Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag over zelf printen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraag over zelf printen

    hallo,
    tot hiertoe heb ik vooral gewerkt op PC, en heeeeel af en toe eens enkele afdrukken door de fotograaf laten maken ( via e-mail of via CDR).
    Als printer heb ik al jaren een Zw/W laser printer, maar die begint nu toch de geest te geven :-( Nu was ik aan't denken om toch maar een inktjet te kopen die ook goede foto's kan afdrukken om af en toe al eens een andere foto tegen de muur te hangen Ik besef dat dat duurder is als een afdruk bij de fotoboer, maar dat neem ik er bij
    Na wat rondzoeken hier en daar kom ik tot het duo Canon i990 of de Epson R800. Met dat in het achterhoofd ga ik zopas naar een PC winkel.
    De verkoper zegt echter dat :
    - Epson heeft te veel last van verstopte printkop ... zelfs reeds na 3 maanden en dat is volgens Epson niet onder de garantie.
    - die Canon i990 is eigenlijk overkill. Eerder bedoeld voor professionelen. Het zou al moeilijk zijn om zonder vergrootglas het verschil te zien tussen de output van deze en eentje die maar half zo duur is (bvb Canon i865)
    - ik zou er rekening mee moeten houden dat bij gelijk welke printer, de foto die je tegen de muur hangt zou al na een maand of 4 moeten vervangen worden omdat de kleuren niet meer goed zijn
    - om geen verstopte koppen te krijgen zou er toch regelmatig moeten geprint worden. En gezien mijn "onregelmatige" vrije tijd gebeurt het nogal eens dat die printer een week of 3 zou stil staan en dat zou te lang zijn, zodat ik sowieso problemen mag verwachten.

    Laat ik nu echt best die inkjet printer in de winkel ? Zou ik dan eerder moeten uitkijken voor een "dye-sublimatie" ? maar die hebben altijd die beperking in afmeting, niet ?

    In elk geval is iedereen op voorhand bedankt voor wat licht in deze duisternis .
    ---
    darix
    afdruk vinger in aanslag!(DB0197BE)
    D70s

  • #2
    één: ik raad je aan je printer altijd te laten opstaan doe ik ook
    twee:ik heb zelf en i990 en ik moet zeggen prachtige afdrukken en zéér zuinig in inktgebruik

    Comment


    • #3
      Enkele bevindingen over het zelf printen.

      Ik werk met een Epson 1290 Stylus en ben daar zeer tevreden van, verstropte koppen heb ik nog nooit last van gehad. Maar ik laat de printer altijd aan staan en de printer doet dienst. Er gaat normaal gezien geen dag voorbij of er wordt wel iets geprint.
      De kwaliteit van deze printer is goed, ik gebruik wel de originele Epson patronen en ken het papier in voldoende mate zodat ik het resultaat vrijwel ken voor het geprint wordt. In het begin moet je wat tijd en materiaal investeren om je een idee te kunnen vormen hoe het resultaat er zal uitzien zodat de mislukkingen eerder zelden of nooit zullen voorkomen.

      Zelf afdrukken is duurder voor kleine formaten dan voor grote formaten, daarom koos ik ook voor een A3+ type en maak daar meestal afbeelding van minimaal 20 x 30 cm tot 30 x 45 cm daar is het zelf printen voordeliger dan het uitgeven. Ik kan een 30 X 45 cm afdruk maken voor een materiaal kost van minder van 4 Euro. In een Prof lab (met de Durst Lambda)kost die afdruk 22.50 Euro is dan nog wel iets beter maar niet in de mate van het prijsverschil.

      De houdbaarheid is tegenwoordig fel verbeterd tegen vroeger. Als je met lijsten met glas werkt hoef je echt geen zorgen te maken bij blootstelling aan de lucht in een ruimte met veel lucht doorstroming komt een oranje verschuiving voor. Bewaren in albums op plactic mappen geeft geen enkel probleem.

      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Hoi,
        Na een Canon S800 heb ik sinds kort de canon i965 aangeschaft. Beide printers printen geweldig.Afdrukken van zo'n 3jaar geleden zien er nog steeds perfect uit.Wel achter glas uiteraard...
        De i990 schijnt iets sneller te zijn (als je weinig tegelijk print zie ik daar het voordeel niet van) en heeft een zevende kleur (rood) wat het printen uiteraard iets duurder maakt.De rode kleur is momenteel nog moeilijk aan te komen,wat mij besloot de i965 te kiesen.
        De i865 is wellicht een betere keuze als je ook veel monochroom print.(brieven e.d.)
        succes Edwin
        Mijn Foto's

        Comment


        • #5
          Die verkoper moesten ze verbieden om gelijk welke printer te verkopen!
          Ik zie er tientallen per jaar passeren (Epson) en dat van die verstopte koppen is dikke zever. Modellen van de laatste 2 tot 3 jaar heb ik nog NOOIT teruggezien met verstopte koppen. Sommige mensen zullen wel veel afdrukken, maar de meeste drukken maar af en toe, wees maar gerust. Wie heeft het hier dan over verstopte koppen? Het is gewoon een FABELTJE, dat eindelijk eens de wereld uit moet. De R800 is gewoon een topklasse printer, evenals de R300 trouwens en die vind je zeker voor 199 euro. Pure topklasse foto's komen daaruit.
          Tot slot: garantie is bij Epson garantie. ALS de koppen zouden verstopt zijn, worden die onder garantie ALTIJD gratis vervangen. Op de koop toe leveren ze gratis een set cartridges bij. Altijd.
          Voila, de waarheid heeft ook zijn rechten. Wat ik hier soms lees, het is te zot voor woorden. Daarom reageer ik toch maar één keer. Misschien wordt men nu wat wijzer.

          En begin nu weer niet te zeuren dat ik hier niks zeg over Canon: daar weet ik gewoon niets van en dan zwijg ik er over.
          Nikon, Apple & Epson

          Comment


          • #6
            Van Canon weet ik niks, dus daar kan ik mij niet over uitspreken. Over de recente Epson's ook niet, maar ik weet wel dat de R800 een speciale coating over de afdruk kan leggen die ervoor zorgt dat de kleurbestendigheid verhoogd, en de de afdruk altijd watervast maakt. (als ik mij niet vergis)
            Phille heeft deze printer recentelijk gereviewd (zoek maar eens in de history van "Camera's & Acceroires"). Vermoedelijk heeft hij ook al iets gelijkwaardigs gedaan met de Canon i990.

            Wat het verstoppen van de koppen betreft, het verhaal dat je pc-boer daar op hangt klopt volgens mij niet. Epson zal vermoedelijk moeilijk doen omtrent de koppen als je daar andere inkt dan de originele Epson inkt hebt doorgejaagd... alhoewel ik twijfel of zo daar ook nog echt moeilijk over doen (er zijn een aantal bekende refill merken, die zonder meer goeie inkt leveren, soms zekfs beter dan Epson zelf).

            Met de oudere Epson modellen zijn de enige problemen die ik persoonlijk heb meegemaakt beperkt gebleven tot stofophoping onder de kop (na een paar jaar) waardoor je strepen en vegen krijgt in je afdruk. Dit kan bij gelijk welke printer voorkomen, maar als de kop vast in de printer zit betekent dat wel demonteren geblazen.

            Ikzelf ben ook aan het twijfelen welke nieuwe printer ik zou aanschaffen, en bij mij zal het ook tussen deze 2 printers gaan. Mijn voorkeur ligt bij de Epson, maar dat is op dit moment eerder een persoonlijke overweging dan een gefundeerd onderzoek. 'k Ben nooit Canon-minded geweest wat printers betreft, langs de andere kant ben ik de laatste zoveel jaren ook niet meer Epson-minded geweest tot de aanschaf van een Epson Perfection scanner...

            Persoonlijk denk ik dat de afdrukkwaliteit dicht bij elkaar gaat liggen, en dat je dus de portemonnee (en de voornamelijk de verbruikskosten na aanschaf) kan laten doorwegen. Misschien is die Epson coating cartridge ook wel ergens een beslissende factor (weet niet of Canon iets gelijkwaardigs heeft).

            C'T magazine is een tijdschrift waar je regelmatig printertesten terugvind, en waar ook de levensduur en kleurbehoud van de inkten wordt getest.

            Comment


            • #7
              Het ziet er naar uit dat het toch een inktjet gaat worden
              Bedankt allemaal voor de nuttige info
              Over die beschermende coating .. zou dat hetzelfde kunnen zijn als wat schilders en tekenaars over hun kunstwerk spuiten ?

              Omwille van het mixed gebruik ( documenten en foto's ) heb ik dus begrepen dat ik eigenlijk al beter voor de i865 kan gaan. Klopt ? Of is het kwaliteits verschil t.o.v. bvb de i965 echt in het oog springend ?

              Thanks
              ---
              darix
              afdruk vinger in aanslag!(DB0197BE)
              D70s

              Comment

              Working...
              X