Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

overstap naar DSLR of systeemcamera?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • overstap naar DSLR of systeemcamera?

    Hallo allemaal,

    ja vele jaren met compact camera's wil ik nu toch eens iets anders proberen. Nu wil ik dus de stap maken maar met de systeemcamera's die er nu nog bij zijn gekomen weet ik het even niet meer. Momenteel een aanbieding bij mediamarkt nl voor CANON EOS 600D + EF-S 18-55mm DC III + EF 75-300mm DC III aan €597 + €30 cashback en dat lijkt me lang niet slecht. Maar waarom zou ik nu nog een DSLR kopen en niet een systeemcamera? Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. Vooral naar mensen op zoek die bv de twee hebben en dus eens kunnen vergelijken.
    Ik stel mij serieus vragen bij het compacter zijn van de systeemcamera wat mij uiteindelijk het enige verschil lijkt. Met de nodige lenzen ben je toch steeds op een grotere tas "veroordeeld". Voor compact zou je moeten blijven bij een compact camera denk ik dan.

    Dus graag eens jullie mening over DSLR of systeemcamera, en wat vinden jullie van die aanbieding?

  • #2
    Re: overstap naar DSLR of systeemcamera?

    Wat zijn je bezigheden in de wereld van de fotografie?

    Comment


    • #3
      Re: overstap naar DSLR of systeemcamera?

      Compactheid is meer dan 'in de broekzak passen'. Het verschil zit 'm ook sterk in gewicht. Bovendien zal een systeemcamera - zelfs al is die niet 'pocketable', beter in je tas/rugzak passen moest je op reis o.i.d. zijn. En kan je dus meer andere dingen meenemen.

      Zelf had ik een Nikon D90 met kleine prime lens, nu een Fuji X10. De D90 nam ik enkel mee als ik m'n kleine cameratas met nog wat spullen bij had, de X10 past in m'n jaszak en zorgt ervoor dat ik veel meer foto's neem.

      Doorgaans zal een DSLR veel beter geschikt zijn voor sportfotografie en snelle actie. Ligt je focus daar niet, dan zal je op beeldkwaliteit zeker even goed zitten met een systeemcamera van Sony, Fujifilm, Samsung, Olympus/Panasonic en Nikon.

      Dus: bekijk even wat je doel is, bepaal je budget, kijk naar de beschikbare lenzen voor elk van de platformen en bedenk je of je bereid bent een grotere camera steeds mee te zeulen. Beiden (DSLR en systeemcamera) zijn super, maar in de sub-1000 euro-regio vind ik persoonlijk de meerwaarde van DSLR minder groot.

      Comment


      • #4
        Re: overstap naar DSLR of systeemcamera?

        ik zal vooral landschappen en de hond fotograferen. Waar ik mij vooral aan stoor bij de compactcamera's is de reactietijd,

        Comment


        • #5
          Re: overstap naar DSLR of systeemcamera?

          Bij een compactje is dat inderdaad zo. Maar dat heeft niets te maken met de huidige systeemcamera's hoor Die hebben geen exorbitante 'shutter lag' meer.

          Comment


          • #6
            Re: overstap naar DSLR of systeemcamera?

            Hond wil zeggen dat je in continuautofocus zal fotograferen, en laat dat net 1 van de grootste problemen zijn bij systeemcamera's (behalve Nikon 1, deze doet het hier zeer goed).
            Maar de meeste instappers zijn ook geen hoogvliegers qua autofocus, maar zijn beter geschikt dan een systeemcamera.Voor landschappen hall je wel betere kwaliteit uit een grotere sensor, mits je ook bijpassend glas en statief koopt.

            Naar mijn ervaring is een Nikon 1 enorm veel kwaliteit voor weinig geld, met zeer goede autofocus en zeer mooie look en feel van de foto's. Ook zeer snel (5-60 foto's per seconde in volledige kwaliteit en ook een slow-motion videomodus). Deze zijn ook zeer leuk in omgang. Ik heb een V1 naast mijn D800e en soms zie ik werkelijk geen verschil tussen beide op een 2560x1440 monitor. Dus als je weet dat internerafbeeldingen meestal slechts 900x*** zijn...

            Als je een segment hoger wil, is een olympus OM-D een uitgebreider systeem, met ook nog redelijk goede autofocus. Of een Fuji XE-1, maar dit is waarschijnlijk buiten budget.

            Een dslr is een nog completer systeem met meer mogelijkheden tot uitbreiding, maar de vraag is: heb je dir nodig?

            Comment


            • #7
              Re: overstap naar DSLR of systeemcamera?

              Volledig eens met bovenstaande.
              Heb je een beperkt budget (1000€), ga dan voor de betere compacts tenzij je echt bepaalde eigenschappen van een DSLR nodig hebt:
              - scherptediepte
              - nachtfotografie (minder ruis bij dezelfde iso)
              - zeer scherpe beelden (dslr + prime)
              Een compact zal later ook nog altijd van pas komen als je toch beslist een dslr te kopen.
              Bij aanschaf van een compact moet je zeker ook letten op het zoom-bereik (hoeveel groothoek/tele). Als je daar je ding niet vindt, is een dslr misschien toch beter. Anderzijds ben je voor groot telebereik (>=400mm) heel wat goedkoper af bij een compact. Het kwaliteitsverschil is dan wel zichtbaar, maar dat verschil verkleint als je niet groter dan een beeldscherm of 20x30 afdruk gaat.

              P.S. Het doet me plezier dat er toch nog eens iemand zich de vraag steld of een dslr echt nodig is. Het is een beetje een hype geworden (om er een in de kast te leggen). Het is nogal gezegd, de beste camera is diegene die je bij hebt (zonder kan je geen foto's maken).
              D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

              Comment


              • #8
                Re: overstap naar DSLR of systeemcamera?

                Een andere vraag, met waarschijnlijk veel reacties, is of je voor de betere (top) compacts of voor een systeem-camera (verwisselbare lensen) moet gaan.
                Over een systeem-camera kan je zowel zeggen dat deze het beste van twee werelden heeft als dat deze de beperkingen van twee werelden heeft. M.a.w. de beoordeling is zeer subjectief en persoonlijk. Ik ben er geen voorstander van.
                Last edited by cojon; 1 juni 2013, 10:58.
                D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                Comment


                • #9
                  Re: overstap naar DSLR of systeemcamera?

                  Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
                  - scherptediepte
                  - nachtfotografie (minder ruis bij dezelfde iso)
                  - zeer scherpe beelden (dslr + prime)
                  en systeem camera's met even grote sensoren hebben deze eigenschappen niet????????
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: overstap naar DSLR of systeemcamera?

                    DSLR heb je niet meer nodig, tenzij je full-frame wil gaan en dan nog.

                    met de betere systeemcamera's heb je 3 toestellen in een

                    -kun het gebruiken als compact als je pancake of powerzoom lenzen gebruikt
                    -kunt het gebruiken als systeemcamera
                    -kunt het gebruiken als DSLR met zeer snelle AF mits adapter en DSLR lenzen. (enkel sony NEX systeem heeft adapter voor snelle AF)
                    Zijn ook adapters beschikbaar om DSLR lenzen te gebruiken op systeemcamera met quasi zelfde eigenschappen als op FF DSLR (zelfde beelduitsnede en 1 stop winst in de hoge ISO)

                    Met systeemcamera's welke ook over PDAF focus systeem beschikken kun je doorgaans een bewegend onderwerp volgen (tracken)
                    Zou ook enkel toestel kopen met focus peaking
                    Heel handig is dat je een opklapbaar LCD scherm hebt, toestellen met vast LCD zou ik afblijven.
                    Verder is een goede zoeker (EVF) met zo een groot mogelijke resolutie ook niet onbelangrijk.

                    Voor video zou ik gaan voor full HD en liefst met hoge frame rate (1080p 50), en voor video is focus peaking ook zeer handig.

                    Comment


                    • #11
                      Re: overstap naar DSLR of systeemcamera?

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      en systeem camera's met even grote sensoren hebben deze eigenschappen niet????????
                      Ik had het dan ook over de betere compacts !!! Maar als je systeem camera's daar ook onder plaatst, waar kan ik dan een systeemcamera vinden met een 12mm groothoek, een f1.4 bij 50mm, f2.8 bij 200mm, een 300mm lens ????????

                      Als systeem camera's met grote sensoren dit ook hebben, welke zijn dan nog de nadelen van die systeem cameras ???????
                      M.a.w. als je hun prijs, afmetingen en gewicht bekijkt (body en lens) waarom zou je dan geen dslr kopen???????

                      P.S. Los daarvan heb ik (m.a.w. persoonlijk) een afkeer van electronische zoekers en van de beperkte zichtbaarheid van een lcd scherm in de zon (ondanks dat het al veel gebeterd is).
                      Last edited by cojon; 1 juni 2013, 16:24.
                      D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                      Comment


                      • #12
                        Re: overstap naar DSLR of systeemcamera?

                        Voor b.v. M43 in Full frame EQ heb je Pana 7-14 (14-28) groothoek, de 25 1.4 (50MM), Pana 35-100 2.8 (70-200), Oly 75-300 en Pana 100-300.
                        Snellere telelenzen zitten idd nog niet in het gamma.
                        Evf's kunnen handig zijn en zullen waarschijnlijk nog verbeteren zodat het verschil nihil is en er dan ook nog maar weinig reden zal bestaan om voor een OVF te kiezen.
                        Het grote probleem bij Evf's bij velen is dat dit te Digitaal aanvoelt voor velen. En dat begrijp ik best.
                        Misschien kan dit raar klinken ... maar we willen een digitale zoeker die analoog aanvoelt zoals een CRT (mini)monitor (tv) maar dan met hogere resolutie.
                        Ik ben benieuwd hoe de Oly VF4 gaat overkomen en ook de nieuwe Sony's zal een verbetering zijn (althans wat resolutie betreft)
                        Maar los daarvan maakt het eigenlijk weinig uit.. OVF-EVF.. i don't care anymore

                        Algemeen bekeken.. DSLR is nog altijd het meeste complete systeem .. maar voor velen zal een systeemcamera zeker volstaan en soms handiger zijn
                        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: overstap naar DSLR of systeemcamera?

                          Oorspronkelijk geplaatst door pendersx Bekijk bericht
                          Hallo allemaal,

                          ja vele jaren met compact camera's wil ik nu toch eens iets anders proberen. Nu wil ik dus de stap maken maar met de systeemcamera's die er nu nog bij zijn gekomen weet ik het even niet meer. Momenteel een aanbieding bij mediamarkt nl voor CANON EOS 600D + EF-S 18-55mm DC III + EF 75-300mm DC III aan €597 + €30 cashback en dat lijkt me lang niet slecht. Maar waarom zou ik nu nog een DSLR kopen en niet een systeemcamera? Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. Vooral naar mensen op zoek die bv de twee hebben en dus eens kunnen vergelijken.
                          Ik stel mij serieus vragen bij het compacter zijn van de systeemcamera wat mij uiteindelijk het enige verschil lijkt. Met de nodige lenzen ben je toch steeds op een grotere tas "veroordeeld". Voor compact zou je moeten blijven bij een compact camera denk ik dan.

                          Dus graag eens jullie mening over DSLR of systeemcamera, en wat vinden jullie van die aanbieding?
                          De Canon 600D is een goeie keuze.. die 18-55 is geloof ik zonde IS bij Mediamarkt en de 75-300 is niet zo'n goede lens. (beide lenzen zijn eigenlijk niet goed)
                          Een kit met 18-55 IS II en 55-250 IS is een betere keuze.
                          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                          Comment


                          • #14
                            Re: overstap naar DSLR of systeemcamera?

                            Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
                            Ik had het dan ook over de betere compacts !!! Maar als je systeem camera's daar ook onder plaatst, waar kan ik dan een systeemcamera vinden met een 12mm groothoek, een f1.4 bij 50mm, f2.8 bij 200mm, een 300mm lens ????????

                            Als systeem camera's met grote sensoren dit ook hebben, welke zijn dan nog de nadelen van die systeem cameras ???????
                            M.a.w. als je hun prijs, afmetingen en gewicht bekijkt (body en lens) waarom zou je dan geen dslr kopen???????

                            P.S. Los daarvan heb ik (m.a.w. persoonlijk) een afkeer van electronische zoekers en van de beperkte zichtbaarheid van een lcd scherm in de zon (ondanks dat het al veel gebeterd is).
                            Je hebt de Zeiss 12mm Touit lens alsook de 32mm, en de 50mm is ook op komst. Gaat zeer moeilijk zijn om gelijke kwaliteit voor DSLR te vinden, zelfs de sigma 35mm ( algemeen beschouwt als beste lens voor DSLR) moet hiervoor onderdoen.
                            Op systeemcameras kun je praktisch elke lens gebruiken, ook de vrij compacte m-lenzen (Leica, Zeiss....)

                            Goede elektronische zoeker heeft heel veel voordelen toz van optische zoeker, laat daar geen twijfel over zijn.

                            Comment


                            • #15
                              Re: overstap naar DSLR of systeemcamera?

                              Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht

                              Goede elektronische zoeker heeft heel veel voordelen toz van optische zoeker, laat daar geen twijfel over zijn.
                              Zoals?????

                              Comment

                              Working...
                              X