Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help! Wat is het? Nieuwe camera..

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Help! Wat is het? Nieuwe camera..

    Hallo

    Ik was daar juist foto's aan het trekken en toen kwam ik thuis en zag ik deze ronde cirkel op mijn foto's, ik dacht meteen aan stof of een vlek, dus heb de voorkant van lens eens schoon gemaakt, maar nog geen verandering.. Nu heb ik die camera nog maar 2 weken.. En ik denk dat de lens er nog maar 2 a 3 keer is van geweest... Het kan wel zijn dat ik de eerste keer dat ik de lens erop stak de body naar boven hield, maar dat weet ik niet meer?

    Kan iemand zeggen wat het is? Is het een stofje op de sensor, op de lens, productiefout (mss wat drastisch) ?? Maar dit is absoluut wel niet fijn met een nieuwe camera..

    Met vriendelijke groeten







    EDIT: dit is misschien nog duidelijker
    Last edited by Noooten; 31 mei 2013, 21:52.

  • #2
    Re: Help! Wat is het? Nieuwe camera..

    Hoogst waarschijnlijk weg te werken door reiniging van de sensor. Geen drama, maar zeker geen toffe ervaring voor een "nieuw" toestel.
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • #3
      Re: Help! Wat is het? Nieuwe camera..

      Het meest normale inde digitale fotografie: stofje op de sensor. Helemaal niet erg, camera gaat er niet kapot van, gewoon eens uitblazen met een Rocketair of iets in die aard en 99% zeker dat die weg is. Indien niet kan je uw sensor nog steeds zelf met een kitje of professioneel laten kuisen

      Comment


      • #4
        Re: Help! Wat is het? Nieuwe camera..

        Oke bedankt voor de inlichting, zal daar voor kijken

        Comment


        • #5
          Re: Help! Wat is het? Nieuwe camera..

          Voor de zekerheid toch ook even een andere lens proberen (desnoods in een winkel).

          Je kan ook eerst zelf proberen de sensor te reinigen met een stukje scotch magic tape (matte plakband in groene verpakking) over een wattenstaafje (in een lange lus, niet samen-frommelen). Zachtjes deppen op de sensor (niet wrijven). Voor stofjes lukt dit perfect.

          Blazen doe ik niet. ik denk dat je meer stof in de body blaast dan eruit. Spuitbussen zijn absoluut taboe (bevatten ook solvent).
          D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

          Comment


          • #6
            Re: Help! Wat is het? Nieuwe camera..

            Ik heb de scotch tape methode geprobeerd.. Vlekjes zijn weg op gewone foto's, je ziet totaal niets meer. Het werkt dus wel..
            Maar op f 16 of hoger zie je wel een paar nieuwe vlekjes.. + 1 lijmrest.. Werkt dus ook niet..

            Wat heb ik hier uitgeleerd? Mijn stofjes zijn weg op mijn foto's die ik neem en er is rijmrest op hoger dan f 16..

            Hoe krijg ik die lijmrest eraf?
            Kunnen ze dat gewoon in de winkel als je vraagt om je sensor te reinigen?

            BTW: ik mag toch van geluk spreken dat ik verzekering tegen opzettelijke schade heb genomen bij kamera express.. Misschien zal ik het ooit nog nodig hebben.

            Comment


            • #7
              Re: Help! Wat is het? Nieuwe camera..

              Sensor reinigen hoort nu eenmaal bij een digitale camera.
              Er zijn massa's methoden om je sensor te reinigen, zoek maar eens op.

              Scotch Magic Tape is daar één van, maar ik vraag mij af hoe jij op f16 het verschil kan zien tussen lijm resten, olie of stof.
              lijmresten verwijder je best terug met tape en anders gewoon met isopropanol, verwacht niet dat je steeds in één beurt
              je sensor proper zal hebben.

              Comment

              Working...
              X