemmetjes nodig om dezelfde reden.
                              De plastic onderdelen scheuren wanneer je ze te stevig manipuleert en wanneer je de plamp in een nogal scherpe hoek plooit, schieten de onderdelen los.

                              Voor voorzichtig gebruik wel OK.
                              oei deze topic even uit het oog verloren.
                              ligt er aan welke je hebt gebruikt die van 1.2 of 1.6 doorsnede
                              ik gebruik die van 1.6 omdat deze het sterkste zijn
                              die van 1.2 zijn inderdaad zwakker en niet echt sterk
                              hier kan je dan ook geen meter mee overbruggen hé
                              maar als het binnen de perken van max 30 cm houdt zijn ze sterk genoeg. tuurlijk kan je deze niet in een hoek van 90° plaatsen maar dat hoeft ook niet.
                              je moet hier ook geen zware dingen op plaatsen zoals dikke takken maar dat werkt bij een dure plamp ook niet want die zijn meestal veel te lang om goed mee te kunnen werken
                              en die zwiepen alle kanten uit door de lengte.dikkere takken ondersteun in meestal door ze de grond laten te raken
                              maar vlindertjes en insecten zijn lichtebeestjes op grassprietjes en daar gebruik ik ze voor
                              en ja ik heb er meerder in gebruik omdat een soms niet genoeg is om storende elementen uit beeld te houden
                              zelf gebruik ik deze al langer dan een jaar jos, bijna twee jaar en ze werken nog even goed hoor en ik ben een veelvuldig gebruiker er van
                              Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
                              Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

                              Comment

                              Working...
                              X