Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop D70 ter vervanging van F80

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop D70 ter vervanging van F80

    Hey iedereen,
    Ben nieuw op deze site, maar wat ik tot hiertoe al gelezen heb, vind ik het allemaal wel toppie.
    Ben zwaar aan het overwegen om mijn toch wel erg geliefde F80 te vervangen door een digitaal excemplaar de D70.
    Ongetwijfeld zitten er tussen jullie die de overstap naar digitaal ondertussen al geruime tijd achter de rug hebben.
    Wat zijn jullie ervaringen hierin?
    KEEP THE SPIRIT HIGH AND KEEP ON CAPTURING!!!
    http://www.photopat.be

  • #2
    Hoi Paepke,

    Welkom op dit (verslavend) forum - je weet niet waar je aan begint

    Ikzelf schakelde nu meer dan een jaar geleden ook over van de analoge Nikon F80 naar de ... Fuji S2 Pro. De overstap gebeurde bijna rimpelloos omdat de Fuji S2 Pro eigenlijk dezelfde body (en bijna dezelfde werking) kent als de F80. Deze digitale camera heeft zijn kwaliteiten al lang bewezen en is één van de beste digicams die er op de markt zijn... Hij is iets duurder dan de D70, maar je kan em nu tweedehands aankopen aan zeer interessante prijzen omdat de Fuji S3 er aankomt - je moet wel eventjes uitkijken, want zoveel zijn er nu ook weer niet die hem verkopen, ie is te goed...

    Wil je voor de D70 gaan ! Ook dat zal geen problemen vormen. De body en de werking is ietsje anders en vergt misschien wat aanpassing - maar dat zal wel geen probleem vormen. Velen hebben je het probleemloos voorgedaan...
    Wat je lenzen betreft : zowel op de Fuji als op de D70 (uiteraard) kan je dezelfde lenzen blijven gebruiken...

    Het overschakelen naar digitale workflow betekent ook een leerproces in de digitale verwerking en opslag van je beelden. Maar dat is eerder een zegen dan een probleem. Het is een verademing om plots zoveel meer aanpassings- en verwerkingsmogelijkheden ter beschikking te krijgen...

    Ik zou zeker niet twijfelen... Overschakelen naar "digitaal" betekent een heropleving en een verruiming van je hobby. Zeker weten... !

    Greetz, Kariboe
    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

    Comment


    • #3
      De F80 is een prima kamera. Je kunt er prachtige foto's mee maken.
      De D70 is ook een mooie kamera, heb er ook een (en een F100). Met een D70 maak je ook mooie foto's. Als je niet al te veel foto's maakt is de investering niet redelijk, want de D70 met 18-70 lens kost toch al snel 1300 eurotjes.

      Maar wat ik het fijne vind van de D70 is het direct zien van je resultaat, het "even" proberen, want als het niet goed is gooi je de foto weg.
      Je kunt selectief foto's laten afdrukken.
      Even op het internet plaatsen is ook makkelijk, en de kwaliteit is erg goed.
      Wel is het een "echte" consumenten kamera, wat alles is van plastic.
      De F100 voelt wel even anders aan.

      Brenzef.

      Comment


      • #4
        Hey Karibo,
        Allereerst bedankt voor de reactie, wat mij op dit momment een beetje stoort aan de F80, mijn vrouw heeft zonet een HP digitaal cameraatje van €200 aangeschaft.
        Verdorie man die resultaten zijn toch wel vrij behoorlijk voor dat ding, we kunnen ook direkt beslissen welke foto's we uiteindelijk laten afdrukken of niet. Met mijn F80 is het altijd nog afwachten, of te wel tot wanneer het rolletje vol geschoten is of kontakt afdrukjes laten maken. Dat begint me een beetje te vervelen ok een tijdje geleden kenden we niet anders en ik heb me een ruime tijd verzet tegen het Digitaal foto tijdperk maar je kan er blijkbaar niet meer naast als hobbyiest.
        Zijn de resultaten met jouw Fuji zo veel beter dan met je "oude F80"?
        KEEP THE SPIRIT HIGH AND KEEP ON CAPTURING!!!
        http://www.photopat.be

        Comment


        • #5
          Hallo Paepke,
          Je resultaten en je learning-curve zullen omhoogschieten....
          Stel je fotografeert een zwaan. # weken later krijg je je afdruk in handen en je ziet inderdaad een witte zwaan op je foto.Echter zonder detail. Met een Dslr heb je dat 2 sec. later in de gaten en dus neem je ernog eentje maar dan met wat onderbelichting.
          Ander groot voordeel is dat je je eigen doka zometeen in huis hebt. En geloof me, elke foto kan op de computer worden verbeterd. Er gaat met name in het begin een hoop tijd in zitten, maar ja daar is het een hobby voor en dit forum helpt je er graag bij...
          Enige nadeel kan zijn dat je vrouw er binnen de kortste keren ook eentje wil...
          groetjes Edwin
          Mijn Foto's

          Comment


          • #6
            Jo,
            lvast bedankt voor de reactie, is het niet zo dat je digitaal op het eind van de rit goedkooper uitkomt.
            Slechte foto's laat je niet meer afdrukken of gooi je gewoon direct weg, wat toch een stuk scheelt of niet?
            Ik denk ook wel dat je sneller geneigd bent om meer te proberen en de camera terug wat meer gaat gebruiken?
            Is het echt zo een groot verschil de F80 ten op zichte van de D70 van body, voelt ie echt zo plastic achtig aan?
            KEEP THE SPIRIT HIGH AND KEEP ON CAPTURING!!!
            http://www.photopat.be

            Comment


            • #7
              Een D70 is plastic vergeleken met een F100.
              Als je een plastic kamera gewend bent is het geen probleem, want je weet niet beter.
              Een F100 kan je eens laten vallen, dan doet hij het nog.
              Van een D70 weet ik het nog niet zo zeker.
              Ook zijn de afdichtingen van de D70 minder of niet aanwezig.
              De D70 is dus gevoeliger voor regen, stof en andere zooi.
              Ik heb met een F100 door de regen, stof, mist, sneeuw gelopen bij temperaturen van -25 tot +48 graden en geen enkel probleem gehad.
              Ik ben benieuwd of mijn D70 dat ook gaat doen.

              Brenzef.

              Comment


              • #8
                Originally posted by paepke
                Hey Karibo,
                Allereerst bedankt voor de reactie, wat mij op dit momment een beetje stoort aan de F80, mijn vrouw heeft zonet een HP digitaal cameraatje van €200 aangeschaft.
                Verdorie man die resultaten zijn toch wel vrij behoorlijk voor dat ding, we kunnen ook direkt beslissen welke foto's we uiteindelijk laten afdrukken of niet. Met mijn F80 is het altijd nog afwachten, of te wel tot wanneer het rolletje vol geschoten is of kontakt afdrukjes laten maken. Dat begint me een beetje te vervelen ok een tijdje geleden kenden we niet anders en ik heb me een ruime tijd verzet tegen het Digitaal foto tijdperk maar je kan er blijkbaar niet meer naast als hobbyiest.
                Zijn de resultaten met jouw Fuji zo veel beter dan met je "oude F80"?
                De resultaten zijn in die mate beter dat ik veel sneller besef wanneer ik verkeerd bezig ben en dat de nabewerking veel sneller en beter kan. En wat vooral een verademing is : geen film- en ontwikkelkosten meer, niet meer wachten en niet meer inscannen.

                De Fuji S2 Pro 'voelt' zeer professioneel aan. Het toestel is zwaar en zeer goed uitgebalanceerd. Zeer goede JPG-processing en uitermate intuïtieve en efficiënte bediening. Nadelen : belachelijke software (niet belangrijk voor mij) en het gekende verhaal van de extra batterijen.

                Greetz, Kariboe
                * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                Comment


                • #9
                  hou de D70 gewoon es vast en je kan zelf oordelen of ie goed aanvoelt

                  laat ons er weer geen ellenlange 'plastiek-metaal'-topic van maken

                  ben er zelf zeer tevreden over
                  Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                  Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                  Comment


                  • #10
                    Ik heb zelf een F100 en een D70 en denk dat je deze 2 toestellen niet met elkaar moet vergelijken. De F100 is een professionele body en is dus ook beter bestand tegen misbruik. De D70 is een consumentenbody en dus gebouwd voor normaal gebruik. Overigens zijn de mogelijkheden van de D70 wel "semi-prof" te noemen. Heb voor de F100 ook een F80 gehad, mooie camera, qua "gevoel" van in de hand houden vind ik dit persoonlijk redelijk overeenkomstig met de D70.

                    In ieder geval héél véél succes met je aankoop en geniet ervan. Wees voorbereid op een nieuwe manier van fotograferen en in het begin vond ik het nog wel eens tegenvallen, waarbij ik het gevoel kreeg of ik ineens niet meer kon fotograferen. Gewoon vol blijven houden!
                    Nikon D200 + grip /AF-d 50 mm 1:1.8/AF-S DX 18-70mm 1:3.5-4.5G/Tokina ATX-PRO: 28-80 mm 1:2.8/Tokina AT-X Pro 80-200mm 1:2.8/Tokina 20-35mm 1:3.5-4.5/Nikon Speedlight SB-800/PS 7.0 & PS Elements 2.0/NC 4.1.0/LEE ND graduated filterset/RAW

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by brenzef
                      Een D70 is plastic vergeleken met een F100.
                      De F100 (een film-SLR) kost MEER dan de D70 (een digitale SLR). Dat zegt ook wel genoeg denk ik. Ze zijn gewoon niet te vergelijken.

                      Henk

                      Comment

                      Working...
                      X