Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tc-20E

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • tc-20E

    Hallo,
    Kan iemand mij vertellen of ik een tc-20E ii kan combineren met een Nikon D3200 met Nikor DX 55-200 1:4-5.6 ED VR?

    ik vind op internet tegenstrijdige berichten hierover. Zelfs de lens zou beschadigd kunnen raken!

  • #2
    Re: tc-20E

    Je hebt al zeker geen autofocus en weet zeker dat de beedkwaliteit zeer slecht zal zijn.
    Mocht het al kunnen, zal je er niet veel aan hebben.

    Comment


    • #3
      Re: tc-20E

      Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
      Je hebt al zeker geen autofocus en weet zeker dat de beedkwaliteit zeer slecht zal zijn.
      Mocht het al kunnen, zal je er niet veel aan hebben.
      Ik volg.

      Zelfs een TC 1.4 gaat voor de werking van AF echt op 't randje zijn en ook wat beeldkwaliteit betreft niet super. Een TC vergroot de fouten van een lens. Je hebt dus al een goeie lens (en TC) nodig om nog een goed resultaat over te houden. Kitlenzen voldoen hier niet meer. Met een beetje op te leggen op de prijs van een goeie TC1.4 heb je al een 70-300 (en kan je de 55-200 verkopen).
      D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

      Comment


      • #4
        Re: tc-20E

        De Nikon teleconverters zijn bedoeld voor de lichtsterke vaste brandpunt tele-objectieven. Niet voor een DX zoom. Op een FX zoom kan het veelal weer wel, raadpleeg daarvoor de handleiding.

        Converters

        Met andere merken kan het soms wel. uitproberen in de winkel.
        Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

        Comment


        • #5
          Re: tc-20E

          Oorspronkelijk geplaatst door Loek Janssen Bekijk bericht
          Hallo,
          Kan iemand mij vertellen of ik een tc-20E ii kan combineren met een Nikon D3200 met Nikor DX 55-200 1:4-5.6 ED VR?

          ik vind op internet tegenstrijdige berichten hierover. Zelfs de lens zou beschadigd kunnen raken!
          Niet doen mechanisch zal deze niet passen, met mogelijke glasschade tot gevolg.

          Comment


          • #6
            Re: tc-20E

            http://http://www.nikonsupport.eu/europe/Manuals/DrdIaQvRZv/TC_converter_compatibility-EN_01.pdf

            "Glasschade" iets concreter gemaakt: de TC's van Nikon zijn zo gemaakt dat het glaselement dat tegenaan je lens vastgemaakt wordt vaak in realiteit IN je lens gaat. De schroefdraad zit dus een beetje achter het eerste glas. Bij de meeste nikonlenzen zit het laatste glaselement (dus dichts bij je camera) vaak quasi gelijk met de schroefdraad in een of andere zoomconditie. Daardoor zouden het glas van je TC en het glas van je zoomlens botsen.

            Vandaar: de gebruiksaanwijzing van de TCs en bovenstaande compabiliteitstabel zijn heilig. Laat je niets wijsmaken. Enkel de technische info is correct. Volg de link hierboven en dan weet je het. Bij Canon is het anders. Voor zover ik weet passen hun TCs op quasi alles,maar dan werkt het daarom nog niet.

            Groetjes,

            Riho
            Last edited by Riho; 9 juni 2013, 07:42.
            Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
            Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

            Comment


            • #7
              Re: tc-20E

              Oorspronkelijk geplaatst door Riho Bekijk bericht
              http://http://www.nikonsupport.eu/europe/Manuals/DrdIaQvRZv/TC_converter_compatibility-EN_01.pdf

              "Glasschade" iets concreter gemaakt: de TC's van Nikon zijn zo gemaakt dat het glaselement dat tegenaan je lens vastgemaakt wordt vaak in realiteit IN je lens gaat. De schroefdraad zit dus een beetje achter het eerste glas. Bij de meeste nikonlenzen zit het laatste glaselement (dus dichts bij je camera) vaak quasi gelijk met de schroefdraad in een of andere zoomconditie. Daardoor zouden het glas van je TC en het glas van je zoomlens botsen.

              Vandaar: de gebruiksaanwijzing van de TCs en bovenstaande compabiliteitstabel zijn heilig. Laat je niets wijsmaken. Enkel de technische info is correct. Volg de link hierboven en dan weet je het. Bij Canon is het anders. Voor zover ik weet passen hun TCs op quasi alles,maar dan werkt het daarom nog niet.

              Groetjes,

              Riho
              Bij Canon passen de TC's niet op quasi alles, geen idee waar je dat van haalt Als ik mij niet vergis passen ze op alle primes vanaf 135mm en hoger, de 70-200 en 100-400 zoomlenzen. De teleconverter gaat ook gedeeltelijk in de lens. Bij Sigma is het gelijkaardig. Van beide merken staat er ook een dergelijk lijstje op het internet. Kenko teleconverters passen echter op quasi alle lenzen, zo past mijn Kenko Pro 300 1.4 DG teleconverter bijvoorbeeld op de Sigma 10-20, Canon 50mm f/1.8 en Sigma 120-300.
              Naast het feit van fysiek niet passen, verlies je ook AF, deze werkt maar tot f/5.6 (trukjes uitgesloten van afplakken van lenscontacten of het gebruik van een Kenko DGX converter) bij jouw body en tot f/8 met D7100, D800(E) en D4 bij Nikon. Met een 2x converter op een f/5.6 lens (op 200mm) zal je geen AF meer hebben, dan krijg je namelijk f/11. Ook je zoeker zal erg donker zijn en de beeldkwaliteit belabberd. Indien je 400mm wilt, koop dus een lens die tot 400mm gaat of een 300mm prime met 1.4 teleconverter.
              70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

              Comment


              • #8
                Re: tc-20E

                Oorspronkelijk geplaatst door Loek Janssen Bekijk bericht
                Hallo,
                Kan iemand mij vertellen of ik een tc-20E ii kan combineren met een Nikon D3200 met Nikor DX 55-200 1:4-5.6 ED VR?

                ik vind op internet tegenstrijdige berichten hierover. Zelfs de lens zou beschadigd kunnen raken!

                Ik heb de tc-20eEii geruild met een TC -200 2x . Deze past ( de tc-20Eii niet ) op een Nikkor H 1:4,5 f= 300 mm.

                Uiteraard alles handmatig instellen, kwaliteit is m.i. heel behoorlijk.

                Conclusie is in ieder geval : eerst uitproberen of het past/ werkt!! ( Zie advies Hans Braakhuis)

                Loek

                Comment

                Working...
                X