Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro foto's (Canon G5)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro foto's (Canon G5)

    Ik ben sinds kort in het bezit van een canon G5, maar heb problemen met het nemen van macro foto's. Volgens "Funem" kan ik macro-foto's nemen op een afstand van 5 cm. Bij mij lukt dit enkel op een afstand van 15 cm Durf ik dichter te komen met mijn lens, dan kan hij niet scherpstellen en flikkeren mijn 2 ledjes naast mijn optische zoeker. De ene keer flikkert het bovenste lichtje, de andere keer het onderste en soms alle twee. Ik ben aan het denken of er iets scheelt aan mijn macro-functie. Voor mijn macro-foto's gebruik ik een statief.
    Waar dienen die 2 ledjes naast de optische zoeker? Ik weet dat wanneer de ledjes branden je beeld onscherp is, maar wat is het verschil tussen het bovenste en het onderste ledje? (Ik kan dit nergens terugvinden in mijn gebruiksaanwijziging)

    Groetjes,
    Snapshot (beginner )

  • #2
    misschien moet je een beetje zoomen. Mijn toestel maakt optimale macrofoto's als ik tot ongeveer halfweg zoom.
    Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

    Comment


    • #3
      De minimale scherpstel afstand is op de meest "wide" stand zo'n 5 centimeter.
      Bij mij in ieder geval wel. Ik heb een G3, maar die is gelijk aan de G5 (behalve het aantal megapixels).
      Soms, bij bepaalde onderwerpen lukt het de G3/5 niet op scherp te stellen.
      Probeer een ander scherpstelpunt.
      De ledjes:
      Groen: Goede AF Lock, voldoende licht
      Groen knipperend: CF Card activiteit
      Oranje: Macro fuctie of Manual focus mode
      Oranje knipperend: AF problemen, kan niet autofucussen
      Orange aan: Flash opgeladen en zal werken bij de volgende opname
      Orange knipperend: lange sluitertijd

      Staat overigens in de handleiding....

      Brenzef

      Comment


      • #4
        Gebruik je de macro-knop wel? Die tulp? Anders lukt het niet hoor...
        En natuurlijk zorgen dat je niet zoomt, want dan klopt die 5cm inderdaad niet, dan is het 15 cm.
        Anywho, als dat niet lukt zou ik eens terug naar de winkel gaan met je toestel. Misschien is er inderdaad iets software-matig mis ofzo.
        Nikon D80
        18-200 VR
        www.circuitfotografie.be

        Comment


        • #5
          Ik heb ook een G3 en zolang je maar niet zoomt kan ik prima tot 5 cm komen...

          Comment


          • #6
            Allen van harte bedankt. Dit ga ik eens allemaal uitdokteren

            Comment


            • #7
              Nog een tip om te proberen, eerst op portret stand zetten en dan de macro knop indrukken, je zult zien dat het veel beter gaat.

              Bij macrofoto's moet je ook genoeg licht hebben en de camera mag niet bewegen, dus probeer eens een statiefje.


              Groeten Omega.

              www.digiwaart.nl

              Comment


              • #8
                Nog steeds niets Mijn G5 kan enkel scherpstellen vanaf 15 cm, kom ik dichter met mijn lens, dan knippert het oranje lichtje! Wanneer ik uitzoom dan kom ik wel aan mijn 5 cm, maar het onderwerp lijkt dan zo ver. Links onder in mijn schermpje verschijnt het icoontje dat mijn camera beweegt, maar hij staat nochtans op een statief?! Zelfs met de tip van OMEGA, in portret-stand lukt het niet.
                Zou er toch iets mis zijn mijn mijn G5? Ik denk dat ik hem toch eens ga binnen doen .
                Hierbij zou ik nog iets willen weten over het diafragma. Kun je deze ten alle tijden willekeurig instellen of is dit afhankelijk van de lichtinbreng op dat moment. Want wat mij opvalt is dat ik van tijd niet groter kan gaan dan F2.8 terwijl hij toch een diafragma van 2.0 moet kunnen halen. Mijn knop staat op de Av-functie.

                Groetjes,
                Snapshot

                Comment


                • #9
                  Ik heb dezelfde problemen met de G5 en ik denk niet dat het aan jouw toestel ligt. De G5 stelt nou eenmaal langzaam scherp en soms lukt het helemaal niet. Het lukt mij ook maar zeer zelden om goed scherp te stellen bij een macro; het zal wel voor een gedeelte aan mijn vaardigheden liggen maar ook aan het toestel.

                  p.s Wat die F2 betreft dat kan helaas niet F2.8 is het minimum

                  Patrick
                  "Canon Powershot G5 + 1Gig Microdrive"

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Snapshot
                    Nog steeds niets Mijn G5 kan enkel scherpstellen vanaf 15 cm, kom ik dichter met mijn lens, dan knippert het oranje lichtje! Wanneer ik uitzoom dan kom ik wel aan mijn 5 cm, maar het onderwerp lijkt dan zo ver. Links onder in mijn schermpje verschijnt het icoontje dat mijn camera beweegt, maar hij staat nochtans op een statief?! Zelfs met de tip van OMEGA, in portret-stand lukt het niet.
                    Zou er toch iets mis zijn mijn mijn G5? Ik denk dat ik hem toch eens ga binnen doen .
                    Hierbij zou ik nog iets willen weten over het diafragma. Kun je deze ten alle tijden willekeurig instellen of is dit afhankelijk van de lichtinbreng op dat moment. Want wat mij opvalt is dat ik van tijd niet groter kan gaan dan F2.8 terwijl hij toch een diafragma van 2.0 moet kunnen halen. Mijn knop staat op de Av-functie.

                    Groetjes,
                    Snapshot
                    Beste snapshot,

                    Toch niet meteen te hard van stapel lopen...

                    Bij de macro-functie is 5 cm (in breedhoek) het dichtste dat je kan gaan en als je het op de grens drijft, kan je wel eens problemen krijgen om scherp te stellen, te meer omdat niet alle oppervlakken zich lenen om goed te kunnen scherpstellen, zeker bij macro-opnamen. Even een ander scherpstelpunt proberen, kan hier al een oplossing bieden. Zit je in tele, dan kan je maximaal tot 15 cm gaan. Vind je het onderwerp nog altijd te ver, dan ga je je een voorzetlens moeten aanschaffen, of je hebt de verkeerde camera gekocht voor het soort foto's die je wil nemen.

                    Het icoontje voor "bewegende camera" verschijnt altijd bij sluitertijden langer dan 1/50 sec, ook al staat de camera op een statief. Het icoontje wijst erop dat je het risico loopt op bewegende foto's, niet dat de camera ook effectief beweegt.


                    Je kan je diagragma maar op F2.0 instellen als je in breedhoek zit, in tele wordt dat F3.0. Dat is volkomen normaal.

                    seppuku.

                    Comment


                    • #11
                      In het boekje van de G5 staat waar alle symbooltjes voor staan.
                      Misschien wel handig om het eens door te lezen!
                      Veel van je vragen staan erin beschreven.

                      Overigens heb je voor sterkere vergrotingen inderdaad een voorzetlensje nodig. Als je echt wilt vergroten heb je een lichtsterk 50mm lensje nodig die je omgekeerd op de G3/5 zet. Dan heb je ongeveer 25x vergroting.

                      Brenzef

                      Comment


                      • #12
                        Bedankt allemaal voor jullie kennis-doorgave, en Brenzef, ik zal inderdaad eens fatsoenlijk tijd maken om mijn boekje eens grondig door te lezen.

                        Groetjes,
                        Snapshot

                        Comment


                        • #13
                          Ik moet toegeven dat ik met de G5 deze problemen niet heb.
                          Wat je eens kan proberen :
                          -zet het toestel aan (zal nu 'opstarten' in wide modus)
                          -zet hem in P stand (doe ik effe ook om hetzelfde te hebben)
                          -eerst op macro drukken (tulpje)
                          -daarna op MF (manuele focus)
                          nu kan je met de draaiknop vooraan de minimale afstand instellen.(draai tot helemaal vanonder)
                          richt de camera op een tekst bvb en kijk op het scherm (niet in de zoeker) op welke afstand de tekst scherp is .
                          Dit zou een 5cm moeten zijn (onderwerp tot aan de lens).
                          Als je zou inzomen zal je ook merken dat de dat je de MF niet lager kan regelen dan 15 cm.

                          Hou ons op de hoogte.
                          Mvg Peter

                          Comment


                          • #14
                            Beste Peter(LITTLE),

                            Ik heb geprobeerd wat je mij hebt voorgesteld, en wat je zegt klopt! Dus, als ik me niet vergis zou er niets mis zijn met mijn toestel, maar ligt het aan mijn weinige "vakkennis" . Bedankt voor de raad!

                            Comment


                            • #15
                              Als je nu dezelfde test doet zonder MF op een 5 a 6 cm zou hij zich ook zelf moeten scherpstellen op de tekst.

                              Vakkennis is een groot woord, je moet het toestel leren kennen.
                              Elk toestel heeft voor en nadelen.
                              voor zover ik er al mee gespeeld heb (G5):
                              -Beste foto's zijn op ISO 50 zeker niet op AUTO zetten bij de ISO waarde. Enkel bij te weinig licht naar ISO 100 of hoger.
                              -De flits geeft ondanks elle instellingen bij mij veel rode ogen als er weinig licht is.
                              -bij tegenlicht en in 'harde' zon kan de flits mooie beelden geven !!
                              (probeer dit zeker eens in de schaduw bij hoogstaande zon)

                              Ach ja al doende leert men. Mag toch eerlijk zeggen dat er mooie foto's mee gemaakt kunnen worden en PS doet de rest.

                              Mvg Peter

                              Comment

                              Working...
                              X