Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's laten afdrukken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's laten afdrukken

    Beste

    Ik zou graag foto's laten afdrukken bij de lokale fotoboer op A3 formaat.

    ik vroeg mij enkel af, ik heb een paar foto's die ik wat gecropt hebt, als ik deze dan laat afdrukken, gaat deze dan zo vervormd en of uitgerekt zijn of niet?

    hier 2 voorbeeld foto's:





    Alvast bedankt voor de reacties
    Canon EOS 550D // 15-85mm IS

  • #2
    Re: Foto's laten afdrukken

    Alles hangt af van de afdrukcentrale waar je laat drukken.
    Somigen hebben "rekbare" formaten of ranges waarin je kan werken.
    Bv een normale 10x15 kunnen ze de 10 niet aanpassen omdat het papier op rol van 10cm komt maar de lengte van de foto laten ze bv bij pixum gaan tot 18 of 19cm dacht ik. Maar ze kunnen ook vierkante crops afdrukken (ze smijden die dan op 10cm en je krijgd een 10x10 in de bus).
    Je foto wordt dus niet vervormd of uitgerokken in dat geval.
    Andere fotolabs nemen de kleinste maat en snijden het buitenvallende deel van het normaal formaat gewoon brutaal af, je landschap zou dus in dat geval links en rechts een stuk kunnen missen. (photobox.be werkt zo bv)
    Nog ander labs brengen white-space in. Ze schalen je foto zo dat hij wel op standaard afmeting komt maar in het geval van je landschap zal je boven en onder een witte rand bijgeleverd krijgen.

    Met ander woorden, best eens kijken op hun site of ze er niets over vermelden en indien niet, stuur ze een email en vraag het hun gewoon hoe ze in dergelijk geval afhandelen want de ene centrale is de andere niet. Zeker op grote formaten denk ik dat ze redelijk vast zitten aan vaste afmetingen voor hun canvas.

    Comment


    • #3
      Re: Foto's laten afdrukken

      Beste

      Alvast bedankt voor uw reactie. ik heb inderdaad zo al eens foto's in de bus gekregen van rallyfoto's, daarmee nooit meer opsturen

      ik zou naar een fotograaf in de buurt gaan die heel lang geleden nog eens foto's afgedrukt heeft op klein formaat.
      Ik zou naar hem gaan met een USB Stick...

      maar nu ik op groter formaat "a3" zou willen wou ik hier toch eens horen want ik zie het liefst zo "rechthoekig" formaat voor in een "normaal" kader (heb heleboel dezelfde voor mijn eigen foto's) te stoppen.
      maar mijn laatste foto is meer vierkanter, en daarmee ben ik bang dat deze serieus zal vervormd worden.

      wou dus hier eerst even horen voor ik langs ga bij de fotowinkel.

      thx voor reacties.

      Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
      Alles hangt af van de afdrukcentrale waar je laat drukken.
      Somigen hebben "rekbare" formaten of ranges waarin je kan werken.
      Bv een normale 10x15 kunnen ze de 10 niet aanpassen omdat het papier op rol van 10cm komt maar de lengte van de foto laten ze bv bij pixum gaan tot 18 of 19cm dacht ik. Maar ze kunnen ook vierkante crops afdrukken (ze smijden die dan op 10cm en je krijgd een 10x10 in de bus).
      Je foto wordt dus niet vervormd of uitgerokken in dat geval.
      Andere fotolabs nemen de kleinste maat en snijden het buitenvallende deel van het normaal formaat gewoon brutaal af, je landschap zou dus in dat geval links en rechts een stuk kunnen missen. (photobox.be werkt zo bv)
      Nog ander labs brengen white-space in. Ze schalen je foto zo dat hij wel op standaard afmeting komt maar in het geval van je landschap zal je boven en onder een witte rand bijgeleverd krijgen.

      Met ander woorden, best eens kijken op hun site of ze er niets over vermelden en indien niet, stuur ze een email en vraag het hun gewoon hoe ze in dergelijk geval afhandelen want de ene centrale is de andere niet. Zeker op grote formaten denk ik dat ze redelijk vast zitten aan vaste afmetingen voor hun canvas.
      Canon EOS 550D // 15-85mm IS

      Comment


      • #4
        Re: Foto's laten afdrukken

        Als je er een zwarte rand rond wil, hou er dan ook rekening mee dat er van de foto's altijd een stukje wegvalt aan de randen.
        Bij Pixum staat er duidelijk op de website dat je best geen tekst of belangrijke onderwerpen vlak tegen de kant zet, want dat die dan worden afgesneden.
        De foto wordt dus iets uitvergroot ten opzichte van het papierformaat.

        Als je wil dat deze foto's in een standaardkader passen, dan moet je de randen van de foto een standaard beeldverhouding geven.
        Voor een 40 x 50 cm kader moet je dus het zwarte kader aanpassen naar een 4:5 beeldverhouding (bijvoorbeeld 4000 x 5000 pixels.
        Op die manier krijg je een foto toegestuurd die meteen past in een 40 x 50 cm kader (gewoonlijk moet je er dan nog een paar mm afsnijden want de foto's zijn iets groter).
        Als je die foto dan op een fotokarton kleeft, dan kan die zo in het kader.

        Dit is een voorbeeld van een foto die aangepast is voor een 40 x 30 cm kader:

        Maar je kan natuurlijk de randen maken zoals je zelf wil, zolang de beeldverhouding maar overeenkomt met die van de kaders.
        Als je die randen wit maakt, dan wordt de foto ook afgedrukt met die witte rand.

        Pixum snijdt normaalgezien geen stuk van de foto's (buiten die paar mm die er standaard af gaan bij elke foto), als je een panoramafoto bestelt op het "40 cm formmaat", dan krijg je een 40 x 60 cm afdruk waarbij er boven en onderaan een witte rand zit.
        Als je die witte randen er af snijdt, dan hou je de panoramafoto over (je kan ook kiezen voor panoramaformaten, maar die zijn duurder).
        De foto's worden dus nooit vervormd (voor zover ik er daar al heb besteld is dat toch nog nooit gebeurd).
        Als je bij Pixum een vierkante foto laat afdrukken, dan krijg je die ook zo thuis gestuurd.
        Voor een 40 x 40 cm afdruk kies je dan het 40 cm formaat, wil je een 30 x 30 cm, dan kies je het 30 cm formaat.
        Ze zijn dus flexibel in hun beeldverhouding, een foto afgedrukt in het 40 cm formaat kan dus van 40 x 40 cm tot 40 x 60 cm worden, naargelang de beeldverhouding die jij hebt aangeleverd.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Foto's laten afdrukken

          Hou er rekening mee dat je snijverlies hebt. De tekst onderaan zal er deels niet op staan. In ons lab moet je rekening houden met 3mm snijverlies. Bij het inkaderen van je foto moet je ook nog rekening houden met de slag van je kader. Een deeltje van de foto zal zich achter de kader bevinden. Werk dus nooit met tekst op het randje van je foto maar werk met een veilige marge. Maak dus hulplijnen aan in Photoshop die rekening houden met het snijafval.
          http://www.pixelprinting.be // We print your pixels!

          Comment


          • #6
            Re: Foto's laten afdrukken

            fieuw, lijkt mij ingewikkeld voor mij...
            even informeren als de fotograaf dit er niet wil bijnemen voor de passend te maken alsook mijn kader met fotonaam zichtbaar te houden als ze in het kader zitten.

            zal dit, hoop ik toch wel willen doen

            bedankt

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Als je er een zwarte rand rond wil, hou er dan ook rekening mee dat er van de foto's altijd een stukje wegvalt aan de randen.
            Bij Pixum staat er duidelijk op de website dat je best geen tekst of belangrijke onderwerpen vlak tegen de kant zet, want dat die dan worden afgesneden.
            De foto wordt dus iets uitvergroot ten opzichte van het papierformaat.

            Als je wil dat deze foto's in een standaardkader passen, dan moet je de randen van de foto een standaard beeldverhouding geven.
            Voor een 40 x 50 cm kader moet je dus het zwarte kader aanpassen naar een 4:5 beeldverhouding (bijvoorbeeld 4000 x 5000 pixels.
            Op die manier krijg je een foto toegestuurd die meteen past in een 40 x 50 cm kader (gewoonlijk moet je er dan nog een paar mm afsnijden want de foto's zijn iets groter).
            Als je die foto dan op een fotokarton kleeft, dan kan die zo in het kader.

            Dit is een voorbeeld van een foto die aangepast is voor een 40 x 30 cm kader:

            Maar je kan natuurlijk de randen maken zoals je zelf wil, zolang de beeldverhouding maar overeenkomt met die van de kaders.
            Als je die randen wit maakt, dan wordt de foto ook afgedrukt met die witte rand.

            Pixum snijdt normaalgezien geen stuk van de foto's (buiten die paar mm die er standaard af gaan bij elke foto), als je een panoramafoto bestelt op het "40 cm formmaat", dan krijg je een 40 x 60 cm afdruk waarbij er boven en onderaan een witte rand zit.
            Als je die witte randen er af snijdt, dan hou je de panoramafoto over (je kan ook kiezen voor panoramaformaten, maar die zijn duurder).
            De foto's worden dus nooit vervormd (voor zover ik er daar al heb besteld is dat toch nog nooit gebeurd).
            Als je bij Pixum een vierkante foto laat afdrukken, dan krijg je die ook zo thuis gestuurd.
            Voor een 40 x 40 cm afdruk kies je dan het 40 cm formaat, wil je een 30 x 30 cm, dan kies je het 30 cm formaat.
            Ze zijn dus flexibel in hun beeldverhouding, een foto afgedrukt in het 40 cm formaat kan dus van 40 x 40 cm tot 40 x 60 cm worden, naargelang de beeldverhouding die jij hebt aangeleverd.
            Canon EOS 550D // 15-85mm IS

            Comment


            • #7
              Re: Foto's laten afdrukken

              Ik heb besloten om eerst te foto's proberen zelf af te printen en in te kaderen.

              maar nog 1 probleem.... mijn zwart kader moet breder zijn voor nog zichtbaar te zijn als deze in kader zit, maar mijn fotonaam onderaan is dan helemaal niet meer zichtbaar, en krijg ik niet iets omhoog
              voor dit kader werk ik met bordermaker.

              weet iemand hier raad mee?

              Doel is om een kamer met mijn mooiste foto's op te hangen

              alvast bedankt
              Last edited by svanma; 26 mei 2013, 18:58.
              Canon EOS 550D // 15-85mm IS

              Comment


              • #8
                Re: Foto's laten afdrukken

                Oorspronkelijk geplaatst door svanma Bekijk bericht
                Ik heb besloten om eerst te foto's proberen zelf af te printen en in te kaderen.

                maar nog 1 probleem.... mijn zwart kader moet breder zijn voor nog zichtbaar te zijn als deze in kader zit, maar mijn fotonaam onderaan is dan helemaal niet meer zichtbaar, en krijg ik niet iets omhoog
                voor dit kader werk ik met bordermaker.

                weet iemand hier raad mee?

                Doel is om een kamer met mijn mooiste foto's op te hangen

                alvast bedankt
                Dat kan je volgens mij aanpassen in de instellingen van je printer.
                Op dezelfde plaats waar je de kwaliteit voor het afdrukken instelt.
                Zal iets zijn in de aard van: "formaat wijzigen", "passend maken" of zo vermoed ik. Hangt beetje van je printer af.

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's laten afdrukken

                  Als er met de bordermaker al een zwart randje rond zit waar je naam op staat, dan maak je die rand toch gewoon groter door het canvas te vergroten?
                  Daarvoor gebruik ik Photoshop Elements, maar dat zal net zo goed gaan met andere fotobewerkingsprogramma's.
                  Geef het zwarte kader dan een beeldverhouding die overeenkomt met die van het fotokader dat je tegen de muur wil hangen, en laat het geheel afdrukken...
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto's laten afdrukken

                    Misschien wel een beetje laat maar als het je zou interesseren....wij printen alle foto's op maat!
                    Gr Pascale
                    Last edited by tantine; 9 augustus 2013, 15:20.
                    Eerlijkheid duurt het langst!!
                    Mijn website: http://www.degrafon.be/

                    Comment

                    Working...
                    X