Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe catalogeren jullie je foto's?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe catalogeren jullie je foto's?

    Ik gebruik al langer Lightroom,omdat ik het een goed programma vind.
    Nu krijg ik wel echt veel foto's in mijn bibliotheek en ben bezig met wat grote kuis.
    Nu vroeg ik mij af hoe jullie je foto's opdelen.
    Vb:Houden jullie je foto's op plaatsnaam of vb op onderwerp(dieren)
    Ik zoek een goede oplossing.
    De foto's die bewerkt zijn hou ij bij op een externe harde schijf en ook de orginele.
    Maar ik twijfel dus onder welke "titel" ik ze best bewaar.

    mvg
    Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
    schitterende maltwhisky op de kast

  • #2
    Re: Hoe cattalogeren jullie je foto's?

    Ik denk dat wat jou het meest logisch lijkt, voor jou ook het beste is.
    Geef ik even mee wat voor mij beste werkt:
    - directories per jaartal
    - in die directories opnieuw een directorie per shoot
    - fotos exports na bewerking krijgen een goed omschrijvende titel zodat ik er later op kan zoeken maar altijd startend met de datum achterstevoor (omdat dat goed sorteerd)
    - de RAW fotos gaan in een directorie "raw" en behou ik gewoon de nummering van mijn fototoestel.

    Een shoot met jou als model in het sterrenbos vandaag zou dan bv er zo kunnen uitzien:
    /2013/maltje/20130529 maltje sterrenbos 001.jpg
    ...

    Ik hou er dan nog eens een RAW directorie op na waar ik alleen de beste fotos van bijhou zoals al gezegd, de rest gaat de vuilbak in.
    Maar alle exports (na bewerking) hou ik wel bij in jpg formaat zoals daarnet omschreven.


    Heel de boel van huidig werkjaar hou ik bij op een locale Hd, af en toe dump ik heel de boel als backup op een server, en die server wordt op zijn beurt gebackupt door een ander server.

    Los van dit hou ik er ook nog een ander strategie op na....
    Eerst zet ik alle raw fotos op Hd en bewerk die
    Die exporteer ik dan naar jpgs voor de klant.
    Zo hou ik alles bij mocht de klant eens een groot formaat willen afdrukken of zo.
    Maar na een paar maand ga ik eens opnieuw door die raw fotos en delete ik alles wat ik zelf minder vind.
    Ik behoud wel alles in jpg formaat.
    Zo spaar ik een beetje op schijfruimte ;-)

    Comment


    • #3
      Re: Hoe cattalogeren jullie je foto's?

      bij mij op naam locatie.
      dus waar de opname gemaakt zijn.
      los van het onderwerp.
      bv:
      De Rijp: mensen/gebouwen of wolken genomen in De Rijp staan onder De Rijp.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Hoe cattalogeren jullie je foto's?

        Ik ga niet vertellen hoe ik de mappen verdeel of welke naam/nummer aan de foto's toewijs. Iedereen heeft zijn eige methode en dat is goed. Het belangrijk(st) is de foto's terug te vinden. Daarvoor geef ik an alle foto's trefwoorden (zoals plaatstnaam, onderwerp...) Dat eist een zekere discipline, maar zo kan je achteraf altijd de foto's terugvinden via filter en/of smart collections (slimme collecties). Ik geef ook een label (kleur) aan de foto's die ontwikkeld zijn. LR is heel krachtig.

        Comment


        • #5
          Re: Hoe cattalogeren jullie je foto's?

          Oorspronkelijk geplaatst door GTrotter Bekijk bericht
          Ik ga niet vertellen hoe ik de mappen verdeel of welke naam/nummer aan de foto's toewijs.....
          toch bedankt hoor.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Hoe catalogeren jullie je foto's?

            Oorspronkelijk geplaatst door maltje1962 Bekijk bericht
            Ik gebruik al langer Lightroom,omdat ik het een goed programma vind.
            Nu krijg ik wel echt veel foto's in mijn bibliotheek en ben bezig met wat grote kuis.
            Nu vroeg ik mij af hoe jullie je foto's opdelen.
            Vb:Houden jullie je foto's op plaatsnaam of vb op onderwerp(dieren)
            Ik zoek een goede oplossing.
            De foto's die bewerkt zijn hou ij bij op een externe harde schijf en ook de orginele.
            Maar ik twijfel dus onder welke "titel" ik ze best bewaar.

            mvg
            Ik gebruik eveneens zoals Xafke een jaartal en datumindeling maar toch iets anders voorgesteld.

            Van alles heb ik geprobeerd tot iemand me deze indeling voorstelde...en ik ben ermee tevreden.

            Ik heb onder mijn map "Afbeeldingen" een hoofdmap staan met de naam "Lightroom Foto".
            Onder deze map gebruik ik mappen per jaartal met daaronder submappen op datum en een korte omschrijving.
            Per jaartal gebruik ik tevens een "Allerlei" map met afbeeldingen die niet echt tot subgroep behoren of waarvan ik maar 1 afbeelding heb, enz...

            Als scheidingsteken gebruik ik het pipe symbool wat voor mij een duidelijke scheiding weergeeft tussen datum en omschrijving.
            Op mijn mac systeem heb ik door gebruik van dit symbool nog geen hinder ondervonden.


            Bv.

            ....
            .... 2010
            .................... 2010 | Allerlei
            ........... 2011-02-19 | Noordzee
            ...
            .... 2011
            .................... 2011 | Allerlei
            ........... 2011-02-19 | Vakantie Curacao
            ........... 2011-07-12 | Amsterdam
            ...
            .... 2012
            .................... 2013 | Allerlei
            ........... 2012-04-24 | Haven Antwerpen
            ............2011-10-18 | Kelby - World Wide Photowalk
            ...
            .... 2013
            .................... 2013 | Allerlei
            ........... 2013-05-25 | Dierentuin
            ........... 2013-05-28 | Shoot Anna
            ........... 2013-05-30 | Verjaardag Dirk
            ...

            Mijn bestanden zelf zijn RAW en worden tijdens het importeren hernoemt naar initiaal_Datum_framenumber.
            Zo blijven mijn afbeeldingen netjes in de volgorde staan zoals ik ze genomen heb.
            Omdat in Lightroom al je aanpassingen in een database staan is het niet nodig om met meerdere bestanden van dezelfde afbeelding te maken. Enkel soms een Tif na het gebruik van Photoshop maar dan is het enkel de extensie die anders is.

            bv.:
            ...
            BDI_20130514_4583.nef
            BDI_20130514_4584.nef
            BDI_20130514_4585.nef
            ...

            De bestandsnaam zelf zegt niet veel over de shoot zelf maar dat vind ik minder belangrijk want tenslotte gebruik ik Lightroom... :-)
            In Lightroom zelf probeer ik mijn afbeeldingen zoveel mogelijk gericht te "taggen" en maak ik gebruik van collecties waardoor ik een afbeelding in no-time heb gevonden...

            Zoals al eerder gezegd is dit persoonlijk maar voor mij werkt deze methode wel...

            groeten.
            Last edited by Bennyd; 31 mei 2013, 11:58.
            Many amateur photographers spend more time putting elaborate watermarks on their images than they do making images worth stealing....

            Comment


            • #7
              Re: Hoe catalogeren jullie je foto's?

              Mapstructuur ziet er zo uit...


              Jaar

              Onderwerp (vergelijkbaar met de fotohoeken hier: Landschap, luchtvaart, jeugdbeweging, reizen, ...)

              Plaats of type (bv. Bloesem Haspengouw, Winter, Basisbezoek Kleine Brogel, Airshow koksijde, Kamp Lanaken, Startactiviteit, Vakantie Lascaux

              Map met RAW's / Map Bewerkt.


              Als het jaar door is gaat de jaar map van mijn laptop af en blijft ze bewaard op 2 externe schijven.

              Een datum toevoegen vind ik overbodig aangezien je deze bij "details" kan terugvinden (sorteren op).


              Als ik iets niet vind dan geef ik bij zoeken ".jpg of .jpeg" in sorteer dan op datum...
              Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
              Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

              Comment


              • #8
                Re: Hoe catalogeren jullie je foto's?

                Ik heb ongeveer alles geprobeerd : op datum, op locatie, op onderwerp, verschillende programma's en albums uitgeprobeerd.
                Opgeslagen op externe harde schijven,...
                Nu hanteer ik nog één systeem : driekwart van de foto's die ik tijdens een uitstap neem, verwijder ik voor ik thuis ben.
                Van het kwart dat nog overschiet gooi ik 's anderdaags nog de helft overboord.
                De enkele die overschieten bekijk ik na een paar dagen nog eens, en soms mogen die blijven
                fotosite

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe catalogeren jullie je foto's?

                  bij mij gaat het per jaar een grote dir, en daar per datum gevolgd door een keywoord een subdir. Alles blijft op één schijf maar er is bij het importeren altijd een copy op een externe schijf en een backup wekelijks ook op een externe.
                  Ik gebruik wel telkens per jaar een nieuwe catalogus zodat het een beetje overzichtelijk blijft.
                  Albums
                  Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe catalogeren jullie je foto's?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                    Ik gebruik wel telkens per jaar een nieuwe catalogus zodat het een beetje overzichtelijk blijft.
                    Dus als jij zoekt op trefwoord of whatever...dan heb je nooit geen resultaten van de voorbije jaren?
                    Is dat nu net niet wat LR zo krachtig maakt?
                    Many amateur photographers spend more time putting elaborate watermarks on their images than they do making images worth stealing....

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe catalogeren jullie je foto's?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                      Ik gebruik wel telkens per jaar een nieuwe catalogus zodat het een beetje overzichtelijk blijft.
                      Volgens lijkt het overzichtelijker, maar is het dat niet, want waar is nu het overzicht van alle foto's van Pietje? Je hebt in 3 van de 10 jaren foto's van hem gemaakt en als alles in één catalogus staat, heb je zo alle foto's te pakken.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe catalogeren jullie je foto's?

                        daar heb je inderdaad een argument maar dan wordt de catalogus wel heel groot en zwaar.
                        Ik zou natuurlijk ook een nieuwe catalogus kunnen aanmaken en alle catalogussen naar daar exporteren voor zoekoperaties.
                        Albums
                        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe catalogeren jullie je foto's?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                          daar heb je inderdaad een argument maar dan wordt de catalogus wel heel groot en zwaar.
                          En wat is daar het probleem van? Je hoeft hem toch niet te dragen....
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoe cattalogeren jullie je foto's?

                            Oorspronkelijk geplaatst door GTrotter Bekijk bericht
                            Ik ga niet vertellen hoe ik de mappen verdeel of welke naam/nummer aan de foto's toewijs.
                            Ga ik ook niet doen.
                            Iedereen heeft zo zijn manier hoe hij het 't liefste heeft, en ik vind het nogal te persoonlijk om dit zo op internet rond te strooien.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoe cattalogeren jullie je foto's?

                              Of toch... dan toch maar voor heel even...

                              Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                              Ik denk dat wat jou het meest logisch lijkt, voor jou ook het beste is.
                              Geef ik even mee wat voor mij beste werkt:
                              - directories per jaartal
                              - in die directories opnieuw een directorie per shoot
                              Zo doe ik het ook, per jaar, en dan per maand of per thema/shoot, ik geef de folder dan een benaming, maar wel chronologisch.
                              Vb:
                              /2012/022 kerstperiode
                              /2013/001 januari
                              /2013/002 aan zee
                              /2013/003 urbexweekend x
                              /2013/004 februari
                              ...

                              Ik ben ook niet zinnens om NU nog een catalogus te beginnen, of alle foto's te gaan labelen, van de afgelopen 15 jaar
                              Ik vind het wel gauw terug, al duurt het wat om te zoeken en intussen haal je al scrollend weer herinneringen boven van andere foto's waar je niet naar op zoek was.

                              Comment

                              Working...
                              X